نگهداری گل و گیاه آپارتمانی

راهنمای نگهداری از زاموفیلیا (شرایط نگهداری زاموفیلیا)

راهنمای نگهداری و مراقبت از زاموفیلیا

چگونه از گیاه زاموفیلیا نگهداری کنیم؟

Zamiifoliaیا ZZ Plant یک گیاه چند ساله گرمسیری و بومی شرق آفریقا است. در سال‌های اخیر به دلیل تحمل این گیاه نسبت به شرایط مختلف آب و هوایی در سراسر جهان محبوب شده است؛ زاموفیلیا یک گیاه آپارتمانی زیباست که می‌تواند نور کم را تحمل کند و نیاز آبی کمی دارد.  این گیاه برگچه‌های صاف با رنگ طبیعی دارد که از سبز  روشن در جوانی تا سبز زمردی در دوران بلوغ خود را طی می‌کند. برگچه‌های تکی تکی معمولاً ۳ تا ۶ سانتمیتر طول دارند و از ساقه‌های ضخیم و پیازی کوچک بیرون می‌آیند که از ریزوم‌های بزرگ و ذخیره‌کننده آب پنهان در زیر خاک رشد می‌کنند.

 

مبانی گیاه‌شناسی زاموفیلیا:

  • نام گیاه شناسی: Zamioculcas zamiifolia
  • نام های رایج:گیاه ZZ، گیاه زوزو، گیاه ابدیت، نخل آروئید، نگین زنگبار
  • اصل و نسب:آفریقای شرقی
  • نوع گیاه: علفی چند ساله
  • نرخ رشد: آهسته و تدریجی
  • قد: ۶۰ تا ۹۰ سانتیمتر
  • شاخ و برگ: برگچه‌های ضخیم، مومی شکل که از 3 تا ۶ سانتمیتر طول دارند و به طور متناوب در امتداد ساقه رشد می‌کنند. رنگ برگ معمولاً سبز تیره است اما بسته به سن گیاه می‌تواند متفاوت باشد.
  • گل دهی: اگرچه گیاه ZZ عمدتاً یک گیاه سبز با شاخ و برگ است، اما ممکن است گه‌گاه گل‌هایی کرم رنگ، شبیه گل‌های زنبق صلح تولید کند. گل‌ها کوچک هستند و معمولاً در زیر پایه برگ‌ها پنهان می‌شوند.
  • ویژگی‌های خاص: یک تصفیه کننده هوای داخلی عالی هستند که سموم موجود در هوا مانند زایلن، تولوئن و بنزن را فیلتر می‌کنند.
  • سمی بودن : تمام قسمت‌های گیاه در صورت مصرف سمی است. بنابراین بهتر است دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری شود. همچنین هنگام تماس از دستکش استفاده کنید تا از تحریک پوست جلوگیری شود.

 

💚شرایط نگهداری از گیاه زاموفیلیا

بررسی شرایط نگهداری از گیاه زاموفیلیا

  • نور مناسب زاموفیلیا:

این گیاه به نور غیرمستقیم کم تا روشن، مانند یک پنجره رو به شمال، شرق یا غرب نیاز دارد. از قرار دادن مقابل نور مستقیم خورشید که می‌تواند برگ‌ها را بسوزاند، خودداری کنید. اگر پنجره ندارید هم  مشکلی نیست گیاه زاموفیلیا در زیر نور فلورسنت هم به خوبی رشد می‌کند.

  • درجه حرارت:

در داخل خانه، در دمای متوسط ​​اتاق بین ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتیگراد به خوبی رشد می‌کند. اگر گیاه خود را در زمستان در فضای باز قرار می‌دهید و دما به زیر ۱۵ درجه رسید، حتما آن را به داخل برگردانید.

  • رطوبت مناسب زاموفیلیا:

میانگین سطح رطوبت خانگی برای زاموفیلیا مناسب است، اما از قرار دادن گیاه خود در نزدیکی دریچه‌های تهویه مطبوع، سرمایش و  گرمایش خودداری کنید چون هوا را خشک کرده و باعث قهوه‌ای شدن برگ‌ها می‌شود.

  • خاک مناسب زاموفیلیا:

از مخلوط گلدانی با زهکشی خوب که حاوی پرلیت است، استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر مقاله خاک ماسب زاموفیلیا را مطالعه کنید.

  • آبیاری زاموفیلیا:

یکی از راه‌های نادری که می‌توانید گیاه زاموفیلیا خود را از بین ببرید، آبیاری بیش از حد است. در طول فصل رشد فعال (بهار تا اوایل پاییز)، فقط هر دو هفته یکبار یا زمانی که سطح یا چند سانتیمتر  بالای خاک احساس خشکی کردید، آبیاری کنید. در ماه‌های زمستان یا اگر گیاه خود را در شرایط کم نور پرورش می‌دهید، کمتر آبیاری کنید.

  • کود دهی زاموفیلیا:

از آنجایی که گیاهان زاموفیلیا می‌توانند مواد مغذی را در ریشه خود ذخیره کنند، نیازی به کود دهی مکرر ندارند. هر ماه یا بیشتر در طول بهار و تابستان با استفاده از کود گیاهان آپارتمانی همه منظوره استفاده کنید. میزان مصرف را از دور دستورالعمل کود بردارید. زاموفیلیا را  در زمستان کود ندهید.

  • مراقبت از برگ:

برای اینکه شاخ و برگ را زیبا و براق نگه دارید، در صورت نیاز با یک پارچه مرطوب تمیز کنید تا گرد و غبار پاک شود. اسپری آب روی برگ‌ها به صورت گه گاهی باعث کاهش تجمع گرد و غبار می‌شود. پاک کردن  گرد و غبار گیاه برای سلامتی گیاه مفید است، زیرا برگ‌ها می‌توانند نور خورشید بیشتری را جذب کنند.

  • تعویض گلدان:

از آنجایی که گیاه زاموفیلیا رشد کندی دارد و بدش نمی‌آید که در گلدان‌های تنگ زندگی کند، نیازی به تعویض هر ساله گلدان نیست ولی هر دو سال یا بیشتر برای تازه کردن خاک و بهبود زهکشی گلدان را عوض کنید. اگر می‌خواهید گیاه شما رشد محسوسی نداشته باشد و در همان اندازه بماند، از همان سایز گلدان استفاده کنید اما اگر می خواهید گیاه شما بزرگتر شود، آن را در گلدان جدیدی به قطر ۳ تا ۵ سانتیمتر بزرگتر از گلدان فعلی قرار دهید.

  • هرس و شکل دهی:

هرس گیاه زاموفیلیا مانند بسیاری از گیاهان آپارتمانی دیگر باعث رشد جدید نمی‌شود، اما گاهی اوقات برای بهبود شکل گیاه،  حذف شاخ و برگ‌های زرد یا آسیب دیده ضروری است. اگر گیاه شما بیش از حد رشد کرده است، می‌توانید کل ساقه‌ها را با برش دادن آنها از پایه با یک چاقوی تیز یا قیچی هرس جدا کنید. برای جلوگیری از تماس پوستی حتما دستکش بپوشید.

پیشنهاد مطالعه: چرا زاموفیلیا پاجوش نمیزنه؟ افزایش پاجوش زاموفیلیا با رعایت این 4 نکته

🍂 مشکلات رایج گیاه زاموفیلیا

  • زرد شدن برگ‌ها:

معمولاً نشانه آبیاری بیش از حد است، به خصوص اگر ساقه‌ها قهوه‌ای و نرم شوند.  ساقه آسیب دیده را هرس کنید و قبل از آبیاری مجدد صبر کنید تا گیاه شما خشک شود. همچنین ممکن است برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه، نیاز به تغییر خاک و گلدهی مجدد گیاه داشته باشید. برای اطلاعات بیشتر مقاله چرا برگ‌های زاموفیلیا زرد می‌شود؟ را مطالعه بفرمایید.

  • قهوه‌ای شدن نوک برگ‌ها:

احتمالاً به دلیل رطوبت کم، کم آبی یا قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید است. گیاه خود را به مکانی که نور غیرمستقیم دریافت می‌کند منتقل کنید و اگر هوا خشک است، گه‌گاه روی برگ‌ها آب اسپری کنید.

  • گیاه به یک طرف متمایل است:

آبیاری بیش از حد شایع ترین علت است که منجر به غرقاب شدن ریشه‌ها می‌شود و  دیگر نمی‌تواند مقاومت خوبی داشته باشد. گیاه شما همچنین ممکن است به دنبال نور بیشتری باشد. سعی کنید آن را به پنجره نزدیک کنید یا در زیر نور فلورسنت یا چراغ های LED قرار دهید.

  • آفات:

گیاهان زاموفیلیا عموماً عاری از آفات هستند، اما گاهی اوقات ممکن است توسط شپشک‌های آردآلود، فلس، شته‌ها و کنه‌های عنکبوتی اذیت شوند. درمان مناسب برای خلاص شدن از شر این حشرات شامل شستن برگ ها با آب و صابون  و استفاده از روغن چریش است.

پیشنهاد خرید: خرید زاموفیلیا ابلق از فروشگاه اینترنتی باغ ارم

انواع گیاه زاموفیلیا

علاوه بر گیاه زاموفیلیا کلاسیک، چندین نوع از این گیاه وجود دارد که آشنایی با آنها خالی از لطف نیست:

  • ریون:

یکی از جدیدترین گونه‌های زاموفیلیا و یکی از دراماتیک‌ترین آنهاست؛ با برگ‌هایی که به رنگ سبز لیمویی درخشان ظاهر می‌شوند و با بلوغ به تدریج به رنگ بنفش تیره و تقریباً سیاه در می‌آیند.

  • رنگارنگ:

دارای شاخ و برگ سبز است که با پاشیدن رنگ سفید مایل به کرم تزئین شده است. اگر گیاه در شرایط کم نور رشد کند، تنوع رنگی کمتر مشخص می‌شود.

  • زامیکرو:

یک نسخه کوتاه که برگ آن باریک‌تر رشد می‌کند.

  • زنزی:

یک نوع کوتوله دیگر با برگ‌های کوچکتر و کمی پیچ خورده.

پیشنهاد مطالعه: آموزش تکثیر زاموفیلیا به صورت عملی در بلاگ باغ ارم.

 

رشد مناسب و تقویت زاموفیلیا

رشد مناسب و تقویت زاموفیلیا

گیاهان زاموفیلیا (Zamioculcas zamiifolia) شاخه‌های جدیدی تولید می‌کنند که هر ماه با سرعت 15-30 سانتی‌متر به سمت بالا رشد می‌کنند. قد نهایی آنها بسته به اینکه در شرایط ایده آل رشد می‌کنند یا نه، می‌تواند تا بیش از یک متر ارتفاع داشته باشد. آنها معمولاً 6-8 ساقه جدید را در یک فصل رشد ایجاد می‌کنند.  بیشترین رشد را از  اوایل بهار تا تابستان دارند و تا حد زیادی در زمستان رشد نمی‌کنند. اگر گیاه زاموفیلیا شما شاخه‌های جدیدی تولید می‌کند، این نشانه خوبی است که از مراقبت فعلی راضی است.

پیشنهاد خرید: خرید زاموفیلیا شرابی با بهترین کیفیت(تضمینی) از فروشگاه اینترنتی باغ ارم مرکز تخصصی فروش انواع زاموفیلیا

گیاهان زاموفیلیا چه اندازه‌ای هستند؟

گیاهان زاموفیلیا در اندازه های مختلفی وجود دارند. یک گیاه با اندازه متوسط ​​اغلب حدود 30-61 سانتی متر قد دارد و در گلدان ۲۰- ۲۴ سانتمیتری فروخته می‌شود. کوچکترین گیاهان زاموفیلیا می توانند به ارتفاع ۹۰ تا ۱۰۰ سانتیمتر با 1-2 ساقه باشند و اغلب در گلدان های 10 سانتمتری فروخته می‌شوند. ارتفاع گیاهان بزرگتر به بیش از یک متر هم  می‌رسد و به راحتی می توانند یک گلدان ۳۰ سانتیمتری را پر کنند.

یک گیاه زاموفیلیا چقدر طول می‌کشد تا رشد کامل کند؟

3-5 سال طول می‌کشد تا یک گیاه زاموفیلیا از یک گیاه 1-2 ساقه به یک گیاه کاملاً رشد یافته رشد کند. آنها معمولاً 6 تا 8 ساقه جدید در سال ایجاد می‌کنند و به اندازه  ۳ سانتمتیر و بیشتر در سال به سمت بیرون پخش می‌شوند. سرعت رشد گیاه زاموفیلیا تا حد زیادی به این بستگی دارد که آیا نور، آب و مواد مغذی کافی به آنها داده می‌شود و آیا آنها با مراقبت از خود مشکلی دارند یا خیر.

فصل رشد گیاه زاموفیلیا چیست؟

فصل رشد گیاه زاموفیلیا عمدتاً توسط شرایط نوری تعیین می‌شود. در آب و هوای معتدل، آنها معمولاً از اوایل بهار شروع به رشد می‌کنند و تا اواسط پاییز به رشد خود ادامه می‌دهند. در آب و هوای گرمسیری، گیاهان زاموفیلیا در تمام طول سال به رشد خود ادامه خواهند داد. اولین نشانه شروع یک فصل رشد جدید معمولاً شاخه جدیدی است که از ریزوم زیر خاک بیرون می‌آید.

 

✅ رشد انفجاری زاموفیلیا

رشد انفجاری زاموفیلیا

شما می‌توانید با افزایش نور، اطمینان از دمای مناسب، اجتناب از آبیاری بیش از حد یا کم و تامین مواد مغذی کافی برای گیاه، گیاه زاموفیلیا خود را سریعتر رشد دهید.  اجتناب از عوامل استرس زای گیاهی مانند رطوبت کم، ورزش باد، آفات و بیماری‌ها نیز تضمین می‌کند که سرعت رشد گیاه زاموفیلیا شما به حداکثر برسد. در ادامه  چند نکته کلیدی  گفته شده که به گیاه زاموفیلیا شما کمک می‌کند تا در سریع ترین زمان ممکن رشد کند.

  • نور کافی

گیاهان زاموفیلیا به گیاهانی با نور کم شهرت دارند، اما این فقط تا حدی درست است. در حالی که گیاهان زاموفیلیا می‌توانند شرایط نور کم را برای مدت زمان طولانی تحمل کنند اما در این شرایط به خوبی رشد نمی‌کند. گیاهان زاموفیلیا در نور روشن و غیرمستقیم بهترین عملکرد را دارند، اگرچه می‌توانند 1-2 ساعت نور مستقیم خورشید را در اوایل صبح یا اواخر بعد از ظهر تحمل کنند.

پیشنهاد خرید: خرید زاموفیلیا در انواع مختلف با بیسترین تنوع + کیفیت بی نظیر + کمترین قیمت

  • آبیاری گیاهان زاموفیلیا برای بهترین رشد

در حالی که گیاهان زاموفیلیا به تحمل خشکسالی شهرت دارند ولی در شرایط کم آبی تمایل به رشد آهسته‌تری دارند و در شرایط کم‌آب ساقه‌ها و برگ‌های کوچک‌تری تولید می‌کنند. در آبیاری نیز زیاده روی نکنید، زیرا گیاهان زاموفیلیا به طور منطقی مستعد پوسیدگی ریشه هستند که تمام رشد را متوقف می‌کند و می‌تواند منجر به مرگ گیاه شما شود. هنگامی که نیمه بالایی خاک خشک شد، گیاه زاموفیلیا خود را کاملاً آبیاری کنید.

  • کود دهی به گیاهان زاموفیلیا برای به حداکثر رساندن رشد

گیاهان زاموفیلیا زمانی سریعتر رشد می‌کنند که مواد مغذی کافی برای رفع نیازهایشان به آنها داده شود. به این منظور، هنگام کاشت گیاه خود کمپوست اضافه یا هر چند ماه یکبار از کود استفاده کنید، این ترکیب می‌تواند تأثیر زیادی بر سرعت رشد داشته باشد. فقط مراقب باشید، زیرا کود اضافی می‌تواند به ریشه‌ها آسیب برساند و در واقع رشد را کند یا متوقف کند.

 

❓ سوالات متداول در مورد زاموفیلیا

  • آیا گیاهان زاموفیلیا سمی هستند؟

بله، آنها سمی هستند. بهتر است  از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه داشته شود و در صورت تمایل از دستکش استفاده کنید.

  • گیاهان زاموفیلیا چقدر عمر می ‌کنند؟

گیاه زاموفیلیا می‌تواند بین پنج تا ده سال با حداقل نظارت و مراقبت زنده بماند. فقط بگذار کار خودش را بکند! به همین دلیل، یک گیاه خانگی عالی است.

  • گیاه زاموفیلیا خود را کجا قرار دهم؟

گیاهان زاموفیلیا در نور غیر مستقیم بهترین رشد را دارند. در واقع، ترجیح می‌دهد در شرایط تاریک باشد تا آفتاب مستقیم.

  • گیاهان زاموفیلیا چقدر سریع رشد می کنند؟

آنها معمولاً گیاهانی با رشد آهسته هستند، بنابراین ممکن است چند سال طول بکشد تا به حداکثر رشد برسند. به طور متوسط، یک گیاه زاموفیلیا سالم در طول بهار و تابستان حدود  ۱۵ سانتمتر رشد می‌کنند. اکثر گیاهان زاموفیلیا در طول فصل رشد هر چند ماه یک تا 3 ساقه جدید تولید می‌کنند. ساقه های جدید ۱۵ تا ۳۰ سانتمتیر در ماه رشد می‌کنند و در طول یک فصل رشد می‌توانند به ارتفاع ۹۰ تا ۱۲۰ سانتیمتر برسند. گیاهان زاموفیلیا به صورت افقی حدود ۳ سانتیمتر در سال پخش می‌شوند، اما قطر آنها به ندرت به بیش از ۶۰ سانتیمتر می‌رسد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *