نگهداری گل و گیاه آپارتمانی

گلدان مناسب سانسوریا (بهترین گلدان برای گل سانسوریا)

انتخاب بهترین گلدان برای سانسوریا

مقدمه: گلدان مناسب سانسوریا

آیا به دنبال یک گلدان برای گل سانسوریا مورد علاقه خود هستید؟ اگر بله، پس در جای مناسبی هستید. ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم گلدان درست را برای سانسوریا زیبا و البته مفید خود انتخاب کنید. سانسوریا به دلیل سهولت در نگهداری یکی از رایجترین گیاهان برای فضاهای سرپوشیده و کم نور است. هر چند گیاهی همراه و منعطف محسوب میشود اما بسیار مهم است که بهترین گلدان را برای گل سانسوریا انتخاب کنید تا از رشد و نمو مناسب آن مطمئن شوید. انتخابی که چندان هم راحت نیست چون گلدانهای متنوعی در بازار موجود است.

نکات کلیدی: گلدان سانسوریا باید تا حد ممکن کوچک باشد و انتخاب گلدان بزرگ برای این گیاه نمی تواند انتخاب درستی باشد. انتخاب گلدان بزرگ برای سانسوریا روند رشد و پاجوش دهی را کندتر می کند. مطمین باشید خاک و گلدان انتخابی شما زهکشی مناسبی داشته باشد.

به همین دلیل در این مقاله با اطلاعات دقیق خود در مورد انواع گلدانهای موجود و اینکه کدام یک میتواند برای شما مناسب باشد به شما کمک میکنیم تا بهترین گلدان موجود در بازار را انتخاب کنید.

برای گل سانسوریا چه گلدانی مناسب است ؟

چه نوع گلدانی برای سانسوریا مناسب تر است؟

انتخاب ظرف برای سانسوریا آنقدرها هم که به نظر میرسد آسان نیست، اما خیلی هم چالش برانگیز نیست. کلید رشد یک سانسوریا این است که از نیازهای گیاه آگاه باشید و به آن توجه کنید. هنگام انتخاب گلدان، نوع مواد مورد استفاده، سیستم زهکشی، محل قرار دادن گلدان، عمق، عرض و … باید در نظر گرفته شود. بنابراین، ما در این مطلب به بررسی به بهترین روشها برای انتخاب بهترین گلدان برای سانسوریا می‌پردازیم!

 

1. محل مورد نیاز برای سانسوریا

با وجود علاقه سانسوریا به نور شدید، این گیاهان میتوانند در مکانهای کم نور هم رشد کنند. این گیاه زمانی که در یک منطقه تاریک قرار میگیرد، نسبت به زمانی که در یک منطقه روشن است بسیار کندتر رشد میکند. این گیاه باید در داخل خانه با فاصله ۱.۵ تا ۲ متر دورتر از پنجره هایی که به سمت غرب، شرق یا جنوب هستند قرار گیرد.

پیشنهاد ویژه: خرید سانسوریا با بهترین قیمت و کیفیت از فروشگاه اینترنتی باغ ارم مرکز تخصصی فروش انواع گیاهان آپارتمانی.

برای ارائه بهترین مراقبت از این گیاه، میتوانید گلدانهای سرامیکی یا سفالی را با قابلیت گردش هوا خریداری کنید. اگر آب و هوای منطقه زندگی شما بیش از حد خشک است، از گلدانهای پلاستیکی برای جلوگیری از خشک شدن سریع گیاه استفاده کنید.

 

2. اندازه گلدان برای سانسوریا

اندازه گلدان مهم است؛ بسیاری از گیاهان در گلدانهای بزرگ خوشحال نیستند چون از رشد آنها جلوگیری میکند. هنگام تصمیم گیری در مورد اندازه گلدانی که سانسوریا در آن رشد کند، باید بسیار مراقب باشید. اندازه گلدان برای رشد بهتر و موفقیت آمیز گیاه مهم است. شما باید گلدانی بخرید که بتواند گیاه را در تمام مراحل رشد و نمو آن نگهداری کند چون سانسوریاها چرخه زندگی طولانی دارند.

اندازه گلدان برای سانسوریا

انتخاب گلدان های بزرگ برای گیاهانی مانند سانسوریا و زاموفیلیا باعث می شود این گیاهان نتوانند مثل قبل پاجوش های جدید داشته باشند.

گلدان جدید بهتر است حدود ۳ سانتمیتر از گلدان قبلی بزرگتر باشد. عرض گلدان قبلی را اندازه بگیرید تا اندازه مناسب گلدان جدید سانسوریا را انتخاب کنید.

 

3. دما و رطوبت برای سانسوریاها

دمای توصیه شده داخل خانه برای سانسوریا بین 16 تا 24 درجه سانتیگراد است. این گیاه میتواند تغییرات دما را تحمل کند اما دمای بسیار پایین را تحمل نمیکند. برای اینکه گیاه در داخل خانه رشد کند، سطح رطوبت باید بین 40 تا 50 درصد باشد. بنابراین شما باید گلدانهای مناسب برای چنین شرایطی را بر اساس دما و رطوبت محلی خریداری کنید.

توصیه می‌شود اگر رطوبت اتاق شما زیاد و دما پایین است، از گلدانهای سفالی یا سرامیکی استفاده کنید. جذب خاک رطوبت محیط را تسهیل می‌کند. برای جلوگیری از خشک شدن سریع خاک سانسوریا توصیه می‌شود در جاهایی که رطوبت خیلی کم و دما زیاد است از گلدانهای پلاستیکی استفاده کنید.

 

4. بهترین مواد گلدان برای سانسوریاها

هنگام انتخاب مواد گلدان ایده آل برای سانسوریا، باید نیازها و خواسته های گیاه و همچنین مزایای آن را در نظر بگیرید. از آنجایی که مواد مختلف بسته به ویژگیهای گیاهان دارای مزایای متفاوتی هستند، بسیار مهم است که بدانیم کدام مواد برای گیاهان بهترین عملکرد را دارند.

پیشنهاد مطالعه: کود مناسب سانسوریا 

علاوه بر این، امکان انتخاب گلدانهای سرامیکی و پلاستیکی نیز وجود دارد. بهتر است از گلدانهای پلاستیکی برای گیاهان کاملاً رشد یافته یا سانسوریاهای عظیم استفاده کنید تا در صورتی که ریشه ها بیشتر از حد توان گلدان بیرون بیایند از ترک خوردن جلوگیری شود. با این حال، در نهایت به نیاز گیاه شما و محیطی که در آن قرار می‌گیرد بستگی دارد.

 

5. سیستم زهکشی برای سانسوریا

یک سیستم زهکشی باید در گلدان گیاه به درستی کار کند. این کار در درجه اول به تخلیه آب اضافی در خاک کمک میکند؛ بنابراین، زهکشی خوب باعث کاهش پوسیدگی ریشه در گیاهان میشود. از آنجایی که سانسوریاها در خاکی که آزادانه زهکشی می‌شود و هوادهی خوبی دارد رشد می‌کنند؛ باید یک ظرف سفالی یا سرامیکی با حداقل یک یا دو سوراخ زهکشی برای زهکشی بهینه آب تهیه کنید. به لطف یک سیستم زهکشی قوی، سانسوریا میتواند مواد مغذی مورد نیاز خود را بدون غرق شدن در آب جمع‌آوری کند.

 

6. نوع سانسوریا و اندازه گیاه

بسته به نوع گیاه، سانسوریا می‌تواند تا ارتفاع یک متر و خردهای و عرض ۸ سانتیمر رشد کند. بنابراین، با توجه به نوع سانسوریایی که دارید، می‌توانید گلدان‌های بزرگ‌تر یا کوچک‌تری خریداری کنید که برای سانسوریا در داخل یا خارج از خانه مناسب هستند. همه چیز به اندازه گیاه انتخابی شما بستگی دارد.

 

بهترین گلدان برای گل سانسوریا چیست؟

انواع گلدان برای نگهداری از سانسوریا

انواع مختلفی از گلدان در بازار موجود است که انتخاب آنها برای شما دشوار است. اما جای نگرانی نیست، زیرا ما همه انواع گلدانها را لیست می‌کنیم و به شما کمک می‌کنیم تا بهترین را انتخاب کنید!

 

1. گلدانهای سفالی

گلدانهای سفالی معمولاً به راحتی در دسترس هستند، قیمت مناسبی دارند و همه جا رایج هستند. این گلدانها می‌توانند به سرعت آب را تخلیه و خاک را هوادهی کنند زیرا متخلخل هستند. سفالینه به دلیل خواصی که دارد بهترین ماده برای سانسوریاست. استفاده از گلدانهای سفالی معایب خاصی دارد. دمای پایین در طول زمستان ممکن است باعث شکستن آنها شود.

پیشنهاد مطالعه: خاک مناسب سانسوریا – بهترین خاک برای سانسوریا

2. گلدانهای سرامیکی

گلدانهای سرامیکی یا لعاب دار به دلیل ظاهر زیبای خود برای پرورش اکثر گیاهان داخلی استفاده می‌شود. این گلدانها محکم و برای گیاهان کوچک عالی هستند. در اشکال و اندازه های مختلف هم ارائه می‌شوند. مواد سرامیکی نسبت به سفالی تخلخل کمتری دارند. بنابراین باید مراقب سطح رطوبت خاک باشید. گلدانهای سرامیکی بزرگ می‌توانند بسیار سنگین باشند و جابه جایی آنها دشوار باشد.

 

3. گلدانهای پلاستیکی

گلدانهای پلاستیکی ارزان، رنگارنگ و سبک هستند. آنها به راحتی در دسترس و قابل استفاده مجدد هستند. علاوه بر این، گلدانهای پلاستیکی اغلب دارای طیف گستردهای از اشکال، اندازه های مختلفی هستند. از آنجایی که پلاستیک کاملا غیر قابل نفوذ است، هیچ آبی نمی‌تواند از آن عبور کند. این ممکن است بهترین حالت برای سانسوریا نباشد، زیرا آب نمی‌تواند از لبه ها تبخیر شود، همان اتفاقی که در گلدانهای سفالی میافتد؛ به همین دلیل است که سوراخ های زهکشی در گلدانهای پلاستیکی ضروری است. در غیر این صورت، ریشه های سانسوریا خیلی سریع شروع به پوسیدگی می‌کنند. سیستم زهکشی مناسب برای جلوگیری از هر گونه آسیب به گیاه ضروری است. گلدان های پلاستیکی اغلب در معرض آفتاب خراب می‌شوند و ترک می‌خورند.

 

4. گلدانهای بتونی

ظاهر غیرمعمول یک گلدان بتونی ممکن است با دکوراسیون شما هماهنگ نباشد. به دلیل خواص عایق بودن بتون، قدرت بیشتری در ثابت نگه داشتن دما دارد و برای نگهداری گیاهان بزرگ و کوچک در بیرون از خانه توصیه میشود. گلدانهای بتنی در فضای باز می‌توانند در برابر نوسانات آب و هوایی مقاومت کنند. حتی در سردترین زمستانها یا گرمترین تابستانها، آنها ترک نمیخورند. گلدانهای بتونی تا حدودی سنگین است و به همین دلیل، استفاده از آنها در داخل خانه برای گیاهان بزرگتر دشوار است.

پیشنهاد ویژه: خرید کود مخصوص سانسوریا از فروشگاه اینترنتی باغ ارم.

 

سوالات متداول

1. آیا سانسوریاها به گلدان عمیق نیاز دارند؟

گلدان بیش از حد عمیق می‌تواند از زهکشی جلوگیری کند و اجازه دهد آب برای مدت طولانی بماند. ارتفاع گلدان هم اندازه گیاه شما بستگی دارد. برای سانسوریا بالغ که رشد کامل خود را کرده، انتخاب خطرناکی نیست اما برای یک سانسوریا کوچک، پیشنهاد نمیکنیم.

 

2. آیا سانسوریاها شلوغ بودن و تراکم در یک گلدان را دوست دارند؟

سانسوریاها دوست دارند خیلی به هم نزدیک باشند. سیستم ریشه زمانی بهترین عملکرد را دارد که به عنوان یک تیم بزرگ کار کند تا گیاه بتواند تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کند. سانسوریا یکی از گیاهان غیر معمولی است که دوست دارد پر از برگ باشد اما کمی ‌ریشه داشته باشد.

 

3. آیا باید در ته گلدان سانسوریا خود سنگ قرار دهم؟

قبل از افزودن خاک و سانسوریا باید سنگریزه را به ته گلدان اضافه کنید. در مورد سینی آب، نگران نباشید. خاک می‌تواند آب بیشتری آزاد کند و با استفاده از سنگها به عنوان سینی آب از آسیب ریشه جلوگیری کند.

 

4. آیا سانسوریاها دوست دارند در گلدانهای کوچک باشند؟

سانسوریاها به گلدانی نیاز دارند که به اندازه یک سوم بزرگتر از حجم ریشه باشد. گلدانی که خیلی بزرگ است می‌تواند اجازه دهد آب اضافی جمع شود. اگر گیاه خیلی زود جابجا و به گلدان جدید منتقل شود، ممکن است شوک را تجربه کند. اگر گیاه شما در یک ظرف ۱۰ سانتیمتر قرار دارد، حداکثر اندازه گلدانی که باید استفاده کنید ۱۲ تا ۱۴ سانتیمتر است.

 

5. چه زمانی باید گلدان سانسوریا خود را عوض کنم؟

اواخر زمستان یا اوایل بهار زمان ایده آلی برای گلکاری مجدد گیاهان داخل خانه است چون گیاه شما برای زمستان خوابیده و درست قبل از فصل رشد آن است.

جمع بندی

سانسوریاها به دلایل فراوانی از گیاهان آپارتمانی محبوب هستند. آنها به گلدانهایی نیاز دارند که متناسب با اندازه گیاه واقعی باشد، نه خیلی بزرگ و ترجیح می‌دهند کمی‌شلوغ باشند. در صورت تعویض گلدان، گلدانی را انتخاب کنید که فقط کمی‌ بزرگتر باشد. مراقبت از سانسوریا آسان است، به آبیاری کم نیاز دارد و در نور کم و غیر مستقیم رشد می‌کند. تقریباً هر کسی می‌تواند از این گیاهان دوست داشتنی مراقبت کند. امیدواریم اطلاعات فوق برای شما مفید بوده باشد و تمام شک و تردیدهای شما را در مورد گلدانهای سانسوریا برطرف کرده باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *