بیماری و آفت گیاه

از بین بردن پشه های گیاهان- چگونه از شر پشه های گلدان خلاص شویم ؟

خلاص شدن از شر پشه های گلدان

از شر پشه های گلدان خلاص شوید

آیا متوجه پشه هایی شدهاید که در میان گیاهان داخل خانه شما زندگی میکنند؟ پشه ها به گذراندن زمان در آب راکد علاقه زیادی دارند؛ در نتیجه خاک خیس خورده گلدانها، اقامتگاه محبوب آنهاست که همانجا تخم میگذارند.

نکته منفی اینجاست که حضور آنها برای گیاهان سودمند و یا حتی بدون آسیب نیست؛ به همین دلیل، گیاهان خود را از این موجودات آزاردهنده و بیماری زا در امان نگه دارید. روشهای مختلفی برای این کار وجود دارد که در ادامه این مطلب برخی از آنها را به شما پیشنهاد میدهیم:

چگونه پشه های ریز گلدان را از بین ببریم

1 – گیاهان داخل خانه خود را با مخلوط آب و صابون اسپری کنید. این ترکیب برای اکثر گیاهان خانگی بیخطر است و اسپری کردن این مخلوط چند بار در روز باعث از بین رفتن پشه هایی میشود که رو یا درون گیاه شما زندگی میکنند. این روش را امتحان کنید چون روشی ارگانیک به حساب میآید اما اگر به نتیجه دلخواه نرسیدید، باید سراغ روشهای شیمیایی بروید.

در خرید انواع خاک برگ و خاک ورمی کمپوست دقت کنید. اگر خاک برگ و خاک ورمی کمپوست به درستی سم زدایی و آفت کشی نشود، بستر مناسبی خواهد بود برای انتقال انواع پشه به گلدان های شما.

2 – میتوانید از اسپری مخصوص حشرات داخلی استفاده کنید ولی سراغ مراکز فروش تجهیزات گل و گیاه بروید و اسپری ضد حشره بخرید که مخصوص گیاهان است. این اسپری را روی گیاه خود بپاشید تا روی گیاه بپوشد و بگذارید روی گیاه باقی بماند تا پشه های موجود ازبین بروند و پشه های جدید آن را خانه خود نکنند.

3 – با بسته نگه داشتن پنجره‌ها و درها یا مجهز کردن آنها به توری از پر شدن مجدد گیاه با پشه‌ ها جلوگیری کنید. گیاهان خود را بیش از حد آب ندهید و از خیس ماندن خاک گلدان جلوگیری کنید. همچنین، بعد از آبیاری، آب جمع شده در زیر گلدانی را خالی کنید. هر ظرف آب و سطح مرطوبی ریسک جذب پشه ها را افزایش میدهد. با انجام این کارها احتمال وجود پشه ها را کاهش دهید.

4 – شاید لازم باشد یک بار کل فضای خانه را اسپری حشره کش بزنید تا کلیه تخم پشمها از بین بروید و با حضور ناگهانی و غیر قابل پیش بینی پشه مواجهه نشوید. بهتر است برنامه ریزی کنید که بعد از اسپری کردن در تمام فضای خانه، برای حداقل ۲ ساعت کلیه درها و پنجرههای خانه بسته باشد و خودتان خانه را ترک کنید.

پبشنهاد ویژه: خرید انواع قارچ کش از فروشگاه اینترنتی باغ ارم

5 – در میان گلدانها و گیاهان خود، از گیاهانی استفاده کنید که دوره کننده پشه‌ها هستند. برخی از این گیاهان عبارتند از :

– ریحان
ریحان شهرت زیادی در رد کردن پشه و مگس دارد. میتوان آن را در گلدان، داخل خانه پرورش داد تا ضمن داشتن ریحانه تازه، از خاصیت ضد پشه بودن آن بهره ببرید.

– اسطوخودوس یا لوندر
اسطوخودوس یک بازیکن اصلی در لیگ ضدحشرات و متخصص در جلوگیری از مگسها، ککها، پروانهها، پشه‌ها، سوسکها و بسیاری از آفات دیگر است. به عنوان یک امتیاز دیگر، عطر آن فوق العاده و آرامش بخش است. به عنوان یک هشدار برای کسانی که به گرده آلرژی دارند، ممکن است وجود لوندر آزار دهنده باشد.

– مریم گلی
برگ دیگری از جنگ شما با پشه‌ها، مریم گلی است که میتواند به خوبی حشرات را دور نگه دارد. همچنین میتوانید برگهای خشک شده مریم گلی را در فضای خانه بسوزانید یا آنها را در کیسههای پارچهای بسته بندی و از گلدان آویزان کنید تا پشه‌ها را دور کند.

– رزماری
رزماری هم به اندازه لوندر موثر است.
اینها، معروفترین کشندگان و دور کنندههای پشه هستند اما میتوان از گیاهان دیگری هم نام برد مثل گل داوودی، گل همیشه بهار و البته گیاهان گوشتخوار!

6 – از برچسب پشه کمک بگیرید. این برچسبها در اندازههای مختلف در مغازهها موجود است. تهیه و جلوی در ورودی یا در کنار گلدان آویزان کنید. سطح چسبدار این برچسبها قاتل پشه و سایر حشرات است.

7 – در نزدیکی گلدان خود یک حشره کش برقی نصب کنید. این حشره کشها نوری دارند که پشه‌ها جذب و از نزدیک شدن آنها به گلدان جلوگیری میکنند.

8 – روشن کردن شمع با رایحه لیمو و لوندر هم روش ملایمی برای دور کردن حشرات است. اگر گلدانهای شما در یک محل جمع شدهاند، روشن کردن شمع در میان آنها پیشنهاد بدی نیست.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *