نگهداری گل و گیاه آپارتمانی

رشد انفجاری سانسوریا【کود مناسب سانسوریا】

رشد انجاری سانسوریا با انتخاب بهترین کود برای سانسوریا

رشد انفجاری سانسوریا – کود مناسب سانسوریا

یک سانسوریا بالغ و سالم گاهی میتواند از صاحب خانه خود بلندتر شود. با مراقبت و توجه مناسب سانسوریا میتواند تا ۲ متر قد بکشد و یک گیاه بلند قامت، زیبا و مفید در گوشه خانه شما شود. البته با این فرض که شما یک سانسوریا از نژاد کوتاه قد نخریده باشید. بسیاری از گونه‌های سانسوریا وجود دارند که به گونه‌ای پرورش داده شده‌اند تا چندان بلند نشوند و نگهداری آنها در ادارات یا آپارتمان‌های کوچک آسان‌تر باشد.

رشد انفجاری سانسوریا: خرید خاک مناسب با زهکشی بالا همراه با مواد آلی، تقویت و کود دهی سانسوریا با کود های ریشه زایی و کود های کامل NPK، نور مناسب و گردش هوای مطلوب.

نرخ رشد معمولی یک سانسوریا بین ۳ تا ۷ سانتیمتر در ماه است و حدود 2 تا 4 برگ جدید در طول فصل رشد جوانه می‌زند اما ممکن است با پیروی از توصیه‌های زیر بتوانید این اعداد را کمی بالاتر ببرید , شاهد رشد انفجاری سانسوریای خود باشد اما باز هم انتظار نداشته باشید که اندازه گیاه شما هر سال دو برابر شود. در اینجا 4 دستورالعمل طلایی برای سرعت بخشیدن به رشد سانسوریا آورده شده است.

شماره 1: محیط را روشن کنید

سانسوریاها در صدر لیست گیاهان آپارتمانی قرار دارند چون میتوانند شرایط نسبتاً کم نور را تحمل کنند. با این حال، فقط به این دلیل که آنها میتوانند بدون آفتاب زیاد زنده بمانند، به این معنی نیست که چنین شرایطی را ترجیح میدهند و دوست دارند. اگر سانسوریا شما شکوفا نیست و رشد دلخواه را ندارد، به احتمال زیاد به انرژی خورشیدی بیشتری برای رشد خود نیاز دارد.

نور مناسب برای سانسوریا
سعی کنید به تدریج میزان نور دریافتی گیاه را افزایش دهید. اگر از پنجره دور است، آن را کمی نزدیکتر کنید. اگر رو به شمال است، آن را به جایگاهی رو به شرق منتقل کنید. اگر فضایی در بالکن یا پاسیو دارید، هر روز یک یا دو ساعت گیاه خود را در فضای باز قرار دهید؛ سپس نوردهی را کم کم افزایش دهید.

اگر سانسوریا را به آرامی به میزان نوری بیشتر و بیشتر عادت دهید، در نهایت قادر خواهد بود 5 یا 6 ساعت نور مستقیم در روز جذب کند، که رشد آن را به میزان قابل توجهی افزایش میدهد. اگر آن را پشت پنجره جنوبی یا غربی قرار دادهاید، مراقب گرمای بیش از حد باشید.

پیشنهاد مطالعه: شرایط نگهداری سانسوریا در آپارتمان

اگر محیطی کاملا بدون نور و بسیار کم نور دارید از نور مصنوعی لامپ‌های رشد کمک بگیرید. این لامپها هم چنین سانسوریا را تشویق میکند تا در طول زمستان هم به رشد خود ادامه دهد. شما باید حداقل 12 ساعت در روز به آن نور بدهید تا اثرات قابل توجهی را مشاهده کنید.

شماره 2: تشنگی گیاه را درست برطرف کنید

بزرگترین خطری که سانسوریا با آن مواجه میشود، آبیاری بیش از حد است. خاک مناسب سانسوریا باید زهکشی مناسبی داشته باشد. ما همیشه توصیه میکنیم که اجازه ندهید ریشه های سانسوریا شما در خاک گل آلود باقی بماند. از سوی دیگر، اگر این احتیاط را بیش از حد انجام دهید، ممکن است بی آب شود. اولین تاثیر بی آبی هم توقف رشد گیاه است. برای جلوگیری از این امر، مطمئن شوید که خاک را به طور مکرر – تقریباً هر 5 روز یکبار – چک می‌کنید و به محض اینکه کاملاً خشک شد آبیاری می‌کنید. بهترین روش این است که تا انتهای گلدان را با استفاده از یک سیخ چوبی یا رطوبت سنج تست کنید تا بتوانید شرایط نزدیک ریشه را درک کنید. فقط وقتی مقدار کمی رطوبت در ته گلدان باقی مانده، دوباره آبیاری کنید. خاک را کاملاً خیس کنید تا جریانی از آب از ته گلدان خارج شود.

این استراتژی برای رشد انفجاری سانسوریا فقط در صورتی کار میکند که از نکته شماره 1 نیز پیروی کنید و اجازه دهید سانسوریا شما مقدار زیادی نور خورشید را جذب کند. در اتاق‌های کم نور، بهتر است برای مدت طولانی‌تری بدون آب بماند. این توصیه در مورد فصول کم نور نیز صدق میکند. در طول پاییز و زمستان، باید آبیاری را کاهش دهید، مگر اینکه با لامثهای مخصوص رشد گیاه را تقویت کنید.
شماره 3: رژیم غذایی گیاه را تکمیل کنید

تغذیه سانسوریا

یک سانسوریا که در داخل خانه زندگی میکند برای هر چیزی که نمیتواند از هوا و خورشید جذب کند به شما وابسته است. مهمترین اینها مواد مغذی است. در ادامه مطلب به طور مفصل به کود مناسب سانسوریا و سایر روشهای تقویت این گیاه خواهیم پرداخت.

شماره 4: کمی فضا به آن بدهید

وقتی ریشهها تمام گلدان را پر کنند، هیچ گیاهی نمیتواند رشد کند. تنگ نگه داشتن گیاه، قد و قواره آن را هم محدود میکند. اگر توصیههای ما در مورد نور، آب و کود مناسب سانسوریا پیروی کردید و با تغییر در سرعت رشد مواجه شدید، پس وقت آن است که گلدان سانسوریا را هم عوض کنید. هر 3 سال یا بیشتر آن را به یک گلدان کمی بزرگتر – حدود ۵ سانتمیتر قطر بیشتر – منتقل کنید.
وقتی سانسوریا خود را از گلدان بیرون میآورید، بررسی کنید که آیا ریشهها به شکل یک استوانه محکم به هم چسبیدهاند یا خیر. اگر بله، آنها را با انگشتان خود کمی از هم جدا کنید تا برای رشد در فضای جدید تشویق شوند. زیاد زور نزنید وگرنه ممکن است به ریشه آسیب برسانید.

برای اولین ماه پس از تغییر گلدان سانسوریا، آن را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید و به آن کود ندهید. پس از این تغییر ناگهانی به زمان نیاز دارد تا با محیط جدید هماهنگ شود.

کود مناسب سنسوریا – بهترین کود برای سانسوریا

همان طور که در بالا گفتیم، گیاهان سانسوریا وقتی در گلدان و در محیط آپارتمانی نگه داری میشوند، برای تامین مواد مورد نیاز خود به ما وابسته هستند. البته سانسوریا گیاهی است که با خاک ضعیف هم به حیات خود ادامه میدهد اما رین مزیت کوددهی این است که با اضافه کردن مواد مغذی میتوانید گیاه را برای رشد کاملتر تشویق کنید.

خرید کود کامل گیلدا مخصوص سانسوریا

علاوه بر این، کود چندین ماده مغذی حیاتی را برای گیاه فراهم میکند که به راحتی میتوانند در طول زمان از بین بروند، مانند: کلسیم، اهن، منیزیم، منگنز و گوگرد. کمبود این مواد مغذی میتواند منجر به توقف رشد، بیشتر شدن احتمال آفات و بیماریها و ریزش برگ شود. برای خرید انواع کود مخصوص گیاهان آپارتمانی از جمله خرید کود سانسوریا به دسته بندی مربوطه در فروشگاه اینترنتی باغ ارم مراجعه کنید. باغ ارم تخصصی ترین مرکز خرید انواع کود مخصوص گیاهان آپارتمانی با بهترین کیفیت و قیمت.

مناسبترین کود برای سانسوریا یا بهترین نسبت NPK

کودهای پودری با نام NPK یا کود کامل NPK شناخته میشوند چون شامل نیتروژن، فسفر و پتاسیم هستند. نیتروژن برای رشد سالم شاخ و برگ ضروری است. فسفر باعث ایجاد شکوفه های کامل و سالم میشود اما میتواند برای شاخ و برگ نیز مفید باشد. عملکرد کلیدی پتاسیم تقویت سیستم ایمنی گیاه است. البته همه اینها به مقدار مناسب مفید و در صورت زیاد شدن مضر هستند. بنابراین بسیار مهم است که از چه نسبتی از این مواد مغذی برای سانسوریا خود استفاده کنید.

کود ریشه زایی و پاجوش برای سانسوریا
10-10-10 نسبت متعادل و کود بسیار مطمئنی برای سانسوریا است. با این حال، میتوانید از 20-20-20 در خاک فقیر از مواد مغذی یا 5-5-5- در خاک کاملاً جدید و غنی شده ارگانیک استفاده کنید. به طور کلی، کود متعادل که نسبت مواد مغذی یکسان است، برای سانسوریا پیشنهاد میشود.

کودهای محلول در مایع موضوع دیگری است، زیرا این کودها سریعتر و یکنواختتر تجزیه میشوند. در این مورد، شما میتوانید از کودی با شدت کمتر استفاده کنید، مانند 1-1-1 یا 2-2-2، یا مخلوط محلول در مایع 10-10-10 را با قدرت ¼ رقیق کنید.

هر چند وقت یکبار کوددهی سانسوریا را انجام دهیم؟

جواب این سوال تا حد زیادی به نوع کود و قدرت نسبت NPK بستگی داشته باشد. اغلب کودهای پودری را میتوانید یک بار در اوایل بهار و یک بار در اوایل تابستان استفاده کنید. کودهای مایع گیاهان آپارتمانی معمولاً هر 4 تا 6 هفته در طول بهار و تابستان توصیه میشوند که باید رقیق شوند. همیشه دستورالعمل‌های روی بسته‌بندی کود را بخوانید ، زیرا هر برند متفاوت است.

کود طبیعی یا شیمیایی؟

گزینه‌های شیمیایی معمولاً خوب عمل می‌کنند، اما در صورت استفاده نادرست، خطر بیشتری برای سوختگی گیاه شما دارند. در نتیجه، ما همیشه توصیه میکنیم در صورت امکان یک کود آلی انتخاب کنید، اگرچه هیچ مشکلی در استفاده از گزینه شیمیایی وجود ندارد. میتوانید کودهای ارگانیک را از فروشگاههای معتبر خریداری کنید.

کود پودری یا محلول در مایع؟

استفاده از کود پودری راحت است اما یک اشکال عمده دارند. مواد مغذی تمایل دارند با سرعتهای متفاوتی حل شوند؛ در این شرایط گیاه یک ماده مغذی را جذب میکند و در بقیه با کمبود مواجه میشود. به همین دلیل، کودهای محلول در مایع تقریباً همیشه بهترین هستند، زیرا به طور یکنواخت تجزیه و به راحتی توسط خاک و ریشه جذب میشوند.

پیشنهاد مطالعه: علت زرد شدن برگ سانسوریا

تنها ایراد واقعی این است که باید مطمئن شوید که آن را روی خود گیاه نمیریزید. به آرامی و به طور یکنواخت بریزید و در حالی که برگها خیس نمی شوند، دور گیاه حرکت کنید. شما نمیخواهید هیچ بخشی از خاک بیشتر از نقطه دیگری تغذیه شود چون میتواند به ریشهها آسیب برساند.

از محلول آسپرین هم کمک بگیرید

شاید بپرسید محلول آسپرین برای چیست؟ وقت آن رسیده است که بدانید آسپرین فقط سردرد شما را درمان نمیکند و به روشهای مختلف به گیاهان کمک خواهد کرد. در درجه اول، محلول آسپرین به رشد سریع گیاه کمک میکند. دوم اینکه به عنوان یک عامل ریشه زا عمل میکند که به قویتر و محکمتر شدن ریشه کمک خواهد کرد. سوم، طبق برخی آزمایشات، آسپرین جوانه زنی را بهبود میبخشد.
بنابراین، برای استفاده، به یک قرص آسپرین و 100 میلی لیتر آب نیاز دارید. آسپرین را به درستی در آب مخلوط کنید. این مخلوط را در خاک سانسوریا بریزید.

پیشنهاد مطالعه: آیا استفاده از اسپرین برای سانسوریا مفید است؟

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *