نگهداری گل و گیاه آپارتمانی

نگهداری گل کروتون در خانه (چرا نگهداریش سخته؟)

نگهداری گل کروتون در خانه - رطوبت، نور خورشید، خاک

اگر وقت ندارید مقاله را کامل بخوانید، به طور خلاصه به شما می‌گوییم که چرا نگهداری گل کروتون در خانه سخت است. کروتون‌ها با این که از گیاهان آپارتمانی محبوب با ظاهری زیبا و برگ‌های رنگارنگ به حساب می‌آیند؛ اما اکثر کروتون‌ها به نور مستقیم خورشید برای رشد نیاز دارند؛ این گیاهان، جابه‌جایی را دوست ندارند و حرکت دادن آن‌ها، تأثیر منفی بر روی رشدشان می‌گذارد و همچنین، خاک گیاه برای رشد مؤثر، لازم است تا مرطوب و کمی اسیدی باشد.

اگر همچنان تمایل دارید تا از اصول نگهداری گیاه کروتون در خانه خود بیشتر بدانید، ادامه این مطلب از باغ ارم را مطالعه کنید.

 

آشنایی با گیاه کروتون

کروتون (Croton) یک گیاه گرمسیری بومی جنوب شرقی آسیا و جزایر اقیانوس آرام است. ویژگی متمایز این گیاه که باعث شده است افراد زیادی به سمت آن جذب شوند، دارا بودن طیف متنوعی از رنگ‌های شاخ و برگ ازجمله رنگ‌های سبز، زرد، نارنجی، قرمز و حتی بنفش است. این گیاه می‌تواند در محیط طبیعی بین 90 تا 180 سانتی‌متر رشد کند. افراد می‌توانند بسته به آب و هوا و آشنایی با اصول نگهداری گل کروتون در خانه با انجام مراقبت‌های صحیح، از این گیاهان در داخل و خارج از خانه خود استفاده کنند.

 

نکات نگهداری گل کروتون در خانه

نگهداری گل کروتون در خانه

این خیلی مهم است که برای رسیدگی به گیاه کروتون خود با نکات مراقبت و نگهداری گل کروتون در خانه‌تان آشنایی داشته باشید. در این صورت، می‌توانید با انجام مراقبت‌های صحیح دوره‌ای، گیاه کروتون خود را سرحال و سرزنده نگه دارید.

بنابراین، در ادامه، تعدادی از این نیازهای مراقبتی را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

 

1. آبیاری

یکی از نکات نگهداری گل کروتون در منزل، نحوه آبیاری شما به این گیاه است. کروتون‌ها، آبیاری بیش از اندازه شما را دوست ندارند؛ بنابراین، باید این گیاهان را در گلدان و خاکی با زهکشی مناسب بکارید. سپس، آن‌ها را به طور منظم آبیاری کنید تا خاکشان مرطوب باقی بماند؛ اما نباید در این کار زیاده‌روی کنید. شما باید زمانی که سطح خاک گیاه شروع به خشک شدن می‌کند، کروتون خود را با آب ولرم آبیاری کنید.

در آبیاری کروتون دقت کنید کلر موجود در آب باعث ریزش برگ ها میشه.

سعی کنید در زمستان برای نگهداری گل کروتون در خانه، آبیاری را به هر دو هفته یکبار کاهش دهید و خشکی خاک را کنترل کنید. وقتی، خاک گیاه خیلی خشک شود، شاخه و برگ‌های کروتون شما شروع به پژمرده شدن می‌کنند.

 

2. خاک

پرورش گل کروتون در خانه، نیازمند این است که خاک کروتون خود را مرطوب نگه دارید و هر هفته به آن آب بدهید. کروتون‌ها، به محیطی با رطوبت بالا نیاز دارند. در این صورت، شما می‌توانید در محیط‌های خشک با مه پاش کردن برگ‌های گیاه یا استفاده از دستگاه بخور یا رطوبت ساز، به ایجاد محیطی دائماً مرطوب برای کروتون خود کمک کنید. همین‌طور، شما می‌توانید از این گیاه در آشپزخانه یا حمامتان در صورتی که نورگیرند و نور زیادی را دریافت می‌کنند، به دلیل این که سطح رطوبت بالاتری دارند، نگهداری کنید.

خاک گیاه کروتون نباید زیاد سبک باشه و باید بتونه رطوبت را در خودش نگه داره. پیشنهاد می شه هر 3 ماه یکبار خاک گیاه کروتون رو با ورمی کمپوست شارژ کنید

نکته قابل توجه دیگر در نگهداری گل کروتون در خانه، این است که این گیاه موقع کاشت در زمین به کود کمتری نسبت به زمانی که در گلدان کاشته می‌شود، نیاز دارد. همین‌طور، خاک مورد استفاده برای کروتون باید کمی اسیدی و با pH بین 5/4 تا 5/6 باشد تا بتواند بهترین عملکرد را داشته باشد و به خوبی رشد کند. در این راستا، بسیاری از پرورش‌دهندگان کروتون ترجیح می‌دهند تا از ترکیب خاک مورد استفاده برای گیاه کاکتوس یا ساکولنت برای پرورش کروتون‌ها استفاده کنند.

 

3. نور خورشید

اکثر کروتون‌ها برای نمایان کردن رنگ‌های زنده خود به نور آفتاب روشن نیاز دارند؛ اما برخی از گونه‌های این گیاه هم وجود دارند که در محیط نیمه سایه رشد می‌کنند.

معمولا انتقال گیاه کروتون از محیط پر نور گلخانه به محیطی کم نور، مثل محیط خانه (آپارتمانی) باعث ریزش برگ ها میشه. کم بودن نور محیط به گیاه کروتون آسیب میزنه.

در هر حال، بهتر است برای نگهداری گل کروتون در خانه، گیاه را در جایی بکارید که 6 تا 8 ساعت نور غیر مستقیم خورشید به آن بتابد. هر چه نور تابیده شده، بیشتر باشد، برگ‌های کروتون شما رنگارنگ‌تر می‌شوند.

از طرف دیگر، باید مراقب باشید تا گیاه کروتون شما بیش از حد، در مقابل نور مستقیم خورشید قرار نگیرد؛ چرا که ممکن است برگ‌های آن دچار آفتاب سوختگی شوند.

در هر حال، اگر متوجه شدید که برگ‌های کروتون شما شروع به از دست دادن رنگ‌های خود کرده است، این می‌تواند نشانه‌ای از کم بودن نور محیط باشد. پس، بهتر است هر چه سریع‌تر، مکان گیاه خود را تغییر دهید.

 

4. آفات

برای نگهداری گل کروتون در خانه باید از این گیاه در برابر حمله آفات و حشرات جلوگیری کنید؛ چرا که این حشرات می‌توانند آسیب زیادی به کروتون شما وارد کنند و آلودگی را به دیگر گیاهان شما هم منتقل کنند.

این گیاه نسبت به آفت شپشک ضعف داره پس هر هفته گیاه رو چک کن. برای این که گیاه کمتر دچار آفت بشه هر یک ماه و نیم یکبار گیاه کروتون رو با سم کنفیدور آبیاری کن.

بنابراین، سعی کنید برگ‌های کروتون خود را به طور مرتب با یک پارچه مرطوب تمیز کنید؛ انجام این کار به حذف آفات و گرد و غبار موجود بر روی گیاه کروتون شما کمک می‌کند و فرصت خوبی را برای دور نگه داشتن سایر آفات از نفوذ به گیاه شما فراهم می‌کند.

اما تعدادی از این حشرات گیاهی عبارتند از:

  • شپشک آرد آلود: این آفات، شیره برگ‌های کروتون شما را تخلیه می‌کنند و با به جای گذاشتن عسلک باعث ایجاد کپک در گیاه می‌شوند. شما می‌توانید برای خلاص شدن از شر شپشک‌های آرد آلود در روتین مراقبتی نگهداری گل کروتون در خانه خود، برگ‌های کروتون را با پنبه آغشته به الکل یا صابون حشره‌کش یا روغن چریش تمیز کنید. این کار، ممکن است چند روزی طول بکشد تا پوسته حشرات کاملاً از بین برود. در نهایت، برای پاک کردن برگ‌ها از حشرات مرده، تخم و لاروها، بر روی برگ‌ها، آب تمیز اسپری کنید.
  • کنه‌های عنکبوتی: این کنه‌ها، جذب کروتون‌هایی می‌شوند که در محیط‌های بسته و گرم و خشک رشد می‌کنند و معمولاً تشخیص آن‌ها بر روی برگ‌های رنگارنگ کروتون بسیار سخت است؛ اما مشهودترین نشانه‌ای که وجود این کنه‌ها را در گیاه کروتون شما اثبات می‌کند، وجود لکه‌های کوچک سفید و در نهایت تارهای نازک بر روی سطح زیرین برگ‌های کروتون است.

این کنه‌ها اگر به موقع شناسایی نشوند، می‌توانند مشکلات بزرگی برای گیاه کروتون شما ایجاد کنند.

از بین بردن این کنه‌ها کار آسانی است؛ چرا که این حشرات از آب و به خصوص آب سرد متنفرند؛ پس برای نگهداری گل کروتون در خانه خود، به سادگی برگ‌های این گیاه را با آب سرد پاک کنید.

  • تریپس: تریپس‌ها، حشرات کوچکی هستند که به سختی دیده می‌شوند اما آسیب‌های جدی به کروتون شما وارد می‌کنند. اگر رگه‌های قهوه‌ای یا لکه‌های خاکستری یا سفید بر روی برگ‌های کروتون خود مشاهده کردید، به احتمال زیاد، گیاه شما تریپس دارد. این حشرات می‌توانند کروتون شما را از بین ببرند و آلودگی‌ها را به سایر گیاهان شما منتقل کنند.

پیشنهاد مطالعه: شرایط نگهداری از گیاه قاشقی در آپارتمان

از آنجایی تریپس‌ها، قادر به پرواز کردن‌اند، خلاص شدن از شر آن‌ها کمی دشوار است؛ اما شستن برگ‌ها با صابون حشره‌کش یا پوشاندن آن‌ها با روغن چریش می‌تواند تا حدودی مؤثر باشد. این آفات مثل کنه‌های عنکبوتی، آب و هوای خشک و غبارآلود را ترجیح می‌دهند؛ بنابراین با تمیز نگه داشتن برگ‌های گیاه خود، سعی کنید آن‌ها را دور نگه دارید.

 

5. بیماری‌ها

نگهداری گل کروتون در خانه مثل سایر گیاهان با چالش‌هایی روبه‌رو است. هرچند، کروتون‌ها از گیاهان مقاومی به حساب می‌آیند، اما در صورت کمی تعلل در روش نگهداری گل کروتون در منزلتان، ممکن است این گیاهان به بیماری مبتلا شوند. در این صورت، بهتر است با انواع بیماری‌ها که در کمین گیاه کروتون شما هستند، آشنا شوید.

  • بیماری ادم (Edema): ادم، نتیجه آبیاری بیش از حد است. زمانی که به کروتون خود، بیش از اندازه آب می‌دهید به دلیل جذب شدن آب زیادی در گیاه، برگ‌های کروتون شما شروع به تاول زدن می‌کنند؛ بنابراین، برای رفع این مشکل، آبیاری را تا زمانی که علائم این بیماری ناپدید شوند، متوقف کنید و سپس تقویم آبیاری خود را تنظیم کنید.
  • کپک پودری: این عفونت رایج گیاهی، بیشتر شبیه به گرد و غبار خاکستری یا سفید رنگ است که در دو طرف برگ‌ها ظاهر می‌شود. در صورتی که این عفونت درمان نشود، رشد برگ‌های جدید کروتون شما متوقف می‌شود؛ بنابراین، برای نگهداری گل کروتون در خانه، نیاز دارید تا عوامل این عفونت باکتریایی را با روغن چریش یا بی‌کربنات پتاسیم به طور کامل از بین ببرید. همین‌طور، سعی کنید، از خیس شدن برگ‌ها برای دور نگه داشتن این کپک، جلوگیری کنید و رطوبت اطراف گیاه کروتون خود را کاهش دهید.
  • آنتراکنوز: آنتراکنوز که به آن لکه باکتریایی برگ یا سوختگی برگ هم گفته می‌شود، باعث ایجاد لکه‌های قهوه‌ای و زرد رنگ بر روی برگ‌های گیاه کروتون شما می‌شود. برای برطرف کردن عوامل این بیماری، بایستی برگ‌های آلوده را با دقت هرس کنید و مراقب باشید تا با برگ‌های سالم گیاه شما تماس نداشته باشند. سپس، ابزار هرس خود را پس از استفاده استریل کنید و برای نگهداری گل کروتون در خانه و پیشگیری از ابتلای آن به عفونت‌های شدید، از اسپری قارچ‌کش بر روی برگ‌های کروتون خود استفاده کنید. (برای خرید قارچ کش به دسته بندی مربوطه در منو اصلی سایت مراحعه کنید.)
  • تاج گل: این بیماری باکتریایی، درواقع DNA خود را به گیاهان آسیب‌پذیری مثل کروتون تزریق می‌کند و باعث ایجاد تومورهایی می‌شود که رشد طبیعی گیاه کروتون شما را مختل می‌کند. بیماری تاج گل که به احتمال زیاد در گیاهانی که از طریق قلمه تکثیر شده‌اند به وجود می‌آید، معمولاً با سموم مسی از بین می‌رود.

 

6. آب و هوای گرم و مرطوب

کروتون از گیاهان بومی هند، سریلانکا، مالزی و جزایر غربی اقیانوس آرام است که به آب و هوای گرم و مرطوب علاقه دارد. اکثر کروتون‌ها، دمای بین 18 تا 29 درجه سانتی‌گراد را ترجیح می‌دهند؛ بنابراین، اگر در فصل سرما، متوجه ریزش برگ‌های کروتون خود شدید، بهتر است به نگهداری گل کروتون در خانه خود و در اتاقی گرم و روشن فکر کنید تا ریزش برگ‌های گیاهتان متوقف شود.

 

7. کوددهی

سعی کنید در طول فصل رشد و در هر 4 تا 6 هفته یکبار، گیاه کروتون خود را با یک کود مایع متعادل تغذیه کنید. همین‌طور، برای جلوگیری از تغذیه بیش از حد گیاه خود که می‌تواند منجر به سوختگی برگ‌های آن شود، می‌توانید کود غلیظ خریداری کرده را رقیق کنید.

هر ماه به تناوب از کود 12 12 36 و کود 10 52 10 استفاده کنید. برای این که گیاه دچار تنش نشه هر 2 هفته یکبار گیاه رو با کود آمینو اسید آبیاری کنید. همچنین هر 3 ماه یکبار آبیاری با کود هیومیک اسید فراموش نشه.

از کود آهن و کود سه بیست (20 20 20) برای گیاه کروتون استفاده نکنید. کود نیتروژن باعث سبز شدن برگ ها می شه.

 

8. جابه‌جایی

زمانی که اصول نگهداری گل کروتون در خانه خود را به درستی رعایت می‌کنید و از گیاهتان مراقبت می‌کنید، سازگاری کروتون با محیط خانه شما بیشتر می‌شود و حتی به سختی از بین می‌رود؛ اما نقدهای ناامیدکننده‌ای هم درباره بیزاری کروتون از جابه‌جا شدنش هم وجود دارد؛ تا حدی که با کوچک‌ترین میزان جابه‌جایی، کروتون شما تعدادی با بیشتر برگ‌های خود از دست می‌رود.

به طور کلی، گیاهان کروتون در زمان جابجایی، دچار شوک می‌شوند؛ بنابراین، بهتر است از همان ابتدا که گیاه کروتون را خریداری می‌کنید و به خانه می‌آورید، محل دائمی آن را مشخص کنید و بگذارید در همان جا بماند.

پیشنهاد مطالعه: نگهداری از گیاه یوکا در آپارتمان(نور،آبیاری، دما و نوع خاک)

شما می‌توانید کروتون خود را در نزدیکی پنجره‌های رو به شرق یا غرب خانه خود که بهترین عملکرد را در این نواحی دارند و رشد خوبی می‌کنند، قرار دهید.

 

9. هرس و نگهداری

در نکات مراقبتی و نگهداری گل کروتون در خانه، هرس کردن ازجمله اقداماتی است که برای حفظ شکل و سلامت گیاه کروتون شما ضروری است. شما می‌توانید برای رشد بیشتر برگ‌های جدید در گیاه خود، برگ‌های مرده یا زرد شده آن را به طور مرتب هرس کنید.

بهتر است، موقع هرس کردن دستکش بپوشید؛ چرا که شیره گیاهان کروتون می‌تواند کمی سمی باشد و ممکن است پوست شما را تحریک کند. همین‌طور، قبل از هرس، حتماً قیچی یا چاقوی خود را استریل کنید تا از این راه، آلودگی به گیاه شما منتقل نشود.

 

جمع‌بندی

کروتون‌ها، رطوبت بالا را ترجیح می‌دهند. شما می‌توانید این رطوبت را با مه پاش کردن برگ‌ها یا قرار دادن یک دستگاه رطوبت‌ساز در نزدیکی این گیاه افزایش دهید.

گیاه کروتون با برگ‌های بیضی‌شکل و رنگارنگ خود، از گیاهان محبوبی است که می‌تواند در هر خانه‌ای زیبایی بیافریند و هوای خانه را تصفیه کند. مراقبت از این گیاه شاید کمی دشوار باشد؛ بنابراین، شما می‌توانید با خواندن این مقاله و رعایت اصول نگهداری گل کروتون در خانه که به آن‌ها اشاره کردیم، گیاه کروتون خود را سالم و شاداب نگه دارید.

پیشنهاد مطالعه: نگهداری از گیاه لیندا در آپارتمان (7 نکته طلایی)

 

سؤالات متداول

چه زمانی، گیاه کروتون خود را هرس کنیم؟

شما می‌توانید در زمان‌هایی که برگ‌های کروتون شما پوسیده یا مرده‌اند، خیلی ترد و شکننده شده‌اند یا خیلی تغییر رنگ داده‌اند، گیاه کروتون خود را هرس کنید تا شکل خود را حفظ کند و انرژی لازم برای رشد برگ‌های جدیدش را به دست آورد.

آیا کروتون به محیط مرطوب نیاز دارد؟

اصولاً، کروتون‌ها، رطوبت بالا را ترجیح می‌دهند. شما می‌توانید این رطوبت را با مه پاش کردن برگ‌ها یا قرار دادن یک دستگاه رطوبت‌ساز در نزدیکی این گیاه افزایش دهید.

علت ریزش برگ‌های کروتون چیست؟

اگر کروتون شما برگ می‌ریزد، ممکن است به دلیل استرس ناشی از تغییرات ناگهانی در نور یا محیط آن باشد. پس، از ثابت بودن جای گیاه خود اطمینان حاصل کنید و برای تطبیق کروتون خود با تغییرات دمای فصلی، صبور باشید.

علت قهوه‌ای شدن برگ‌های کروتون چیست؟

لبه‌های قهوه‌ای رنگ برگ‌های کروتون می‌تواند نشانه‌ای از کم آبی یا رطوبت کم باشد. سعی کنید روال آبیاری خود را تنظیم کنید و سطح رطوبت خاک گیاه را افزایش دهید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *