نگهداری گل و گیاه آپارتمانی

کود مناسب افوربیا (نحوه کوددهی به افوربیا)

کود مناسب افوربیا

کود مناسب افوربیا

به دلیل رشد آرام افوربیا ممکن است فکر کنید نیازی به کوددهی و غنی سازی خاک ندارد اما کودهای افوربیا به رشد گیاه کمک می‌کنند و این گیاه هم مانند هر گیاه گلدانی دیگری،  از غنی سازی خاک خود سود می‌برند. می‌توانید با تغذیه منظم افوربیا حفظ روند رشد آن را تضمین کنید . بهترین کار این است که از یک کود متعادل به طور ایده آل در نسبت 10 10 10 استفاده کنید. قبل از استفاده حتما آن را تا یک چهارم قدرت رقیق کنید. ساکولنت‌های افوربیا حدود ۲۰۰۰ گونه دارند که ممکن است هر کدام شرایط متفاوتی برای خاک، گلدان و نگهداری داشته باشند اما با اطمینان می‌توان گفت که تغذیه و کوددهی برای همه گونه‌های ساکولنت‌های افوربیا  مفید خواهد بود.

برای گیاه افوربیا باید از یک کود متعادل مانند 10-10-10 استفاده کنید.  کود رقیق شده را در طول فصل رشد آن هم هفته ای یکبار به خاک گیاه اضافه کنید.

اگر با  افوربیایی برخورد کردید که برگ‌های پایه خود را به رنگ زرد درآورده است؛ یادتان باشد این نشانه‌ای است که به شما نشان می‌دهد که گیاه به تغذیه غنی‌تر و کوددهی نیاز دارد.

 

چه کودی برای افوربیا تریگونا مناسب است؟

برای افوربیاها در یک نگاه کلی و فارغ از توجه به گونه گیاه، بهترین کار استفاده از کودی متشکل از نسبت NPK 10-10-10 است.

هر چند وقت یکبار باید  افوربیا را کوددهی کرد؟

می‌توانید هفته ای یک بار به افوربیا تریگونا خود کود اما کود رقیق شده بدهید اما  این کار را فقط در طول فصل رشد فعال این گیاه انجام دهید. وقتی به خواب رفتند، غذا دادن به آنها را متوقف کنید زیرا دوره آرامش آنها خواهد بود.

نحوه کوددهی به افوربیا

نحوه کوددهی به افوربیا

شما باید کودها را به خاک اضافه کنید زیرا ساکولنت تمام مواد لازم برای رشد خود را از خاک دریافت می‌کنند. وقتی مستقیماً خاک را تغذیه می‌کنید، ریشه‌ها به راحتی مواد مغذی را جذب می‌کنند. از سوی دیگر، اگر برگ‌های افوربیا را  تغذیه کنید، حتی می‌تواند به گیاه آسیب برساند.

 

مراحل کوددهی افوربیا

  • اگر از آب لوله کشی استفاده می‌کنید، آب را حدود یک ساعت در ظرفی بگذارید تا مواد معدنی مانند کلر خارج شود. ابتدا خاک گلدان را آبیاری و سپس کود متعادل رقیق شده 10-10-10 را اضافه کنید؛ مطمئن شوید آن را تا یک چهارم قدرت رقیق کرده‌اید.
  • پس از آن می‌توانید به طور مستقیم به مدت یک بار در هفته در طول فصل رشد خاک را تغذیه کنید.

 

کود مناسب برای گونه‌های مختلف افوربیا

1 – افوربیا میلی (گل مرجان)

گیاهان افوربیا میلی می‌توانند به خوبی رشد کنند و شما مجبور نیستید حتی برای تغذیه آنها زحمت بکشید. با این حال، می‌توانید کودهایی را برای غنی‌سازی حاصلخیزی خاک و همچنین برای تحریک شکوفه‌دهی گیاه اضافه کنید. شما می‌توانید از یک کود متعادل از فرمول NPK با نسبت 10:10:10 استفاده کنید.

2 – افوربیا تریگونا

در طول فصل رشد فعال این گیاهان که معمولاً در بهار و تابستان پاییز است، کوددهی برای این گونه را انجام دهید اما بسیار کم. کود ساکولنت محلول در آب را  فقط یک بار در ماه استفاده کنید. اگر در پاییز و زمستان به آنها بیش از حد غذا بدهید، برای گیاهان ناسالم خواهد بود. برای نگهداری از افوربیا تریگونا پیشنهاد می کنیم این مقاله را از سری مقالات باغ ارم مطالعه کنید.

3 –  افوربیا لاکتی

برای کود دهی افوربیا لاکتیکی شما باید از کود هایی با مقدار ازت پایین و پتاس بالا استفاده کنید.

4 – افوربیا گرولدی

می‌توانید از کودهای سبک برای گیاهان euphorbia geroldii استفاده کنید. کودی که سطح نیتروژن پایینی داشته باشد، بهترین گزینه برای آنهاست. می‌توانید در طول فصل رشد گیاه از این نوع کود استفاده کنید.

5 – افوربیا ایجنس

گیاهان euphorbia ingens ترجیح می‌دهند یک کود محلول در آب همراه با یک نوع کود فرموله شده NPK 10:10:10 داشته باشند. به خاطر داشته باشید که قبل از استفاده آن را تا نصف قدرت رقیق کنید. هنگامی‌که افوربیا به طور فعال رشد می‌کنند و نه در فصل خواب، از آن استفاده کنید.

6 – افوربیا ابوسا

برای این گونه می‌توانید از کود تجاری گیاه کاکتوس استفاده کنید. آنها دارای مقدار بالایی نیتروژن هستند که در نتیجه به گیاهان برای تولید برگ‌های جدید کمک می‌کند. از مصرف آنها در فصل خواب گیاه خودداری کنید.

 

آیا بعد از افزودن کود باید آبیاری کنم؟

بهترین کار این است که پس از افزودن کود به آنها آبیاری نکنید.

 

پیشنهاد مطالعه: نگهداری از گیاه دیفن باخیا در آپارتمان

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *