نگهداری گل و گیاه آپارتمانی

چرا زاموفیلیا پاجوش نمیزنه؟ افزایش پاجوش زاموفیلیا با رعایت این 4 نکته

افزایش پاجوش زاموفیلیا

پاجوش زدن زاموفیلیا

اگر به دنبال گیاه آپارتمانی هستید که در عین زیبایی مقاوم هم باشد و دردسر زیادی برای نگهداری نداشته باشد زاموفیلیا می تواند به عنوان یک انتخاب خوب به شمار بیاید. معمولا گیاهانی از دسته زاموفیلیا با پاجوش زدن تکثیر میشوند. به همین دلیل هم پاجوش زدن زاموفیلیا موضوع مهمی برای این گیاه به شمار می آید و لازم است تا شخصی که از این گیاه نگهداری می کند در مورد آن اطلاعات کاملی داشته باشد.

مواردی نظیر این که چرا گیاه زاموفیلیا پاجوش نمی زند؟، چه زمانی شاهد پاجوش زدن زاموفیلیا هستیم؟  چه‌ طور می توانیم پاجوش زدن زاموفیلیا را افزایش دهیم و … از جمله اطلاعاتی است که افرادی که در منزل خود از گیاه زاموفیلیا نگهداری می کنند، بایستی راجع به آنها اطلاعات کاملی داشته باشند.

در این مطلب ما قصد داریم مفصلا در مورد پاجوش زدن زاموفیلیا صحبت کنیم و موارد مختلف را برای آن بررسی کنیم. اگر شما هم این گیاه زیبا را در منزل دارید و از آن نگهداری می کنید توصیه میکنیم حتما تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

چرا زاموفیلیا پاجوش نمیزنه؟

یکی از مشکلاتی که افرادی که در منزل خود از گیاه زاموفیلیا نگهداری می کنند با آن مواجه هستند این است که گیاه آنها پاجوش نمی زند. قطعا می دانید یکی از راههای تکثیر شدن گیاهان از طریق پاجوش زدن است. به طور کلی پاجوش نزدن زاموفیلیا می تواند به دلیل های متفاوتی رخ دهد. در ادامه چند مورد از مهمترین علت پاجوش نزدن زاموفیلیا را می بینید:

  • دمایی که گیاه در آن نگهداری می شود مناسب نیست
  • مقدار نوری که به گیاه رسیده و گیاه آن را دریافت می کند برای آن کافی نیست
  • سایز گلدانی که برای زاموفیلیا انتخاب کرده اید با گیاهتان و اندازه آن هماهنگی ندارد و بزرگ است
  • در فصل رشد گیاه تغدیه کافی به آن نمی رسد و به خوبی مواد مغذی را در اختیار خود ندارد
  • وجود آفت ها یا بیماری ها و حمله آنها به گیاه

مهمترین علت پاجوش نزدن زاموفیلیا

زاموفیلیا کی پاجوش میزنه

یکی از سوالاتی که معمولا برای افراد پیش می آید این است که چه زمانی شاهد پاجوش زدن زاموفیلیا هستیم و کی این گیاه پاجوش می زند؟ در پاسخ باید بگوییم که هر زمان که همه شرایط برای پاجوش زدن گیاه ایده آل باشد آنگاه این گیاه می تواند پاجوش بزند. اگر در مورد شرایط پاجوش زدن زاموفیلیا سوالی دارید در ادامه آنها را بررسی میکنیم:

  1. گیاهتان باید برای مدت زمان 6 الی 8 ساعت در روز نور کافی دریافت کند. این نور باید زیاد اما در عین حال فیلتر شده باشد. دقت کنید اگر گیاه شما این مقدار از نور را دریافت نکند یا فاصله آن با پنجره ای که نور دارد بیشتر از 2 متر باشد آنگاه نباید خیلی منتظر پاجوش زن آن بمانید.
  2. برای پاجوش زدن زاموفیلیا نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید سایز گلدان است. هرقدر گلدانی که گیاه در آن قرار دارد کوچکتر باشد و ریشه ها هم به اندازه کافی رشد کرده باشند آنگاه احتمال پاجوش زدن گیاه بسیار بالاتر خواهد بود.
  3. خاک هم یکی از عامل هایی است که در پاجوش زدن این گیاه تاثیر مستقیم دارد. استفاده از خاک مناسب زاموفیلیا که ترکیبی از کوکوپیت، پرلیت، پیت ماس و خاک باغچه باشد می تواند به پاجوش زدن کمک کند.
  4. استفاده از کودهای مناسب هم نکته دیگری است که می تواند سبب پاجوش زدن این گیاه باشد. عموما توصیه میشود از کود فسفر به این منظور استفاده کنید.
  5. برای پاجوش زدن این گیاه حتما به میزان آبیاری تان هم دقت کنید. آبیاری زیاد سبب از بین رفتن ریشه ها شده و گیاهتان از بین میرود.
  6. اگر انتظار پاجوش زدن گیاهتان را دارید توصیه میکنیم از آن در برابر آفت ها و بیماری ها مراقبت کنید.

افزایش پاجوش زاموفیلیا

اگر شما هم دوست دارید شاهد بیشتر شدن پاجوش های زاموفیلیا تان باشید باید 4 نکته مهم را برای ان رعایت کنید. این 4 نکته به شرح زیر هستند:

  1. استفاده از گلدان کوچک
  2. فراهم آوردن بستر مناسب برای پاجوش زدن
  3. دقت به نور مناسب و کافی
  4. کوددهی مناسب به گیاه

در ادامه بیشتر در مورد این عامل های کمک کننده در افزایش پاجوش زدن زاموفیلیا صحبت میکنیم.

  1. استفاده از گلدان کوچک

اندازه گلدان را شاید بتوان مهمترین عامل در افزایش پاجوش زدن زاموفیلیا عنوان کرد. به غلط اینطور فکر می شود که هرقدر گلدان گیاه بزرگتر باشد ریشه ها راحت تر هستند و گیاه بهتر رشد کرده و پاجوش میزند.

اما حقیقت کاملا برعکس این موضوع است. برای افزایش پاجوش زاموفیلیا شما می بایست گلدان را کوچک انتخاب کنید. جای ریشه ها و ریزوم ها باید کاملا تنگ و فشرده باشد و آنها کل گلدان را اشغال کرده باشند و دیگر جایی برای بزرگ شدن ریشه وجود نداشته باشد. در این حالت احتمال پاجوش زدن زاموفیلیا به شدت افزایش پیدا میکند و احتمالا شاهد سر زدن پاجوش های کوچکی از کنار گیاه خواهیم بود.

  1. فراهم آوردن بستر مناسب برای پاجوش زدن

خاک یا بهتر بگوییم بستر رشد مناسب هم عامل دیگر برای افزایش پاجوش زدن زاموفیلیا است. بستر مورد نیاز برای زاموفیلیا نیمه و نیمه سنگین است. به این منظور شما به ترکیبی از کوکوپیت و پرلیت و خاک برگ به همراه ورمی کمپوست نیاز خواهید داشت.

  1. دقت به نور مناسب و کافی

اگر می خواهید پروسه پاجوش زدن زاموفیلیا تان سرعت بیشتری بگیرد در کنار موارد گفته شده حتما به نور آن هم توجه داشته باشید. البته که نور مستقیم برای این گیاه مناسب نبوده و نور زیاد اما فیلتر شده بهترین حالتی است که این گیاه می تواند در اختیار داشته باشد.

  1. کوددهی مناسب به گیاه

و در نهایت برای افزایش پاجوش زدن زاموفیلیا توصیه میکنیم حتما از کودهای مناسب استفاده کنید. کود مثل یک دوپینگ برای گیاه عمل میکند و می تواند پروسه پاجوش زدن آن را تسریع ببخشد.

سوالی که در این زمینه مطرح می شود این است که کدام کودها برای این کار مناسب هستند؟ کودهای مختلف وظیفه های مختلفی دارند. اگر تنها به دنبال کودی هستید که پاجوش زدن را افزایش دهد باید بگوییم کودهای فسفردار که درصد فسفرشان بسیار بالاست بهترین گزینه هستند. یکی از نام آشنا ترین این کودها، کودهای 10-52-10 است.

گلدان کوچک مناسب زاموفیلیا

افزایش رشد زاموفیلیا

افزایش سرعت رشد زاموفیلیا یکی از پرتکرارترین سوال هایی است که معمولا در رابطه با این گیاه آپارتمانی پرطرفدار مطرح می شود و ما قصد داریم در این مطلب از پاجوش زدن زاموفیلیا به آن بپردازیم. برای این کار روش هایی وجود دارد که در ادامه در مورد آنها صحبت می کنیم:

  1. استفاده از آسپرین
  2. استفاده از کود آهن
  3. استفاده از کود پتاس
  4. استفاده از کود فسفر
  5. استفاده از کود نیتروژن

در ادامه با ما همراه باشید تا ببینیم هر یک از این راهکارها به چه شکل در رشد زاموفیلیا موثر هستند.

  1. استفاده از آسپرین

اگر میخواهید گیاهتان خیلی سریع رشد کند می توانید از آسپرین استفاده کنید. اسید سالیسیلیک یکی از مواد تشکیل دهنده آسپرین است که می تواند افزایش رشد را برای این گیاه به ارمغان آورده و آن را از استرس های محیطی حفظ کند. برای استفاده آسپرین را با آب رقیق کنید و به گیاه بدهید. البته که دقت کنید مصرف بیش از حد این ماده به گیاه شما آسیب می رساند.

  1. استفاده از کود آهن

روش دومی که برای افزایش رشد زاموفیلیا مطرح میشود استفاده از کود آهن برای آن است. به کمک این کود ریشه زاموفیلیا تقویت شده و برگ های گیاه سبز خواهند شد. اگر می خواهید گیاهی پر برگ داشته باشید که ساقه های بلندی دارد و برگ های ان کاملا سبز هستند کود آهن گزینه بسیار مناسبی به شمار می آید.

  1. استفاده از کود پتاس

اگر می خواهید گیاه زاموفیلیاتان با سرعت بیشتری رشد کند کود پتاس می تواند به شما در این زمینه کمک کند. این کود می تواند در مواردی مانند بیشتر شدن رشد، بالا رفتن مقاومت زاموفیلیا و افزایش ایمنی آن بسیار خوب عمل کند. اگر این کود به همراه کو فسفر مورد استفاده قرار گیرد شاهد رشد سریع تر آن خواهیم بود.

  1. استفاده از کود فسفر

کار اصلی کود فسفر بالا بردن میزان ریشه دهی گیاهان است. با توجه به این که گیاه زاموفیلیا به جای ریشه از دسته گیاهان ریزوم دار است فسفر ماده مغذی مهمی برای ان محسوب میشود و می تواند به رشد سریعتر آن کمک ویژه ای کند. هر قدر که ریزوم های گیاه در داخل خاک بتوانند بیشتر رشد کنند آنگاه پاجوش زدن زاموفیلیا از کناره های ساقه هم بیشتر میشود.

  1. استفاده از کود نیتروژن

یکی دیگر از راهکارهایی که برای رشد سریع تر زاموفیلیا مطرح می شود استفاده از کودهای دارای نیتروژن است. این ماده می تواند رشد زاموفیلیا را سریع تر کرده و حتی در رشد طولی گیاه هم موثر واقع شود. علاوه بر این کودهای نیتروژنی می توانند به سبزتر شدن رنگ برگ ها هم کمک شایانی کنند.

کوددهی مناسب به گیاه زاموفیلیا

برای تقویت زاموفیلیا چه باید کرد

برای این که گیاه زاموفیلیا تان را تقویت کنید در گام نخست باید هنگام انتخاب و خرید گیاه این کار را با دقت بالایی انجام دهید. مثلا گیاه پربرگ را به گیاه قد بلند ترجیح داده و زاموفیلیایی خریداری کنید که بیشتر حالت بوته ای و پر برگ داشته باشد تا زاموفیلیای قد بلند. در گام بعدی پس از خرید هم عدم تعویض گلدان در همان بدو خرید است، بهتر است اجازه دهید گیاه با محیط وفق پیدا کرده و بعد برای این کار اقدام کنید.

این مقاله را حتما بخوانید : چرا برگ زاموفیلیا باید تمیز باشد

گام بعدی فراهم آوردن نیازهای گیاه است. این نیازها شامل مواردی نظیر دمای مناسب، آبیاری درست، نور کافی، ایجاد بستر مناسب برای زاموفیلیا،  سایز گلدان و هرس کردن گیاه می شوند.

و در آخر هم باید حتما مواظب آفت ها و بیماری های گیاه بوده و آن را در برابر این موارد محافظت کنید.

برای رشد زاموفیلیا چه باید کرد

در این بخش از پاجوش زدن زاموفیلیا نوبت به راهکارهای مهم برای رشد این گیاه میرسد. در بخش قبلی گفتیم باید نیازهای مهم گیاه حتما رفع شوند تا بتوانیم گیاه را تقویت کنیم. این نیازهای مهم و حیاتی برای رشد گیاه به شرح زیر هستند:

  1. دمای مناسب

دمای مناسب برای گیاه که بین 15 تا 30 درجه سانتی گراد بوده و این دما برای زاموفیلیا ایده آل ترین است. دمای کمتر از این مقدار سبب توقف رشد و یخ زدگی گیاه و دمای بیش از ان هم باعث زرد شدن برگ ها و چروک برداشتن ساقه خواهد شد.

  1. آبیاری درست

آبیاری درست هم مورد دیگر در تقویت زاموفیلیا است. ایم گیاه نیاز به آبیاری روزانه و زیاد ندارد چون ریزوم های ان می توانند به خوبی آب را در خود ذخیره کنند. توصیه میشود در تابستان ها هر هفته و در زمستان ها هر دو هفته یکبار گیاه را آب دهید. هرچند چک کردن خاک و خشک بودن آن روش بهتری برای تشخیص نیاز گیاه به آب است.

  1. نور کافی

برای تقویت گیاهتان به نور دقت ویژه ای داشته باشید. نور باید زیاد و در عین حال غیرمستقیم باشد. اگر به نور طبیعی دسترسی ندارید نور مصنوعی گزینه خوبی به شمار می آید. شما می توانید از لامپ های فلئورسنت در این مورد کمک بگیرید و گیاه تان را برای رشد بهتر کمک کنید.

  1. چرخاندن گلدان برای رسیدن نور کافی به همه قسمت های آن

برای تقویت زاموفیلیا تان توصیه میشود هر دو روز یکبار یا روز در میان گلدان آن را بچرخانید تا قسمتی که پشت به آفتاب است هم به نور کافی دسترسی داشته باشد.

  1. ایجاد بستر مناسب برای زاموفیلیا

حتما به ریزوم های گیاه به عنوان مرکز اصلی رشد آن توجه کافی داشته باشید و ریسک ها و خطراتی که برای آنها وجود دارند را رفع کنید. به این منظور استفاده از خاک مناسب میتواند بسیار کمک کننده باشد. خاکی با زهکشی خوب که بتواند تجمع آب پیرامون ریزوم ها را کاهش دهد و از پوسیدگی آنها پیشگیری به عمل آورد.

  1. سایز گلدان

همانطور که در بخش های قبلی هم گفتیم سایز گلدان زاموفیلیا را نباید خیلی بزرگتر نظر بگیرید. بلکه گلدان کوچکتر می تواند به تجمع ریزوم ها کمک کرده و منجر به پاجوش زدن زاموفیلیا هم شود. تنها زمانی مجاز هستید گلدان را تعویض کرده و گیاه را به یک گلدان بزرگتر منتقل کنید که ریشه ها از زیر گلدان بیرون آمده باشد.

  1. هرس کردن گیاه

و در نهایت حتما در زمان نیاز برای هرس کردن زاموفیلیای خود اقدام کنید. وقتی ساقه ها و برگ ها زیاد و پرپشت می شوند بهتر است این کار انجام شود تا هم هوا به خوبی میان ساقه و برگ ها جریان پیدا کند و هم گیاه جان تازه ای بگیرد و تقویت شود.

زرد شدن پاجوش زاموفیلیا

در این بخش از صحبت راجع به پاجوش زدن زاموفیلیا نوبت به این می رسد که ببینیم چرا این پاجوش ها زرد میشوند. تعدادی از رایج ترین دلیل های این موضوع را در ادامه با هم میبینیم:

  1. آبیاری بیش از حد یا آبیاری خیلی کم و تشنه ماندن گیاه
  2. دمای محیط مناسب نبوده و بسیار زیاد باشد
  3. نور کافی به گیاه نرسد یا نور مستقیم و زیاد به آن بتابد
  4. کوددهی به گیاه به درستی و بر اساس اصول آن انجام نشود

زرد شدن پاجوش زاموفیلیا

هر یک از این موارد می توانند سبب این شوند که پس از پاجوش زدن زاموفیلیا برگهای آن زرد شده، این پاجوش ها به خوبی رشد نکنند.

فصل پاجوش زدن زاموفیلیا

و در نهایت در آخرین بخش از پاجوش زدن زاموفیلیا نوبت به آن میرسد که ببینیم فصل مناسب برای پاجوش زدن این گیاه کدام فصل است. به طور کلی در فصول سرد سال این گیاه از نظر رشد و نمو متوقف شده و نمی توان انتظار پاجوش زدن زاموفیلیا را داشت. این در حالی است که عمده رشد این گیاه در فصول گرم و خنک سال یعنی بهار و تابستان بوده و در این زمان ها این اتفاق با کیفیت بالاتری رخ می دهد.

پس اگر دوست دارید گیاهتان خیلی زود پاجوش بزند در فصل های سرد سال یعنی پاییز و زمستان منتظر آن نباشید و این کار را به فصول گرم سال بسپارید. و البته که باید شرایط را برای پاجوش زدن زاموفیلیای خود کاملا مهیا کنید. شرایطی که در این مطلب مفصلا در مورد آنها صحبت کرده و آنها را مورد بررسی قرار داده ایم.

جمع بندی

گیاهان آپارتمانی یکی از جلوه های زیبایی بخش آپارتمان ها هستند که میتوانند روح و حیات را به این خانه های بدون فضای سبز و حیاط عرضه کنند. انتخاب درست گیاه برای آپارتمان می تواند به زیبایی و چشم نواز بودن آن کمک ویژه ای کند. یکی از گیاهان خوب و کم دردسر برای نگهداری در آپارتمان ها زاموفیلیا است.

این گیاه می تواند در هر شرایطی دوام آورده و یک گیاه سخت جان محسوب می شود. اما اگر دوست دارید پاجوش زدن زاموفیلیا تان را ببینید و رشد آن بهتر و زیادتر شود می بایست حتما نکته هایی را در نظر داشته باشید. همچنین پاجوش نزدن زاموفیلیا  هم خود بر اثر عواملی است که در مورد آنها مفصلا صحبت کرده ایم. به طور کلی در این مطلب در مورد عامل ها و نکاتی که می توانند در پاجوش زدن یا نزدن زاموفیلیا تاثیر داشته باشند صحبت کرده ایم و امیدواریم که این نکات برای شما کاربردی باشند.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *