بیماری و آفت گیاه

دلیل نرم شدن افوربیا (شل شدن افوربیا) بیماری‌های افوربیا

دلیل نرم شدن افوربیا (شل شدن افوربیا)

دلیل نرم شدن افوربیا

اگر متوجه شدید افوربیا  شما چروکیده و نرم است، نیاز به نوشیدنی دارد! در حالی که افوربیاها به آب بسیار کمی نیاز دارند و در گروه گیاهان کاکتوسی قرار می‌گیرند اما  اگر بارها بیش از حد خشک شوند، پژمرده خواهند شد. هم چون اغلب گیاهان برای افوربیاها هم، آبیاری‌های نامنظم و نادرست می‌تواند استرس ایجاد کند و باعث تغییر رنگ، ریزش برگ‌ها و در نهایت نرم شدن گیاه شود. در ادامه این مطلب به بررسی دقیق‌تر دلایل نرم شدن افوربیا و سایر بیماری‌های رایج این گیاه می‌پردازیم :

مقاله مرتبط: نگهداری از افوربیا تریگونا در آپارتمان

دلیل نرم شدن افوربیا

اگر گیاه افوربیا برای مدت طولانی بیش از حد خشک بماند، ریشه‌ها شروع به چروک شدن می‌کنند و از بین می‌روند. ، هنگامی که دوباره گیاه کاملاً آبیاری شد، ریشه‌های تخریب شده  نمی‌توانند رطوبت را به درستی جذب کنند. اگر متوجه چین و چروک و نرم شدگی در افوربیا  خود شده اید، گیاه شما بسیار خشک است و آبیاری مفصلی نیاز دارد. افوربیا خودتان را با یک سطل بزرگ آن سیراب کنید؛ از اینکه کاکتوس شما چگونه آب را جذب می‌کند و دوباره چاق می‌شود، شوکه خواهید شد.

 

نحوه آبیاری افوربیا نرم شده و کم آب

کود مناسب افوربیا

  • گیاه خود را بدون زیرگلدانی در سینک یا وان خود قرار دهید. حوضچه آن را با حدود ۱۰-۱۵ سانتیمتر آب پر کنید. مطمئن شوید که آب داغ نیست!
  • حداقل به مدت ۴۵ دقیقه به گیاه خود اجازه دهید تا آب را از طریق سوراخ زهکشی ته گلدان جذب کند.
  • پس از خیساندن گیاه، خاک سطح گلدان را لمس کنید؛ آیا آب به ۳-۴ سانتیمتر بالای خاک رسیده است؟
  • اگر تمام خاک مرطوب نشده است، کاکتوس خود را کمی از بالای خاک هم آبیاری کنید.
  • هنگامی که خاک گیاه شما کاملا مرطوب شد، سینک یا وان را تخلیه کنید و اجازه دهید گیاه در حالی که به طور کامل تخلیه می‌شود استراحت کند. گیاه را دوباره روی زیر گلدانی و در جای مناسب خود قرار دهید.

 

بیماری‌های رایج  افوربیا

  • لبه‌های قهوه ‌ای و برگ‌های پیچ خورده افوربیا

برگ‌های پیچ خورده و لبه‌های قهوه ای خشک شده نتیجه آب بسیار کم و قرار گرفتن بیش از حد این گیاه در معرض نور خورشید است. اگرچه این گیاه به طور طبیعی می‌تواند در مکان‌های پر از آفتاب به خوبی عمل کند، اما آن‌هایی که در مناطق بیاباتی متولد نشدند و با این نوع آب و هوا سازگار نیستند، نشانه‌هایی از آفتاب سوختگی و شوک‌های محیطی را نشان می‌دهند. قرار گرفتن در معرض نور شدید به صورت طولانی مدت به طور قابل توجهی روند کم آبی را سرعت می بخشد؛ برای حل این مشکل می‌توانید به گلدان بزرگتر فکر کنید. در بهار و در فصل تعویض گلدان، گیاه را به یک گلدان بزرگتر منتقل کنید تا ریشه‌ها مدت طولانی‌تر از خاک مرطوب بهره ببرند.

  • ریزش برگ‌های افوربیا

اگرچه ریزش تدریجی برگ به عنوان بخشی از روند رشد و بلوغ این گیاه پذیرفته می‌شود، قهوه ای شدن یا زرد شدن برگ‌ها می‌تواند نشانه آبیاری بیش از حد باشد. برای آبیاری صبر کنید تا خاک به طور کامل، در فواصل آبیاری خشک شود، به خصوص در اوج زمستان.

  • پوسیدگی ریشه افوربیا

پوسیدگی ریشه یک مشکل رایج در مورد افوربیاهایی است که برای مدت طولانی در خاک خیلی مرطوب قرار می‌گیرند. علائم این پوسیدگی  شامل زرد شدن سریع برگ‌ها، توقف رشد و پایه قهوه ای پوسیده است. گیاه را از گلدان بیرون بیاورید و سلامت زیر خاک را بررسی کنید. اگر ریشه‌ها دارای رنگ زرد هستند، حال گیاه شما خوب است  اما اگر آنها قهوه‌ای و نرم شده‌اند، باید فورا اقدام کنید.

  • کاهش دما، دشمن افوربیا

هرگز اجازه ندهید دما به کمتر از ۱۲ درجه سانتیگراد برسد زیرا ممکن است آسیب جبران ناپذیری مانند شاخ و برگ‌های زرد شده و رشد ضعیف رخ دهد. اگر این اتفاق افتاد، مناطق شدیداً آسیب دیده را جدا کنید و فوراً شرایط رشد را بهبود بخشید.  از آنجایی که توانبخشی دوباره این گیاه به دلیل ماهیت کند رشد آن می‌تواند چندین ماه طول بکشد، مطمئن شوید در یک مکان با شرایط پایدار برای گذراندن دوران نقاهت قرار دارد.

پیشنهاد مطالعه: کود مناسب افوربیا (نحوه کوددهی به افوربیا)

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *