نگهداری گل و گیاه آپارتمانی

آشنایی با پتوس حصیری و راهنمای نگهداری از آن

عکس اصلی مقاله نح.ه نگهداری از پتوس حصیری

شرایط نگهداری پتوس حصیری

بهتر است بدانید

  • کودی که برای گیاه پتوس پیشنهاد می شود کود سه بیست (کود 20-20-20) است.
  • گیاه پتوس نسبت به گرما و سرمای بیش از حد حساس بوده و  آسیب می بیند.
  • آبیاری گیاه پتوس در فصول گرم سال تا هفته 2 الی 3 بار و در فصول سرد تا هفته یک بار پیشنهاد می شود
  • نور مستقیم باعث سوختن برگ های پتوس خواهد شد. بهترین نور برای این گیاه نور غیر مستقیم است

 

آشنایی با پتوس حصیری،گیاهی که برگ‌های سوراخ دارد

یکی از راحت‌ترین ولی در عین حال، خاص‌ترین و زیباترین گیاهان خانگی از خانواده پتوس است. عضوی از این خانواده، به نام پتوس حصیری که برگ‌های سوراخ سوراخ دارد. نام علمی پتوس حصیری یا پتوس پنجره‌ای، Monstera Adansonii است ولی با نام‌های عجیب و خاص دیگری مانند گیاه پنیر سوئیسی یا گیاه پنج سوراخ هم شناخته می‌شود؛ سوراخ‌های روی برگ که با بالغ شدن گیاه، ایجاد می‌شود، دلیل این نامگذاری هستند.

پتوس حصیری از خانواده شیپوریان است و بومی آمریکای جنوبی و مرکزی محسوب می‌شود که البته در آن مناطق رشد سریعی دارد اما در کل، در گروه گیاهان آسان و راحت قرار می‌گیرد که نگهداری از آن در خانه، دردسر زیادی ندارد. برگ‌های قلبی شکل و علاقه ذاتی این گیاه به آویزان شدن و در اصطلاح رشد انگوری، باعث شده تا گیاه آپارتمانی مورد علاقه بسیاری از افراد باشد. او عاشق بالا رفتن از داربست یا آویزان شدن از یک سبد است. اگر شما هم در خانه یک پتوس حصیری دارید یا قصد دعوت این گیاه به خانه خود را دارید، در این مطلب با ما همراه شوید و رازهای مراقبت از پتوس را یاد بگیرید.خرید انواع گیاه پتوس حصیری از فروشگاه اینترنتی باغ ارم. برای مشاهده انواع گیاه پتوس و قیمت ها آنها وارد دسته بندی خرید پتوس شوید.

 

اطلاعات کلی در مورد گیاه پتوس حصیری

اسامی رایج گیاه پنیر سوئیسی،گیاه 5 سوراخ، پتوس حصیری
نام علمی Monstera Adansonii
تعداد گونه‌ها 3
خانواده شیپوریان
چرخه بیولوژیکی چند ساله
نوع برگ همیشه سبز
شکل برگ قلبی شکل
طول دوره بلوغ ( رشد کامل) 2-4 سال
بومی آمریکای جنوبی و مرکزی
نور مورد نیاز زیاد غیر مستقیم
نوع خاک مرطوب اما با زهکشی کامل
ph خاک 5.5 – 7
سمی بودن تا حدی برای حیوانات خانگی، خیلی کم برای انسان

 

رازهای نگهداری و پرورش پتوس حصیری

• نور
بهترین نور: نور غیر مستقیم ولی زیاد و روشن
گیاهان پنیر سوئیسی در محیط های سایه دار بهترین عملکرد را دارند، درست مانند سایه‌ای که در طبیعت از درختان بالایی و بلندتر از خود دریافت می‌کنند. برگ‌های پتوس پنجره‌ای در صورت قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور مستقیم خورشید احتمال سوختگی دارند. بهترین مکان برای قرار دادن این نوع گیاه آپارتمانی شما پشت پنجره شمالی یا اتاقی جنوبی و نورگیر اما با فاصله از پنجره است. اگر نمی‌توانید از آفتاب مستقیم دوری کنید، قرار گرفتن در معرض آفتاب را به حداکثر ۲ تا ۳ ساعت صبح در روز محدود کنید.

نور مناسب گیاه پتوس حصیری

• آبیاری پتوس حصیری
مقدار نیاز: 1-2 بار در هفته در فصل گرم و کمتر در زمستان؛ خاک را مرطوب نگه دارید.
آبیاری پتوس حصیری ثابت نیست؛ ریشه‌های این گیاه محیط مرطوب را دوست دارند اما خاک خیس را دوست ندارند. بهترین راه برای تقلید از خاک مرطوب کف جنگل آبیاری یک بار در هفته است. برای بررسی اینکه آیا گیاه آپارتمانی شما نیاز به آبیاری دارد، می‌توانید انگشت خود را حدود یک تا 2 سانتیمتر در خاک فرو کنید. اگر رطوبتی احساس نکردید، گیاه خود را آبیاری کنید به طوری که آب از سوراخ‌های زهکشی در پایه گلدان خارج شود. مراقب تغییر رنگ برگ‌ها باشید، این تغییر، نشان می‌دهد گیاه آپارتمانی شما آب زیادی دریافت کرده است. زهکشی کف گلدان را چک کنید و مطمئن شوید انسدادی در آن روی نداده باشد.

• رطوبت
گیاهان جنگلی مانند پتوس حصیری در محیطی با رطوبت بالا شکوفا می‌شوند. ایده آل برای این گیاه، حفظ سطح رطوبت 50٪ و بالاتر است. یک حمام با نور مناسب مکانی عالی برای گیاه پنیر سوئیسی شما است زیرا معمولاً شرایط مرطوبی دارند. هر چه سطح رطوبت بیشتر باشد، گیاه شما سالمتر خواهد بود. برای افزایش رطوبت، سعی کنید اطراف آن، آب اسپری یا دستگاه بخور روشن کنید.

• دما
این گیاه عاشق دمای ملایم گرمسیری است. برای رشد بهینه، پتوس حصیری خود را در محدوده دمایی 18 تا 27 درجه سانتیگراد نگه دارید. ثابت بودن دما برای گیاه پتوس حصیری مهم است، از اتاق‌ها و قسمت‌هایی از خانه که دارای کولر یا بخاری هستند پتوس را دور نگه دارید.

• خاک مناسب پتوس
نوع خاک: نگهدارنده رطوبت، اما زهکشی خوب
چه در سبدهای آویزان و چه در گلدان‌های بزرگ، پتوس به خاکی احتیاج دارد که رطوبت را حفظ کند و همچنین زهکشی خوبی داشته باشد تا در آب غرق نشود. یک راه آسان برای به دام انداختن رطوبت و در عین حال جلوگیری از غرقاب شدن خاک، استفاده از مخلوط گلدانی بر پایه پیت است. خاک با زهکشی خوب خطر پوسیدگی ریشه گیاه شما را از بین می‌برد. برای خرید خاک مناسب گیاه پتوس به دسته بندی انواع خاک در وب سایت باغ ارم مراجعه کنید

• تعویض گلدان
تعویض گلدان راز بزرگی در نگهداری پتوس حصیری است. با تعویض گلدان سالانه و انتقال به گلدان بزرگتر، گیاه شما به رشد خود ادامه می‌دهد و ریشه‌های آن بیشتر و بیشتر می‌شوند. بهترین زمان برای تعویض گلدان در فصل بهار و هنگام شروع فصل رشد است.

کود مناسب پتوس حصیری

یکی از ویژگی‌های این گیاه و دلیل علاقه افراد به داشتن آن، سرعت رشد پتوس حصیری است و برای داشتن حداکثر رشد، استفاده از کوددهی بسیار مهم است. به دلیل ماهیت سریع رشد، پتوس حصیری اغلب نمی‌تواند کلروفیل کافی برای تامین مواد مغذی تولید کند؛ به همین دلیل باید با کوددهی به پتوس حصیری کمک کرد. کود دادن به گیاه شما خطر ظاهر شدن برگ‌های زرد را به حداقل می‌رساند. کود کامل برای پتوس حصیری در بازار گل و گیاه موجود است؛ کود را تهیه و طبق دستور کود استفاده کنید. به طور کلی، کوددهی پتوس حصیری 2 هفته یک بار پیشنهاد می‌شود و اغلب کودهای مناسب این گیاه به صورت آبیاری قابل استفاده است.

کود سه بیست برای پتوس

کودی که برای گیاه پتوس پیشنهاد می شود کود سه بیست (کود 20-20-20) است. این کود را شما می توانید از دسته بندی انواع کود ها از وب سایت باغ ارم تهیه کنید.

آموزش تکثیر گیاه پتوس حصیری

تکثیر پتوس حصیری یک فرآیند نسبتا آسان است که با برداشتن قلمه‌های ساقه از تاک انجام می‌شود. برای تکثیر پتوس حصیری، این مراحل ساده را دنبال کنید.

1- پس از هرس گیاه، سالم ترین قلمه‌های خود را برای تکثیر انتخاب کنید. باید از قلمه‌هایی استفاده کنید که حداقل یک گره و یک برگ سالم دارند. گره‌‌ها قسمت‌های هستند که برگ از آنها رشد می‌کند. برش باید در زیر گره ایجاد شود زیرا از آنجا ریشه‌ها ظاهر می‌شوند.

2- قلمه را در یک لیوان آب قرار دهید تا ریشه‌ها شروع به تشکیل شدن کنند. بهترین موقعیت برای قلمه زدن این است که گره در آب فرو رفته اما برگ بالای خط آب باشد. ممکن است چند هفته طول بکشد تا ریشه‌ها شروع به رشد کنند. حتما هر هفته آب را عوض کنید.

3- هنگامی که ریشه‌ها حدود 5 سانتیمتر بلند شدند، قلمه خود را به یک گلدان کوچک با سوراخ‌های زهکشی و مخلوط گلدان مناسب منتقل کنید؛ مطمئن شوید که گره با خاک پوشیده شده باشد، بدون اینکه خیلی عمیق دفن شود. از کود دهی به مدت 6-4 ماه خودداری کنید.

اگر ترجیح می‌دهید مرحله 2 را نادیده بگیرید، می‌توانید قلمه خود را مستقیماً در گلدان بکارید، اما مطمئن شوید که برای تقویت رشد ریشه، هورمون ریشه‌زایی را به انتهای برش زده‌اید.
‌‌

هرس کردن پتوس حصیری

ساقه‌های بلند گیاه پنیر سوئیسی دارای ریشه‌های هوایی هستند که آنها را قادر می‌سازد از میله، داربست یا هر چیزی که می‌توانند به آن متصل شوند، بالا بروند. هرس، گاه به گاه به کنترل و هدایت رشد تاک شما کمک می‌کند. بهترین زمان برای هرس اوایل بهار است. شما به یک جفت قیچی هرس نیاز دارید و می‌توانید با برداشتن برگ‌های مرده یا آسیب دیده شروع کنید.

در مرحله بعد، ساقه‌های نازکی که برگ‌های کمی دارند را شناسایی کنید. هرس کردن ساقه‌های ضعیف گیاه به مواد مغذی اجازه می‌دهد تا به ساقه‌های سالم‌تر برسند و سلامت کلی و رشد گیاه شما را بهبود ببخشند. برش را درست قبل از یک گره برگ ایجاد کنید. اگر ساقه‌هایی در جهت نامطلوب رشد می‌کنند، می‌توانید آن ساقه‌ها را نیز هرس کنید و پتوس را تشویق کنید تا مسیر جدیدی را در پیش بگیرد. مهم است که توجه داشته باشید که باید هرس خود را به 25% محدود کنید تا گیاه دچار شوک نشود. حتما قلمه‌های خود را نگه دارید زیرا می‌توان از آنها برای تکثیر استفاده کرد.( به همان روشی که در بالا اشاره کردیم)

آفات و بیماری‌های رایج پتوس حصیری

آفت و خشک شدن برگ پتوس حصیری

آفات: کنه عنکبوتی، شته، تریپ، فلس و شپشک آردآلود
گونه‌های حشرات مانند کنه عنکبوتی، شته، تریپ، فلس و شپشک آردآلود می‌توانند جذب پتوس حصیری شوند. اگر متوجه یکی از این آفات روی گیاه خود شدید، درمان زودهنگام با روغن چریش یا یک حشره کش غیر سمی توصیه می‌شود.

انواع پتوس حصیری و قیمت آن

3 گونه از پتوس حصیری وجود دارد:
• Monstera deliciosa : دارای برگ‌هایی بزرگتری است و قیمت بالاتری نسبت به نمونه‌های مینیاتوری دارد.
• Monstera borsigiana: شکل کوچکتر و رشد سریعتری دارد. قیمت این مدل کاملا اقتصادی و مناسب است.
• Monstera obliqua: این گونه نادر است با برگ‌های نازک تر و سوراخ‌های بیشتر؛ به دلیل نادر بودن هم قیمت بالاتری نسبت به 2 مدل دیگر دارد.

پیشنهاد می کنیم مطالعه کنید: آشنایی با خانواه بزرگ پتوس‌ها [معرفی 18 نوع پتوس]

دلایل زرد شدن برگ‌های پتوس حصیری

خبر بد این است که برگ‌های زرد پتوس حصیری می‌توانند دلایل مختلفی داشته باشند، بنابراین ممکن است برای تعیین مشکل واقعی و رفع آن کمی کارآگاهی لازم باشد. دراینجا به شایع‌ترین دلایل زرد شدن برگ‌های پتوس حصیری اشاره شده تا بتوانید از بروز این مشکل در گیاه خود جلوگیری کنید.

درمان زرد شدن برگ پتوس حصیری

• آبیاری نادرست
شایع ترین علت زرد شدن برگ در گیاهان آپارتمانی آبیاری نامناسب است؛ چه آبیاری زیاد و چه کم آبی!
آبیاری بیش از حد : اگر متوجه برگ‌های زرد شدید، اولین چیزی که باید بررسی کنید سطح رطوبت خاک است. می‌توانید ین کار را با قرار دادن انگشت خود در خاک انجام دهید یا سراغ رطوبت سنج بروید. اگر در چند سانتیمتر اول خاک، رطوبت زیادی احساس می‌کنید یا اگر رطوبت سنج چند روز پس از آخرین آبیاری شما بالاتر از 5 یا 6 باشد، ممکن است گیاه شما کمی بیش از حد آبیاری شده باشد یا گلدان زهکشی مناسبی نداشته باشد. همچنین توجه داشته باشید که کدام برگ‌ها در حال زرد شدن هستند. اگر ابتدا برگ‌های پایینی زرد می‌شوند، احساس نرمی می‌کنند یا لکه‌های قهوه‌ای تیره دارند، آبیاری بیش از حد مقصر است. زهکشی گلدان را بررسی کنید؛ اگر خاک خیلی متراکم است، یا اگر گلدان سوراخ‌های زهکشی ندارد، حتماً در یک مخلوط گلدانی با زهکشی سریع بکارید.
کم آبی : کم آبی هم می‌تواند باعث زرد شدن برگ‌های پتوس حصیری شود. اگر به نظر می‌رسد که برگ‌ها به جای قسمت پایینی، در سراسر گیاه زرد می‌‌شوند، به خصوص اگر زرد شدن با لکه‌های خشک و قهوه‌ای روشن همراه باشد، به احتمال زیاد کم آبی دلیل این مشکل است. حتما سطح رطوبت خاک را نیز بررسی کنید. اگر نیمه بالایی خاک خشک شده باشد، اگر رطوبت سنج چند روز پس از آخرین آبیاری 3 یا کمتر نشان دهد، گیاه شما احتمالاً به نوشیدنی نیاز دارد! خاک را خوب خیس کنید و بگذارید کاملا زهکشی شود. اگر گیاه شما به شدت کم آبی دارد و خاک کاملاً خشک شده ، ممکن است لازم باشد این کار را چند بار انجام دهید.

• قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید
سوختگی برگ نیز می‌تواند باعث زرد شدن برگ‌های پتوس حصیری باشد. این گیاهان در نور روشن و غیر مستقیم خورشید بهترین عملکرد را دارند. با این حال، اگر گیاهان بیش از حد در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرند، به خصوص در هنگام ظهر یا بعد از ظهر که نور خورشید شدیدتر است، برگ‌ها ممکن است رنگ خود را از دست بدهند. اگر به نظر نمی‌رسد گیاه مشکل آبیاری داشته باشد، به تنظیمات نور خود نگاهی بیندازید. آیا پشت پنجره‌ای رو به غرب یا جنوب نشسته است؟ آیا اشعه خورشید تقریباً بعد از ساعت 10 صبح مستقیماً روی برگ‌ها می‌افتد؟ آیا نزدیکترین برگ‌ها به پنجره ابتدا زرد می‌شوند؟ همه اینها، علائمی هستند که نشان می‌دهد پتوس شما ممکن است از وضعیت خود ناراضی باشد. یک پنجره رو به شرق معمولاً بهترین مکان است زیرا گیاه شما، کمی آفتاب ملایم صبحگاهی دارد و در عین حال از نور غیرمستقیم زیادی در طول روز لذت می‌برد. اگر امکان جابه جایی گیاه را ندارید، پرده پنجره را ببندید.

• کمبود نیتروژن
یکی دیگر از دلایل رایج زرد شدن برگ‌ها، کمبود مواد مغذی، به ویژه کمبود نیتروژن است. نیتروژن، کلید تولید کلروفیل است که به گیاهان اجازه می‌دهد نور خورشید را به انرژی تبدیل و رنگ سبز پیدا کنند. اگر برگ‌های پتوس حصیری شما دوست داشتنی و سبز نیستند، ممکن است تولید کلروفیل به دلیل پایین بودن سطح نیتروژن کاهش یافته باشد. اگر گیاه شما از شرایط نوری خود راضی است و سطح رطوبت خاک در مقایسه با آخرین باری که آبیاری کرده‌اید مناسب است، به کوددهی گیاه خود فکر کنید.
یک گیاه گلدانی مانند پتوس حصیری می‌تواند تنها در چند ماه از تمام مواد مغذی موجود در خاک گلدان خود استفاده کند، بنابراین اگر به موقع کودرسانی نکنید، با پتوسی غمگین و زرد مواجه خواهید شد. همچنین مهم است که هر سال گیاه خود را در خاکی تازه، با زهکشی سریع و غنی از مواد مغذی قرار دهید، نه فقط برای اینکه به آن فضایی برای رشد بدهید، بلکه برای دوباره پر کردن مواد مغذی در خاک.
نحوه آبیاری پتوس حصیری باید چه طور باشد؟
بسیاری از دوستداران گیاهان معتقدند که باید گیاهان خود را با یک برنامه از پیش تعیین شده آبیاری کنند ولی این اصل خیلی کلی است و ممکن است در برخی گیاهان به فاجعه ختم شود. از آنجایی که رطوبت هر خانه، میزان نور دریافتی، فصل رشد گیاه، دمای محیط و … در میزان آب مورد نیاز هر گیاه موثر است، مناسب‌ترین شیوه آبیاری، نه داشتن برنامه دقیق بلکه بررسی خاک قبل از آبیاری است. اگر خاک مرطوب است، گیاه را آبیاری نکنید تا زمانی که 2-3 سانتیمتر از سطح خاک خشک شود.

پیشنهاد می کنیم مطالعه کنید : کود آهن چیست؟ کود آهن برای کدام گیاهان آپارتمانی مناسب است؟

• کمیت مهم است
بسیاری از مردم فکر می‌کنند که با آبیاری منظم گیاه خود با مقدار کمی آب، گیاه خود را از پوسیدگی ریشه محافظت می‌کنند اما این روش هرگز اجازه نمی‌دهد که خاک به طور کامل آبیاری شود و ادامه این روش می‌تواند میزان اکسیژن و مواد مغذی قابل جذب گیاه را کاهش دهد. هم‌چنین قسمت‌های پایینی ریشه‌ها، هرگز آب کافی برای تامین نیاز گیاه برای رشد دریافت نکنند. بهترین روش این است که تا زمانی که تقریباً 20 درصد از آب اضافه شده به ظرف از کف گلدان خارج شود، آن را کاملاً آبیاری کنید. ممکن است این میزان آب بیش از حد به نظر برسد، اما نشان می‌دهد که خاک به اندازه کافی آبیاری شده و گیاه شما به طور کامل هیدراته شده است. با این حال، هرگز نباید اجازه دهید این گیاه در آب بماند. همیشه سینی یا نعلبکی زیر گیاه را خالی کنید و آب انباشته شده زیر گلدان را پاک کنید.

• آبیاری از بالا در مقابل آبیاری از پایین
اگر با سردرگمی به اصطلاح “آبیاری از پایین” نگاه می‌کنید، تنها نیستید. اکثر صاحبان گیاهان با ریختن آب در گلدان یا ظرف به گیاهان خود آب می‌دهند و این استراتژی می‌تواند کاملاً موفق باشد اما تنها راه آبیاری گیاه نیست. آبیاری از پایین شامل قرار دادن گلدان پتوس حصیری در یک ظرف کم عمق پر از آب است که اجازه می دهد آب از طریق سوراخ‌های زهکشی جذب خاک شود. هنگامی که این استراتژی موثر باشد، با کشیده شدن آب به سمت بالا، قسمت بالای گلدان هم مرطوب می‌شود. این روش چند مزیت دارد:

1- برگ‌های شکننده را در معرض جریان‌های آب قرار نمی‌دهد که منجر به ریزش برگ شود.
2- اجازه نمی‌دهد آب روی ساقه‌ها و برگ‌ها جمع و منجر به رشد باکتری شود اما از طرف دیگر، آبیاری از بالا می‌تواند سموم و مواد معدنی غیر ضروری را از ته گلدان خارج کند.

• آبیاری تابستانی با آبیاری زمستانی متفاوت است
بسته به اینکه گیاه در فصل رشد خود باشد یا نه، نیاز آبیاری گیاه شما متفاوت خواهد بود. برای پتوس حصیری، این فصل از اواخر بهار تا اوایل پاییز ادامه دارد و به دنبال آن وارد یک دوره خواب زمستانه می‌شود. در طول دوره خواب خود، گیاه تا حد زیادی رشد خود را متوقف می‌کند تا انرژی را روی سلامت ریشه‌های خود متمرکز کند. این دوره به گیاه اجازه می‌دهد تا در زمان رشد سریع خود بهترین عملکرد را داشته باشد. بهترین راه برای تنظیم نیاز به آب، همان بررسی خاک است که در بالا و درباره آن توضیح دادیم.

• چه آبی برای پتوس حصیری بهترین است؟
اکثر صاحبان پتوس حصیری، گیاهان خود را با آب لوله کشی بدون هیچ گونه عارضه‌ای آبیاری می‌کنند و به طور کلی، اگر آب برای نوشیدن بی خطر است، برای پتوس شما هم بی خطر است. آب مقطر یا تصفیه شده با حذف مواد شیمیایی مانند کلر و سایر مواد معدنی می‌تواند جایگزین عالی برای آب لوله کشی باشد. با گذشت زمان، این ترکیبات می‌توانند در خاک گیاه شما جمع شوند و تعادل pH آن را تغییر دهند و بر جذب مواد مغذی آن تأثیر بگذارند. با این حال، از هر نوع آبی که استفاده می‌کنید، مراقب باشید که همیشه در دمای اتاق باشد. استفاده از آب سرد، مانند یخچال یا آب داغی که برای تصفیه جوشانده شده است، می‌تواند به ریشه و ساقه گیاه شما آسیب برساند.

خرید پتوس حصیری از باغ ارم

قبل از همه مراقبت‌ها و نگهداری‌ها، باید هنگام خرید پتوس حصیری خود دقت کنید. اگر گیاه شما، از روز اول از سلامت و کیفیت لازم برخوردار نباشد، هیچ کدام از مراقبت‌ها موثر نخواهد بود و به گیاهی سرزنده و سرحال تبدیل نخواهد شد؛ به همین دلیل، گیاه پتوس حصیری خود را از مرکز معتبر خریداری کنید. مجموعه باغ ارم می‌تواند مرجع خرید معتبری برای همه باشد چون کلیه گیاهان از جمله پتوس حصیری با ضمانت قیمت و کیفیت عرضه می‌شوند. در فروشگاه آنلاین باغ ارم، انواع پتوس حصیری که در بالا اشاره کردیم، موجود است و شما می‌توانید پتوس حصیری دلخواه خودتان را با قیمت مناسب تهیه کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *