نگهداری گل و گیاه آپارتمانی

راهنمای نگهداری از نخل ماداگاسکار(نور، آب و رطوبت لازم)

راهنمای نگهداری از نخل ماداگاسکار

نگهداری از نخل ماداگاسکار

نخل ماداگاسکار (Pachypodium lamerei) که بومی‌جنوب ماداگاسکار است، عضوی از خانواده ساکولنت و کاکتوس به حساب می آید. اگرچه این گیاه نام “نخل” دارد، اما در واقع درخت نخل نیست. نخل های ماداگاسکار در مناطق گرمتر به عنوان گیاهان مناسب فضای باز و در مناطق خنک تر به عنوان گیاهان آپارتمانی جذاب رشد می‌کنند.

نکته: بر خلاف کاکتوس ها، نخل ماداگاسکار به رطوبت محیطی بیشتری احتیاج دارد. غبار پاشی روزانه می تواند این رطویت را برای گیاه تامین کند. اگر نخل ماداگاسکار شما رشد نمی کند و رشدش متوقف شده پس به احتمال زیاد گیاه شما نور کافی را دریافت نمی کند. نور مستقیم به گاه ماداگاسکار آسیب نمی رساند.

نخل های ماداگاسکار گیاهان جذابی هستند که یک تا 2 متر در داخل خانه و تا 4.5 متر در فضای باز رشد می‌کنند. یک تنه بلند و دوکی شکل دارند که با خارهای فوق العاده ضخیم پوشیده شده است و برگ هایی در بالای تنه تشکیل می‌شود. این گیاه به ندرت و میتوان گفت هیچ وقت شاخه ندارد. گلهای معطر زرد، صورتی یا قرمز آن در بهار رشد می‌کنند ودر کل ظاهری خاص و جذاب دارند و در نتیجه گیاهان نخل ماداگاسکار افزودنی عالی برای هر اتاق پر از آفتاب هستند. در این مطلب به طور کامل درباره ویژگی های این گیاه، نیازها، خواسته ها و شرایط مراقبتی آن صحبت خواهیم کرد.

 

نکات کلی درباره نخل ماداگاسکار

• سختی مراقبت ندارند و در گروه گیاهان آسان جای میگیرند.

• نخل‌های ماداگاسکار در مکان‌های روشن با آفتاب صبح یا عصر خوشحال‌تر هستند. ما توصیه می‌کنیم برای رشد بهتر، زیر نور خورشید برای حدود دو یا سه ساعت در روز قرار دهید.

• اگر نخل ماداگاسکار خود را به تازگی خریداری کردهاید، باید در طول شش هفته آینده تحمل گیاه را نسبت به خورشید افزایش دهند تا دچار آفتاب سوختگی نشود.

• آبیاری بیش از حد و نور بسیار کم دو مشکل رایج در دارندگان این گیاه است.

• کود دهی را هر دو یا سه ماه یکبار با استفاده از کود مناسب مخصوص “کاکتوس” یا “گیاه خانگی” انجام دهید.

• هر سه تا چهار سال یک بار در بهار، با استفاده از مخلوط گلدانی مخصوص “کاکتوس و ساکولنت” گلدان را تعویض کنید.

• مراقب کنه‌های عنکبوتی، شپشک‌های آردآلود و فلس‌هایی باشید که در سوراخ‌های گیاه پنهان می‌شوند.

• این گیاه به دلیل عادات رشد آهسته برای تراریوم ها هم مناسب است!

 

شرایط نگهداری نخل ماداگاسکار

🌞 محل قرار گیری و نور

نخل ماداگاسکار، در صورت قرار گرفتن در محیط مناسب می‌تواند در طول زمان به طور قابل توجهی بزرگ شود. مهم است که اجازه دهید گیاه شما در معرض نور خورشید صبحگاهی یا عصرگاهی قرار گیرد تا شرایط زیستگاه طبیعی گیاه برایش تکرار شود. نمونههای این گیاه که در مکانهای خیلی سایه نگهداری می‌شوند، به سرعت نشانه هایی از توقف رشد، کپک زدن خاک و پوسیدگی ریشه را نشان می‌دهند.

خرید خاک کاکتوس مناسب برای نخل ماداگاسکار (بهترین کیفیت+کمترین قیمت)

اگر گیاه خود را به تازگی خریده‌اید، باید با افزایش تدریجی میزان ساعات زیر نور خورشید، به آن آموزش داد تا سطوح شدیدتر نور خورشید را تحمل کند. این فرآیند بهتر است از پاییز تا اواخر زمستان انجام شود، در حالی که پرتوهای خورشید در ضعیفترین حالت خود هستند. هر هفته، مدت زمان دریافت نور را یک ساعت افزایش دهید. در ابتدا با یک ساعت نور خورشید صبحگاهی شروع کنید و بتدریج افزایش دهید. این گیاه به آرامی ‌تولید کلروفیل را متوقف می‌کند و خطر سفید شدن و آفتاب سوختگی آن کاهش پیدا میکند. به یاد داشته باشید که در این مدت گیاه خود را به خوبی هیدراته نگه دارید و در صورت مشاهده علائم آفتاب سوختگی، جریان را متوقف کنید. حداکثر نور خورشید برای این گیاه حدود چهار ساعت در روز است.

💧 آبیاری نخل ماداگاسکار

جمله «خیس شدن بین خشکسالیها » بهترین توصیه و تعریف سیستم آبیاری برای این گیاه است. رطوبت مداوم خاک نه تنها سیستم ریشه آنها را خراب می‌کند، بلکه خطر پوسیدگی ریشه را نیز افزایش می‌دهد که اساساً گیاه را از مرکز آن نابود می‌کند. اجازه دهید تمام خاک در بین آبیاری ها کاملاً خشک شود. در پاییز و زمستان باید فاصله آبیاری را بیشتر کنید. علائم کم آبی نخل ماداگاسکار شامل چروکیده شدن ساقه، زرد شدن برگ ها، رشد کم یا بدون رشد ماندن و ایجاد لکه های خشک و ترد روی لبه های برگ است. این مسائل معمولاً به دلیل نورو گرمای زیاد یا فراموشی در آبیاری گیاه ایجاد می‌شوند. به یاد داشته باشید، هر چه مکان روشنتر باشد، آبیاری بیشتری باید انجام دهید. علائم آبیاری بیش از حد شامل ضعیف شدن یا پوسیده شدن ساقه، عدم رشد برگ جدید، زرد شدن برگ های پایینی و در نهایت مرگ گیاه است.

💦 رطوبت

داشتن رطوبت یک ضرورت برای این گیاه نیست؛ با این حال، آبپاشی گه گاهی پیشنهاد خوبی است چون برگ ها را هیدراته می‌کند و گرد و غبار یا آفات احتمالی را از بین می‌برد.

🔥 درجه حرارت

درجه حرارت محبوب و دلخواه این گیاه، 15 درجه تا 32 درجه سانتیگراد است. در طول بهار و تابستان در فضای باز در یک مکان سرپوشیده در حالی که دمای شبانه بالاتر از 15 درجه سانتیگراد باشد، میتواند رشد کرد، اما در داخل خانه ماندن هم خوب است. اگر تصمیم دارید این گیاه را به خارج از منزل بیاورید، اجازه ندهید بیش از سه ساعت در روز در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرد زیرا ممکن است باعث آفتاب سوختگی شود. به طور مرتب مراقب آفات باشید، به خصوص هنگامی ‌که آن را دوباره به خانه برمیگردانید.

 

کود مناسب برای نخل ماداگاسکار

در طول دوره رشد، هر دو ماه یک بار و در پاییز و زمستان هر سه ماه یک بار گیاه را کوددهی کنید. این کار را میتوانید با هر نوع کود استاندارد و مناسب برای “گیاه خانگی” انجام دهید اما توصیه می‌کنیم از یک کود مخصوص “کاکتوس” استفاده کنید چون همان طور که در بالا گفته شد نخل ماداگاسکار از خانواده کاکتوس ها و ساکولنت هاست و در کود مخصوص کاکتوس سیزده ماده مغذی حیاتی که این گیاه به آن نیاز دارد گنجانده شده است.

خرید کود مخصوص کاکتوس قابل استفاده برای نخل ماداگاسکار، انواع کاکتوس و ساکولنت از فروشگاه اینترنتی باغ ارم مرکز فروش انواع کود و سم مخصوص گیاهان آپارتمانی.

 

چرا نخل ماداگاسکار رشد نمی کند؟

چرا نخل ماداگاسکار رشد نمی کند؟

رشد کند و آهسته نخل ماداگاسکار، در بسیاری از مواقع این ذهنیت را برای صاحبان گیاه به وجود میآورد که رشد آن متوف شده است. اندازه کلی و نهایی نخل ماداگاسکار، اگر در خانه و به عنوان گیاه آپارتمانی نگه داری شود تا 1.5 متر ارتفاع و 0.5 متر عرض با برگ های منفرد است اما رسیدن به این قد و اندازه نهایی، حدود پانزده سال طول می‌کشد؛ پس میتوانید حدس بزنید چه قدر رشد آهسته ای دارد. چیزی که میتوانید برای بررسی روند رشد زیر نظر داشته باشید، اضافه شدن برگ های جدید است. در صورتی که مدت هاست گیاه شما برگی اضافه نکرده، شرایط نگهداری را یک بار بررسی و تغییر در سیاست های نگهداری خود ایجاد کنید مثلا جای گلدان را تغییر دهید و در مکانی با نور بیشتر یا نزدیکتر به پنجره قرار دهید.

پیشنهاد مطالعه: بهترین خاک برای کاکتوس کدام است؟

هرس کردن نخل ماداگاسکار

برگ های زرد یا در حال مرگ را برای ایجاد شرایط رشد بهتر حذف کنید. هنگام هرس، همیشه از یک قیچی تمیز استفاده کنید تا احتمال ابتلا به بیماری های باکتریایی و قارچی را کاهش دهید. هرگز بافت زرد را برش ندهید زیرا ممکن است باعث آسیب بیشتر گیاه شود. به یاد داشته باشید که برشهای تمیز ایجاد کنید چون زخمهای بیشتر ممکن است به گیاه شوک وارد کرده و باعث ضعیف شدن رشد و کاهش سلامتی شود.
مشکلات رایج نخلهای ماداگاسکی

1- پوسیدگی ریشه یک مشکل رایج در مورد نمونه هایی است که برای مدت طولانی در خاک خیلی مرطوب یا غرق در آب قرار می‌گیرند. علائم پوسیدگی ریشه شامل زرد شدن سریع برگ ها، توقف رشد و داشتن دم قهوهای پوسیده است. گیاه را از گلدان بیرون بیاورید و سلامت قست زیر خاک یعنی ریشه ها را بررسی کنید. اگر ریشهها زرد هستند یعنی حال خوبی دارند اما اگر آنها قهوهای و نرم شدهاند، باید فورا اقدام کنید. ریشه را برای ۲۴ ساعت در کاغذ بپیچید تا رطوبت ریشه را جذب کند. سپس آن را در خاک جدید قرار دهید.

2- برگ های پیچ خورده و لبه های قهوهای خشک شده نتیجه آب بسیار کم و قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید است. اگرچه این نخل‌ها به طور طبیعی می‌توانند در مکان‌های پر از آفتاب به خوبی دوام بیاورند و رشد کنند، اما آن‌هایی که با آفتاب تند سازگار نشده‌اند، نشانه‌هایی از آفتاب سوختگی و شوک‌های محیطی را نشان می‌دهند. قرار گرفتن طولانی مدت در آفتاب به طور قابل توجهی روند کم آبی را سرعت می‌بخشد، بنابراین تغییر در برنامه آبیاری خود ایجاد کنید.

3- اگرچه ریزش تدریجی برگ به عنوان بخشی از بلوغ گیاه پذیرفته می‌شود، قهوهای شدن یا زرد شدن برگ ها می‌تواند نشانه آبیاری بیش از حد باشد. به یاد داشته باشید که اجازه دهید تمام خاک در بین آب ها خشک شود، به خصوص در زمستان.

4- هرگز اجازه ندهید دمای محل قرار گرفتن گیاه به کمتر از 12 درجه سانتیگراد برسد زیرا ممکن است آسیب جبران ناپذیری مانند شاخ و برگ های زرد شده و رشد ضعیف رخ دهد. اگر این اتفاق افتاد، قسمتهای شدیداً آسیب دیده گیاه را بردارید و فوراً شرایط رشد را بهبود بخشید. از آنجایی که توانبخشی در زمان کند شدن رشد می‌تواند چندین ماه طول بکشد، مطمئن شوید که یک مکان پایدار با شرایط رشد بهتر برای گیاه خود فراهم کردهاید.

5- رشد کپک یا قارچ روی خاک به معنای دو چیز است : نور بسیار کم و آبیاری بیش از حد. برای حذف قارچ یا کپک، ۵ سانتیمتر بالای خاک را با یک دسته تازه از کمپوست «کاکتوس و ساکولنت» جایگزین کنید یا مقدار نور دریافتی را افزایش دهید (برای جلوگیری از شوک محیطی در چند هفته اول تابش مستقیم نور خورشید نداشته باشید) یا مقدار آب را کمی‌کاهش دهید. اگر کپک با زرد شدن برگ های پایینی همراه باشد، ممکن است مشکل پوسیدگی ریشه نیز باشد.

پیشنهاد مطالعه: چرا کاکتوس من گل نمی‌دهد؟

تعویض گلدان نخل ماداگاسکار

درخت نخل ماداگاسکار یک گیاه بسیار سنگین با ساقهای ضخیم و ریشه های نسبتاً کوچک است. در حالی که رشد کندی دارد، زمانی که خیلی بزرگ شود می‌تواند سرنگون شود، بنابراین تقریباً هر سه سال یک‌بار یا هر زمان که از گلدان فعلی‌اش بزرگتر شد، گلدان را عوض کنید. نکته مهم: وقتی زمان انتقال نخل ماداگاسکار به گلدان جدید فرا می‌رسد، مراقب خارهای تیز گیاه باشید. وقتی گیاه خراشیده یا بریده می‌شود، شیره سفید سمی‌ترشح و پوست را تحریک می‌کند.مراحل تعویض گلدان نخل ماداگاسکار عبارتند از:

مرحله 1: هنگام انتخاب یک خانه جدید برای گیاه خود، یک گلدان سفالی را در نظر بگیرید که نه تنها آب اضافی را جذب می‌کند، بلکه برای یک گیاه سنگین بهتر از یک گلدان پلاستیکی سبک است.

مرحله 2: گلدان را با خاک کاکتوس پر کنید. اگر خودتان مخلوط گلدانی درست می‌کنید، در صورت نیاز می‌توانید پرلیت یا ماسه را برای زهکشی اضافی اضافه کنید.

مرحله 3: اگر گیاه شما به اندازه کافی کوچک است، مقوا یا روزنامه ها را دور آن بپیچید و آن را از لبه های کاغذ به سمت بالا بکشید. روش دیگر، برای کنترل بیشتر روی گیاه، استفاده از دستکش های ضخیم است.

مرحله 4: در حالی که مراقب خارها هستید، گیاه را در گلدان قرار دهید.

 

تکثیر نخل ماداگاسکار

برای تکثیر نخل ماداگاسکار مراحل زیر را انجام دهید:

مرحله ۱: سادهترین راه برای تکثیر درخت نخل ماداگاسکار، قطع شاخهای از گیاه مادر است. از یک چاقوی استریل شده یا قیچی هرس استفاده کنید، و مطمئن شوید که با احتیاط انجام میدهید چون هشدار ما در مورد خارها و شیره هنوز پابرجاست! در صورت شکسته شدن خارها، شیرهای خارج میشود که پوست دست را تحریک میکند.
مرحله ۲: در محل برش پینهای بسته میشود که اجازه دهید بین چهار تا هشت روز روی آن قرار گیرد و بلافاصله جدا نکنید.
مرحله ۳: قلمه را در خاک کاکتوس قرار دهید و منتظر بمانید تا ریشه های جدید تشکیل شود. باید چند ماه صبر کنید تا جوانه جدیدی ظاهر شود.

 

بیماری های نخل ماداگاسکار و راههای درمان

مراقب شپشک‌های آردآلود، کنه‌های عنکبوتی، فلس‌ها، تریپس، مگس سفید و شپش‌های آردآلود ریشه باشید که در سوراخ‌ها و سطح زیرین برگ‌ها قرار می‌گیرند؛ البته به استثنای شپشهای آردآلود ریشه که در خاک هستند. برای مقابله با هجوم، به آرامی برگ های آسیب دیده را بردارید و می توانید از روغن چریش هم استفاده کنید اما ممکن است هجوم مگس سفید یا کنه ها در پایه گیاه باشد. در این مورد میتوانید به راحتی از حشره کشها و قارچ کشها کمک بگیرید. برای استفاده از این مواد طبق دستور عمل کنید. شستشو با صابون و اسپری ملایم آب و صابون هم روش خانگی و مناسبی است.

 

آیا نخل ماداگاسکار سمی است؟

این گیاه در دسته گیاهان سمی ‌طبقه بندی می‌شود. اگر قسمت هایی از گیاهان توسط حیوان خانگی خورده شود، ممکن است حالت استفراغ، تهوع و از دست دادن اشتها پیش بیاید و بهتر است کمک پزشکی دریافت کنید. شیره درون ساقه و تیغها نیز می‌تواند باعث تحریک و حساسیت پوستی در افراد حساس شود، بنابراین هنگام دست زدن حتما از دستکش استفاده کنید.

 

گلدان مناسب نخل ماداگاسکار

بهترین انتخاب گلدان برای نخل ماداگاسکار، گلدان سفالی است چون رطوبت ریشه را دریافت و از پوسیدگی ریشه چلوگیری میکند. به همین دلیل گلدان های پلاستیکی، فلزی و لعابدار خیلی توصیه نمیشوند. از طرف دیگر با بزرگ شدن نخل ماداگاسکار، نیاز به گلدان سنگینی دارد که وزن گیاه را تحمل کند و گلدان های پلاستیکی گزینه مناسبی نیستند.

 

جمع بندی

در یک کلام توصیه میکنیم با نخل ماداگاسکار مانند گیاه کاکتوس رفتار کنید. به آن فرصت دهید تا با نور روشن رشد کند و با احتیاط با ستون فقراتش رفتار کنید. با نور خورشید فراوان و آبیاری گاه به گاه، در سال‌های آینده یک نخل ماداگاسکار شکوفا خواهید داشت.

 

سوالهای متداول

❓ آیا نخل ماداگاسکار برگ های خود را از دست می‌دهد؟

اگر نخل ماداگاسکار به طور کامل خشک شود، برگ های خود را از دست می‌دهد.

❓ آیا باید میزان آبیاری نخل ماداگاسکار را با توجه به فصول مختلف یا آب و هوا تنظیم کنم؟

معمولاً نخل ماداگاسکار در طول زمستان به آب کمتری نیاز دارد. از آنجایی که نخل ماداگاسکار برگ‌های خود را می‌ریزد و به خواب می‌رود، می‌توانید آن‌ها را در مخلوط خاکی با زهکشی خوب قرار دهید تا به تبخیر سریع‌تر آب کمک کند. هنگامی‌که نخل ماداگاسکار شما در خارج از خانه رشد می‌کند و به حالت خواب می‌رود، می‌توانید آبیاری را به طور کامل حذف کنید چون در بیشتر موارد نخل ماداگاسکار می‌تواند برای زنده ماندن در کل دوره خواب به باران های پاییز و زمستان تکیه کند.
پس از بهار، می‌توانید نخل ماداگاسکار خود را آبیاری و آن را تشویق کنید تا زمانی که دما گرم‌تر می‌شود، رشد کند و شکوفا شود اما در هر فصلی باید اطمینان حاصل کنید که زهکشی خوب و کامل است.

❓ آیا نخل ماداگاسکار گل و عطر دارد؟

اگر خوش شانس باشید، نخل ماداگاسکار شما گل میدهد اما گلها بدون عطر هستند و معمولاً فقط زمانی ظاهر می شوند که گیاه در شرایطی شبیه محیط بومی خود قرار بگیرد.

❓ بهترین نوع خاک برای کاکتوس ماداگاسکار چیست؟

مانند بسیاری از گیاهان آبدار و نوع کاکتوس، نخل ماداگاسکار در مخلوط گلدان معمولی کاکتوس و گلدانی با سوراخ‌های زهکشی بهترین رشد را دارد. این مخلوط تمایل به ایجاد زهکشی عالی دارد که به جلوگیری از پوسیدگی ریشه ها کمک میکند.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *