نگهداری گل و گیاه آپارتمانی

چرا زاموفیلیا رشد نمی‌کند؟ علت باز نشدن برگ جدید زاموفیلیا

چرا زاموفیلیای من رشد نمی کنه؟

شرایط برای رشد زاموفیلیا؛ ترکیبی از نور مناسب، مراقبت و مواد مغذی.

وضعیت زیر را در نظر بگیرید: شما یک گیاه با شکوه و جذاب به نام زاموفیلیا (Zamioculcas zamiifolia) خریداری کرده‌اید که ظاهر جذابی دارد و اتفاقا گیاه نسبتا گران قیمتی هم هست؛ از سوی دیگر شنیده‌اید که مراقبت از آنها آسان است. چند ماه بعد از ورود زاموفیلیا به خانه هیچ تغییری در آن نمی‌بینید، انگار یک برگ هم اضافه نکرده است‌. سناریوی بسیار ناامید کننده و غم انگیزی است. چرا گیاه زاموفیلیا شما رشد نمی‌کند؟  چه اتفاقی برای مهمان سبز خانه شما افتاده که رشد خود را متوقف کرده است؟ باید بدانید اگرچه زنده نگه داشتن زاموفیلیا بسیار آسان است اما شرایط خاصی را برای رشد نیاز دارد؛ ترکیبی از نور مناسب، مراقبت و مواد مغذی.

آبیاری بیش از حد، به شدت به گیاه زاموفیلیا شما آسیب خواهد زد و می‌تواند در نهایت باعث پوسیدگی ساقه و ریزوم شود که مانع رشد می‌شود.

طبیعی است که ما دوست داریم کمی‌ رشد یا تغییرات را در گیاهمان ببینیم و شاهد زایش آن باشیم ولی به دلایلی که زیر اشاره می‌کنیم شاید  گیاه زاموفیلیا شما رشد چندانی نشان ندهد. در ادامه مطلب، کارهایی که می‌توانید برای تشویق آن به رشد هم انجام دهید، آورده شده است.

 

چرا رشد زاموفیلیای من متوقف شده؟

زاموفیلیا‌ها چقدر سریع رشد می‌کنند؟ از زاموفیلیا خود چه انتظاری باید داشته باشید

اگر یک زاموفیلیا کوچک خریداری کرده‌اید و انتظار دارید ظرف یک سال به یک گلدان بزرگ تبدیل شود، ناامید خواهید شد. شما باید انتظارات خود را از زاموفیلیا‌ها کنترل کنید چون به طور کلی و در بهترین شرایط مراقبتی هم زاموفیلیا، رشد کندی دارد و از لحاظ میزان رشد با گیاهانی مثل گندمی، سنسوریا و… قابل مقایسه نیست. اگر ساقه‌های زاموفیلیا شما در طول یک سال فقط چند سانتیمتر هم رشد کند، کافی است اما در عین حال اقداماتی وجود دارد که برای تسریع رشد زاموفیلیا می‌توانید انجام دهید. در بخش پایانی مقاله این کارها  را هم مطرح خواهیم کرد.

پیشنهاد ویژه: خرید زاموفیلیا شرابی از فروشگاه اینترنتی باغ ارم مرکز تخصصی فروش انواع زاموفیلیا

جا به جای گیاه از مکانی گرم به سرد و بالعکس (از گلخانه به خانه) باعث می شود گیاه شما زمان بیشتری لازم داشته باشد، تا بتواند خود را با شرایط محیط جدید وقف دهد. پس افراط در آبیاری و کود دهی می تواند باعث آسیب زدن به گیاه شود. صبور باشید و مطمئن شوید که گیاه شما در معرض تابش نور غیر مستقیم خورشید قرار گرفته باشد.

چرا زاموفیلیا رشد نمی‌کند؟

  • زمان سال

یکی از اولین مواردی که هنگام عیب یابی عدم رشد گیاه زاموفیلیا خود (یا هر گیاه آپارتمانی) باید در نظر بگیرید، زمان سال است. درست مانند تمام گیاهان بیرون از خانه ، گیاهان آپارتمانی نیز تحت تأثیر فصول هستند. با آوردن گیاهان به داخل خانه، غریزه آنها برای خواب زمستانی و رشد تابستانی از بین نمی‌رود. آنها هنوز هم فصول رشد و دوره‌های خواب مطلوبی دارند که معمولاً شبیه همتایان خود در فضای باز است.

  • نور مناسب

همه می‌دانند که قرار گرفتن در معرض نور نقش مهمی‌در میزان رشد گیاه آپارتمانی دارد اما در این میان، برخی از گیاهان ممکن است در مورد نوع نوری که دریافت می‌کنند، سختگیر باشند. گیاهان زاموفیلیا تقریباً در هر جایی که آنها را قرار دهید زندگی می‌کنند، اما اگر می‌خواهید رشد آنها را تشویق کنید، باید بدانید که آنها یک “منطقه طلایی” برای قرار گرفتن در معرض نور نیاز  دارند. منطقه طلایی یعنی نه خیلی کم، نه خیلی زیاد.

گیاهان زاموفیلیا نور روشن و غیر مستقیم را برای رشد مناسب ترجیح می‌دهند. به طور کلی، هر چه بتوانید نور بیشتری به گیاه بدهید، رشد بیشتری نشان می‌دهد. اما، نکته مهم اینجاست: نور “غیر مستقیم”.  زاموفیلیا‌ها هنگام قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید می‌سوزند یا خشک می‌شوند؛ بنابراین مطمئن شوید که آنها  را درست در مقابل پنجره رو به جنوب قرار نمی‌دهید. یک اتاق روشن به احتمال زیاد دارای پنجره‌هایی به سمت جنوب یا شرق است که اجازه ورود نور خورشید زیادی را می‌دهد؛ چنین اتاقی برای زاموفیلیا بهترین مکان است اما  مطمئن شوید که گیاه شما نور غیرمستقیم دریافت می‌کند. برای این کار مشرف به پنجره اما کمی دور از آن  قرار دهید.

  • خاک تقویت شده

یکی دیگر از دلایل واضح عدم رشد گیاه زاموفیلیا تغذیه نامناسب و ناکافی است. مانند بسیاری از گیاهان، زاموفیلیا‌ها فقط می‌توانند از مواد مغذی موجود در خاک اطراف خود استفاده کنند. اگر خاک قدیمی ‌یا فاقد مواد مغذی شده باشد، گیاهان نمی‌تواند رشد خوبی داشته باشد. از آنجایی که گیاه زاموفیلیا طبیعتاً رشد کندی دارد، تغذیه گاه به گاه با کود مایع با کیفیت، برای حفظ مواد مغذی خاک جهت استفاده گیاه توصیه می‌شود. زاموفیلیای  خود را دو یا سه بار در طول فصل رشد آن با یک کود مایع رقیق شده تغذیه کنید تا مطمئن شوید که مواد مغذی کافی برای رشد دارد. با این کار، شما کمبود مواد مغذی را به عنوان یک عامل محدود کننده رشد از بین می‌برید.

پیشنهاد می کنیم مقاله “خاک مناسب برای زاموفیلیا” ار نیز مطالعه کنید.

مطمئن شوید خاک زاموفیلیا شما از زهکشی مناسبی برخوردار باشد. خاک مناسب برای زاموفیلیا خاک برگ، خاک بستر آماده کاشت بهکام یا خاک بستر آماده کاشت تایلندی است.

نور مناسب برای زاموفیلیا

علت باز نشدن برگ جدید زاموفیلیا

اول قرار شد که توقع عجیب و غریبی از رشد زاموفیلیا خود نداشته باشد اما با چند ترفند ساده می‌توانید به این جریان آرام کمی سرعت ببخشید. بعد از تنظیم جای گلدان به طوری که نور کافی و غیر مستقیم دریافت کند و تغذیه خاک، موارد زیر را هم رعایت کنید تا گیاه شما به خوبی رشد کند.

  • گیاهان زاموفیلیا از آب و هوای بسیار گرمی می‌آیند، بنابراین کاهش دما می‌تواند آنها را به خواب فرو ببرد. زاموفیلیا‌ها معمولاً دمایی بین 65 درجه فارنهایت تا 75 درجه فارنهایت را ترجیح می‌دهند و در دمای کمتر از 45 درجه فارنهایت رشد آنها متوقف می‌شوند.
  • مراقب آب باشید. گیاه زاموفیلیا شما در تنظیم آبرسانی خود عالی است، بنابراین آبیاری بیش از حد، اشتباه رایجی است که مردم در مراقبت از این گیاه مرتکب می‌شوند. آب بیش از حد می‌تواند باعث پوسیدگی ساقه و ریزوم شود که مانع رشد می‌شود، بنابراین مطمئن شوید که در فاصله بین آبیاری خاک خشک شود.

در نهایت صبور باشد

به عنوان یک نگهداری کننده خوب، مهم است که به زاموفیلیا خود آنچه را که برای رشد نیاز دارد، بدهید. با پیروی از این پیشنهادات، مطمئن خواهید شد که آن را برای موفقیت حمایت کرده‌اید و از اینجا به بعد، دیگر باید صبور باشید و به زاموفیلیا خود فرصت بدهید.

خرید انواع زاموفیلیا از فروشگاه اینترنتی باغ ارم. خرید زاموفیلیا ابلق، خرید زاموفیلیا بلک و خرید زاموفیلیا شرابی

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *