نگهداری گل و گیاه آپارتمانی

نگهداری از گیاه لیندا در آپارتمان (7 نکته طلایی)

راهنمای نگهداری از گیاه لیندا در آپارتمان

 گل لیندا Ponytail Palm که با نام نخل دم اسبی و پافیل نیز شناخته می‌شود یکی از گیاهان بومی مکزیک است. این گیاه که در مناطق بیابانی رشد می‌کند، این روزها به‌عنوان یکی از گیاهان محبوب پا به آپارتمان‌های ما گذاشته است. گیاهان آپارتمانی هرکدام روش‌های نگهداری خاص خود را دارند که در صورت رعایت تمامی موارد، گیاه رشد خوبی خواهد داشت. این مطلب، در واقع راهنمای نگهداری از گیاه لیندا است.

نکات کلیدی در نگهداری از لیندا

  • خاک مناسب لیندا خاکی با زهکشی بسیار بالا است. پیشنهاد ما به شما خاک زاموفیلیا، خاک سانسوریا یا خاک کاکتوس است.
  • هنگام آبیاری آب بر روی غده گیاه نریزید و از دور تا دور گلدان اقدام به آبیاری گیاه کنید.
  • یکی از مهمترین دلایل پوسیدگی گیاه لیندا آبیاری با فواصل نزدیک قبل از خشک شدن خاک است.

گیاه لیندا چه ویژگی‌هایی دارد؟

لیندا گیاهی است که یک ساقه ضخیم و بلند دارد که در بالای آن برگ‌های باریک و بلند قرار گرفته‌اند. این برگ‌ها ضخامت نسبتا زیاد و رنگ سبز پررنگ دارند و شبیه به دم اسب هستند. دلیل اینکه این گیاه را نخل می‌نامند شاید به‌دلیل فرم ساقه و برگ‌های آن باشد که درخت نخل را تداعی می‌کند. لیندا گیاهی است که به آرامی رشد می‌کند و به‌همین دلیل برای محیط‌های محدود آپارتمانی انتخاب خوبی است. البته لینداهایی که در فضای بومی خود و در محیط‌های باز رشد می‌کنند گاهی تا ۶ متر هم قد می‌کشند. اما نمونه‌‌های آپارتمانی را در اندازه‌های کوچک پرورش می‌دهند که به راحتی در خانه قابل نگهداری باشند. لینداهایی که در فضای باز کاشته می‌شوند حتی ممکن است بعد از مدتی گل بدهند اما لینداهای آپارتمانی گل ندارند.

 

🌿 شرایط نگهداری گل لیندا در آپارتمان

برای نگهداری لیندا در آپارتمان باید اطلاعات مربوط به شرایط نور،‌ خاک، روش و میزان آبیاری و بیماری‌های گیاه را بدانید تا گیاه عمر خوبی داشته باشد. در ادامه در این موارد بیشتر خواهیم گفت.

 

1️⃣ نور مورد نیاز لیندا

نور مناسب گیاه لیندا

لیندا نیاز به نور خیلی زیاد ندارد. اگر گیاه را پشت پنجره قرار دهید، میزان نوری که در طول روز دریافت می‌کند برایش کافی است. اگر نور خانه شما کم است،‌ شاید لیندا بتواند خود را با این نور هم سازگار کند اما بد نیست که گاهی گلدان لیندا را در مقابل نور قرار دهید تا میزان مورد نیاز نور را دریافت کند.

پیشنهاد مطالعه: نگهداری از بامبو در آپارتمان (افزایش سرعت رشد بامبو)

 

2️⃣ خاک مناسب برای لیندا

لیندا به خاک لیمونی نیاز دارد. این خاک مخلوطی از شن، خاک رس و مواد آلی است. این همان خاکی است که در زادگاه لیندا، یعنی مکزیک یافت می‌شود. این خاک سبک بهترین مکان برای رشد گیاه لیندا است که تمام مواد غذایی مورد نیاز را در خود دارد. اگر به خاک لیمونی دسترسی نداشته باشید،‌ می‌توانید از خاک کاکتوس استفاده کنید. این خاک شباهت زیادی به خاک لیمونی دارد.

 

3️⃣ دمای مناسب برای لیندا

لیندا گیاه بسیار مقاومی است. برگ‌های این گیاه هم سرما را تحمل می‌کنند و هم گرما را. بهترین دما برای این گیاه بین ۱۲ تا ۲۱ درجه سانتی‌گراد است. اما اگر دمای محیط خیلی سردتر یا گرم‌تر هم شود،‌گیاه خود را با آن تطبیق خواهد داد.

 

4️⃣ آب مورد نیاز برای لیندا

یکی از مهم‌ترین بخش‌های نگهداری گیاهان، آبیاری مناسب آن‌هاست. یک گیاه با آبیاری مناسب رشد بسیار خوبی خواهد داشت و برعکس عدم شناخت میزان آب مورد نیاز گیاه می‌تواند باعث نابودی آن شود.

برای لیندا آب زیادی لازم نیست. ساقه این گیاه مقدار زیادی آب را در خود ذخیره می‌کند. بنابراین با توجه به دمای هوا باید میزان آبیاری را کم و زیاد کرد. در فصل‌های گرم سال،‌ لیندا به هفته‌ای یک‌بار و در فصل‌های سرد سال هر دو هفته یک‌بار آب نیاز دارد. در زمانی که گیاه در فصل رشد خود قرار دارد بهتر است آبیاری هر سه هفته یک‌بار انجام شود.

 

5️⃣ رطوبت

لیندا به مقدار مناسبی رطوبت نیاز دارد. هفته‌ای یک بار آب‌پاشی روی گیاه در جاهایی که دما بالاتر از ۱۰ درجه است برای این گیاه کافی است. میزان رطوبت روی خاک هم در فاصله دو آبیاری نباید زیاد باشد. یعنی خاک باید کاملا خشک شود. در واقع لیندا نیازی به شرایط گلخانه‌ای با رطوبت بالا ندارد.

 

6️⃣ کود

لیندا دوبار در سال به کود نیاز دارد. یک‌بار در بهار و یک‌بار در زمستان. کود مناسب این گیاه می تواند کود ورمی کمپوست باشد که تمامی مواد مورد نیاز لیندا را دارد. اگر بیشتر از این مقدار به گیاه کود بدهید باعث ایجاد لکه‌های قهوه‌ای رنگ روی برگ‌ها خواهد شد.

در کنار شارژ خاک با خاک و کود ورمی کمپوست مب توانید از کود 10 52 10 و کود 12 12 36 استفاده کنید.

 

7️⃣ گلدان مورد نیاز لیندا

اگر لیندا در طول سال به‌خوبی نگهداری شود رشد خوبی خواهد داشت. در این صورت ممکن است لازم باشد گلدان سالی یک‌بار عوض شود. در غیر این‌صورت، هر دو یا سه سال یک‌بار تعویض گلدان کافی است. اندازه گلدان باید کاملا با ابعاد ساقه هماهنگی داشته باشد.

 

بیماری و مشکلات گیاه لیندا

مشکلات گیاه لیندا

لیندا اگر به‌درستی نگهداری شده و در زمان مناسب کود داده شود، احتمال بیمار شدنش کم است. نشانه بیماری گیاه قهوه‌ای شدن نوک برگ‌هاست. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که رطوبت گیاه کم باشد. در این صورت گیاه به این صورت مشکل خود را نشان می‌دهد. در این زمان بهتر است که قسمت‌های قهوه‌ای رنگ را جدا کرده و رطوبت لازم برای گیاه را تامین کنید.

اگر روی برگ‌های گیاه لکه‌های قرمز دیده شد باید ابتدا این لکه‌ها را با کمک یک دستمال تمیز پاک کنید تا بیشتر نشوند. این لکه‌های قرمز در واقع یکی از آفت‌های لیندا هستند. اگر مقدار لکه‌ها خیلی زیاد باشد بهتر است مقداری مایع ظرفشویی را در یک لیتر آب ریخته و روی برگ‌ها اسپری کرده و بلافاصله آن را خشک کنید. به این ترتیب این آفت از بین خواهد رفت.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای نگهداری از زاموفیلیا (شرایط نگهداری زاموفیلیا)

 

حشرات پولکی

این نوع آفت در بسیاری از گیاهان آپارتمانی دیده می‌شود. این حشرات به رنگ قهوه‌ای روی برگ‌های گیاهان دیده می‌شوند. برای از بین بردن این حشرات باید دستمالی را با الکل آغشته کرده و روی برگ‌ها کشید. به این ترتیب این حشرات از بین می‌روند.

 

سخن پایانی

با توجه به نکاتی که گفته شد، لیندا از جمله گیاهانی است که نگهداری آسانی دارد و می‌توان بدون دردسر آن را در خانه نگه داشت و از زیبایی آن لذت برد. در ادامه تعدادی از سوالات متداول در مورد این گیاه را پاسخ می‌دهیم:

  • از کجا بفهمیم که گیاه لیندا به آب نیاز دارد؟ کافی است گلدان را از جا بلند کنید. اگر وزن آن خیلی سبک بود یعنی میزان آب موجود در خاک کم است. در این زمان می‌توانید به گیاه آب بدهید. یک راه دیگر این است که خاک را بررسی کنید. اگر خاک در اطراف ساقه خیلی خشک باشد یعنی گیاه به آب نیاز دارد.
  • آیا می‌توان لیندا را در فضای باغچه پرورش داد؟ بله. لیندا گیاهی است که به‌صورت بومی در باغچه رشد می‌کند. اگر قصد دارید که لیندا را در باغچه داشته باشید باید آن را در محیطی بکارید که سایه افتاب باشد. آفتاب زیاد باعث از بین رفتن این گیاه خواهد شد.
  • رشد گیاه من بسیار کند است دلیل آن چیست؟ ممکن است لیندا در مجاورت نور بسیار زیادی است و به همین دلیل به‌خوبی رشد نمی‌کند.
  • نوک برگ‌های لیندای من قهوه‌ای شده. آیا گیاهم بیمار است؟ دلیل قهوه‌ای شدن نوک برگ‌ها می‌تواند کم بودن رطوبت در محیط باشد. گفتیم که لازم نیست لیندا در فضای گلخانه‌ای رشد کند اما هفته‌ای یک‌بار لازم است که روی آن آب‌پاشی شود.
  • آیا می‌توان لیندا را تکثیر کرد؟ خیر. این کار در خانه امکان ندارد و ممکن است به ریشه گیاه آسیب برسد.
  • ریشه گیاه لیندای من پوسیده است. آیا گیاه را از دست داده‌ام؟ پوسیدگی ریشه یا به‌دلیل آب‌یاری زیاد یا زه‌کشی نامناسب ایجاد می‌شود. اگر حس کردید که گیاه شما دچار پوسیدگی ریشه شده بهتر است تا زمانی که خاک کاملاخشک نشده آن را آبیاری نکنید تا بعد از این مدت بررسی کنید که آیا گیاه خود را بازسازی کرده یا خیر.
  • برگ‌های لیندای من به سمت پایین رها شده‌اند. دلیل آن چیست؟ معمولا وقتی گیاه در هوای خیلی سرد قرار می‌گیرد،‌ برگ‌ها شل شده و به سمت پایین میفتند. برای درمان این مشکل بهتر است گیاه را به جای گرم انتقال دهید.
  • ساقه گیاه لیندا خشک و چروکیده شده است. آیا گیاه در حال خشک شدن است؟ خیر. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که گیاه دچار کم‌آبی شده باشد. بهتر است گیاه را حسابی آبیاری کرده و برگ‌های آن را هم آب‌پاشی کنید.
  • علت ریختن برگ‌های گیاه لیندا چیست؟ معمولا گرما باعث ریختن برگ‌های لیندا می‌شود. در این حالت باید گیاه را به جایی با دمای مناسب‌تر برد.
  • گیاه لیندای من نه برگ جدید می‌دهد و نه رشد می‌کند. دلیل آن چیست؟ وقتی شرایط مناسب رشد فراهم نباشد گیاه رشد نمی‌کند. بهتر است ابتدا میزان نور را بررسی کرده و سپس به گیاه خود کود بدهید. آب‌یاری منظم و صحیح هم به رشد گیاه کمک خواهد کرد.
  • دلیل زرد شدن برگ‌های لیندا چیست؟ اگر گیاه لیندا زیاد آب بخورد برگ‌هایش زرد خواهد شد. الگوی صحیح آبیاری این گیاه را رعایت کنید تا برگ‌ها مجددا سبز شوند.

 

یکی از خدمات ما در باغ ارم ویزیت و مشاوره آنلاین (اورژانس گل و گیاه است) با ما تماس بگیرید و علاوه بر مشاوره رایگان، وقت یا مشاوره برای گیاهان آپارتمانی خود رزرو کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “نگهداری از گیاه لیندا در آپارتمان (7 نکته طلایی)

  1. فرشته گفت:

    سلام خسته نباشید رشد لیندا فقط با نور پنجره از فاصله امکان پذیر است؟ ممنون

    1. N1.narbeh گفت:

      سلام دوست عزیز
      لیندا نور شدید لازم نداره
      برای این گیاه نور غیر مستقیم هم کافیه و روند رشد گیاه متوقف نمی شه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *