نگهداری گل و گیاه آپارتمانی

کود آهن چیست؟ کود آهن برای کدام گیاهان آپارتمانی مناسب است؟

کود آهن چیست؟ برای کدام گیاه ها مناسب است؟

گیاهان مواد مغذی خود را از خاک تامین می کنند. اما هنگامی که خاک مواد مغذی خود را از دست می دهد چه کاری باید انجام داد تا گیاه از بین نرود. می توان با اضافه کردن برخی مواد مغذی به خاک از بی فایده شدن آن جلوگیری کرد.

این مواد مغذی از طریق کود به خاک اضافه می شود. کود ها انواع مختلفی دارند. به علاوه انواع این کود ها کاربرد های مختلفی دارند و هر کدام خخصوص به یک نوع گیاه یا محصول است. یکی از مواد مورد نیاز گیاه که از طریق فتوسنتز جذب می شود آهن است. آهن ماده ای مغذی است که سبب رشد بهتر گیاهان می شود. برای این که این ماده معدنی به مقدار کافی به گیاه برسد آن را از طریق کود وارد خاک می کنند. کودی که حاوی آهن است را کود آهن می گویند. در این مقاله قصد داریم تا در مورد این کود و کاربرد های آن صحبت کنیم به علاوه گیاهانی که به این کود نیازمند هستند را به شما معرفی خواهیم کرد. در صورتی که به این مقاله و کود آهن برای گیاهان آپارتمانی علاقه مند هستید در ادامه همراه ما باشید.

کود آهن چیست؟

همه افراد به صورت معمول دوست دارند گیاهان سالم، زیبا و شاداب در خانه داشته باشند تا از ظاهر زیبای آن لذت ببرند. به علاوه گیاهان سبب تصفیه هوا می شوند این ویژگی به شما کمک می کند تا هوای تازه را در خانه خود احساس کنید. برای این که گیاه شما ویژگی های ذکر شده را داشته باشد تنها آبیاری کمک کننده نیست بلکه لازم است علاوه بر آبیاری رسیدگی های دیگری نیز داشته باشید. یکی از مهم ترین رسیدگی هایی که می توانید انجام دهید کود دهی به گیاه است. گیاهان مواد مغذی ای که نمی توانند از خاک دریافت کنند را از کود دریافت می کنند.

یکی از این مواد مغذی که بسیار در رشد و نمو گیاه تاثیر گذار می باشد آهن است.

آهن در بیشتر خاک ها وجود دارد اما به دلیل برخی از خواص خاک یا از بین می رود یا گیاه نمی تواند آن را به درستی جذب کند. در نهایت دانشمندان  شیمی‌دان ها شروع به ساخت کودی کردند که از طریق آن گیاه بتواند آهن مورد نیازش را جذب کند. این کود را کود آهن برای گیاهان آپارتمانی می نامند. خاک هایی که میزان پ هاش بالایی دارند عنصر آهن را در خود حل می کنند. این کود مناسب چنین خاک هایی می باشد. در ادامه نیز به دلایل استفاده از این کود بیشتر خواهیم پرداخت.

 

کود آهن جامد

دلایل استفاده از کود آهن چیست و تایم استفاده از آن چه زمانی است؟

کود آهن سبب می شود تا گیاه شما در برابر تغییرات جوی و آب هوایی مقاومت بیشتری از خود نشان دهد. این مقاومت سبب حفظ زیبایی و سرسبزی بیشتر گیاه می شود.

یکی دیگر از دلایل استفاده از کود آهن بالا بردن استحکام ریشه های گیاه در خاک است. هنگامی که گیاه شما به صورت مستحکم در خاک باشد سبب رشد گیاه در جهت مستقیم و زیباتر شدنش می شود. در صورتی که می خواهید گل های موجود در گلدان تان بیشتر شود نیز می توانید از کود آهن استفاده کنید.

کود آهن همچنین از تغییر رنگ برگ گیاه شما جلوگیری می کند. در نتیجه استفاده از کود آهن برای گیاهان آپارتمانی سبب کمک به رشدشان خواهد شد. اما بهترین زمان برای کود دهی کدام فصل است؟ فصل رشد و نمو تمامی گیاهان بهار و از آغاز فروردین ماه می باشد. در نتیجه بهترین زمان کود دهی از ابتدای بهار تا پایان تابستان است. البته این نکته نیز حائز اهمیت می باشد که در زمان استراحت نیز گیاه نیاز به آبیاری و کود دهی دارد. لذا لازم است تا در فصول زمستان و پاییز نیز آبیاری و کود دهی در بازه های زمانی بلند تر انجام شود. این کود دهی در زمان استراحت سبب رشد بهتر گیاه نیز می شود.

روش استفاده از کود آهن به چه شکلی می باشد؟

کود را می توانید به دو شکل خریداری نمایید. اولین حالت به صورت جامد و دومین حالت به صورت مایع است. کود آهن نیز به همین شکل است و می توانید آن را به دو صورت خریداری نمایید. اما کدام یک مناسب گیاه آپارتمانی می باشد و نحوه استفاده از کدام کود راحت تر می باشد؟

همه این موارد به اندازه گیاه شما بستگی دارد. به طور مثال درختان میوه به مقدار زیادی کود و گیاهان آپارتمانی که نسبتا کوچک هستند به مقدار کمتری از کود نیازمند هستند. شما می بایست از کود های مایع هنگام آبیاری گیاه استفاده کنید. یعنی میزان یک چهارم مقدار درج شده بر روی پاکت کود را در آب میریزید و با هم مخلوط می کنید. سپس آن را پای گلدان ریخته و آبیاری و کود دهی را در یک مرحله انجام می دهید.

توجه داشته باشید که کود دهی بیش از حد یا استفاده تنها از کود بدون مخلوط کردن با آب سبب سوختن ریشه و از بین رفتن گیاه شما می شود. برای استفاده از کود جامد نیز به مقدار یک چهارم از میزان درج شده بر روی پاکت کود را پای گلدان می ریزید.

از کود آهن مایع برای کود دهی چه گیاهانی می توان استفاده کرد؟

گیاهانی که اغلب نیازمند به این نوع کود هستند گیاهانی هستند که نسبت به برخی مواد شیمیایی مانند کلروز یا دیگر مواد حساسیت دارند و نباید از آن ها استفاده کرد. از جمله این گیاهان می توان به شمعدانی اشاره کرد.

شمعدانی گیاهی است که نمی توان در خاک آن از کلروز استفاده کرد در نتیجه کود آهن کود مناسبی برای رشد آن خواهد بود.

گاردانیا نیز یکی از این گیاه ها است. گاردنیا نیز مانند شمعدانی می بایست در خاکی که پ هاش بالا دارد کاشته شود و طبق توضیحات مذکور در قسمت های قبل گیاهانی که در این نوع خاک هستند نیازمند به کود آهن هستند. درختچه های زغال اخته، تمشک و مرکبات نیز به این کود احتیاج دارند. پس می توان از کود آهن برای گیاهان آپارتمانی ذکر شده استفاده کرد.

نتیجه گیری

کود یکی از بهترین و تاثیر گذارترین مولد مغذی بر رشد گیاه است. در نتیجه در صورتی که می خواهید گیاهی زیبا و شاداب داشته باشید می بایست علاوه بر آبیاری در هنگام نیاز کود دهی نیز انجام دهید. علاوه بر این شرایط جوی خانه بر رشد و نمو گیاه تاثیر گذار می باشد اما استفاده از کود به طور قطع تاثیر بیشتری دارد. بهترین کودی که می توانید برای گیاهان در خاک قلیایی استفاده کند نیز کود آهن برای گیاهان آپارتمانی می باشد. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *