معرفی

شپشک آرد آلود چیست ؟ درمان و سم موثر (7 راه درمان)

شپشک آرد آلود چیست

اگه وقت نداری کل مقاله رو مطالعه کنی این ۲ کار رو انجام بده.

  1. حتما آفت باید حذف فیزیکی بشه. پس با یه گوش پاک کن آغشته به الکل گیاهت رو از این آفت پاک کن. (همیشه پیشگیری بهتر از درمانه – هر هفته گیاهات رو بررسی کن)
  2. 3 بار در هفته به مدت 10 روز گیاهت رو با سم کنفیدور یا دور سبان سمپاشی کن.

شپشک آرد آلود چیست ؟

صدها گونه حشره وجود دارد که در مجموع به نام شپشک آردآلود شناخته می‌شوند؛ شپشک‌های آرد آلود با مکیدن آب گیاهان میزبان خود، به آنها ، آسیب می‌رسانند. به همین دلیل در اولین مواجهه با شپشک‌های آردآلود باید برای از بین بردن آنها و نجات گیاه خود اقدام کنید. شپشک‌های آرد آلود حشرات کوچک و بیضی شکل با قدرت مکیدن شیره گیاه هستند. اندازه این حشرات در هوای گرم به ۸ تا ۲۰ سانتیمتر می‌رسد. آنها  یک ماده موم پودری به عنوان یک پوشش محافظ ترشح می‌کند که شبیه آرد است و به همین دلیل به آنها شپشک آرد آلود گفته می‌شود. هنگام ابتلا به این آفت، به نظر می‌رسد روی گیاه شما آرد پاشیده شده است و به همین دلیل برخلاف سایر حشرات و آفت‌ها،  تشخیص آنها، هنگام ظاهر شدن روی برگ و ساقه گیاهان آسان است. شپشک آرد آلود در  گیاهان آپارتمانی و در آب و هوای گرم بیشتر از فضای باز دیده می‌شود. به همین دلیل باید گیاهان خود را زیر نظر داشته باشید و در اولین مشاهده، برای از بین بردن این آفت اقدام کنید. در ادامه ۷ روش گفته شده که به شما کمک می‌کند از شر شپشک‌های آرد آلود گیاهان آپارتمانی و حتی گیاهان خارج از خانه خلاص شوید:

 

روش‌های مناسب برای هجوم خفیف و متوسط شپشک آرد آلود

از بین بردن آلودگی سبک گیاه به شپشک آرد آلود آسان است، اما هجوم شدید می‌تواند دشوارتر باشد.

حمله سبک: هجوم شپشک آردآلود سبک زمانی است که چند شپشک آردآلود و توده‌های آردی سفید آنها را روی گیاه تشخیص می‌دهید. هرچه زودتر برای از بین بردن شپشک‌های آردآلود اقدام کنید تا احتمال اینکه به هجوم شدیدی تبدیل شود، از بین برود. اگر گیاه مورد تهاجم آپارتمانی است، باید در طول درمان از سایر گیاهان آپارتمانی جدا کنید تا از گسترش آلودگی جلوگیری شود.

حمله متوسط ​​تا شدید: نشانه‌ آلودگی شدید، وجود تعداد زیادی شپشک آردآلود و توده‌های آردی آنهاست. همچنین ترشحات مومی ‌آنها را خواهید دید که رشد قارچ و احتمالا مورچه‌ها را که از موم تغذیه می‌کنند، تقویت خواهند کرد. با گذشت زمان، شپشک‌های آرد آلود باعث زرد شدن برگ‌ها‌ و در نهایت افتادن از گیاه می‌شوند. آنها همچنین می‌توانند باعث ریزش زودرس میوه‌ها‌، سبزیجات و  گل‌ها شوند. هنگام هجوم متوسط ​​تا سنگین به شپشک آردآلود لازم است درمان کلی روی تمام گیاهان اجرا کنید که نیاز به تکرار نداشته باشد اما  برای گیاهان در فضای باز درمان مکرر پیشنهاد می‌شود.

 

7 راه برای از بین بردن شپشک‌ها‌ی آرد آلود در گیاهان

  • روش اول : شپشک آردآلود را بشویید

مرحله 1: شپشک‌ها‌ی آردآلود را با جریان ثابت آب در سینک آشپزخانه، وان حمام یا دوش بشویید. این روش برای آلودگی‌ها‌ی سبک بهترین است. یادتان باشد برخی  از گیاهان شکننده این نوع درمان را تحمل نمی‌کنند.

مرحله 2: هنگامی ‌که دوباره شپشک آرد آلود را روی گیاه تشخیص دادید، درمان را تکرار کنید.

  • روش دوم : از ایزوپروپیل الکل استفاده کنید

مرحله 1: یک گوله پنبه را به الکل ایزوپروپیل که حاوی 70 درصد الکل است آغشته کنید. از الکل قوی‌تر استفاده نکنید و قبل از اینکه آن را روی کل گیاه بمالید،  روی یک برگ آزمایش کنید تا مطمئن شوید الکل آن را نمی‌سوزاند.

مرحله 2: شپشک‌ها‌ی آرد آلود را با پنبه پاک کنید. الکل بلافاصله آنها را می‌کشد و از بین می‌برد.

مرحله 3: درمان را هر هفته تکرار کنید تا آلودگی به طور کامل از بین برود.

  • روش سوم: اسپری با صابون حشره کش

مرحله 1: از صابون حشره کش استفاده کنید یا سراغ یک نوع شوینده، ترجیحاً بدون عطر و مواد افزودنی بروید چون ممکن است به گیاهان آسیب برساند. می‌توانید  با مخلوط کردن یک  قاشق مایع ظرفشویی با ۳ لیتر آب، صابون حشره کش خود را بسازید.

مرحله 2: محلول صابون را روی تمام قسمت‌ها‌ی گیاه از جمله قسمت زیرین برگ‌ها‌ اسپری کنید.

مرحله 3: در صورت نیاز و تداوم آلودگی، هر دو هفته یا هرهفته این کار را تکرار کنید.

  • روش چهارم : از روغن چریش استفاده کنید

مرحله 1: روغن چریش که از درختی به همین نام به دست می‌آید، یک حشره کش ارگانیک است. این روغن را با یک شوینده ظروف ملایم و آب  مخلوط کنید تا حشره کش ارگانیک قوی بسازید. مقدار مواد لازم برای این محلول حشره کش به این شرح است: 1 تا 2 قاشق غذاخوری روغن چریش، 1 تا 2 قاشق چایخوری مایع ظرفشویی و ۳ و نیم لیتر آب گرم.

مرحله 2: صبح یا عصر، روغن چریش را روی گیاهان اسپری کنید. ماده طبیعی موجود در روغن چریش بر توانایی‌های تغذیه، رشد و نمو حشره تأثیر می‌گذارد، علاوه بر این به عنوان دافع عمل می‌کند. بنابراین نه تنها به آفات آسیب می‌رساند بلکه از ابتلای مجدد هم پیشگیری می‌کند. بنا به گفته آژانس حفاظت از محیط زیست، روغن چریش برای استفاده در سبزیجات و سایر گیاهان خوراکی و همچنین گیاهان زینتی بی خطر است.

مرحله 3: هر هفت روز یک بار این کار را تکرار کنید تا آلودگی از بین برود.

  • روش پنجم : حشرات درنده را معرفی کنید

از بین همه روش‌های کنترل شپشک‌های آردآلود، مبارزه با شپشک‌های آردآلود با حشرات شکارچی بیشترین زمان را می‌برد اما همچنین تنها روشی است که عوارض جانبی مفیدی برای کل باغ شما دارد. این روش در صورت ابتلا به هجوم شدید شپشک  آرد آلود و نیاز به نتایج سریع توصیه نمی‌شود.

شپشک‌های توری، زنبورهای انگلی (Leptomastix dactylopii) و یک سوسک که گاهی به عنوان “نابودگر شپشک آردآلود” (Cryptolaemus montrouzieri) شناخته می‌شود، همه به طور طبیعی شپشک‌های آردآلود را می‌کشند. این شکارچیان طبیعی بیشتر برای هجوم در فضای باز یا در گلخانه‌ها استفاده می‌شوند.

مرحله 1: حشرات شکارچی را با کاشت گیاهان میزبان که آنها را جذب می‌کنند خریداری و به گیاهان خود اضافه کنید.

مرحله 2: مطمئن شوید که باغچه محیطی دلپذیر برای حشرات شکارگر فراهم می‌کند. اطمینان حاصل کنید که از آفت کش‌ها‌ی وسیع الطیف استفاده نکنید، زیرا باعث از بین رفتن آنها می‌شود.

  • روش ششم: از اسپری خانگی حشرات استفاده کنید

مرحله 1: برای تهیه یک آفت کش خانگی، 1  سیر، 1 پیاز کوچک و 1 قاشق چایخوری فلفل قرمز را در یک غذاساز یا مخلوط کن با هم ترکیب کنید و به صورت خمیر درآورید. با یک لیتر آب گرم مخلوط و به مدت 1 ساعت در ظرفی با در بسته نگه دارید تا دم بکشد.

مرحله 2: مخلوط اماده شده را از صافی رد کنید و 1 قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی به آن  اضافه و خوب مخلوط کنید.

مرحله 3: محلول را روی قسمت‌های گیاه که شپشک‌های آرد آلود وجود دارد، از جمله قسمت زیرین برگ‌ها اسپری کنید.

مرحله 4: اگر شپش‌ها‌ی آردآلود بیشتری را تشخیص دادید، پس از چند روز این کار را تکرار کنید. این مخلوط را می‌توان تا 1 هفته در یخچال نگهداری کرد.

روش 7هفتم: از آفت‌کش‌ها‌ی شیمیایی استفاده کنید

استفاده از آفت کش‌ها‌ی شیمیایی باید همیشه آخرین راه حل باشد و با احتیاط بسیار مورد استفاده قرار گیرد. همچنین به خاطر داشته باشید که لایه محافظ ایجاد شده به شکل موم، اثر آفت کش‌ها‌ را کمتر می‌کند.

مرحله 1: آفت کشی را انتخاب کنید که به طور خاص فرموله و برای استفاده در برابر شپشک‌ها‌ی آردآلود تایید شده باشد. اگر قصد استفاده از آن را در گیاهان آپارتمانی دارید، مطمئن شوید که استفاده از آن در داخل خانه بی خطر است. دستورالعمل‌ها‌ی روی آفت کش را برای تهیه و میزان استفاده دنبال کنید.

مرحله 2: در صورت تداوم آلودگی، دوباره استفاده کنید.

چه چیزی باعث ایجاد شپشک آرد آلود می‌شود؟

شپشک‌های آرد آلود به سمت گیاهان خاصی کشیده می‌شوند که سرشار از آب  هستند و ترجیح می‌دهند از آنها تغذیه کنند. درختان مرکبات به ویژه حساس هستند و شپشک‌های آردآلود می‌توانند تهدیدی جدی برای برخی از محصولات  مانند انبه باشند.

شپشک‌های آرد آلود جذب گیاهانی با سطوح نیتروژن بالا و رشد نرم می‌شوند. در صورت آبیاری بیش از حد و کوددهی بیش از حد گیاهان در معرض خطر بیشتری قرار می‌گیرند. آبیاری و تغذیه صحیح گیاهان نه تنها خطر ابتلا به این آفت را کاهش می‌دهد، بلکه برای پیشگیری از بیماری‌ها‌ی گیاهان نیز بسیار مهم است.

 

چگونه از شپشک آردآلود جلوگیری کنیم؟

مانند بسیاری از آفات، بهترین روش برای کنترل شپشک آردآلود، دفاع است. گياهان سالم و سرزنده نسبت به گياهان ضعيف، كمتر در معرض هجوم قرار می‌گیرند. در نتیجه به عنوان یک قاعده کلی، مطمئن شوید که گیاهان شما سالم هستند. با این حال، شپشک آرد آلود می‌تواند حتی گیاهان سالم را نیز آلوده کند. اغلب، آنها با گیاهان جدید وارد می‌شوند.  قبل از افزودن گلدانی تازه به مجموعه خود گیاهان جدید را به دقت بررسی کنید.

بسیاری از استراتژی‌ها‌ی دیگر می‌توانند به جلوگیری از هجوم شپشک آرد آلود به گیاهان شما کمک کنند:

  • کاهش تغذیه و آبیاری ممکن است گاهی از ایجاد شپشک آردآلود جلوگیری کند زیرا سطح نیتروژن را کاهش می‌دهد و رشد گیاه را سخت می‌کند.
  • پاک کردن شاخ و برگ به طور منظم با محلول براق کننده برگ حاوی روغن چریش می‌تواند از ایجاد شپشک آرد آلود در گونه‌ها‌ی گیاهی حساس جلوگیری کند.
  • با گیاهانی که می‌توانند چنین رفتاری را تحمل کنند، حمام منظم با فواره‌های پرفشار آب می‌تواند از نفوذ حشرات آردآلود جلوگیری کند.
  • برای گیاهان اپارتمانی که می‌توانند کاهش دما را تحمل کنند، کاهش دمای شبانه تا 15 درجه سانتیگراد می‌تواند مانع رشد شپشک‌ها‌ی آردآلود شود.
  • اگر بعد از دو یا سه بار مصرف هفتگی حشره‌کش، نتوانستید آلودگی را کنترل کنید؛ قبل از انتشار شپشک‌های آردآلود به سایر گیاهان خانه، گیاه را از بین ببرید.

سوالات متداول

⁉️ شپش‌ها‌ی آرد آلود چقدر عمر می‌کنند؟

شپشک‌های آردآلود ماده از 300 تا 600 تخم می‌گذارند که در عرض چند روز از تخم بیرون می‌آیند. در عرض شش تا 10 هفته، حشرات از تخم بیرون آمده آماده تخم گذاری می‌شوند، بنابراین هجوم شپشک‌ها‌ی آرد آلود می‌تواند تقریباً به طور نامحدود ادامه یابد، مگر اینکه ریشه کن شوند.

 

⁉️ آیا گیاهان می‌توانند از شپشک آرد آلود نجات پیدا کنند؟

به شدت آلودگی و میزان سلامتی گیاه بستگی دارد. گیاه ضعیفی که به شدت آلوده است شانس بهبودی کمتری نسبت به گیاه سالم با آلودگی جزئی دارد.

 

⁉️ چه گیاهانی بیشتر به شپشک آرد آلود حساس هستند؟

گونه‌ها‌ی بسیاری از شپشک‌ها‌ی آردآلود وجود دارد و تقریباً هر گیاه داخلی می‌تواند در برابر این آفت حساس باشد. به طور خاص، گیاهان گرمسیری با ساقه‌ها‌ و برگ‌ها‌ی نرم تر، احتمال ابتلا به شپشک آرد آلود را دارند. ارکیده، بنفشه آفریقایی، بگونیا، کولئوس و آماریلیس از جمله گیاهان بسیار حساس هستند. شپشک آرد آلود در دمای بین ۲۰ تا ۳۲ درجه سانتیگراد رشد می‌کند؛ در نتیجه در آب و هوای گرم احتمال رشد آنها بیشتر است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *