نگهداری گل و گیاه آپارتمانی

چه نوع خاک و کودی برای گل ارکیده مناسب است؟

خاک گل ارکیده لازم است تا از زهکشی مناسب و بالایی برخوردار باشد. در نتیجه شما نمی توانید از خاک های معمولی که در گلفروشی ها یا گلخانه ها وجود دارند برای این گیاه استفاده کنید. مشخصه مهم بعدی که برای خاک ارکیده مطرح می شود هم میزان اسیدیته خاک است. مهم است که خاک این گل کمی خاصیت اسیدی داشته باشد تا رشد آن بهتر و باکیفیت تر صورت گیرد. به طور کلی خاک این گل می بایست دارای منافذ باشد تا ریشه بتواند به خوبی رطوبت هوا را جذب کند. همچنین این خاک نباید سفت باشد و لازم است تا توانایی نگهداری رطوبت در خود را به خوبی داشته باشد.

خاک و کود مناسب گل ارکیده

یکی از زیباترین اشیا برای تزیین خانه گل ها و گیاهان هستند. علاوه بر جنبه زیبایی گل ها سبب می شوند تا انرژی مثبت خانه بیشتر شود. به علاوه برخی از گل ها و گیاهان اکسیژن ساز هستند و سبب تازه شدن هوای خانه می شوند. یکی از زیباترین گیاهان آپارتمانی گل ارکیده است. علاوه بر زیبایی چشم گیر این گل، قیمت بالایی نسبت به دیگر گیاهان آپارتمانی دارد. سیستم این گل زیبا به شکلی طراحی شده است که نیازمند به مراقبت بالایی دارد. در صورتی که زمان کافی برای رسیدگی به این گل را ندارید بهتر از تهیه آن پرهیز کنید. زیرا این گل در اثر نگهداری نامناسب تبدیل به گلدانی خالی خواهد شد.

خاک مناسب گل ارکیده

گل ارکیده گونه های بسیار متفاوتی دارد. برخی از این گونه ها نگهداری آسان تری نسبت به دیگر گونه ها دارند. این نوع از گل های ارکیده مانند فالانوپسیس برای نگهداری در خانه به علت شرایط نگهداری آسان مناسب تر است. فالانوپسیس را می توانید در اکثر گل فروشی های معتبر در شهر خود پیدا کنید. اما همانطور که گفتیم این گل شرایط خاصی برای نگهداری دارد برای این که با این شرایط و خاک گل ارکیده بیشتر آشنا شوید در ادامه همراه ما باشید.

آشنایی با گل ارکیده

گل های بسیار زیبای ارکیده در آب هوای معتدل و مرطوب می روید. مناطقی که از این آب هوا برخوردارند و در اصل زادگاه این گل زیبا محسوب می شود آمریکای جنوبی است. گل های ارکیده به زیبایی خاصشان در میان مردم معروفند. طراحی این گل به شکلی است کخ شبیه یک درختچه کوچک اما با گل های زیبا می باشد. گل های ارکیده تعداد برگ پایینی دارند در نتیجه سبب بهتر دیده شدن گل هایش می شود. همانطور که قبل تر گفتیم گل های ارکیده انواع مختلفی دارند و تا به امروز حدود بیست هزار نوع از ارکیده های زیبا در سراسر جهان کشف شدند. این ارکید ها در رنگ های متفاوتی در بازار عرضه می شوند. گلدهی این گیاه یکی از مزیت های نگهداری از آن محسوب می شود. زیرا در مدت زمان طولانی تری نسبت به دیگر گیاهان گل می دهد. بسیاری از افراد از خرید این گل به علت قیمت بالا و شرایط نگهداری خاص خودداری می کنند. اما در صورتی که با شرایط نگهداری و کود گل ارکیده آشنا شوید و اطلاعات کافی کسب کنید در کمترین زمان ممکن اقدام به تهیه این گل خواهید کرد. در ادامه با این شرایط بیشتر آشنا خواهید شد.

پیشنهاد می کنیم این مقاله را هم بخوانید: کود آهن چیست؟ کود آهن برای کدام گیاهان آپارتمانی مناسب است؟

بهترین خاک برای گل ارکیده

خاک مناسب یکی از مهمترین مواردی است که برای هر گیاهی مطرح می شود. حال فکرش را کنید این موضوع برای گیاهی حساس مانند ارکیده تا چه اندازه می تواند مهم و تاثیرگذار باشد. خاک گل ارکیده لازم است تا از زهکشی مناسب و بالایی برخوردار باشد. در نتیجه شما نمی توانید از خاک های معمولی که در گلفروشی ها یا گلخانه ها وجود دارند برای این گیاه استفاده کنید. مشخصه مهم بعدی که برای خاک ارکیده مطرح می شود هم میزان اسیدیته خاک است. مهم است که خاک این گل کمی خاصیت اسیدی داشته باشد تا رشد آن بهتر و باکیفیت تر صورت گیرد. به طور کلی خاک این گل می بایست دارای منافذ باشد تا ریشه بتواند به خوبی رطوبت هوا را جذب کند. همچنین این خاک نباید سفت باشد و لازم است تا توانایی نگهداری رطوبت در خود را به خوبی داشته باشد.

عموما خاک ارکیده می بایست به صورت ترکیبی از چند نوع خاک درست شده و سپس گیاه در آن قرار بگیرد. شما می توانید از خاک هایی که در زیر آورده شده است هم به صورت ترکیبی برای گل ارکیده تان استفاده کنید به آن کمک کنید بهتر رشد کرده و گل های بیشتری دهد. این خاک های مناسب این گل به شرح زیر هستند:

  •   استفاده از پوست درخت خشک کننده از جمله درخت صنوبر
  •   پیت ماس
  •   پرلیت
  •   خزه ای به نام اسفاگنوم
  •   فیبر نارگیل یا همان کوکوپیت
  •   زغال چوب
  •   سنگ های گدازه ای
  •   سنگ ریزه های رسی که از سرخس درختی به دست می آیند
  •   سنگ ها

چند ترکیب ایده آل برای خاک گلدان ارکیده

در ادامه چند ترکیب خوب برای خاک گلدان ارکیده را با هم میبینیم:

    • کف گلدان سنگریزه، سپس کوکوپیت، گیاه و در نهایت مجددا کوکوپیت
    • استفاده از خاک لیکا که همان خاک رسی است که مبسط شده باشد. دقت کنید لیکا برای ارکیده نه باید اسیدی و نه باید قلیایی باشد.
    • ترکیب چوب پنبه، خزه اسفاگنوم و چئشت درخت یا سایر خاک های موجود در بازار هم میتواند انتخاب خوبی باشد.
    • پیت ماس به تنهایی هم همیشه یک انتخاب خوب برای گلدان های ارکیده به شمار می آید. می توانید آن را با پوست درخت هم ترکیب کنید تا رطوبت به خوبی حفظ شود.
    • ترکیب مسای از پوست درخت، کوکوپیت، پرلیت و زغال چوب هم یک انتخاب بی نظیر برای خاک گل ارکیده به شمار می آید.
    • شما می توانید از ترکیبی از کوکوپیت، زغال چوب و پرلیت با هم نیز استفاده کنید.

کود مناسب گل ارکیده

کود دادن به گل ارکیده یکی از مهمترین مرحله های نگهداری از این گیاه است. اگر به گل ارکیده تان کود ندهید احتمال گلدهی آن به شد پایین می آید. به علاوه گاها ارکیده های ضعیف تر بدون کود نمی توانند زنده بمانند و از بین خواهند رفت. کوددهی به این گل می بایست به شکلی منظم و با در نظر گرفتن نیازهای گیاه مورد نظر باشد.

بهتر است برای ارکیده از کودهایی استفاده کنید که حاوی مقادیر مناسبی پتاسیم، فسفر و همچنین نیتروژن باشد. دقت کنید کود دادن به این گل باید کاملا به اندازه نیاز آن باشد و افراط در این کار نه تنها خوب نیست بلکه سبب از بین رفتن گیاه تان هم خواهد شد. فصل بهار بهترین فصل برای کود دادن به این گل است و در مقابل در فصل زمستان می بایست دادن کود به ارکیده تان را یا متوقف کنید با به کمترین میزان کاهش دهید. کودهای pokon, green growth و protect  plant که در انواع قلمی، اسپری و مایع موجود هستند می توانند انتخاب بسیار خوبی به شمار بیایند. دستورالعمل استفاده را می توانید از فروشنده دریافت کنید.

نگهداری از گل ارکیده چگونه است؟

در قسمت قبل گفتیم که گل ارکیده در شرایط آب هوایی معتدل به وجود می آید. در نتیجه این گل مانند دیگر گیاهان آب را از خاک جذب نمی کند یا جذب کمتری نسبت به دیگر گیاهان دارد. آب مورد نیاز این گیاه بیشتر از رطوبت هوا تامین می شود. پس محل نگهداری ارکیده های شما نیازمند به رطوبت است. برای ایجاد رطوبت می توانید از دستگاه بخور استفاده کنید. علاوه بر آب می توانید از قرص های تقویت کننده نیز در این بخور استفاده کنید. با توجه به این مورد ارکیده ها نیازمند به خاک مناسب خود هستند که آب را طولانی مدت در خود نگه ندارد. بیشتر گیاهان آپارتمانی نیازمند به خاکی هستند که آب را در خود نگهداری کند تا در دراز مدت گیاه از آن تغذیه کند. اما در صورتی که از این خاک برای کاشت ارکیده ها استفاده کنید سبب آسیب به آن خواهید شد. برای کاشت ارکید ها می توان از دو نوع خاک به نام های پوسته درخت و خزه درشت استفاده کرد. نکته قابل توجهی نیز وجود دارد و آن این است که خاک ارکیده ها لازم است در طول سال یک تا دو بار عوض شود تا خاصیت زهکشی از بین رفته آن بازگردد.

نحوه آبیاری گل ارکیده به چه صورت است؟

بسیاری از افراد گل های آپارتمانی خود را در روز و زمان مقرری آبیاری می کنند. این کار سبب بزرگترین آسیب به گیاه می شود. زیرا تنها در صورت نیاز می بایست گیاه خود را آبیاری کنید. در صورتی که گیاه زیاد آبیاری شود خراب می شود. البته شرایط آبیاری هر گیاه با دیگر متفاوت می باشد. اما بهترین زمان برای آبیاری ارکید ها چه زمانی است؟ بهترین تایم برای آبیاری ارکیده های زیبایتان زمانی است که خاک آن خشک شده باشد. به دلایلی که در قسمت قبل گفتیم گل ارکیده در صورت آبیاری زیاد ممکن است آسیب ببیند. در هنگام آبیاری توجه کنید که روی گلدان شما کاملا از آب پر شود. همچنین لازم است از گلدانی استفاده کنید که به راحتی آب از آن خارج می شود. برای بررسی خشک بودن خاک می توانید با استفاده از یک شی که داخل خاک می برید یا لمس مقداری از خاک ارکیده میزان خشکی آن را بررسی کنید. در صورتی که لایه های رویی خاک گل ارکیده خشک بود زمان آبیاری این گل فرا رسیده است.

دمای مناسب و نحوه کود دهی گل ارکیده

گل ارکیده می بایست در دمای معتدل و محیطی مرطوب زندگی کند. این دمای معتدل بین شانزده تا بیست و چهار درجه سانتی گراد می باشد. در صورتی که می خواهید ارکیده های شما به زیبایی رشد کنند و گل های سالمی به شما بدهند می توانید از یک دما سنج در نزدیکی این گل استفاده کنید. استفاده از دماسنج به شما این اجازه را می دهد تا در صورت مناسب نبودن شرایط جوی گل مکان نگهداری آن را عوض کنید یا شرایط مناسب را برایش فراهم کنید. همانطور که می دانید هیچ یک از گیاهان نباید در برابر جریان خیلی سرد یا گرم هوا قرار بگیرند؛ گل ارکیده نیز از این شرایط استثنا نیست. خاک گل ارکیده به شکلی است که مواد غذایی زیادی نمی توانید برای گل تامین کند. به همین علت نیاز است تا موادی که را که گل نمی تواند از خاک دریافت کند را از طریق کود دهی دریافت کند. برای کود دهی با توجه به میزان نوشته شده روی بسته بندی آن را در آب حل کنید و سپس گیاه را آبیاری نمایید. در این روش گیاه شما پس از هر دفعه آب رسانی مواد مغذی نیز دریافت خواهد کرد.

پیشنهاد می کنیم مطالعه کنید: دلیل خشک شدن گل ارکیده

نگهداری از گیاه ارکیده در زمان استراحت چگونه است؟

گل دهی گیاه ارکیده هر شش تا نه ماه صورت می گیرد اما گل ها آن زمان طولانی تری نسبت به دیگر گل ها سالم می ماند. اما سالم ماندن این گل ها بستگی به شرایطی که در قسمت های قبل توضیح دادیم دارد. در صورتی که این گل ها در شرایط مناسب نگهداری شود درصد خشک شدن شان بسیار پایین خواهد بود. زمانی که گل های ارکیده خشک می شوند و تنها تنه گیاه آن باقی می ماند را اصطلاحا زمان استراحت گیاه می گویند. در این زمان شما می توانید با نگهداری صحیح از گیاه خود 9 ماه بعد یا اصطلاحا بعد از دوره استراحت دوباره گل های زیبای ارکیده را ببینید. بسیاری از افراد فکر می کنند در دوره استراحت گیاه نیازمند به کود دهی و آب رسانی ندارد این باور کاملا اشتباه است. در صورتی که در دوران استراحت گیاه کود دهی، نور مناسب، آب کافی و دمای مناسب فراهم باشد در دوره بعد گل هایی زیبا و با دوام بالا به شما تحویل خواهد داد. علاوه بر موارد گفته شده خاک گیاه در زمان مقرر نیز نیازمند به تعویض خواهد بود. در صورتی که گل های ارکیده بعد از این مدت شکفته نشده بودند به طور حتم نگهداری از آن را به درستی انجام نداده اید. و نیاز است تا گیاه ارکید جدیدی برای منزل خود تهیه کنید.

نتیجه گیری

گل های ارکیده یکی از زیباترین گل های آپارتمانی برای نگهداری یا حتی هدیه به دوستانتان است. اما این گل نیازمند به شرایط نگهداری خاصی است که در صورت رعایت نکردن این شرایط تنها گلدانی خاک برای شما باقی خواهد ماند. پس به موارد گفته شده در این مطلب عمل کنید تا ارکیده ای سالم و زیبا داشته باشید.

 

بازگشت به لیست

1 نظر در “چه نوع خاک و کودی برای گل ارکیده مناسب است؟

  1. معراج گفت:

    👍👍👍👍👌👌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *