بیماری و آفت گیاه

🐛 آیا کرم خاکی به گیاهان آپارتمانی آسیب می‌رساند؟

آیا وجود کرم خاکی به گیاهان آپارتمانی آسیب می‌رساند؟

بررسی یک سؤال مهم: آیا وجود کرم خاکی در گلدان برای گیاهان آپارتمانی مفید است؟

جواب به این سوال که آیا کرم خاکی به گیاهان آپارتمانی آسیب می‌رساند؟ آیا باید از دیدن کرم خاکی در گلدان خانگی نگران شد یا نه ؟ صریح، روشن و ساده است: بستگی به نوع کرم موجود در خاک  گلدان دارد. برخی از انواع کرم‌ها برای خاک گلدان مفید هستند و برخی دیگر آسیب رسان؛ پس برای کمک به گلدان خانه خود، در اولین قدم باید با خانواده کرم‌های خاکی آشنا شوید. کرم‌های خاکی کرم‌هایی از نوع قرمز تا صورتی، بلند و باریک هستند که چون 80 درصد بدنشان آب است، عاشق زندگی در شرایط مرطوب هستند.

کرم‌های خاکی در خاک نقب می‌زنند و هر چیزی را که در مسیرشان باشد می بلعند. میکروب‌های موجود در روده کرم برای گیاهان بسیار مفید هستند. از سوی دیگر، برخی کرم‌ها به خوردن موجودات غیر مفید و انگلی عادت دارند که مزیت دیگری برای گیاهان است. در این میان، کرم‌هایی هم هستند که اثرات مخربی روی گیاهان دارند مثل کرم‌های برنده؛ کرم‌های برنده بدن خود را در اطراف ساقه حلقه و از آن تغذیه می کنند. همین کار باعث بریده و کنده شدن ساقه می‌شود، به همین دلیل به آنها کرم‌های برنده گفته می‌شود.

برای خرید بهترین و مرغوب ترین خاک جهت نگهداری از گیاهان آپارتمانی کلیک کنید: خاک بستر آماده کاشت، خاک برگ، خاک کاکتوس

انواع کرم خاکی در گلدان

گیاهان گلدانی می‌توانند انواع مختلفی از کرم‌ها را جذب کنند زیرا شرایط خاک برای حمایت از انواع  کرم مناسب است. در نتیجه، خاک گلدان ممکن است حاوی انواع کرم باشد که این کرم‌ها می‌توانند برای رشد گیاه هم مفید و هم مضر باشند.

برخی از انواع کرم‌های موجود در خاک عبارتند از:

  1. کرم‌های خاکی یا خزنده قرمز

همانطور که گفته شد، وجود این کرم‌ها در خاک گلدان بی ضرر و حتی مفید است؛ به همین دلیل حتی اضافه کردن آنها به گلدان اشکالی ندارد؛ البته اگر در گلدان باقی بماند.

  1. نماتدها یا کرم‌های لوله‌ای

نماتدها به دلیل تنوع بسیار زیاد و مشارکت آنها در بسیاری از عملکردها در سطوح مختلف خاک، شاخص‌های مفیدی برای کیفیت خاک هسند. این نماتدها از باکتری‌ها و قارچ‌هایی که برای گیاهان مضر هستند تغذیه می کنند.

  1. کرم‌های گراب

این کرم‌ها با جویدن ریشه‌های گیاهان شما باعث تخریب آن‌ها شوند.

  1. نماتدهای انگلی برای گیاهان

انواع مختلفی از نماتدها در این دسته وجود دارد و همگی باعث آسیب به گیاهان و محصولات آنها می شوند. این نماتدها به روش‌های مختلفی از حمله به ریشه‌های گیاه تا قرار گرفتن در خود گیاه از آن تغذیه و باعث تخریب آن می‌شوند  که عبارتند از :

نماتدهای ساقه و پیاز/ نماتدهای گال دانه/ نماتدهای برگی

  1. کرم‌های گلدانی

کرم‌های گلدانی همچنین به روند اکسیژن رسانی به  خاک و تجزیه مواد آلی به مواد مغذی می‌افزایند و معمولاً در خاکی یافت می‌شوند که کرم‌های خاکی جذب آن نمی‌شوند.

  1. هزارپا

این کرم‌ها هیچ خطری برای گیاهان ندارند و عمدتاً از مواد گیاهی مرده مانند برگ‌های افتاده تغذیه می‌کنند. آنها نیز به نوبه خود مواد مغذی مفیدی را به خاک اضافه می‌کنند.

 

چگونه کرم‌های خاکی را به طور طبیعی وارد گیاهان آپارتمانی و گلدانی کنیم؟

کرم‌ها به طور طبیعی وارد گیاه گلدانی نمی‌شوند مگر اینکه گیاه تا نیمه از خاک باغچه پر شده باشد و در گلدان نوعی غذا برای کرم‌ها وجود داشته باشد. برای جذب کرم‌های خاکی به گلدان گیاه باید شرایط مناسبی برای زنده ماندن کرم‌ها وجود داشته باشد.

کرم‌های خاکی 80 درصد از آب ساخته شده‌اند و عاشق خوردن مواد آلی هستند. به همین دلیل، باید خاکی مرطوب و نه خیلی خیس برای تنفس آنها فراهم کنید. نکات زیر در فراهم کردن خاک مناسب کرم خاکی به شما کمک می‌کند :

  • از خاک رس  که کمی اسیدی است (pH 6.6 تا 6.8) استفاده کنید.
  • مقدار زیادی مواد آلی مانند برگ و پوست سبزیجات روی سطح خاک بریزید تا کرم‌ها بخورند.
  • از کود ارگانیک برای خنک و مرطوب نگه داشتن خاک استفاده کنید
  • از افزودن مواد شیمیایی معدنی به خاک خودداری کنید.

با ایجاد این شرایط احتمال ادامه حیات و زندگی کرم خاکی در گلدان افزایش پیدا می‌کند اما قطعی نیست.

پیشنهاد ویژه: برای تقویت گیاهان آپارتمانی، ما به شما کود سه بیست(20-20-20) را پیشنهاد می کنیم. این کود باعث ریشه زایی و تقویت و شادابی گیاهان آپارتمانی شما می شود. خرید کود سه بیست از فروشگاه اینترنتی باغ ارم.

چگونه می توان از شر کرم‌های خاکی در گیاهان گلدانی خلاص شد؟

اگر گلدان شما دچار کرم‌های مضر شده که به گیاه آسیب می‌رسانند و باید از شر آنها خلاص شد، ابتدا باید دریابید که کرم‌ها چگونه وارد گیاهان گلدانی شده‌اند.

اگر خاکی که هنگام کاشت گیاه در گلدان استفاده کردید،  از باغ یا خاک سطحی باشد یعنی سراغ خاک‌های آماده تصفیه شده و سالم نرفته‌اید، احتمال وجود کرم‌های مضر و آسیب رسان زیاد است. این کرم‌ها ممکن است شامل نماتدها، کرم‌های برنده و کاترپیلار باشند. برای از بین بردن کرم‌های غیر مفید از گیاه گلدان خود می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید.

  • روش مکانیکی: به صورت دستی کرم‌ها را با دست جدا کنید و از بین ببرید.
  • روش شیمیایی :سمپاشی خاک با حشره کش‌های بیولوژیکی مانند نماتدکش‌ها
  • روش‌های بیولوژیکی :استفاده از سایر گونه‌های حشرات مانند پرندگان که کرم‌ها را می‌خورند.

 

آیا استفاده زیاد از کرم های‌خاکی می‌تواند بد باشد؟

اگر به طور طبیعی تعداد زیادی کرم خاکی در خاک وجود داشته باشد، این واقعاً چیز خوبی است، به خصوص برای گیاهان، زیرا کرم‌های خاکی مواد مغذی زیادی را از طریق نقب زدن و عادات غذایی خود برای گیاهان فراهم می‌کنند.

در موارد محدودی که ممکن است زیاد بودن کرم خاکی خوب نباشد، در مناطق جنگلی است که کرم‌ها بیشتر برگ‌های مرده بالایی را می‌خورند. برگ‌های مرده برای جوانه زدن گیاهان و دانه‌های جوان ضروری است زیرا محیط مرطوب خنکی را برای آنها فراهم می کند.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *