بیماری و آفت گیاه

علت پوسیدگی غده (ریزوم) زاموفیلیا – پوسیدگی ریشه زاموفیلیا

پوسیدگی غده (ریزوم) زاموفیلیا

اگر وقت ندارید مقاله را کامل بخوانید، باید بدانید از مهمترین دلایل پوسیدگی ریشه زاموفیلیا، می تواند از دو علت اصلی آبیاری بیش از حد و بیماری قارچی به وجود بیاید. در این صورت، بهتر است هر چه سریع‌تر، گیاه زاموفیلیا را از داخل گلدان بیرون بیاورید و قسمت‌های پوسیده آن را با یک قیچی تیز هرس کنید.

اما برای این که بیشتر با بیماری پوسیدگی ریشه در زاموفیلیا، علائم و علت‌های به وجود آمدن آن آشنا شوید و راه‌های جلوگیری از پوسیدگی یا درمان آن را یاد بگیرید، ادامه این مطلب از باغ ارم را دنبال کنید.

 

پوسیدگی ریشه زاموفیلیا چیست؟

گیاه زاموفیلیا که با نام علمی Zamioculcas zamiifolia شناخته می‌شود، به دلیل برگ‌های براق جذابی که دارد و توانایی رشدش در شرایط نور کم، از گیاهان آپارتمانی محبوب به حساب می‌آید.

این گیاه در مقابل مشکلات رایجی مثل پوسیدگی ریشه زاموفیلیا که باعث تغییر رنگ و ضعیف شدن ریشه و ایجاد بوی نامطبوع در آن می‌شود، مصون نیست. پوسیدگی ریشه، بیماری است که می‌تواند به طور قابل توجهی بر سلامت و سرزنده بودن زاموفیلیا تأثیر بگذارد و در صورتی که درمان نشود، می‌تواند منجر به از بین رفتن این گیاه شود.

بررسی رایج‌ترین علت‌های پوسیدگی ریشه زاموفیلیا

آبیاری بیش از حد یکی از دلایل پوسیدگی ریشه زاموفیلیا است

پوسیدگی ریشه زاموفیلیا، زمانی اتفاق می‌افتد که ریشه‌های گیاه، معمولاً به دلیل آبیاری بیش از حد یا زهکشی ضعیف خاک گلدان و قرار گرفتن آن در یک محیط مرطوب، آسیب دیده یا عفونی می‌شوند که در نهایت، باعث زوال گیاه می‌شود؛ بنابراین، آشنایی با علت پوسیدگی ریشه زاموفیلیا که در ادامه مطلب، آن‌ها را بررسی می‌کنیم، می‌تواند به شما در حفظ این گیاه کمک کند.

1. آبیاری بیش از حد

یکی از دلایل اولیه پوسیدگی ریشه در گیاهان زاموفیلیا، آبیاری بیش از اندازه آن‌ها است. این گیاهان، ریشه‌های ساکولنت مانندی دارند که آب را ذخیره می‌کنند و در صورتی که خاک آن‌ها برای مدت طولانی، بیش از اندازه مرطوب باشد، زاموفیلیا را مستعد پوسیدگی می‌کند.

آبیاری بیش از حد همچنین، از هوادهی مناسب ریشه‌ها جلوگیری می‌کند و باعث رشد میکروارگانیسم‌های مضر می‌شود.

2. زهکشی ضعیف

زهکشی نامناسب خاک گلدان، علت دیگری است که می‌تواند به پوسیدگی ریشه زاموفیلیا کمک کند.

زمانی که آب اضافی خاک نتواند آزادانه از گلدان خارج شود، در اطراف ریشه‌ها جمع می‌شود و احتمال پوسیدگی را بیشتر می‌کند؛ در نتیجه، استفاده از گلدان‌های بدون سوراخ یا استفاده از خاک سنگین که اجازه عبور آب را نمی‌دهد، از دلایل به وجود آمدن ریشه پوسیده زاموفیلیا هستند.

3. خاک یا ابزار آلوده

استفاده از خاک یا ابزار آلوده، موقع گلکاری مجدد یا تکثیر زاموفیلیا، می‌تواند پاتوژن‌ها و عوامل بیماری‌زا را به سیستم ریشه آن وارد کند؛ بنابراین، استفاده از خاک استریل شده و ابزار تمیز برای به حداقل رساندن خطر عفونت بسیار مهم‌اند.

4. رشد قارچ‌ها

یکی دیگر از علل پوسیدگی ریشه گیاه زاموفیلیا، قارچ‌هایی است که در خاک گیاه پنهان شده‌اند. رطوبت بیش از حد، محیطی ایده‌آل را برای رشد پاتوژن‌هایی مثل قارچ‌ها و باکتری‌ها ایجاد می‌کند که منجر به پوسیدگی ریشه زاموفیلیا می‌شوند. زمانی که شروع به آبیاری می‌کنید، این قارچ‌ها بیدار می‌شوند و شروع به حمله به ریشه‌های گیاه می‌کنند. خرید قارچ کش مخصوص گیاهان آپارتمانی از وب سایت باغ ارم.

 

علائم پوسیدگی ریشه زاموفیلیا

تشخیص به موقع علائم ریشه پوسیده می‌تواند به درمان پوسیدگی ریشه زاموفیلیا کمک زیادی کند.

علائم پوسیدگی ریشه زاموفیلیا

در ادامه، برخی از علائمی که باید به آن‌ها توجه داشته باشید را بیان می‌کنیم:

  • زرد شدن یا پژمرده شدن برگ‌ها: ریشه‌های پوسیده، قادر به تأمین آب و مواد مغذی کافی برای گیاه نیستند و باعث زردی، افتادگی یا پژمرده شدن برگ‌ها می‌شوند. این علامت، ممکن است ابتدا برگ‌های پایینی زاموفیلیا را تحت تأثیر قرار دهد و با بدتر شدن پوسیدگی، به سمت برگ‌های بالا پیشرفت کند.
  • بوی نامطبوع: با پیشرفت پوسیدگی ریشه، ممکن است بوی بدی از خاک گیاه متصاعد شود. این بو، اغلب در نتیجه ریشه‌های پوسیده و وجود باکتری‌ها یا قارچ‌های مضر به وجود می‌آید.
  • تغییر رنگ و ضعیف شدن ریشه‌ها: ریشه‌های سالم، مستحکم و سفیدند؛ در حالی که ریشه‌های آسیب دیده و پوسیده، قهوه‌ای یا سیاه و نرم به نظر می‌رسند. زمانی که ریشه‌ها را بررسی می‌کنید، ریشه‌های پوسیده به راحتی و با کمترین تلاش از گیاه جدا می‌شوند؛ در حالی که ریشه‌های سالم معمولاً چسبندگی محکمی به گیاه دارند. همچنین، ریزوم‌های گیاه که شبیه پیاز هستند و مخزن آب و مواد مغذی گیاه به حساب می‌آیند هم باید به رنگ سفید باشند. ریزوم‌های قهوه‌ای رنگ، نشان‌دهنده پوسیدگی ریشه هستند.
  • توقف رشد: پوسیدگی ریشه می‌تواند مانع رشد و نمو زاموفیلیا شود. این مورد را زمانی متوجه می‌شوید که گیاه دیگر مثل قبل رشد نمی‌کند یا شاخه و برگ جدیدی در گیاه ظاهر نمی‌شود. در این صورت، وجود ریشه‌های پوسیده می‌تواند منجر به کند شدن رشد گیاه شود.

برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنیم مقاله “راهنمای نگهداری از زاموفیلیا” را مطالعه کنید.

 

روش‌های جلوگیری از پوسیدگی ریشه زاموفیلیا

وقتی صحبت از پوسیدگی ریشه زاموفیلیا می‌شود، روش‌های پیشگیری از آن اهمیت پیدا می‌کند؛ بنابراین، با انجام اقدامات زیر می‌توانید خطر پوسیدگی ریشه گیاه زاموفیلیا را به میزان قابل توجهی کم کنید:

  • آبیاری مناسب: گیاهان زاموفیلیا، شرایط کمی خشک را ترجیح می‌دهند؛ بنابراین بسیار مهم است که آبیاری دوره‌ای را زمانی انجام دهید که سطح خاک خشک باشد. از آبیاری زیاد خودداری کنید و مطمئن شوید که آب اضافی از سوراخ‌های گلدان خارج می‌شود.
  • گلدان و خاک مناسب زاموفیلیا: سعی کنید، گلدانی سبک‌وزن و با زهکشی خوب انتخاب کنید تا از جمع شدن آب در کف آن جلوگیری شود و تنفس ریشه را بهبود دهد. همچنین، اضافه کردن پرلیت یا ماسه درشت به خاک گلدان می‌تواند شرایط زهکشی بهتری را ایجاد کند.
  • نور کافی: گیاهان زاموفیلیا در شرایط نور کم تا متوسط رشد می‌کنند؛ اما نور ناکافی می‌تواند این گیاه را ضعیف و مستعد پوسیدگی ریشه کند؛ بنابراین، سعی کنید گیاه زاموفیلیا را نزدیک پنجره و در مقابل نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید یا اگر نور طبیعی محدود است، از چراغ‌های مخصوص رشد گیاه استفاده کنید.
  • بهداشت مناسب: موقع کار با گیاهان زاموفیلیا، سعی کنید اصول بهداشتی را رعایت کنید. هر ابزار یا تجهیزاتی را که برای گلکاری مجدد یا تکثیر زاموفیلیا استفاده می‌شود، استریل کنید. علاوه بر این، با عدم استفاده مجدد از خاک گیاهان آلوده قبلی، از انتقال آلودگی به گیاهان جدید خودداری کنید.

همچنین مطالعه کنید: علت زرد شدن برگ زاموفیلیا

 

روش‌های درمان پوسیدگی ریشه زاموفیلیا

جلوگیری از پوسیدگی ریشه زاموفیلیا

اگر فکر می کنید که گیاه زاموفیلیای شما، دچار پوسیدگی ریشه شده است، انجام اقدامات سریع درمان پوسیدگی ریشه زاموفیلیا برای نجات این گیاه ضروری است.

مقاله مرتبط: آموزش تکثیر زاموفیلیا به صورت عملی در بخش مقالات وب سایت باغ ارم

شما می‌توانید به روش زیر، پوسیدگی ریشه گیاه زاموفیلیای خود را درمان کنید:

  • گیاه را به آرامی و بدون این که به ریشه‌های آن آسیب بیشتری وارد کنید، از گلدان خارج کنید. خاک اضافی آن را بتکانید و علائم پوسیدگی ریشه‌ها بررسی کنید. با استفاده از قیچی هرس تمیز و استریل شده، ریشه‌های نرم یا سیاه شده را جدا کنید.
  • در مرحله بعدی، بعد از جدا کردن ریشه‌های آسیب دیده از گیاه، ریشه‌های سالم باقی‌مانده را با آب تمیز ولرم یا گرم بشویید تا عوامل بیماری‌زا از بین بروند. در این مورد، شما می‌توانید با رعایت دقیق دستورالعمل‌های سازنده، از محلول قارچ‌کش برای ضدعفونی ریشه‌ها استفاده کنید.
  • سپس یک گلدان تمیز با سوراخ‌های زهکشی مناسب انتخاب کنید و آن را با خاک تازه پر کنید. گیاه را در گلدان جدید قرار دهید و مطمئن شوید که ریشه‌ها به اندازه کافی باز شده و با خاک پوشانده شده‌اند.
  • بعد از عوض کردن گلدان، روال آبیاری خود را تنظیم کنید تا از آبیاری بیش از حد جلوگیری شود. به این صورت که بین هر دو آبیاری اجازه دهید تا خاک کمی خشک شود و بعد شروع به آبیاری کنید.

 

جمع‌بندی

زاموفیلیا از گیاهان آپارتمانی محبوب و با نگهداری کم است که می‌تواند دچار پوسیدگی ریشه شود. بنابراین، شما می‌توانید با شناخت علت‌ها، علائم و انجام اقدامات پیشگیرانه یا درمان آن به طول عمر گیاه زاموفیلیای خود اضافه کنید.

 

سؤالات متداول

  • علت پوسیدگی ریشه گیاه زاموفیلیا چیست؟ شایع‌ترین علت پوسیدگی ریشه زاموفیلیا، آبیاری بیش از حد، زهکشی ضعیف خاک و رشد قارچ‌هایی است که در محیط مرطوب تکثیر می‌شوند.
  • علائم پوسیدگی ریشه در زاموفیلیا کدام‌اند؟ این علائم شامل زرد و پژمرده شدن برگ‌ها، ریزش برگ‌ها، توقف رشد، ریشه‌های نرم و قهوه‌ای رنگ است.
  • پوسیدگی ریشه، بعد از گذشت چه مدت، گیاه زاموفیلیا را از بین می‌برد؟ در صورت عدم درمان، پوسیدگی ریشه می‌تواند گیاه زاموفیلیا را در عرض چند روز از بین ببرد.

همچنین مطالعه کنید : علت باز نشدن برگ جدید زاموفیلیا

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *