نگهداری گل و گیاه آپارتمانی

شرایط نگهداری از افوربیا تریگونا در آپارتمان

نحوه مراقبت از افوربیا تریگونا

نحوه مراقبت از افوربیا تریگونا

افوربیا تریگونا (Euphorbia trigona) نام ‌علمی ‌گیاهی خاص و بومی‌آفریقای مرکزی است. این گیاه با نامهای دیگری مانند درخت شیر آفریقایی، کاکتوس کلیسای جامع یا سرخوشی حبشی هم شناخته میشود. به دلیل رشد سریع و محسوس آن در مناطق بیابانی و گرم مثل آفریقای مرکزی به عنوان پرچین از آن استفاده میشود. این گیاه شباهت زیادی به کاکتوس دارد و به همین دلیل با نامهای کاکتوس شمعدانی، کاکتوس کلیسای جامع، کاکتوس دوستی و کاکتوس خوش شانسی هم شناخته میشود اما در واقع یک گیاه آبدار و از خانواده ساکولنتهاست. دارای ساقه های مثلثی، با سه ضلع مجزاست که هر ضلع لبه دارد و لبهها با خار و برگهای ریز پر شده اند. این گیاه در طول فصل رشد خود سرسبز و سبز باقی می‌ماند و شاخ و برگهای جدید با رنگ سبز روشن خود را نشان میدهند.
درخت شیر آفریقایی یا همان افوربیا تریگونا مانند کاکتوس عمر طولانی دارد و به سرعت رشد می‌کند. تقریباً ۳۰ تا ۶۰ سانتیمتر در سال تا ارتفاع حدود ۳ متر میتواند بزرگ شود؛ البته این شرایط مربوط به وقتی است که در بیابان رشد میکند و زمانی که افوربیا تریگونا در داخل خانه رشد می‌کند، حدود یک تا ۲ متر بیشتر رشد نمی‌کند. فقط ساکنان مناطق بیابانی با آب و هوای خشک می‌توانند افوربیا تریگونا را در فضای باز پرورش دهند. شیره افوربیا تریگونا هم برای حیوانات خانگی و هم برای انسان سمی‌ است و می‌تواند برای پوست، چشم و دهان تحریک کننده باشد.

اطلاعات کلی
نام رایج: درخت شیر آفریقایی، بوته شیر آفریقایی
نام علمی : Euphorbia trigona
خانواده: Euphorbiaceae
نوع گیاهی: ساکولنت
نور : قرار گرفتن در معرض آفتاب
نوع خاک : لومی، با زهکشی خوب
pH خاک: خنثی
زمان گل دهی: بهار، تابستان
رنگ گل : سفید
سرزمین مادری: مناطق بیابانی ‌آفریقا
سمیت : سمی‌ برای انسان، سمی‌برای حیوانات خانگی

 

🎋مراقبت از افوربیا تریگونا🌿

نور مناسب افوربیا تریگونا

افوربیا تریگونا به عنوان یک گیاه تزئینی، این روزها محبوب زیادی به دست آورده است. قد بالا و اندازه متفاوت افوربیا تریگونا، آن را به گیاه مورد علاقه باغبانان تبدیل کرده است اما فقط در مناطق بیابانی که دمای هوا در شب هم کمتر از ۱۵ درجه نمیشود، امکان نگهداری این گیاه در بیرون از خانه وجود دارد و مثلا در اغلب شهرهای ایرانی باید به عنوان یک گیاه آپارتمانی نگهداری شود. افوربیا تریگونا دارای سیستم ریشه کوچکی در مقایسه با بدنه بزرگ و بلند خود است، بنابراین اگر به درستی هرس نشود، می‌تواند به راحتی سرنگون شود. همانند کاکتوس، تکثیر این ساکولنت با بریدن یکی از ساقهها و ریشه زدن آن در گلدان انجام میشود. این گیاه همچنین مقاوم به خشکی است و برای کسانی که به سفرهای طولانی میروند پیشنهاد میشود.

👈 نور مناسب افوربیا تریگونا

افوربیا تریگونا نور روشن و غیر مستقیم خورشید را دوست دارد. یک پنجره رو به جنوب برای رشد در داخل خانه این گیاه مناسب است؛ همانطور که یک نقطه در فضای باز که آفتاب جزئی دریافت می‌کند. اگر در تابستان در جایی که آفتاب کامل دریافت میکند، قرار بگیرد آبیاری اضافی برای جبران نور گرم و زیاد خورشید نیاز دارد.

👈 خاک مناسب افوربیا تریگونا

این ساکولنت در مورد خاکش سخت گیر نیست؛ با این حال، شرایط زهکشی خوب ضروری است. خاک رسی سنگین با زهکشی و PH مناسب انتخاب کنید. درخت شیر آفریقایی با pH خاک 6.1 تا 7.8 بهترین رشد را دارد؛ در غیر این صورت ممکن است رشد گیاه را مختل کند. خاک‌های لومی‌ شنی به رشد این گیاه در محیط‌های خشک کمک می‌کنند.

👈 آبیاری افوربیا تریگونا

افوربیا تریگونا به آب زیادی نیاز ندارد. فقط در صورتی که شرایط بد خشکسالی را تجربه می‌کنید یا در فصل بدون بارش قرار دارید، آبیاری بیشتری انجام دهید. در غیر این صورت، بارندگی طبیعی منطقه شما باید کافی باشد. گیاهان داخل خانه باید هفتهای یک بار آبیاری شوند اما مطمئن شوید که بین هر آبیاری خاک کاملا خشک شود تا شرایط زیستگاه طبیعی این گیاه را تقلید کند.

👈 دما و رطوبت

این گیاه مقاوم به خشکی از آب و هوای خشک آمده است و می‌تواند دمای نسبتاً گرم را تحمل کند. اگر محیط رشد شما تابستانهای گرم دارد، گیاه را در مکانی با نور غیر مستقیم خورشید یا نیمه سایه قرار دهید تا از گرمای بیش از حد جلوگیری شود. این گیاه نیازی به رطوبت اضافی ندارد و رشد آن در آب و هوای مرطوب ممکن است باعث ایجاد استرس و عفونت قارچی یا آفت شود.

👈 کود مناسب افوربیا تریگونا

در بهار و تابستان (در طول فصل رشد گیاه)، افوربیا تریگونا خود را با تغذیه ماهانه از کودهای محلول در آب رقیق شده تقویت کنید. در غیر فصل رشد، کوددهی را قطع کنید تا گیاه به طور طبیعی به خواب زمستانی برود. کود ساکولنت برای این گیاه مناسب است.

👈 هرس کردن افوربیا

افوربیا تریگونا با سرعت خوبی رشد می‌کند و دارای سیستم ریشهای نسبتاً کوچک و کم عمق است. به همین دلیل، گیاهان مسن‌تر ممکن است سنگین‌تر یا حتی سرنگون شوند؛ به همین دلیل هرس کردن آن لازم و ضروری است. هنگام هرس، همیشه دستکش بپوشید و از یک چاقوی تیز و استریل شده برای جدا کردن ساقهها استفاده کنید. برشی که ایجاد می‌کنید خشک می‌شود و به خودی خود پینه ایجاد می‌کند. مراقب باشید که گیاه از هر دو طرف متعادل باشد و از سنگین شدن یک طرف جلوگیری کنید.

 

✅ تکثیر افوربیا تریگونا

تکثیر افوربیا تریگونا

درخت شیر آفریقایی به راحتی از طریق قلمه تکثیر می‌شود. با توجه به سمی ‌بودن گیاه، هنگام تکثیر از وسایل حفاظتی مناسب مانند دستکش استفاده کنید و اگر شیره شیری رنگ آن روی پوستتان افتاد، بلافاصله دستهای خود را بشویید.

در اینجا نحوه تکثیر درخت شیر آفریقایی از قلمه توضیح داده شده است:
– یک چاقوی تیز یا هرس دستی، دستمال مرطوب الکلی، یک گلدان ۱۰ سانتیمتری با خاک گلدانی و شن درشت جمع کنید.
– تیغههای چاقو یا قیچی خود را با الکل استریل کنید و سپس یکی از ساقههای گیاه را از پایه آن جدا کنید.
– ساقه را با آب جاری سرد بشویید تا تراوش آن متوقف شود.
– اجازه دهید ساقه به مدت پنج تا هفت روز در یک نقطه خشک روی یک حوله کاغذی، دور از تابش مستقیم نور خورشید قرار گیرد و صبر کنید تا نوک بریده شده پینه ببندد. (بسیاری از پرورش دهندگان مرحله کالوس را دور می‌زنند و قلمه را مستقیماً در خاک قرار می‌دهند. با استفاده از این روش رشد ریشه باید در عرض سه هفته اتفاق بیفتد، اما گیاه را مستعد پوسیدگی ریشه نیز می‌کند).
– پس از تشکیل پینه، بازو را در گلدان بکارید. حدود ۲ تا ۳ سانتیمتر از آن را در خاک فرو ببرید.
– برای کمک به صاف نگه داشتن قلمه، یک لایه شن روی خاک اضافه کنید.
– گلدان را در محلی گرم با نور کافی و دمای بین ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتیگراد، اما دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید.
– قلمه باید در عرض دو ماه ریشه بزند.
– به محض مشاهده رشد ریشه، گیاه را به یک گلدان کمی ‌بزرگتر منتقل کنید.
نحوه رشد افوربیا تریگونا از دانه
شما می‌توانید یک افوربیا تریگونا را از دانه پرورش دهید، اگرچه معمولاً توصیه نمی‌شود. یافتن بذرها ممکن است دشوار باشد و سخت تر و کندتر جوانه می‌زنند. در عوض، گیاه را با روش قلمه زدن بالا تکثیر کنید.

 

تعویض گلدان افوربیا تریگونا

فراهم کردن زهکشی کافی و عدم آبیاری بیش از حد از ملاحظات مهم هنگام کاشت افوربیا تریگونا است. این ساکولنت در یک گلدان سفالی متخلخل که آب اضافی را جذب می‌کند بهترین عملکرد را دارد. از گلدانهای لعاب دار که خطر خیس ماندن خاک را افزایش می‌دهند خودداری کنید. خاک شنی یا مخلوط گلدانی که به طور خاص برای ساکولنتها فرموله شده است، بهترین زهکشی آب را امکان پذیر می‌کند، به خصوص زمانی که پوکه یا پرلیت با آن مخلوط می‌شود. گلدان گیاه افوربیا تریگونا را هر دو سال یکبار تعویض کنید زیرا به رشد بلندتر ادامه می‌دهد. با این کار، مطمئن میشوید که فضای کافی برای ریشهها وجود دارد.

مراقبت در روزهای سرد سال

درختان افوربیا تریگونا در سرما دوام نمی‌آورند. آنها معمولاً در دمای زیر ۱۰ درجه سانتیگراد شکوفا نمی‌شوند، بنابراین کاشت آنها در زمین فقط در صورتی نتیجه بخش است که آب و هوای منطقه زندگی اجازه دهد. گیاهان گلدانی باید در هنگام کاهش دما در داخل خانه نگهداری شوند. ساکولنت خود را در اتاقی با گردش هوای خوب برای کاهش رطوبت قرار دهید و آن را پشت پنجرهای با نور روشن و غیر مستقیم خورشید قرار دهید.

آفات و بیماریهای افوربیا تریگونا

یک درخت افوربیا تریگونا سالم معمولاً در برابر آفات یا بیماریها حساس نیست. با این حال، مراقب نخ‌های پنبه ‌مانندی باشید که توسط شپشک‌های آردآلود ساخته می‌شوند. برای از بین بردن آنها، آب و چند قطره مایع ظرفشویی را مخلوط کنید، سپس حشرات را با پارچه آغشته به این محلول پاک کنید. همچنین می‌توانید از یک حوله کاغذی و الکل برای از بین بردن حشرات استفاده کنید یا حشرات را با آب شلنگ باغچه اسپری کنید.
آبیاری بیش از حد گیاه می‌تواند باعث مشکلات قارچی مانند بیماری چوب پنبه شود که در آن ساقهها لکههای چوب پنبه مانند ایجاد می‌کنند. سعی کنید گیاه را با قطع کردن ساقههای آلوده نجات دهید. زرد یا قهوهای شدن ساکولنت نیز ممکن است نشان دهنده پوسیدگی ریشه بر اثر آبیاری بیش از حد باشد. در این صورت احتمالاً باید گیاه خود را به طور کامل دور بریزید.

مشکلات رایج افوربیا تریگونا

یکی از رایج ترین مشکلات افوربیا تریگونا زرد شدن برگها است. حتی با کوچکترین مراقبت نادرست، برگهای گیاه شما می‌توانند رنگ خود را تغییر دهند و از بین بروند. مقصر این اتفاق معمولا آبیاری بیش از حد، آبیاری کم یا سرمای هواست. پیشگیری از این مشکل بسیار سادهتر از رفع آن است؛ بنابراین مطمئن شوید که گیاه شما در یک منطقه گرم قرار دارد و آنقدر به آن آب دهید که در بین آبیاریها، خاک خشک شود، اما به طور مداوم خشک باقی نماند.

 

⁉️ سوالات متداول

⬅️ چرا Euphorbia trigona “درخت شیر” نامیده می‌شود؟

این ساکولنت حاوی شیره سفید رنگی است که اگر بریده یا شکسته شود، میبینید. همیشه هنگام هرس مراقب باشید و از خود محافظت کنید و گیاه را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار دهید.

⬅️ آیا افوربیا تریگونا گل می‌دهد؟

کمتر احتمال دارد وقتی به عنوان گیاه آپارتمانی نگهداری می‌شود گل بدهد اما در فضای باز در بهار یا تابستان و در شرایط مناسب با گلهای سفید یا زرد شکوفا شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *