بیماری و آفت گیاه

بیماری گل ارکیده – دلایل خشک شدن گل ارکیده

بررسی انواع بیماری گل ارکیده

بیماری گل ارکیده

یکی از زیباترین گل های آپارتمانی که بسیاری از افراد عاشق آن هستند را می توان گل ارکیده معرفی کرد. این گل هم به عنوان یک گلدان زینتی زیبا و هم برای گل آرایی و طراحی دسته گل و … مورد استفاده قرار می گیرد و طرفداران زیادی دارد. ارکیده برای نگهداری گلی حساس به شمار می آید که اگر به درستی از ان مراقبت نشده و نیازهای آن برآورده نشوند خیلی زود خراب میشود و می پوسد. این در حالی است که این گل در رده گل های گران‌قیمت است و قطعا هیچ کدام از ما دوست  نداریم بیماری گل ارکیده مان را شاهد باشیم.

نکات کلیدی در نگهداری از گل ارکیده:

  • پس از خشک شدن نسبی اجزای خاک، آبیاری گیاه حدوداً هفته ای یک بار با آب بدون کلر باید امجام شود.
  • تابش مستقیم نور خورشید بر روی برگ و گل های گیاه ارکیده می تواند به گیاه آیسب برساند (نور غیر مستقیم با فاصله 1 متری از پنجره پیشنهاد می شود)
  • رشد و گل‌دهی گل ارکیده در محیط کم نور متوقف خواهد شد.

از جمله مشکلاتی که ممکن است برای گل های ارکیده پیش بیاید می توانیم به زرد شدن برگ های آن، ساقه آن که خشک شده است، گل ندادن آن و همچنین شل شدن برگ هایش اشاره کنیم. در این مطلب قصد داریم مفصلا در مورد بیماری گل ارکیده صحبت کنیم و دلیل های آن را مورد بررسی قرار دهیم. اگر شما هم گل ارکیده بیماری در منزل دارید پیشنهاد میکنیم حتما تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا شاید راه حلی برای احیای گیاهتان پیدا کردید.

چرا گل ارکیده پژمرده میشود

یکی از مشکلاتی که عموما دارندگان گلهای زیبای ارکیده با آن روبرو هستند پژمرده شدن این گل است. در واقع این مشکل یک بیماری گل ارکیده است که بسیار رایج است و به علت های مختلفی اتفاق می افتد که بیشتر آنها ریشه در نحوه نگهداری فرد از گیاه دارند. علت پژمردگی گل ارکیده را می توان نرسیدن میزان کافی آب به آن، دریافت آب بیش از حد نیاز گیاه، درگیری گیاه با انواع مختلف بیماری گل ارکیده و همچنین پایین بودن رطوبت محیطی که گیاه در آن نگهداری میشود عنوان کرد. علاوه بر این اگر ریشه گیاهتان پوسیده باشد هم رفته رفته گلتان پژمرده می شود و اگر دیر بجنبید دیگر نمی توانید آن را نجات دهید. بیماری گل ارکیده نظیر قارچ یا باکتری می توانند سبب بروز این پژمردگی شوند و اگر به موقع متوجه شویم می توانیم با غلبه بر آنها گل را نجات دهیم.

برای رفع این مشکل و یا پیشگیری از آن بهتر است حتما به نکته های زیر دقت داشته باشید:

  1. حتما برای گلتان یک برنامه آبیاری منظم داشته باشید تا در زمان های مناسب و مورد نیاز گیاه آب کافی به آن برسد.
  2. سعی کنید محیطی که در آن گل را نگهداری می کنید همیشه درصد رطوبت مناسبی داشته باشید. اگر در مناطق خیلی خشک زندگی میکنید توصیه میکنیم حتما از دستگاه های بخور برای تامین رطوبت محیط بهره ببرید. مطلوب ترین میزان رطوبت برای گل ارکیده رطوبت بین 40 الی 70 درصد است. قرار دادن گلتان در کنار سایر گل های آپارتمانی هم می تواند راهکار خوبی برای تامین رطوبت مورد نیاز آن باشد.

علت ریختن گل ارکیده

یکی از مواردی که به عنوان بیماری گل ارکیده مطرح می شود افتادن گله های آن است. برخی از این گیاهان پس از این که غنچه می کنند غنچه تبدیل به گل نشده و می ریزد. یک علت افتادن گل ارکیده را می توان استرس وارد شدن به گیاه مطرح کرد. کارهایی از قبیل جابجایی گیاه، جابجایی گلدان و خاک آن و سایر مواردی از این دست می توادن به گل شوک وارد کرده و آن را به این مشکل دچار کند. همچنین یکی از مواردی که می تواند سبب بیماری گل ارکیده به شکل ریختن گل ها شود تابش مستقیم نور خورشید به آنها است. همچنین توصیه می کنیم به هیچ عنوان گیاهتان را در برابر وزش مستقیم باد یا منبع های گرمایی و حرارت قرار ندهید چرا که همه اینها می توانند سبب وارد شدن تنش و آسیب به ارکیده و در نهایت ریختن گل های آن شود.

دلیل خشک شدن گل ارکیده

 دلایل خشک شدن گل ارکیده

دلیل خشک شدن گل ارکیده می تواند ندادن آب کافی به آن باشد. اگر گیاه را برای مدت زمان طولانی آب ندهید و آن را برای تایم زیادی تشنه نگه دارید خاک گیاه به شدت خشک می شود. همین موضوع می تواند علت خشک شدن گل ارکیده باشد. برای حل این بیماری گل ارکیده یکی از کارهایی که توصیه می کنیم انجام دهید این است که سطل آبی آماده کنید و گلدان را برای یک تایم 15 دقیقه ای در آن قرار دهید. سپس آن را از داخل سطل خارج کرده و پس از آن به یک برنامه آبیاری منظم پایبند باشید. اگر در فصل تابستان هستید حتما همیشه چک کنید که خاک پای گیاه رطوبت کافی داشته باشد. البته این به آن معنا نیست که آب اضافه را پای گیاه و در گلدان ان نگه دارید، بلکه همانطور که گفته شد فقط پای گل مرطوب باشد.

سیاه شدن برگ های ارکیده

دیگر بیماری گل ارکیده که بسیار رایج هم هست را می توان سیاه شدن برگ های آن به شمار آورد. معمولا این اتفاق یک دلیل عمده دارد و آن هم پایین آمدن دمای محیطی که گل در آن قرار گرفته در شب است. هر قدر شب ها دمای هوا پایین بیاید و محیطی که گل در آن قرار گرفته سردتر شود آنگاه شاهد سیاه شدن برگ های گیاه هستیم. برا رفع این مشکل یک راهکار بسیار ساده وجود دارد و آن هم تعدیل دما در هنگام شب است. بهتر است یا دمای محیطی که گیاه در آن قرار گرفته است را افزایش دهید و یا گل ارکیده تان را به جایی گرمتر ببرید. همچنین ممکن است سیاه شدن برگ های گل ارکیده تان به علت استفاده از مواد شیمیایی باشد که به منظور براق کردن برگ ها از آنها بهره گرفته می شود. در صورتی که از این مود استفاده می کنید برای مدتی آن را کنار بگذارید تا ببینید آیا مشکل رفع می شود یا خیر!

قارچ گل ارکیده

یکی مورد از بیماری گل ارکیده که می تواند به شدت سبب آسیب زدن به آن شود قارچ گرفتن گیاه است. قارچ های مختلفی ممکن است به این گل حمله کنند که در ادامه راجع بع آنها صحبت میکنیم:

  1. قارچ فوزاریوم: نخستین بیماری گل ارکیده از نوع قارچ ها که به آن می پردازیم قارچ فوزاریوم است. وقتی این قارچ به گیاه شما حمله می کند برگهای آن زرد می شوند. همچنین این قارچ سبب چروک شدن برگه های گیاه و لاغر شدن آنها هم می شود. اگر این قارچ حمله جدی به ارکیده شما کرده باشد می تواند ریشه ها را هم تحت تاثیر قرار داده و به آنها آسیب برساند. در این حالت ریشه گیاه شما بنفش می شود و به طور کلی در یک مدت زمان کوتاه 3 تا 9 هفته ای گیاه شما از بین می رود.
  2. قارچ ریزوکتونیا: با هجوم این قارچ به گل شما ریشه آن به رنگ قهوه ای درآمده و در نهایت پوسیده می شود. علت اصلی بروز این قارچ زهکشی غیرصحیح خاک است که این امر سبب می شود املاح خاک را احاطه کنند و در نتیجه قارچ به ریشه حمله کند و به آن آسیب برساند.
  3. قارچ بوتریتیس: این بیماری گل ارکیده گلبرگ های گل را هدف قرار میدهد و روی آنها لکه هایی سیاه رنگ و گاهی اندکی روشن‌تر و به رنگ خاکستری به وجود می آورد. اگر به موقع این مشکل رفع نشود لکه کل گلبرگ را فرا گرفته و آن را خراب میکند.

خراب شدن ریشه گل ارکیده

خراب شدن ریشه گل ارکیده

در این قسمت از صحبت راجع به بیماری گل ارکیده نوبت به پوسیدگی ریشه گل ارکیده و خراب شدن ان می رسد. به طور کلی ارکیده گیاهی است که نیازمند سطح بالایی از رطوبت است.اما نکته مهم در این میان این است که تامین رطوبت نباید با آبیاری افراطی اشتباه گرفته شود. اگر این اشتباه را مرتکب شوید سبب پوسیده شدن طوقه گل خود خواهید شد و این پوسیدگی می تواند تمام بخش های ریشه را در بر بگیرد. هنگامی که این پوسیدگی به صورت سراسری کل ریشه را در بر میگیرد سبب  بروز مشکل در ساقه هم می شود. به این شکل که ساقه شل شده و در نهایت می افتد.

جمع شدن گل ارکیده

در این بخش از بیماری گل ارکیده نوبت به مشکل جمع شدن و چروک شدن این گل و برگ های آن می رسد. این موضوع می تواند سه دلیل اصلی داشته باشد که عبارت هستند از: دریافت ناکافی آب، دریافت آب بیش از حد و پایین بودن سطح رطوبت محیط. برای این که بتوانید از گل ارکیده تان به خوبی نگهداری کنید باید حتما شرایط محیطی مناسبی را برای آن فراهم آورید. علاوه بر این نگهداری درست و بادقت از این گل هم می تواند به سالم ماندن آن و عدم درگیر شدن این گیاه با بیماری ها کمک شایانی کند. جمع شدن گل و برگ های ارکیده نشان می دهد که گیاه در شرایط مناسبی قرار ندارد و نگهداری از آن به خوبی اتفاق نمی افتد. پس باید نحوه نگهداری تان را بهبود ببخشید و سعی کنید با دقت بیشتری از گیاهتان مراقبت کنید.

چرا ارکیده، گل نمیدهد

دلایل گل ندادن ارکیده متعدد و متفاوت هستند. گاهی این موضوع که یک بیماری گل ارکیده است می تواند به خاطر سایز نامناسب گلدان اتفاق بیفتد. برخی اوقات هم اگر شما در کوددهی به گیاه افراط کنید آنگاه هم ریشه گل ارکیده را می سوزانید و هم سبب گل ندادن گیاه خواهید شد. دقت کنید کود دادن به ارکیده تنها ماهی یکبار باید انجام شود. در صورتی که گل شما غنچه دارد و در حال گل دادن است این کار را متوقف کنید. اگر به دنبال بهترین تایم برای کود دادن به گیاه خود هستید کافیست صبر کنید تا گلهای آن ریخته و گیاه بخواهد در چرخه رشد مجدد گل قرار بگیرد.

چرا برگ گل ارکیده زرد میشود

چرا برگ گل ارکیده زرد میشود

گل ارکیده گل بسیار حساسی است که اگر به درستی از آن نگهداری نشود با مشکلات متعددی مواجه می شود. در ادامه بیماری گل ارکیده نوبت به زرد شدن برگ آن و علت این موضوع می رسد که در این بخش قصد بررسی آن را دارید. علت پوسیدگی برگ گل ارکیده موارد گوناگونی می تواند باشد که در ادامه تعدادی از آنها را با هم میبینیم:

  1. نور: در صورتی که نور مناسب را برای ارکیده تان فراهم نکنید و نور آن از حدنیاز کمتر و یا بیشتر باشد آنگاه احتمال زرد شدن برگ های گیاهتان بسیار بالاست.
  2. وضعیت محیط: شرایط محیطی برای گل ارکیده همیشه بسیار مهم است و می بایست یک شرایط پایدار را برای آن فراهم آورد. محیط خیلی گرم و بدون رطوبت که بسیار خشک باشد به هیچ عنوان برای ارکیده مناسب نبوده و سبب زرد شدن برگ های آن میشود.
  3. آبیاری: موضوع مهم بعدی که در بیماری گل ارکیده و زرد شدن برگ های آن نقش دارد نوع آبیاری است. اگر در آبیاری اعتدال را رعایت نکنید و کمتر از نیاز یا بیش از آن به گل خود آب دهید آنگاه برگ های زرد می شوند.
  4. کود: نحوه کوددهی هم دیگر عاملی است که می تواند سبب زرد شدن برگ گیاه ارکیده شود. اگر کوددهی انجام نشود یا از حد مجاز بیشتر شود یا از کود مناسب استفاده نشود آنگاه برگ های گیاه زرد می شوند.

دقت کنید که زرد شدن برگ گل ارکیده مقدمه ای بر پوسیدگی ریشه آن است که بسیار حساس است. این مشکل را جدی بگیرید و برای رفع آن خیلی زود اقدام کنید.

خشک شدن ساقه گل ارکیده

یکی از رایج ترین موارد بیماری گل ارکیده را می توان خشک شدن ساقه این گیاه عنوان کرد. معمولا خشک شدن را می توان از تغییر رنگ و زرد شدن ساقه گل ارکیده متوجه شد. حتی گاهی ساقه به رنگ قهوه ای درمیاد و همه اینها نشانگر خشک شدن ساقه گل شما است. در ادامه ساقه شل می شود و حالت سفت و انعطاف‌پذیر خود را از دست می دهد و در آخر هم کاملا خشک می شود. گاها این خشک شدن را می توان یک پروسه طبیعی به شما آورد که بعد از به اتمام رسیدن گلدهی گیاه اتفاق می افتد. اما در صورتی که حین دوره گلدهی این اتفاق بیفتد قطعا غیرطبیعی است و باید به فکر درمان گیاه باشیم. این مورد از بیماری گل ارکیده می تواند بر اثر نور کم، کود زیاد، نبود مواد مغذی کافی، دمای نامناسب، هوای نامناسب و استرس وارد شدن به گیاه اتفاق بیفتد.

 

اگر در رابطه با نگهداری گل ارکیده سوالی دارید یا تصمیم به خرید این گل زیبا دارید با مجموعه باغ ارم عرضه کننده انواع گل و گیاه آپارتمانی تماس بگیرید.

ما در باغ ارم تخصص لازم برای درمان انواع بیماری گیاهان آپارتمانی شما را داریم و بنا بر تجربه چندین ساله، مشاوران ما با دانش و تجربه تخصصی خود پاسخگوی سوالات شما عزیزان هستند.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “بیماری گل ارکیده – دلایل خشک شدن گل ارکیده

  1. یاس گفت:

    سلام. ریشه های ارکیده ای که به تازگی خریدم خشک و پلاسیده و تا حدودی تیره شده. روز اول یکی از گلبرگ هاش پژمرده شد که فکر کردم از استرس تغییر محیط است. دو تا از برگ هاش زیرش لک های کوچک سیاه افتاده و کمی از کنار زرد شده اند و کم رنگ. اما خودش به نظر سالم می آید، گل های سرحالی دارد و غنچه هم دارد. خاکش هم خزه بسته. برای ریشه ها و برگ هاش چه کار کنم؟

    1. N1.narbeh گفت:

      دوست عزیز اگه ریشه گیاه زرد رنگ شد باید قطع کنید اگر لک ها و ریزش ادامه داره حتما از قارچ کش استفاده کنید. آبیاری شما باید حدودا هفته ای یک بار با آب بدون کلر باشه
      شاید شوکی بهش وارد شده ولی به قول شما گیاه باید سرحال باشه …. اگه سرحاله جای نگرانی نیست

  2. زهرا گفت:

    سلام گل های گلدان ارکیده ام از بالا شروع به ریختن کرده، از کجا بفهمم آب کافی داره یا نه؟ و اینکه چرخه گلدهی چه زمانی و هر چند وقت یکبار اتفاق می افتد؟

    1. N1.narbeh گفت:

      عر ض ادب
      معمولا گلدهی ارکیده در اواخر آذر و دی ماه شروع میشه و سطح رطوبت باید بین 40 تا 70 درصد باشد
      ریشه ها رو چک کنید اگه نرم شده پس آبیاری زیاد به گیاه آسیب زده
      تغییر دما رو هم گیاه دوست نداره
      ممنون از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *