نگهداری گل و گیاه آپارتمانی

بهترین خاک برای کاکتوس کدام است؟ 【ترکیب خاک کاکتوس】

خاک مناسب کاکتوس

هر گیاهی برای اینکه روند رشد خود را به خوبی طی کند نیاز به تغذیه مناسب دارد. تغذیه گیاهان شامل آب، نور،‌ خاک و کود است. خاک به عنوان بستر رشد گیاه، بخش مهمی از روند تکامل گیاه است. نکته‌ای که شاید بسیاری از مردم برای گیاهان خود اصلا به آن توجه نمی‌کنند. هر گیاهی با توجه به ویژگی‌های خود نیاز به خاکی خاص دارد. مثلا شما نمی‌توانید پتوس را در خاک کاکتوس بکارید و برعکس. در این مطلب در مورد خاک مناسب کاکتوس بیشتر خواهیم گفت.

 

خاک مناسب کاکتوس چیست؟

در بسیاری از گل‌فروشی‌ها و مراکز فروش گیاهان، کیسه‌‌های خاک آماده کاکتوس دیده می‌شود. اما واقعیت این است که بهترین خاک برای کاکتوس را می‌توانید خودتان ترکیب کنید. البته میزان ترکیب به نوع کاکتوس شما بستگی دارد و اگر در مورد گیاه خود چیزی نمی‌دانید از یک مهندس کشاورزی یا یک متخصص در این مورد بپرسید.

ترکیب خاک کاکتوس شامل ۶۰ درصد ماسه،‌ ۲۰ درصد پیت‌ماس، ۱۰ درصد کوکوپیت و ۱۰ درصد پرلیت. خرید خاک کاکتوس از فروشگاه اینترنتی باغ ارم.

خاک مناسب کاکتوس باید میزان مناسبی از رطوبت را در خود حفظ کند. یعنی زه‌کشی خاک اهمیت بسیار زیادی دارد. از طرف دیگر عبور اکسیژن و رسیدن آن به تمامی قسمت‌های ریشه هم به نوع خاک بستگی دارد. میزان مواد مغذی هم با توجه به نوع کود و خاک تغییر می‌کند. اگر خاک کاکتوس شما مناسب نباشد ریشه نه تنها ممکن است ریشه گیاه فاسد شود بلکه کاکتوس شما اصلا رشد نکرده و خراب خواهد شد. شاید بد نباشد قبل از اینکه در مورد بهترین خاک برای کاکتوس بگوییم کمی در مورد انواع خاک گیاهان بدانیم.

 

انواع خاک گیاهان

وقتی به سراغ خرید خاک می‌روید با عباراتی روبرو می‌شوید که شاید خیلی در مورد آن‌ها ندانید. در این جا در مورد چند مدل خاک که برای کاکتوس معرفی می‌کنند خواهیم گفت:

انواع خاک مناسب گیاهان آپارتمانی و کاکتوس

خاک برگ

خاک برگ از تجمع برگ‌های خشک گیاهان دیگر تشکیل شده است. خاکی سبک که به دلیل وجود بافت خاص خود می‌تواند رطوبت را تا مدت زیادی در خود نگه دارد. به همین دلیل این خاک را برای گیاهانی که به آب زیاد نیاز ندارند توصیه نمی کنند.

ماسه

ماسه درواقع از سنگریزه‌های مختلف تشکیل شده‌ است. بسیاری از افراد از ماسه کنار دریا برای گیاهان خود استفاده می‌کنند که کاری اشتباه است. ماسه کنار دریا حاوی مقدار زیادی نمک و املاح است و گیاه را از بین می‌برد. بهترین ماسه در کنار رودخانه‌ها دیده می‌شود. اگر به ماسه رودخانه ای دسترسی نداشته باشید می‌توانید از ماسه ساختمانی استفاده کنید اما باید آن را دوبار بشویید تا خاکی در آن باقی نماند. ماسه باعث می‌شود که زه‌کشی خاک به خوبی انجام شود و آب در داخل گلدان نمانده و پایین برود. به همین دلیل استفاده از ماسه در خاک بعضی گیاهان توصیه می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: چرا کاکتوس گندیده می‌شود؟ دلایل سیاه و خراب شدن کاکتوس‌ چیست؟

پیت ماس

نام پیت ماس را هم احتمالا در گلفروشی‌ها زیاد شنیده‌اید. اما پیت‌ماس چیست؟ بقایای بعضی از انواع خزه و جلبک در طی یک فرآیند خاص تبدیل به نوعی خاک می‌شود که به آن پیت‌ماس می‌گویند. ویژگی این خاک این است که توانایی نگهداری مقدار زیادی آب را دارد و PH آن هم خنثی است. پس می‌توان گفت پیت‌ماس برای گیاهانی که نیاز به رطوبت زیاد دارند خاک مناسبی است.

کوکوپیت

کوکوپیت نوعی خاک است که از الیاف دپوست درخت نارگیل ساخته می‌شود. این خاک هم توانایی نگهداری مقدار زیادی آب را دارد. برای همین به منظور نگهداری رطوبت در خاک از آن استفاده می‌شود تا رشد ریشه گیاه بهتر شود.

پرلیت

پرلیت در واقع سنگ‌های معدنی سبکی است که از آتش‌فشان‌ها به دست می‌آید. بعد از منجمد شدن گدازه‌های آتشفشانی، ماده خاکستری باقیمانده از آن به مرور آب خود را از دست داده و به رنگ سفید درمی‌آید. پرلیت به دلیل اینکه دارای منافذ زیادی است اکسیژن را به خوبی به گیاه می‌رساند. در عین حال آب را هم به خوبی به ریشه‌های عمیق گیاه می‌رساند.

پیشنهاد مطالعه: چرا کاکتوس من گل نمی‌دهد؟

 

بهترین ترکیب خاک برای کاکتوس

بهترین خاک برای کاکتوس

با توجه به مواردی که گفتیم آیا هر کدام از این خاک‌ها به تنهایی می‌توانند خاک مناسب کاکتوس باشند؟ پاسخ این است که بهترین خاک برای کاکتوس، ترکیبی از این خاک‌هاست. اما نکته مهم این است که باید نوع کاکتوس خود را بشناسید تا بتوانید خاک مورد نیاز آن را با هم ترکیب کنید. در غیر این صورت بهتر است خاک را خودتان ترکیب نکنید. گاهی برای ترکیب خاک کاکتوس از مقداری خاک باغچه هم استفاده می‌کنند. این خاک زه‌کشی خوبی ندارد و می‌تواند باعث پوسیدگی ریشه شود.

یک نکته مهم دیگر این است که برای کاکتوس از کود مناسب هم باید استفاده کرد. این روزها از مقداری زغال هم به عنوان یک ماده قارچ‌کش برای کاکتوس‌ها استفاده می‌کنند.

بهترین ترکیب خاک کاکتوس شامل ۶۰ درصد ماسه،‌ ۲۰ درصد پیت‌ماس، ۱۰ درصد کوکوپیت و ۱۰ درصد پرلیت است. در انتها بهتر است مقدار کمی زغال هم به خاک اضافه کنید. پتاس موجود در ذغال برای رشد انواع کاکتوس‌ها بسیار مفید است. مقدار ذغالی که استفاده می‌کنید باید کمتر از ۱۰ درصد باشد. ویژگی این خاک این است که هم منافذ خوبی برای عبور هوا دارد، هم زه‌کشی مناسبی برای عبور آب در آن وجود دارد و هم مقدار مناسبی رطوبت را در خود نگه می‌دارد. یعنی تمام آنچه که کاکتوس برای رشد خود به آن نیاز دارد در این ترکیب وجود دارد. اما در این جا باید به یک نکته دیگر هم توجه کنید. تمام کاکتوس‌ها در یک شرایط آب و هوایی یکسان رشد نکرده‌اند. پس چاره چیست؟ در این مورد هم خواهیم گفت.

پیشنهاد مطالعه: بهترین کود برای کاکتوس شما چیست؟ – کود مناسب کاکتوس

آیا انواع کاکتوس‌ها به یک نوع خاک نیاز دارند؟

جواب این است: خیر!

این همان نکته‌ای است که بسیاری از مردم به آن توجه نمی‌کنند. کاکتوس‌ها انواع مختلف و زادگاه‌های گوناگونی دارند. با توجه به ویژگی‌های خاص این گل‌ها، طبیعی است که خاک و تغذیه آن‌ها هم باهم متفاوت باشد. برای مثال، کاکتوسی که در نواحی گرمسیری رشد کرده، عادت به بارندگی زیاد دارد. به همین دلیل خاک این گیاه باید رطوبت داشته باشد. حالا اگر شما ماسه زیادی داخل خاک بریزید چه می‌شود؟ بله. خاک خشک شده و گیاه از بین می‌رود.

برعکس کاکتوس‌هایی که در مناطق کویری رشد کرده‌اند با شرایط کم آبی به خوبی کنار می‌آیند. پس شما می‌توانید در خاک این گیاه از شن و ماسه استفاده کنید. ریشه این گیاه با وجود رطوبت ممکن است خیلی زود فاسد شود. پس به مقدار آب آن باید توجه کنید.

خرید خاک کاکتوس گیلدا از فروشگاه اینترنتی باغ ارم

سخن پایانی

نگهداری از گیاهان کاری علمی است که با کمک تجربه می‌تواند موفق‌تر شود. شناخت انواع خاک‌ها همان قدر مهم است که شناخت زادگاه گیاه. پس برای اینکه یک کاکتوس سلامت داشته باشید بهتر است ابتدا نوع آن را به خوبی بشناسید و نیازهای آن را بررسی کنید. با توجه به این نیازها شما می‌توانید یک کاکتوس سلامت با عمری طولانی داشته باشید. اگر فکر می‌کنید که ممکن است در ترکیب خاک اشتباه کنید، آن را به افراد حرفه‌ای بسپارید.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *