نگهداری گل و گیاه آپارتمانی

دلیل خشک شدن سانسوریا و زردی برگ ها (راه حل عملی)

دلیل خشک شدن و زردی سنسوریا و راه حل آن

از زمانی که نقش سنسوریا در تصفیه هوای محیط معلوم شده، روز به روز بر تعداد طرفداران این گیاه بلند قامت اضافه شده است. از سوی دیگر، گیاهی بسیار سازگار است که در محیط‌هایی با نور کم هم به حیات خودش ادامه می‌دهد. حالا دیگر در هر خانه‌ای یک گلدان سنسوریا پیدا می‌شود اما شاید همه سنسوریاها، شاد، سلامت و راست قامت نباشند. شایع‌ترین مشکلات سنسوریا، زرد، خشک و نرم شدن برگ‌های این گیاه است چون به طور طبیعی و در شرایط سلامت، برگ‌های سنسوریا باید صاف و کشیده باشند. برای هر کدام از این اتفاقات دلایل بسیاری می‌تواند وجود داشته باشد که در این مقاله به بررسی هر کدام و ارائه راه حل برای درمان سنسوریا می‌پردازیم.

آیا می دانستید

  • سانسوریا یک گیاه ایده آل برای تصویه هوای خانه شماست؟
  • یکی از اصلی ترین دلایل خم شدن برگ های سانسوریا افراط و تفریط در آبیاری این گیاه است

دلایل زرد و خشک شدن برگ‌های سنسوریا

برخی از دلایل احتمالی زرد شدن برگ‌های سنسوریا به شرح زیر است:

  • آبیاری بیش از حد

وقتی سنسوریا را بیش از حد آبیاری کنید، اساساً در حال برنامه ریزی برای مرگ آن هستید. اگر برگ‌های سنسوریا شما شروع به زرد شدن کرد یعنی  شما کاری را درست انجام نمی‌دهید و وقت آن است که در اولین قدم و به عنوان متداول‌ترین عامل، میزان آبیاری خود را تغییر دهید تا سنسوریا در اسرع وقت نجات پیدا کند. رنگ برگ‌های سالم این گیاه سبز تیره است و آبیاری بیش از حد، اولین احتمال در زرد شدن برگ‌های سنسوریاست چون آبیاری بیش از حد ‌می‌تواند منجر به پوسیدگی ریشه می‌شود. فقط باید مقدار آب را کنترل و از زهکشی مناسب اطمینان پیدا کنید تا آب اضافی خارج شود.

می‌توانید هر ۲ هفته تا ۶ هفته به سنسوریا آب بدهید یا ‌می‌توانید ببینید که چه زمانی خاک خشک به نظر ‌می‌رسد و بر اساس نیاز گیاه آبرسانی کنید.

  • قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید

این امکان وجود دارد که گیاه خود را در معرض نور خورشید بیش از حد نگه داشته باشید چون هنگامی که برای مدت طولانی زیر نور خورشید ‌می‌ماند، دچار آفتاب سوختگی ‌می‌شود. نگه داشتن سنسوریا در محیط بیرون از خانه یا در زیر نور آفتاب، این خطر را به همراه دارد. حتی برای قرار گرفتن در پشت پنجره هم سنسوریا گیاه مناسبی نیست چون در این نقطه دما افزایش پیدا می‌کند و باعث ‌می‌شود سنسوریا آب بیشتری از دست بدهد. بنابراین، برگ‌ها زرد یا نوک قهوه‌ای ‌می‌شوند؛ پس مطمئن‌ترن و عاقلانه‌ترین راه این است که گیاهان را در نور غیرمستقیم خورشید نگهداری کنید.

  • کمبود آب

شاید جایی شنیده باشید که سنسوریا ‌می‌تواند مدت زیادی بدون آبیاری زنده بماند اما آبیاری ناکافی هم زرد شدن برگ‌ها را در پی دارد چون در صورت آبیاری کمتر از نیاز، سیستم ریشه نمی‌تواند به اندازه کافی آب و مواد مغذی دریافت کند تا عملکرد فیزیولوژیکی خود را به درستی انجام دهد و مواد مغذی داخل خاک به صورت محلول باقی ‌می‌مانند. بنابراین بدون آب، سنسوریا نمی‌تواند از مواد مغذی ضروری خاک استفاده کند که نتیجه این سیکل زرد شدن برگ‌هاست.

بهترین روش تشخصی کم آبی گیاه سنسوریا، نگاه کردن به خود برگ‌هاست. برگ‌ها اگر کم آب باشند، قبل از زرد شدن حالت کم آب و چروکیده پیدا می‌کنند و با افزایش میزان آبیاری بهتر می‌شوند.

  • پوسیدگی ریشه

به جز آبیاری بیش از حد که در بالا گفته شد، باعث پوسیدگی ریشه می‌شود،  گردش هوای ضعیف، خاک فشرده و شرایط مرطوب برای رشد قارچ در ناحیه ریشه باعث پوسیدگی و اختلال در عملکرد این بخش مهم گیاه می‌شود. رعایت بهداشت برای خاک و ظرف سنسوریا برای جلوگیری از بیماری‌های قارچی و در نتیجه  پوسیدگی ریشه مهم است. هنگا‌می‌که قارچ رشد ‌می‌کند، ریشه‌های سنسوریا شروع به مردن ‌می‌کند. اگر حدس می‌زنید، ریشه‌های گیاه تحت تأثیر قرار گرفته‌اند، وقت آن است که گلدان تازه‌ای  در نظر بگیرید. ‌بهتر است از خاک با رطوبت کم و تازه استفاده کنید.

خشک شدن سانسوریا و پوسیدگی ریشه

همچنین ‌می‌توانید از خاک مخلوط گلدانی برای گلدان تازه گیاه استفاده کنید. مطمئن شوید که گلدان گیاه را به روش صحیح تغییر می‌دهید. ردیابی پوسیدگی ریشه در وهله اول بسیار دشوار است و به همین دلیل، اغلب اوقات برای نجات سنسوریا از این بیماری کشنده دیر ‌می‌شود. پوسیدگی ریشه به کل سیستم ریشه آسیب ‌می‌رساند؛ در این حالت باید گیاه را تکثیر کنید تا از مرگ کامل نجات پیدا کند.

  • پیری سنسوریا

پدیده پیری طبیعی است و همین قانون در مورد گیاهانی چون سنسوریا هم صدق ‌می‌کند.  زرد شدن برگ‌ها ‌می‌تواند به سادگی به دلیل روند طبیعی پیری گیاه باشد. برگ‌های زرد پیر به زودی خواهند مرد ولی نگران نباشید زیرا برگ‌های جدید نیز در اطراف آنها ظاهر ‌می‌شوند.

  • هجوم حشرات

این احتمال وجود دارد که هجوم حشرات منجر به زرد شدن برگ‌های سنسوریا شود. اگر چنین مشکلی وجود داشته باشد، نه تنها برگ‌ها زرد ‌می‌شوند، بلکه گیاه نیز ضعیف ‌می‌شود. انواع مختلفی از آفات وجود دارد که ‌می‌تواند روی سنسوریا تأثیر بگذارند و باعث زرد شدن برگ‌ها شوند. همیشه مراقب شپشک‌های آردآلود، شته‌ها و موارد دیگر باشید. برخی از آفات موثر بر سنسوریا عبارتند از:

شپشک آردآلود: اگر حشرات بیضی شکلی را در اطراف سنسوریا مشاهده کردید، احتمالاً شپشک آرد آلود است. آنها در تلاشند تا جایی را پیدا کنند که بتوانند در آن تغذیه کنند.

شته‌ها: ممکن است شته‌ها را به صورت دسته‌ای که از سنسوریا شما تغذیه می‌کنند، مشاهده کنید که می‌توانند سبز، قهوه‌ای، زرد یا قرمز باشند! آنها به قدری کوچک هستند که ردیابی آنها دشوار است. هنگا‌می‌که آنها شروع به تغذیه از برگ‌ها ‌می‌کنند، آب و مواد مغذی را از آن ‌می‌مکند و به دنبال آن،  زرد شدن، ایجاد لکه‌های قهوه‌ای و پیچ خوردگی برگ‌ها شروع می‌شود.

برای از بین بردن آفت‌ها، پاشیدن شدید آب یا تمیز کردن دستی با یک پارچه مرطوب الکلی اقدامات مناسبی است اما اگر آلودگی شدید باشد، می‌توانید از روغن چریش یا سایر حشره‌کش‌ها برای کنترل آسان این حشرات نرم پوست استفاده کنید.

  • بیماری‌های قارچی

آبیاری بیش از حد، خاک آلوده و پوسیدگی ریش ‌می‌تواند باعث بیماری‌های قارچی شود که به دنبال آن برگ‌های گیاه زرد خواهد شد. شایع‌ترین بیماری قارچی برای سنسوریا آنتراکنوز است. ممکن است گیاه را بیش از حد آبیاری کرده باشید  یا در محیط بسیار مرطوب قرار گرفته باشد. بیماری یا عفونت قارچی، رشد گیاه را تحت تأثیر قرار ‌می‌دهد زیرا فرآیند فتوسنتز نیز قطع ‌می‌شود. برای مبارزه با این بیماری‌ها باید از قارچ کش‌های موثر استفاده کرد. مخلوط خاک و همچنین ظرف را ضد عفونی کنید.

  • کمبود مواد مغذی

مطمئن شوید که سنسوریا مواد مغذی مورد نیاز برای رشد خود را دریافت ‌می‌کند. اگرچه برای نگهداری از این گیاه نیازی به زحمت زیادی ندارید، اما همچنان مهم است خاکی که استفاده ‌می‌کنید غنی از مواد مغذی مورد نیاز باشد. برای سنسوریا باید از کودهای غنی از مواد مغذی استفاده کنید. کود مناسب سنسوریا را از گلخانه‌های معتبر تهیه و گیاه را تغذیه کنید؛ به خصوص در بهار و تابستان. نیازی نیست  در زمستان کود اضافه کنید زیرا گیاه خوابیده است. ‌می‌توانید از کود نیتروژن-فسفر-پتاسیم برای سنسوریا استفاده کنید.

  • ازدحام بیش از حد در گلدان‌

شاید حتی متوجه آن نباشید، اما شلوغی سنسوریا و زیاد شدن شاخه‌های آن در یک گلدان می‌تواند باعث زرد شدن برگ‌ها شود؛ بنابراین باید مراقب ازدحام بیش از حد باشد. در این شرایط مواد مغذی کافی برای گیاهان در خاک وجود ندارد.

حالا باید مکان بهتری را برای گیاه ترتیب دهید زیرا به گلدان متفاوتی نیاز دارد یا شاید لازم باشد گیاه بزرگتر را به گیاهان کوچکتر تقسیم کنید.

  • pH خاک

مطمئن شوید که PH خاک برای گیاهان سنسوریا چیزی بین 6.1-6.5 باشد. برای تست PH خاک ‌می‌توانید از محصولات مربوطه استفاده کنید.

  • شوک پیوند

ممکن است گیاه با شوک پیوندی مواجه شده باشد که باعث زرد شدن برگ‌ها ‌می‌شود. بنابراین هنگا‌می‌که گلدان سنسوریا را تعویض ‌می‌کنید، باید مراقب شوک پیوندی باشید. به دلیل شوک پیوند، ریشه‌ها ‌می‌توانند آسیب ببینند. سیستم ریشه به مدتی زمان نیاز دارد تا با جابه جایی هماهنگ شود و ممکن است  به طور موقت، مواد مغذی ضروری را دریافت نکند. برای جلوگیری از شوک پیوند، هنگام تعویض گلدان باید مطمئن شوید که این کار را به درستی انجام ‌می‌دهید.

  • کلروز

هنگا‌می‌که عناصر کمیاب خاصی در خاک گیاه وجود نداشته باشد، ‌می‌تواند منجر به زرد شدن برگ‌ها شود که به کلروز معروف است. خاک سنسوریا باید سالم باشد. اگر گیاه سالم باشد برگ‌ها نیز سالم خواهند بود. به طور معمول باید، پس از چند سال، خاک سنسوریا را عوض کنید.

  • قرار گرفتن در سرمای شدید

سنسوریا در محیط‌های گرمتر بهتر رشد ‌می‌کند. اگر گیاهان را در آب و هوای سرد رها کنید، به دیواره‌های سلولی گیاه آسیب ‌می‌رسد. بر اثر سرمای هوا و دمای پایین، برگ‌ها شروع به زرد شدن ‌می‌کنند. دمای مناسب برای گیاهان شما 60-80 فارنهایت (16-27 درجه سانتیگراد) در طول روز خواهد بود.

 

دلایل نرم شدن برگ‌های سنسوریا

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است برگ‌های سنسوریا مبتلا شوند و شادابی و نشاط خودشان را از دست دهند، نرم شدن برگ‌هاست که باعث می‌شود، برگ‌ها به جای حرکت صاف به سمت بالا، به سمت پایین خم شوند. در ادامه به بررسی دلایل نرم شدن برگ‌های سنسوریا و در خطر افتاد راست قامتی آن می‌پردازیم.

  • آبیاری بیش از حد

آبیاری بیش از حد نه تنها باعث زرد شدن برگ‌ها ‌می‌شود، بلکه ‌می‌تواند باعث نرم شدن برگ‌ها نیز شود. آبیاری بیش از حد ‌می‌تواند باعث پوسیدگی ریشه شود و در پی آن برگ‌ها نرم می‌شوند. در واقع، آبیاری بیش از حد عامل اصلی است که ‌می‌تواند تا حد زیادی به سنسوریا آسیب برساند. اگر نمی‌خواهید برگ‌های گیاهتان نرم شوند. فقط زمانی که خاک خشک به نظر ‌می‌رسد، گیاهان را آبیاری کنید.

  • پوسیدگی ریشه

آبیاری بیش از حد منجر به پوسیدگی ریشه ‌می‌شود. اکنون که گیاه خود را بیش از حد آبیاری کرده‌اید، ممکن است متوجه پوسیدگی ریشه شوید. در واقع، برگ‌های نرم ممکن است نشانه پوسیدگی ریشه باشد.

  • دمای سرد

اگر گیاهان شما مجبور به مواجهه با دمای پایین و هوای سرد باشد، دیواره‌های سلولی درون برگ‌های گیاه آسیب ‌می‌بینند. آسیب به حدی است که گیاه مواد مغذی و آب کافی دریافت نمی‌کند. دمای پایین فرآیندهای فیزیولوژیکی را کند ‌می‌کند و در نهایت علائمی ‌مانند زرد شدن برگ‌ها را نشان ‌می‌دهد. یکی از کارهایی که در این مرحله ‌می‌توانید انجام دهید هرس کردن برگ‌های آسیب دیده است. حتماً سنسوریا خود را در یک اتاق گرم نگهداری کنید یا اگر بیرون است آن را به داخل خانه برگردانید.

چه محیطی برای نگهداری از سنسوریا مناسب است؟

چه محیطی برای نگهداری از سنسوریا مناسب است؟

برای این که گیاه سنسوریای شما، حال و روز خوبی داشته باشد و برگ‌های راست قامت و سبز تیره خودش را از دست ندهند باید شرایط مراقبتی لازم را برای این گیاه فراهم کنید.

  • نور مناسب: سعی کنید گیاهان را در مکانی مناسب با نورغیرمستقیم نگهداری کنید. هرچه موقعیت مکانی بهتر باشد، حال گیاه بهتر خواهد بود! نور غیر مستقیم خورشید، برای این گیاه عالی است.
  • تامین آب کافی: مطمئن شوید میزان آبی که به گیاهان می‌دهید درست است! همان طور که در بالا گفته شد، با خشک شدن خاک، گیاه را آبیاری کنید.
  • کود دهی صحیح: گیاهان را به گونه‌ای کود دهید که مواد مغذی مناسب را به گیاه برسانید و توزیع یکنواخت در خاک وجود داشته باشد.
  • بررسی پوسیدگی ریشه: در صورت وجود پوسیدگی ریشه باید گیاه خود را درمان کنید. بسته به میزان پوسیدگی ریشه با هرس کردن برگ‌های آسیب دیده یا تعویض گلدان، ‌می‌توانید تصمیم بگیرید که با گیاه چه کنید.
  • دمای مناسب: مطمئن شوید که محیطی با دمای مناسب برای سنسوریا فراهم کرده‌اید.
  • گیاه خود را تمیز نگه دارید. به خصوص اگر در جایی با گرد و خاک زیاد زندگی می‌کنید، سنسوریا را دستمال کشی کنید.
  • هنگا‌می‌که گلدان را برای سنسوریا انتخاب ‌می‌کنید، مطمئن شوید که زهکشی کافی دارد. انجام این کار ‌می‌تواند به جلوگیری از پوسیدگی ریشه کمک کند.
  • اگر سنسوریا را بیرون نگهداری ‌می‌کنید و هوا سرد است، باید آن را در داخل خانه نگهداری کنید. دمای انجماد برای گیاهان مناسب نخواهد بود.

 

سخن پایانی

دلایل مختلفی برای زرد شدن و نرم شدن برگ‌های سنسوریا وجود دارد. در صورت مواجه شدن با این مشکلات در گلدان سنسوریای خود باید تک تک دلایل را بررسی و تا حال گیاه‌تان دوباره خوش شود و به روزهای اوج سرخوشی و شادابی خود برگردد.

بازگشت به لیست

1 نظر در “دلیل خشک شدن سانسوریا و زردی برگ ها (راه حل عملی)

  1. جواد گفت:

    سلام
    اطلاع رسانی تان عالی بود
    ممنونم
    جواد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *