نگهداری گل و گیاه آپارتمانی

کود فولویک اسید چیست؟ برای کدام گیاهان آپارتمانی مناسب است؟

کود فولیک اسید چیست؟

برای اینکه گیاهان سالم و شادابی داشته باشیم باید تمامی شرایط لازم برای رشد گیاه را فراهم کنیم. یکی از این شرایط، داشتن یک کود مناسب با شرایط گیاه است. این روزها کودهای شیمیایی زیادی در بازار وجود دارد اما در کنار آن‌ها کودهای ارگانیک خوبی هم در بازار وجود دارند که مضرات کودهای شیمیایی را ندارند. یکی از این کودها، کود فولویک اسید است که برای بسیاری از گیاهان آپارتمانی مناسب است. در این مطلب به معرفی این کود و ویژگی‌های خاص آن خواهیم پرداخت.

 

کود فولویک اسید چیست؟

فولویک اسید Fulvic Acid یک نوع ماده آلی است که از بقایای موجودات زنده به دست می‌آید. در واقع با جمع شدن بقایای بدن جانوران و گیاهان در روی زمین، کودهای فولویک اسید تشکیل می‌شوند. این کود برای گیاهان بسیار مفید است و می‌تواند مقدار زیادی مواد معدنی و عناصر مختلف را به گیاه برساند. در علم کشاورزی،‌ اسید فولویک را یک ماه هیومیکی می‌دانند. برای تولید این کود سال‌ها زمان لازم است تا بقایای بدن جانداران و گیاهان تبدیل به این ماده شود. اسید فولویک به دلیل خاصیت خاصش در افزایش رشد سلولی،‌ مورد توجه کشاورزان قرار گرفته و از آن برای افزایش باروری خاک استفاده می‌کنند.

کود فولویک اسید برای گیاهان پهن برگ بسیار مناسب است. گیاهان آپارتمانی مثل برگ انجیری مونسترا، باب آدم، زاموفیلیا، فیکوس و فیلودندرون از گیاهان آپارتمانی هستند که کود اسید فولویک برای آن‌ها بسیار مناسب است.

خواص کود فولویک اسید چیست؟

فولویک اسید دارای ۶۰ نوع مواد معدنی است که برای تقویت گیاهان لازم است. با استفاده از این کود، متابولیسم گیاه تحریک شده و گیاهان رشد بهتری خواهند داشت. اگر مقداری فولویک اسید را به خاک گیاه خود اضافه کنیم، گیاه بهتر می‌تواند مواد مغذی را از خاک دریافت کند. مواد غذایی هم به راحتی از ریشه به گیاه منتقل می‌شوند. یکی دیگر از خواص کود فولویک اسید، افزایش سرعت فتوسنتز گیاهان است. این موضوع به رشد ریشه‌ها هم کمک می‌کند. وقتی در خاک‌های زراعی از کود فولویک اسید استفاده می‌کنند، بذر زودتر جوانه زده و گیاه سریع‌تر رشد می‌کند.

اسید فولویک برای کدام گیاهان آپارتمانی مناسب است؟

یکی دیگر از خواص این کود حفظ رطوبت خاک است. در این صورت اگر به هر دلیلی آبرسانی به گیاه کم باشد، گیاه شما آسیب نخواهد دید. اسید فولویک باعث می‌شود که روزنه‌های گیاهان باز شده و گیاه راحت‌تر تعرق داشته باشد. با استفاده از کود فولویک اسید، روند پیر شدن گیاه را هم می‌توانید به تاخیر بیاندازید. فولویک اسید آفات گیاهی و باکتری‌های خاک را هم از بین می‌برد و مانع بیمار شدن گل می‌شود. از دیگر خواص کود فولویک اسید می‌توان به کمک به افزایش رشد و تقسیم سلولی گیاهان اشاره کرد.

فولویک اسید شوری خاک را هم از بین می‌برد و این برای کسانی که در مناطق کویری گل پرورش می‌دهند یک ویژگی بسیار خوب است. فولویک اسید کمک می‌کند که میکروارگانیسم‌های مفید خاک به خوبی رشد کنند. این کود باعث افزایش ساخت پروتیین در خاک هم می‌شود. یکی از دلایلی از کود میکروفولویک در کشاورزی استفاده می‌شود این است که این کود خاک را بارور می‌کند. اضافه کردن این کود به خاک باعث می‌شود که مواد آلی مورد نیاز گیاه تامین شده و در عین حال کرم‌ها و قارچ‌های موجود در خاک هم از بین بروند. در عین حال چون کود اسید فولویک باعث افزایش کلروفیل در گیاهان می‌شود، ظرفیت تولید گیاه نیز بالا می‌رود. در کشاورزی مدرن از این کود برای کشت بدون خاک هم استفاده می‌شود.

 اسید فولویک برای کدام گیاهان آپارتمانی مناسب است؟

از آن‌جایی که کود اسید فولویک در تقسیم سلولی نقش بسیار مهمی دارد، برای تمامی گیاهان می‌تواند مفید باشد. این کود را بهتر است در فصل رشد گیاه استفاده کنیم. یکی از گیاهانی که کود فولویک اسید روی آن تاثیر بسیار خوبی دارد، گل شمعدانی است. با استفاده از این کود شما شمعدانی‌هایی پرگل و سلامت خواهید داشت. کود فولویک اسید برای گیاهان پهن برگ بسیار مناسب است. گیاهان آپارتمانی مثل زاموفیلیا، فیکوس و فیلودندرون از گیاهان آپارتمانی هستند که کود اسید فولویک برای آن‌ها بسیار جواب می‌دهد. این کودها باعث می‌شود که حال این گیاهان بسیار خوب باشد.

 

تفاوت بین هیومیک اسید و فولویک اسید چیست؟

اسید فولویک و اسید هیومیک هر دو موادی هستند که هیومین دارند. روند تولید این دو ماده زمان‌بر است. با از بین رفت گیاهان و جانوران در طول سال‌ها، میکروارگانیسم‌های موجود در خاک این بقایا را تبدیل به اسید فولویک یا اسید هیومیک می‌کنند. این روند تولید ممکن است هزاران سال به طول انجامد. به همین دلیل این دو ماده در صنعت کشاورزی ارزش زیادی دارد. هر دوی این‌ها کیفیت خاک را بالا برده و نفوذپذیری آن را افزایش می‌دهند. این دو می‌توانند PH خاک را تنظیم کنند. هر دوی این‌ها برای جوانه‌زنی برگ‌ها و افززایش ریشه‌زایی گیاه تاثیر بسیار خوبی دارند.

تفاوت بین هیومیک اسید و فولویک اسید چیست؟

یکی دیگر از ویژگی‌های مشترک هیومیک اسید و اسید فولویک این است که این دو فلزات سنگین موجود در خاک را آزاد می‌کنند که نتیجه آن کم شدن سنگینی خاک شده و گیاه مسموم نمی‌شود . به همین دلیل استفاده از این دو در صنعت کشاورزی، باعث افزایش باروری و افزایش محصول خواهد شد. اما تفاوت‌هایی هم با هم دارند. اولین تفاوت در ظاهر این دو است. هیومیک اسید به رنگ قهوه‌ای تیره تا سیاه دیده می‌شود و اسید فولویک معمولا رنگ روشن و نزدیک به زرد دارد. از نظر ابعاد اندازه مولکول‌های فولویک اسید کوچک‌تر از هیومیک اسید هستند. به همین دلیل هم گیاهان فولویک اسید را از طریق برگ راحت‌تر از هیومیک اسید جذب می‌کنند. هیومیک اسیدها به دلیل داشتن مولکول‌های بزرگتر، نمی‌توانند از طریق برگ‌های گیاه جذب شوند و باید از طریق ریشه جذب شوند.

پیشنهاد ویژه: خرید کود هیومیک اسید از فروشگاه اینترنتی باغ ارم با بهترین کیفیت و کمترین قیمت.

هیومیک اسید کودی است که حالت اسیدی ندارد. از این کود برای نرم کردن خاک و برای تحریک رشد گیاه در مزارع استفاده می‌کنند. در داخل این کود مقدار زیادی آهن و پتاسیم وجود دارد. کود هیومیک اسید را معمولا به خاک اضافه می‌کنند و تمام مواد مغذی را از طریق ریشه به گیاه می‌رساند. اسیدهای هیومیک نسبت به اسیدهای فولویک کمتر فعال هستند. یک تفاوت دیگر این دو کود هم در مورد میزان رطوبتی است که به خاک می‌دهیم. اسید هیومیک رطوبت خاک را بیشتر از اسید فولویک حفظ می‌کند. اما به صورت کلی می‌توان گفت که هر دوی این‌ها برای گل‌های آپارتمانی لازم و مفید هستند. در واقع ترکیب این دو باعث می‌شود که رشد و بازدهی گیاه بسیار بهتر شود.

خرید کود فولویک اسید از فروشگاه اینترنتی باغ ارم

نحوه استفاده از کود فولویک اسید

کود فولویک اسید، به صورت پودری در بازار وجود دارد. مقداری از کود فولویک اسید که استفاده می‌کنیم باید کم باشد. به همین دلیل آن را با آب رقیق کرده و به خاک اضافه می‌کنند. توجه کنید که برای هر هکتار یک کیلوگرم از این کود را در هزار لیتر آب ریخته و زمین را آبیاری می‌کنند. برای گیاهان آپارتمانی این مقدار باید بسیار کم باشد تا گیاه آسیب نبیند. معمولا آن را روی خاک اسپری می‌کنند. اما اگر روی برگ گیاهان هم اسپری شود جذب کود بهتر خواهد بود. برای خرید کود فولویک اسید از فروشگاه اینترنتی باغ ارم به دسته بندی کود >> فولویک اسید مراجعه کنید

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *