نگهداری گل و گیاه آپارتمانی

خاک مناسب برای زاموفیلیا – بهترین کود زاموفیلیا

کود مناسب برای گیاه زاموفیلیا

خاک زاموفیلیا

گیاه زاموفیلیا یکی از گیاهان محبوب آپارتمانی است که نگهداری از آن بسیار کم دردسر است. در واقع این گیاه به شرایط نگهداری خیلی خاصی نیاز نداشته و در دسته گیاهان حساس قرار نمی گیرد. به همین دلیل هم یک انتخاب مناسب برای شروع نگهداری از گیاهان آپارتمانی به شمار می آید. یکی از مهمترین مواردی که برای این گیاه لازم است رعایت شود انتخاب درست خاک زاموفیلیا است. در این مطلب قصد داریم در مورد خاک مناسب این گیاه صحبت کنیم و ببینیم که می بایست از چه خاکی برای این گیاه استفاده کنیم. اگر شما هم به نگهداری از گلها و گیاهان آپارتمانی علاقمند هستید پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب در مورد خاک زاموفیلیا با ما همراه باشید.

  • خاک ایدال برای زاموفیلیا ترکیبی از سه خاک کوکوپیت، خاک برگ و پرلیت است.
  • برای تقویت زاموفیلیا و رشد انفجاری باید با کود 10 52 10 و کود هیومیک اسید گیاه شما آبیاری شود.

از چه خاکی برای زاموفیلیا استفاده کنیم

معمولا افرادی که علاقمند به نگهداری گیاهان آپارتمانی هستند برای شروع کار دنبال گیاهی می گردند که نگهداری از آن خیلی سخت نبوده و قلق خاصی نداشته باشد. یکی از بهترین این گیاهان که به شوخی همیشه گفته میشود خشک کردن آن کار به مراتب سخت تری از شاداب و سرزنده نگه داشتن آن است گیاه بی نظیر زاموفیلیا است. از جمله مهمترین مواردی که در نگهداری نه تنها زاموفیلیا بلکه هر گیاهی مطرح می شود خاک مورد استفاده برای آن است. سوالی که معمولا خریداران هنگام انتخاب این گیاه از فروشنده می پرسند این است که خاک زاموفیلیا چگونه باید باشد و بهتر است از چه خاکی برای این گیاه استفاده کنیم؟

نخستین مشخصه ای که برای خاک مناسب زاموفیلیا مطرح می شود این است که زهکشی خاک آن می بایست کاملا مناسب و نسبتا بالا باشد. این گیاه در برابر آبیاری کم می تواند به خوبی دوام بیاورد و نیازی به آبیاری زیاد ندارد. علاوه بر این وقتی به زاموفیلیا آب میدهید این آب نباید در داخل خاک جمع شود، بلکه اضافه آب می بایست از خاک خارج شده و در زیر گلدانی جمع شود. دقیقا به همین دلیل است که گفته می شود خاک مناسب برای آن خاکی است زهکشی آن بالا باشد. معمولا توصیه می شود که خاک مورد استفاده برای گیاه زاموفیلیا تان را هر یک ماه یکبار از نظر زهکشی آن چک کنید تا از پوسیدگی ریشه و ساقه گیاهتان جلوگیری کنید.

خاک و کود مناسب برای زاموفیلیا

خاک مناسب برای زاموفیلیا

در ادامه صحبت راجع به خاک مناسب زاموفیلیا نوبت به این می رسد که ببینیم چه نوع خاکی برای این گیاه آپارتمانی جذاب و بی دردسر مفید و مناسب است. در بخش قبلی توضیح دادیم که بهترین خاک برای این گیاه خاکی است که از زهکشی بالایی برخوردار باشد و آب را در خود نگه نداشته و به خوبی از خود عبور دهد. یکی از بهترین خاک هایی که چنین مشخصه هایی دارد خاک مخصوص کاکتوس است. علاوه بر خاک های مخصوص کاکتوس می توان از ترکیبی از خاک برگ به همراه پرلیت و کوکوپیت هم برای این گیاه جذاب و چشم نواز آپارتمانی استفاده کرد.

خاک مناسب زاموفیلیا را از باغ ارم تهیه کنید: خاک تایلندی – زهکشی بسیار بالا و همچنین خاک قلمه – مناسب برای زاموفیلیا

اگر حس کردید زهکشی خاک انتخابی تان مناسب نیست و نیاز است که بیشتر شود می توانید در بخش اول خاک (یعنی کف گلدان زاموفیلیا) از شن استفاده کنید. نکته ای که برای خاک این گیاه مطرح شده و به آن تاکید می شود این است که به هیچ عنوان از خاک های سنگین برای آن استفاده نشود. چون ریزوم های زاموفیلیا نمی توانند در خاک هایی که سنگین هستند به خوبی رشد کنند و همین موضوع سبب میشود آنها بیشتر در خط پوسیده شدن قرار بگیرند. به همین دلیل هم بهتر هست که حتما از خاک های سبک برای این گیاه استفاده شود تا بهترین رشد را برای آن شاهد باشیم و حتی پروسه پاجوش زدن گیاه هم بهتر انجام شود. اگر در زمینه ترکیب کردن خاک ها خیلی وارد نیستید و تا به حال این کار را انجام نداده اید توصیه می کنیم از یک کارشناس کمک بگیرید یا خاک های آماده را خریداری کنید.

بهترین کود برای زاموفیلیا

زاموفیلیا هم مثل بقیه گیاهان آپارتمانی علاوه بر آبیاری درست و خاک مناسب به تغذیه هم نیاز دارد که آن را از کودهای مناسب به دست می آورد. یکی از بهترین کودهایی که میتوانید برای این گیاه مورد استفاده قرار دهید کودهای فسفر از نوع 10 52 10 هستند. چون هرقدر میزان فسفر دریافتی این گیاه بالاتر برود ریشه گیاه می تواند خیلی بهتر رشد کند و ریزوم ها با قدرت و کیفیت بیشتری پرورش پیدا می کنند. در نتیجه هم تعداد برگ های زاموفیلیا افزایش پیدا کرده و گاه پر و زیبایی در اختیار خواهید داشت. همچنین کودهایی که درصد پتاس آنها بالا باشد هم یک گزینه بسیار مناسب برای تغذیه زاموفیلیا به شمار می آیند. کودهایی مانند کود سه بیست (20-20-20) و کود 121236 هم از جمله مواردی هستند که می توانند برای این گیاه مفید واقع شده و رشد آن را بهبود ببخشند. البته دقت کنید کود سه بیست را حتما با غلظتی به اندازه یک دوم غلظت معمول برای این کود به گیاهتان بدهید و حتما آن را رقیق کنید. دوره های سه تا چهارماهه هم برای دریافت کود به وسیله این گیاه مناسب هستند.

گیاه مقاوم و آپارتمانی زاموفیلیا

ترکیب خاک زاموفیلیا

اگر برای انتخاب خاک زاموفیلیا مردد هستید و تجربه ای در این زمینه ندارید در نخستین گام حتما با کارشناس گیاهان آپارتمانی در این زمینه مشاوره ای داشته باشید تا وی به شما کمک کند بهترین انتخاب ممکن را برای گیاهتان داشته باشید. اما به طور کلی خوب است بدانید که برای این گیاه مناسب ترین خاک، خاک های سبک و با زهکشی بالا هستند. ترکیب ایده آلی که برای خاک زاموفیلیا مورد استفاده قرار می گیرد ترکیبی از سه خاک کوکوپیت، خاک برگ و پرلیت است.

تعویض خاک زاموفیلیا

گاهی اوقات به علت سبک بودن خاک زاموفیلیا، با آبیاری رفته رفته خاک شسته شده و ریشه های گیاه و ریزوم های ان کاملا در معرض دید قرار می گیرند. در این مرحله هم می توانید از مقداری خاک سبک استفاده کرده و گلدان را با آن پر کنید و هم می توانید برای تعویض خاک زاموفیلیا اقدام کنید. علاوه بر این وقتی خاک قارچی میشود یا مواد مغذی خود را از دست داده و دیگر بستر مناسب برای رشد گیاه نیست هم می بایست حتما برای تعویض آن اقدام کنیم. برای این کار لازم است تا خاک مناسب را مانند آنچه در بخش های قبلی توضیح دادیم تهیه کرده و با هم ترکیب کنیم و سپس ریشه گیاه را در آن قرار دهیم.

جمع بندی

یکی از کم آزارترین گیاهان آپارتمانی را می توان گیاه سبز زاموفیلیا معرفی کرد. برای رشد بهتر این گیاه عامل هایی دخیل هستند که خاک زاموفیلیا یکی از مهمترین آنها است. در این مطلب به بررسی خاک مناسب برای زاموفیلیا پرداخته ایم و ترکیب خاک برای این گیاه را هم شرح داده ایم. علاوه بر این در مورد کودهای مناسب برای این گیاه هم صحبت کرده ایم که امیدواریم برای شما مفید واقع شده باشد.

کارشناسان ما در مجموعه باغ ارم آماده اند تجربیات خود را در زمینه نگهداری گیاه زاموفیلیا در اختیار شما عزیزان قرار دهند. برای اطلاعات بیشتر با همکاران ما در مجموعه Bagheeram در تماس بگیرید.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “خاک مناسب برای زاموفیلیا – بهترین کود زاموفیلیا

  1. سوفی گفت:

    مرسی عالی بود.
    در مورد نحوه آبیاری هم توضیح می داید بسته اطلاعات شماکامل می بود.
    با تشکر

    1. N1.narbeh گفت:

      عرض ادب دوست عزیز
      ممنون از لطف شما – آبیاری زمانی که خاک گیاه 80% یا 90% درصد خشک شده باشه
      اصلی ترین دلیل پوسیدگی ریشه زاموفیلیا آبیاری زیاده – اصلا زیاده روی نکنید
      مطمئن باشین خاک زاموفیلیا زهکشی مناسبی داشته باشه و گلدونتون هم ترجیحا پلاستیکی
      گلدونتون از پایین حتما چند تا سوراخ دلاشته باشه – برای گردش هوا و جلوگیری از بیماری های قارچی
      پیشنهاد می کنم مقاله راهنمای نگهداری از زاموفیلیا رو هم مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *