نگهداری گل و گیاه آپارتمانی

نگهداری از گیاه دیفن باخیا در آپارتمان – شرایط نگهداری و پرورش و تکثیر

نگهداری از دیفن باخیا

☘️نگهداری از دیفن باخیا در آپارتمان

در میان گیاهان آپارتمانی، دیفن باخیا قدمت زیادی دارد. از آن دسته گیاهانی است که حضورش در خانه ها و آپارتمانها به سالها پیش برمیگردد. این گیاه سبز با آن برگهای نقشدار زیبایش توانسته حسابی دلبری کند و از سوی دیگر، دیفن باخیا گیاهی است که نیاز به توجه بسیار کمی‌دارد. زمانی که فراموش کنید برای چند روز به آن آب بدهید، هم چنان سرحال باقی میماند و رشد می‌کند. این گیاه کاملا بخشنده است و به همین دلیل انتخاب مناسبی برای افراد مبتدی و تازه‌کار در نگهداری از گیاهان است.

🍂🍂 در صورت زرد شدن یا به اصطلاح سوخته شدن یک یا دو برگ دیفن باخیا، شما باید گیاه خود هر 3 هفته بک یار با قارچ کش آبیاری کنید.

همچنین خیلی سریع به شما اطلاع می‌دهد که چه زمانی خوشحال نیست، بنابراین می‌توانید مراقبتهای لازم برای گیاه خود را به موقع و قبل از آسیب جدی تنظیم کنید. برگهای طرح دار و خاص دیفن باخیا، چه برگ‌ها بزرگ باشند و چه کوچک، کنتراست زیادی دارند که به هر فضایی که در آن قرار میگیرند، جذابیت و زیبایی میبخشند.

نگهداری از گیاه دیفن باخیا در آپارتمان
از آنجایی که مراقبت از این گیاه بسیار آسان است، ما فقط باید چند نکته اصلی را بدانیم تا نحوه مراقبت از گیاه خود را بیابیم:

آبیاری دیفن باخیا چگونه باید باشد؟

آبیاری بیش از حد بزرگترین علت از بین بردن گیاهان شماست. برخی از گیاهان عاشق آب فراوان هستند و برخی دیگر برای رشد باید در خاک خشک باشند. دیفن باخیا درست در این بین قرار دارد. ریشه های نازکی دارد، بنابراین نمی‌تواند خاک مرطوب را برای مدت طولانی تحمل کند، اما رطوبت زیادی در ساقه ها و برگهای خود ذخیره نمی‌کند؛ به همین دلیل، باید دیفن باخیای خود را به طور منظم آبیاری کنید، اما نه خیلی زیاد.

💦 آبیاری دیفن باخیا: پس از خشک شدن 3/4 عمق خاک گلدان. آب باید بدون املاح و کلر باشد

به طور متوسط، یک بار در هفته در فصل گرم سال یا هر 8 تا 10 روز یک بار در فصل سرد سال، دفعات مناسب برای آبیاری گیاه شما است؛ البته به محل زندگی و دمانی محیط شما هم بستگی دارد.

قبل از اینکه دیفن باخیای خود را آبیاری کنید، مطمئن شوید که 4-6 سانتی‌متر بالای خاک آن خشک است. به این ترتیب مطمئن می‌شوید که گیاه خود را زمانی که هنوز به آب نیاز ندارد آبیاری نمی‌کنید. آبیاری بیش از حد اغلب برای گیاهان بسیار مضر است، بنابراین زمانی که برای اولین بار دیفن باخیا را به خانه میبرید، این نکته را به یاد داشته باشید.

هنگام خرید گیاه و انتخاب گلدان دقت کنید تا گلدان دارای زهکشی مناسب باشد تا آب اضافی از گلدان خارج شود. خاک نمی‌تواند تمام آبی را که به آن می‌دهید نگه دارد، بنابراین این آب اضافی باید از گلدان فرار کند. باقی ماندن آب در خاک باعث پوسیدگی ریشه میشود.

نور مناسب گیاه دیفن باخیانور مورد نیاز دیفن باخیا

دیفن باخیا برگهای بسیار نازکی دارد که نشان میدهند در مکانهای بسیار روشن(نور مستقیم خورشید) عملکرد چندان خوبی ندارد. بنابراین نوردهی مناسب برای دیفن باخیا شما، نور غیرمستقیم است. با این حال، اگر نور خورشید دریافت نکند هم باز خوشحال نخواهد بود؛ بنابراین مطمئن شوید که در مکانی پر نور اما با نور غیر مستقیم قرار دارد.

گیاه شما اگر نور مورد نیاز خود را برای رشد دریافت نکند، به شما اطلاع خواهد داد؛ اگر برگها سبز تیره شوند، نور خورشید کافی نیست و اگر زرد شوند، نور خورشید زیاد است. اگر مطمئن هستید که دیفن باخیای خود را به خوبی آبیاری کرده‌اید، اما برگ‌های آن همچنان زرد می‌شوند، به دلیل دریافت نور شدید و مستقیم است.

آیا می‌توانم دیفن باخیا را نزدیک پنجره بگذارم؟

دیفن باخیای نور غیر مستقیم یا حتی کم را ترجیح می‌دهد اما آیا این بدان معناست که نمی‌توانید دیفن باخیا را نزدیک پنجره قرار دهید؟ خوشبختانه، شما هنوز هم می‌توانید آن را نزدیک پنجره قرار دهید، اما باید مطمئن شوید که گیاه شما در طول بعدازظهر از طریق این پنجره نور مستقیم خورشید را دریافت نمی‌کند. نور مستقیم خورشید در صبح یا عصر مشکلی ندارد. بنابراین نور پنجره شمالی یا شرقی برای دیفن باخیا پیشنهاد میشود زیرا این نور بسیار کمتر(نور غیر مستقیم) است.

خاک مناسب دیفن باخیا

♻️ برای تقویت گیاه شما می توانید هر 6 ماه یکبار مقداری خاک ورمی کمپوست به گیاه دیفن باخیا اضافه کنید. خاک ورمی کمپوست هم زهکشی مناسبی دارد و هم باعث تقویت گیاه دیفن باخیای شما می شود.

همانطور که در بخش آبیاری بیشتر توضیح دادیم، دیفن باخیا دوست دارد در خاک مرطوب باشد. خاک مناسب برای گیاه دیفن باخیا خاکی است که آب را به خوبی حفظ کند و باید بتواند حداقل برای چند روز مرطوب باشد تا رطوبت کاملی را برای گیاه فراهم کند. مطمئن شوید خاکی استفاده میکنید که آنقدر آب در خود نگه میدارد که خاک بیش از یک روز مرطوب بماند اما خیس نه! زیرا این امر می‌تواند باعث پوسیدگی ریشه شود.برای تقویت گیاه شما می توانید هر 6 ماه یکبار مقداری خاک ورمی کمپوست به گیاه دیفن باخیا اضافه کنید. خاک ورمی کمپوست هم زهکشی مناسبس دارد و برای برای گیاه دیفن باخیا مغذی است.

خاک بستر آماده کاشت بهکام به دلیل زهکشی مناسب و دارا بودن مواد مغذی مانند ورمی کمپوست، یک ترکیب ایدال برای دیفن باخیا شما می تواند باشد.

خاک برای دیفن باخیا را چگونه مخلوط کنم؟

خاک مناسب دیفن باخیا

اگر می‌خواهید مخلوط خاک خود را برای دیفن باخیای خود درست کنید، بسیار آسان است. شما فقط به مقداری مخلوط گلدان، پیت ماس و پرلیت نیاز دارید. مخلوط گلدانی خاک مناسبی برای حفظ آب و مرطوب نگه داشتن خاک دیفن باخیا شماست. پیت ماس به مخلوط گلدان کمک می‌کند تا سبک و مطبوع باشد و همچنین آب و مواد مغذی را حفظ کند. پرلیت برای بهبود زهکشی استفاده می‌شود که برای دیفن باخیا مهم است زیرا پاهای خیس را دوست ندارد. این مخلوط خاک باعث می‌شود که دیفن باخیای شما در طولانی مدت سالم بماند.

کود مناسب دیفن باخیا

💪🏻 کود مناسب دیفن باخیا: کود سه بیست (20-20-20) + کود 12-12-36 + کلات آهن به صورت ماهیانه + سه ماه یکبار کود هیومیک اسید

کود برای گیاهانی که خیلی سریع رشد می‌کنند و انرژی زیادی برای این کار مصرف می‌کنند مانند دیفن باخیا عالی است. در طول فصل رشد، یعنی بهار و تابستان، باید دیفن باخیای خود را یک بار در ماه کود دهید. با این کار، مواد مغذی مورد نیاز گیاه را برای رشد سریع آن فراهم می‌کنید. کودهای پودری و مایع ، ‌یکی از بهترین انتخاب ها هستند زیرا می‌توانید این کود ها را با آبی که به آن می‌دهید مخلوط کنید.

هر چند وقت یک بار باید گلدان و خاک دیفن باخیا را عوض کنم؟

دیفن باخیا یک گیاه با رشد سریع محسوب میشود اما برای چند سال در گلدان خود کاملاً خوشحال است. برخی از گیاهان را باید سالی یک بار گلدان عوض کرد اما این توصیه در مورد دیفن باخیا صدق نمی‌کند. شما می‌توانید گلدان دیفن باخیا خود را هر 2 تا 3 سال یکبار تغییر دهید. اگر گیاه شما به سرعت رشد نکرد، نیازی به تغییر گلدان ندارید، فقط با کوددهی یا اضافه کردن خاک جدید، خاک را تقویت کنید. هنگامی‌که دیفن باخیای خود را تغییر گلدان میدهید، مطمئن شوید که گلدان فقط یک اندازه بزرگتر از گلدان اصلی است. دیفن باخیاها دوست ندارند در گلدانهای بزرگ باشند زیرا ممکن است در گلدان خیلی بزرگ دچار پوسیدگی ریشه شوند.

گلدان مناسب دیفن باخیا

هنگامی‌که یک گلدان جدید برای دیفن باخیای خود انتخاب می‌کنید، می‌توانید از هر نوع گلدانی استفاده کنید، فقط مهم است که سوراخهای زهکشی مناسبی داشته باشد. گلدان لعاب دار یا سفالی گزینه خوبی است، زیرا معمولاً دارای سوراخ های زهکشی هستند و به جلوگیری از غرقاب شدن گلدان و پوسیدگی ریشه گیاه کمک می‌کند. گلدانهای لعاب دار سوراخ های زهکشی نیز دارند، اما به اندازه گلدانهای سفالی متخلخل نیستند، بنابراین اجازه نمی‌دهند خاک به سرعت خشک شود.

گلدان مناسب دیفن باخیا

آیا برگ دیفن باخیا سمی ‌است؟

بله؛ دیفن باخیا برای حیوانات خانگی و کودکان سمی‌ است. لمس کردن یا جویدن برگ و ساقه این گیاه می‌تواند باعث تحریک و احساس سوزش شود. خوشبختانه موقتی است و علائم خفیفی دارد. اگر نمی‌توانید این گیاه را از حیوانات خانگی و کودکان خردسال خود دور نگه دارید، بهتر است از خرید آن اجتناب کنید.

جمع بندی

اکنون که می‌دانید چگونه از دیفن باخیا به درستی مراقبت کنید، می‌توانید بدون نگرانی از این گیاه آپارتمانی زیبا و محبوب لذت ببرید. یک روتین مراقبتی ساده میتواند دیفن باخیا شما را همیشه شاداب و وسرحال نگه دارد. با قرار دادن در جای درست و دادن مقدار آب مناسب، دیفن باخیا شادمانه در خانه شما میدرخشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *