نگهداری گل و گیاه آپارتمانی

شرایط نگهداری سانسوریا و روش تکثیر سانسوریا

بررسی شرایط نگهداری از سانسوریا در آپارتمان

شرایط نگهداری سانسوریا و روش تکثیر سانسوریا

نام کامل گیاه مار dracaena trifasciata است، اما تا سال 2017 و برای سالهای طولانی با نام sansevieria trifasciata شناخته می‌شد. گیاه ماه یا همان سانسوریا از گیاهان دائمی ‌همیشه سبز است که در اصل از مناطق گرمسیری غرب آفریقا می‌آید. آنها گیاهانی با رشد عمودی و باشکوه هستند که گل می‌دهند، اما برگهای قد بلند، سفت و نوک تیز شبیه شمشیر دارند که جلوه زیبایی و شهرت این گیاه محسوب میشوند. در سالهای اخیر با تاکید بر نقش سانسوریاها در پاکسازی هوای محیط و مقابله با آلودگیها، حضور آن در خانهها و آپارتمانها بیشتر و بیشتر شده است.

پیشنهاد می کنیم این مقاله را مطالعه کنید: خاک مناسب سانسوریا

از سوی دیگر، گیاه بی آزاری است که وقت چندانی نمیخواهد اما به هر حال نیازمند مراقبتهای سادهای است که در این مطلب به آنها میپردازیم. سانسوریاها، گونه‌های مختلف دارند و اندازه آنها هم ممکن است از یک گیاه کوچک رومیزی تا یک گیاه بزرگ متفاوت باشد اما تقریباً نیازهای مراقبتی یکسانی دارند. مواردی که در این مقاله بررسی می شود برای انواع سانسوریا از جمله سانسوریا پاکوتاه، سانسوریا شمشیری و سانسوریا ابلق هم صدق می‌کند.

میزان نور مورد نیاز سانسوریا

نور مورد نیاز گیاه سانسوریا

سانسوریاها هر میزان نور از نور کم تا زیاد را تحمل می‌کنند. شما گاهی اوقات آنها را در داخل خانه یا در مطب پزشکان می‌بینید. همچنین در مناطقی که در تمام طول سال آفتاب زیادی دارند، آنها را در خارج از خانه خواهید دید. این گیاهان در مناطق پر نور سریعترین رشد را دارند اما قرار گرفتن در مناطق کم نور هم به معنی از دست رفتن و توقف رشد آنها نیست.

آبیاری سانسوریا

هنگام یادگیری نحوه مراقبت از سانسوریا، آبیاری مهمترین نکته است چون تنها چیزی که سانسوریاها در مورد آن حساس هستند، آب است. به طور کلی هفتهای یک بار آبیاری مناسب است اما در فصول سرد سال باید آبیاری را به ماهی یک بار کاهش دهید. بین دو آبیاری اجازه دهید خاک کاملا خشک شود.

آبیاری بیش از حد می‌تواند منجر به پوسیدگی ریشه شود و می‌تواند گیاه مار را از بین ببرد. اهمیت این موضوع آن قدر مهم است که باید بدانید سانسوریا بیتوجهی را به آبیاری بیش از حد ترجیح می‌دهد. اگر معمولا فراموش می‌کنید که گیاهان خود را آبیاری کنید، سانسوریا برای شما مناسب هستند!

پیشنهاد ویژه: خرید کود مخصوص سانسوریا با تخفیف ویژه از فروشگاه اینترنتی باغ ارم مرکز فروش انواع کود مخصوص گیاهان آپارتمانی.

همچنین به خاطر داشته باشید که اگر سانسوریای خود را در یک منطقه کم نور قرار دهید، بر میزان آب مورد نیاز آن نیز تأثیر می‌گذارد. این گیاه با نور کمتر کندتر رشد می‌کند، بنابراین احتمالاً نسبت به سانسوریایی که نور زیادی دریافت می‌کند به آب کمتری نیاز دارد.

اگر سانسوریای خود را در فضای باز نگه میدارید، نور غیر مستقیم روشن بهترین است مثلا زیر یک سایبان اما شما می‌توانید با افزایش ساعات دریافت نور خورشید به صورت آرام آرام و تدریجی، آنها را به نور مستقیم عادت دهید.

دما و رطوبت مطلوب سانسوریا

سانسوریاها همچنین در شرایط رطوبتی و دماهای مختلف به خوبی عمل می‌کنند. با این حال، آنها در محیطی با دمای بالاتر از ۱۰ درجه باقی میمانند اما یخبندان را تحمل نمی‌کنند. دمای سرد می‌تواند منجر به ایجاد زخم بر روی برگ های آنها شود که قابل برگشت و جبران نیست.

آیا باید سانسوریا را غبارپاشی کنم ؟

آیا سانسوریا نیاز به غبار پاشی دارد؟

غبارپاشی یا آبپاشی گیاهان یکی از راههای حفظ رطوبت در داخل خانه است. از آنجایی که سانسوریا در سطوح رطوبت پایین هم به خوبی عمل می‌کند، نیازی به آبپاشی ندارید.

سانسوریا و آفات رایج گیاهان آپارتمانی

سانسوریاها در برابر آفات گیاهان آپارتمانی آسیب پذیر هستند: شپشک های آردآلود، کنه های عنکبوتی و پشه های قارچی.
شما می‌توانید به سادگی کنه های عنکبوتی را پاک کرده و با اسپری روغن گیاه خود را درمان کنید. شپشک آرد آلود را با الکل درمان کنید. پشه های قارچی کمی ‌پیچیدهتر هستند. برای رها شدن از شر پشه های قارچی به روش زیر عمل کنید:

ـ گیاه را از گلدان خارج کرده و از خانه خارج کنید.
– به آرامی و ‌تا حد امکان خاک را از ریشه و ریزوم جدا کنید.
– محلول غلیظی از صابون ظرفشویی و آب روی ریشهها، ریزومها و ربع پایینی گیاه بریزید.
– بگذارید چند ساعت خشک شود.
– گلدان را تمیز کنید و بگذارید خشک شود، سپس آن را با خاک تازه و با زهکشی خوب جایگزین کنید و دوباره بکارید.

اگر هجوم شدیدی دارید، می‌توانید از روشهای شیمیایی کمک بگیرید.

پیشنهاد مطالعه: بررسی دلیل زرد شدن برگ سانسوریا در مجله اینترنتی باغ ارم

 

بهترین گلدان برای سانسوریا چیست؟

بهترین گلدان برای سانسوریا

از آنجایی که سانسوریا خاکی با زهکشی خوب را ترجیح می‌دهند و مستعد پوسیدگی ریشه هستند، داشتن یک کاشت سوراخ دار و نعلبکی زهکشی بهتر است. برخلاف بسیاری از گیاهان آپارتمانی، سانسوریاها عاشق گلدان کوچک هستند، بنابراین لزوماً نیازی به تعویض گلدان ندارند؛ مگر زمانی که در مقایسه با گلدان خود خیلی بزرگ باشند.

تعویض گلدان سانسوریا

تعویض گلدان سانسوریا و قرار دادن آن در گلدان جدید کار آسانی است زیرا برگها بسیار ضخیم و محکم هستند و به سادگی گیاه را از گلدان فعلی خارج میکنند. سپس فقط یک لایه خاک را جدا کنید، گیاه را در گلدان جدید قرار دهید. خاک تازه با زهکشی خوب در اطراف گیاه به آن اضافه کنید و ریشه ها را بپوشاند.

نحوه تمیز کردن برگهای سانسوریا

زمان گلکاری مجدد و تعویض گلدان نیز زمان خوبی برای تمیز کردن برگهای گیاه است. برای این کار به روش زیر عمل کنید:
– یک پارچه تمیزکننده(یا پنبه) میکروفایبر را با آب مرطوب کنید. آب اضافی را بگیرید.
– پارچه را با اسپری روغن بسیار رقیق شده اسپری کنید.
– چند برگ را پاک کنید تا پارچه شما نیاز به تمیز کردن داشته باشد. بشویید و تکرار کنید!

پیشنهاد مطالعه: چگونه از شر پشه های گلدان خلاص شویم ؟

روش تکثیر سانسوریا

سانسوریا را می‌توان به روش‌های مختلفی تکثیر کرد: از طریق تقسیم، قلمه زدن و قرار دادن برگ‌های سانسوریا در آب.

روش تکثیر سانسوریا

روش اول : بوته سانسوریا را از طریق تقسیم تکثیر کنید
سانسوریا با تولید گیاهان بچه رشد می‌کند. سانسوریا مادر ریزومهای سفیدی در زیر خاک دارد که شما می‌توانید به سادگی آنها را به جدا کنید و صاحب چند سانسوریا شوید! قبل از کاشت مجدد، برای جذب آب بیشتر قسمتهای بریده شده را یک روز در هوای باز بگذارید تا به اصطلاح پینه شود و سپس در خاک بکارید.

روش دوم : با قلمه برگ در خاک تکثیر کنید
می‌توانید یک برگ را از سانسوریا جدا کنید، آن را تکه تکه کنید و در خاک بگذارید. خاک را مرطوب نگهدارید و صبر داشته باشید. این روش مدتی طول می‌کشد. در نهایت قلمهها شروع به ریشه زایی و جوانه زدن گیاهان جدید خواهند کرد. اجازه دهید تا زمانی که گیاهان جدید جان نگرفتهاند یعنی برگهای جدید آنها راست قامت نشده، در همین گلدان باقی بمانند و در جای جدید نکارید.

روش سوم : قلمه های سانسوریا را در آب تکثیر کنید
یک برگ سانسوریا را ببرید و آن را در آب قرار دهید تا ریشه کند. احتمال پوسیدگی قلمه وجود دارد اما می‌توانید احتمال پوسیدگی قلمه را با رها کردن آن به مدت چند روز، قبل از قرار دادن آن در آب کاهش دهید. هنگامی‌که ریشه زد، می‌توانید قلمه را بکارید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *