نگهداری گل و گیاه آپارتمانی

چرا کاکتوس من گل نمی‌دهد؟ [شرایط لازم برای گلدهی کاکتوس]

پرا کاکتوس من گل نمی دهد؟

کاکتوس یکی از محبوب‌ترین گل‌های آپارتمانی است که به دلیل ماندگاری زیاد و البته نگهداری نسبتا راحت، مورد توجه افراد قرار گرفته است. در سال‌های اخیر با تنوع زیادی که این گیاه در کشورمان پیدا کرده است، کاکتوس‌های زیادی را دیده‌ایم که گل می‌دهند. دیدن گل روی کاکتوس با توجه به اینکه این گیاه از گذشته به عنوان یک گیاه بیابانی شناخته شده، هیجان‌انگیز و جذاب است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید تمامی کاکتوس‌ها گل می‌دهند. اما باید شرایط خاص برای گل دادن آن‌‌ها فراهم باشد. در این مطلب می‌خواهیم ببینیم چراکاکتوس ما گل نمی‌دهد؟ با ما همراه باشید.

نکته طلایی: آیا می دانستید خواب زمستانی یکی از مهمترین عوامل در گل دهی کاکتوس شماست؟

کاکتوس در چه شرایطی گل می‌دهد؟

با اینکه بسیاری از افراد گمان می‌کنند که نگهداری کاکتوس خیلی راحت است، اما برای اینکه این گیاه رشد خوبی داشته باشد باید شرایط مناسبی را برای آن فراهم کرد. این‌ گونه نیست که این گل را به حال خود رها کنیم و توقع داشته باشیم که گل بدهد. کاکتوس‌هایی که گل می‌دهند همه رفتار مشابهی ندارند. بعضی از آن‌ها در فصل‌های خاصی گل می‌دهند. بعضی دیگر در هنگام شب گل می دهند و صبح که چشم باز می‌کنید با گل‌های زیبا روی آن مواجه می‌شوید. گل‌های بعضی از کاکتوس‌ها عمری نسبتا طولانی دارند و بعضی دیگر خیلی زود گل را از دست می‌دهند. برای اینکه کاکتوس ما گل بدهد باید تمامی شرایط لازم برای گلدهی را فراهم کنید.

شرایط لازم برای گلدهی کاکتوس چیست؟

شرایط گل دادن کاکتوس

گفتیم که باید شرایط لازم برای گلدهی کاکتوس را فراهم کنیم تا از زیبایی گل کاکتوس استفاده کنیم. در ادامه در مورد این شرایط بیشتر خواهیم گفت.

 

1 – سن کاکتوس

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که آیا کاکتوس ما به سن گلدهی رسیده یا خیر. این نکته‌ای است که بسیاری از افراد به آن توجه نمی‌کنند چون هنگام خرید گل در مورد سن آن از گلفروش سوال نمی‌کنند. نکته دیگر این است که سن گلدهی کاکتوس‌ها با هم متفاوت است. برای مثال مامیلاریاها بعد از ۲ سالگی گل می‌دهند. یا آریوکارپوس‌ها بعد از ۵ سالگی گل می‌دهند. اما مثلا اچینو گرزونی‌ها باید از ۲۵ سال بگذرند تا گل بدهند. اگر به دنبال کاکتوسی هستید که زود گل بدهد بهتر است به سراغ انواع افوربیا میلی بروید تا بعد از یک سال شاهد گل دادن آن‌ها باشید. پس اگر کاکتوس شما گل نمی‌دهد ممکن است هنوز به سن گل دادن نرسیده و باید کمی بیشتر صبور باشید.

 

2 – خاک مناسب کاکتوس

کاکتوس باید خاک مخصوص به خود را داشته باشد. این موضوع در روند رشد این گل اهمیت بسیار زیادی دارد. خاک مناسب برای کاکتوس‌ها ترکیبی از پیتماس، ماسه، ذغال، پرلیت و کوکوپیت است. این ترکیب باعث می‌شود که رطوبت در خاک خیلی باقی نماند. در واقع کاکتوس نیاز دارد که خیلی زود خاکش خشک شود تا گیاه بتواند به راحتی تنفس کند و ریشه آن هم در خاک خیس نپوسد. زه‌کشی خاک کاکتوس باید به خوبی انجام شود تا گیاه بتواند رشد مناسبی داشته باشد. خاک خوب باید بتواند تمام مواد مغذی مورد نیاز کاکتوس را به آن برساند.

پیشنهاد ویژه: خرید خاک کاکتوس از فروشگاه اینترنتی باغ ارم با کمترین قیمت + بالاترین کیفیت.

 

3 – کود مناسب کاکتوس

گیاهان برای رشد بهتر باید مواد غذایی مناسب خود را دریافت کنند. این مواد را علاوه بر خاک مناسب، با کمک کودهای مختلف هم به گیاهان می‌رسانیم. کودهایی که دارای فسفر و پتاس زیادی هستند در گلدهی کاکتوس تاثیر زیادی می‌گذارند. نکته مهم این است که این کوددهی باید در زمان مناسب انجام شود. بهترین زمان برای دادن کود در فصل بهار و تابستان است که سن رشد گیاهان کاکتوس به حساب می‌آید. پس اگر کامتوس شما گل نمی‌دهد شاید خاک مقوی ندارد. به کود آن دقت کنید.

پیشنهاد ویژه : خرید کود کاکتوس جهت تامین کلیه عناصر مورد نیاز گیاه کاکتوس جهت گل دهی و ریشه زایی + افزایش تعداد و قدرت جوانه زنی

 

4 – نور مناسب کاکتوس

یکی از نکاتی که احتمالا به غلط در میان بسیاری از مردم جا افتاده این است که کاکتوس را در هر فضایی می‌توان نگه داشت. اما واقعیت این است که کاکتوس هم مانند بسیاری از گیاهان برای اینکه روند رشد خود را به خوبی طی کند نیاز به نور کافی دارد. به خصوص در سن رشد این گیاه که معمولا فصل بهار و تابستان است باید نور کافی را به آن رساند. بدون نور گیاه شما از بین می‌رود. لازم نیست کاکتوس را در معرض آفتاب مستقیم قرار دهید. بهتر است از نور پشت شیشه برای کاکتوس استفاده کرد تا نور مورد نیاز گیاه تامین شود. برای گل دهی کاکتوس خود باید نور مناسب را برای گیاه فراهم کنید.

 

کود مناسب کاکتوس برای تقویت و گل دهی

 

5 – دمای مناسب

گیاهان برای اینکه رشد خوبی داشته باشند نیاز به شرایط آب و هوایی مناسب دارند. فراهم کردن دمای گلخانه‌ای برای گیاهان، ایده‌آل‌ترین شرایط برای رشد گیاهان است. اما شاید فراهم کردن این شرایط برای همه راحت نباشد. باید به این نکته توجه داشت که کاکتوس برای اینکه در شرایط گلدهی قرار بگیرد باید در دمای مناسب و رطوبت خوبی باشد. دمای حدود ۱۲ درجه سانتیگراد بهترین دما برای کاکتوس است که به مرور باعث رشد مناسب و گل دادن آن می‌شود.

 

6 – خواب زمستانی

یک نکته جالب در مورد کاکتوس که شاید خیلی از مردم نمی‌دانند این است که کاکتوس‌ها خواب زمستانی دارند. در واقع در فصل زمستان،‌کاکتوس رشد ندارد و در دمای خنک باید در گوشه‌ای قرار بگیرد. در این مدت نباید به گیاه زیاد آب داد. بعد از این زمان در ابتدای بهار کاکتوس از خواب بیدار می‌شود و در این زمان است که نیاز به آب مناسب و کوددهی دارد. پس اگر کاکتوس شما در زمانی که مورد نظرتان است گل نداده ممکن است در خواب زمستانی باشد و باید منتظر بهار باشید.

 

7 – آبیاری مناسب

یک نکته مهم دیگر در مورد کاکتوس‌ها، آب‌یاری مناسب آن‌هاست. کاکتوس در زمان‌های مختلف به مقدار آب متفاوت نیاز دارد. برای مثال در فصل زمستان نباید آب زیاد به گل داد چون در زمان خواب زمستانی است و رشد نمی‌کند. آب زیاد در این فصل باعث پوسیدن ریشه گیاه می‌شود. اما در فصل رشد یعنی در بهار و تابستان، کاکتوس به آب بیشتری نیاز دارد. اما مهم است که به گل زیاد از حد آب ندهید. دقت کنید که خاک کاکتوس باید کاملا خشک شده باشد و بعد به آن آب بدهید. وقتی مقدار مناسبی آب به کاکتوس دادید،‌ آبی که در زیر گلدان و در زیر گلدانی جمع می‌شود را خالی کنید. هیچ چیز مانند آب زیادی و جمع شدن آب زیر گلدان کاکتوس،‌ باعث پوسیدگی این گل نمی‌شود.

باید شرایط لازم برای گلدهی کاکتوس را فراهم کنید

 

8 – تعویض به موقع گلدان

یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه کنید این است که اگر در فصل خواب زمستانی، گلدان کاکتوس را عوض کنید، روند گلدهی آن‌را به تعویق خواهید انداخت. تعویض گلدان بهتر است در اوایل بهار یا اواخر تابستان انجام شود تا به گیاه شوک وارد نشود.

پیشنهاد مطالعه: بهترین کود برای کاکتوس شما چیست؟

سخن پایانی
کاکتوس‌ها در عین اینکه گیاهان سخت جانی هستند، باید در نگهداری آن‌ها دقت زیادی داشت. عدم توجه به خاک و آب گیاه به راحتی می‌تواند باعث پوسیدن ریشه شود. اگر کاکتوس شما گل نمی‌دهد ممکن است به یکی از موارد زیر توجه نکرده‌اید یا گیاه هنوز به سن گلدهی نرسیده است. بهترین کار این است که در هنگام خریدن کاکتوس در مورد سن گیاه و شرایط نگهداری آن کاملا سوال کنید تا گیاهی سلامت داشته باشید و خیلی زود شاهد گل دادن آن باشید. کود مناسب کاکتوس را در خانه داشته باشید تا در هنگام لزوم،‌ گیاه خود را تقویت کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *