بیماری و آفت گیاه

چرا برگ‌های زاموفیلیا زرد می‌شود؟ اگر زاموفیلیا زرد شد، چه کنیم ؟

زردی برگ زاموفیلیا

دلایل زرد شدن زاموفیلیا در یک نگاه

  • آبیاری بیش از حد گیاه زاموفیلیا می‌تواند منجر به ایجاد پوسیدگی در ریشه و زرد شدن برگ‌ها شود.
  • آبیاری کم هم زرد شدن برگ‌ها را در پی دارد؛ پس هر هفته سطح خاک را چک کنید و در صورت خشک بودن تا عمیق ۳ سانتیمتری خاک آبیاری کنید.
  • نور بیش از حد می‌تواند باعث زرد شدن برگ‌های زاموفیلیا شود؛ گیاه را در اتاق پر نور اما نور غیر مستقیم قرار دهید.
  • عدم تعادل مواد مغذی می‌تواند باعث زرد شدن برگ‌ها در زاموفیلیا می‌شود
  • شلختگی در آبیاری و نداشتن برنامه منظم آبیاری هم می‌تواند به زرد شدن برگ‌ها منتهی شود.
  • آفت برای همه گیاهان مرگ آور است که در زاموفیلیا با زرد شدن برگ‌ها نشان داده می‌شود.

اگر زاموفیلیا زرد شد، چه کنیم ؟

زاموفیلیا، یک گیاه محبوب و دوست داشتنی است که نه فقط با یک نام بلکه نام‌های مختلفی مانند گیاه زاموفیلیا، پسر چاق، نخل آروئید، گیاه پول طلایی و گیاه ابدیت شناخته می‌شود. این گیاه  دوستدار سایه که از خانواده  آروئید آفریقایی است در آب و هوای جنگلی به خوبی رشد می‌کند اما برای یک دقیقه هم تحمل سرما و یخبندان را ندارد. بنابر آنچه که باستان شناسان می‌گویند، گیاه زاموفیلیا گیاهی باستانی است که پژوهش‌ها نشان می‌دهد، از ماقبل تاریخ هم وجود داشته و دارد.

از سوی دیگر، داشتن این گیاه به کسانی توصیه می‌شود که سابقه و مهارت خوبی در نگهداری انواع گل و گیاه ندارند چون این گیاه سخت، مقاوم به خشکی و مقاوم در برابر نور کم است و حتی اگر فراموش و رها شود، هم چنان به حیات خودش ادامه می‌دهد؛ البته به دور از آسیب و گزند نیست مثلا ممکن است ردیف برگ‌های سبز، کوچک و مرتب آن شروع به زرد شدن کنند که این اتفاق دلایل مختلفی دارد. در این مقاله به بررسی دلایل زرد شدن برگ‌های زاموفیلیا می‌پردازیم و سپس راهکار حل این مشکل را پیش روی شما می‌گذاریم.

تقویت زاموفیلیا در فصل بهار و تابستان با استفاده از کود 10 52 10 و کود هیومیک اسید

چرا برگ‌های زاموفیلیا زرد می‌شود؟

    • نور نامناسب

یک گیاه zz یا همان زاموفیلیا در نور کم تا متوسط ​​رشد می‌کند. هنگامی‌که برای مدت طولانی در معرض نور مستقیم خورشید قرار می‌گیرند، برگ‌ها زرد شده و می‌سوزند. گیاه زاموفیلیا می‌تواند با نور کم سازگار شود، بنابراین از قرار دادن آن در یک گوشه تاریک نترسید؛ ممکن است این همان چیزی باشد که می‌خواهد.

    • رطوبت کم یا زیاد

تامین رطوبت مناسب خاک و دریافت میزان کافی رطوبت در مراقبت از گیاه زاموفیلیا مهم است. علت شماره یک زرد شدن برگ‌ها در بین گیاهان زاموفیلیا آبیاری بیش از حد است. گیاهان زاموفیلیا برای زنده ماندن به آب زیادی نیاز ندارند. فقط زمانی آبیاری کنید که 100 درصد حجم خاک خشک شده باشد. آن قدر آبیاری کنید تا آب آزادانه از سوراخ زهکشی ته گلدان جریان یابد. آب اضافی را که داخل بشقاب می‌ریزد حتما دور بریزید. گیاه زاموفیلیا شما «پاهای خیس» را دوست ندارد، زیرا این می‌تواند منجر به پوسیدگی ریشه و در نهایت مرگ زاموفیلیا شود

    • ریتم آبیاری

فاصله نامنظم  بین خاک خشک و خیس ناشی از آبیاری‌های نابهنگام می‌تواند استرس ایجاد کند و باعث زرد شدن برگ های زاموفیلیا شود.

    • آفات

گیاهان زاموفیای ضعیف یا تحت استرس نسبت به هجوم حشرات حساس و آسیب خورنده هستند. حشرات مکنده شیره مانند کنه‌های عنکبوتی می‌توانند رطوبت گیاه شما را تخلیه کنند. این مشکل به سرعت خود را با زرد شدن برگچه‌ها و برگ‌ها نشان می‌دهد. فلس، شپشک آردآلود و کنه عنکبوتی می‌توانند در زاموفیلیا، اگر زود از بین نروند تکثیر ‌شوند و در طول برگ‌ها و شاخه‌ها و گوشه به گوشه گیاه حرکت ‌کنند. وجود حشرات گیاه را خسته  و زرد شدن را تسریع می‌کند؛ به خصوص اگر زاموفیلیا  قبلاً به دلیل کمبود مواد مغذی یا رطوبت نامناسب خاک ضعیف و ناسالم شده باشد.

    • عدم تعادل مواد مغذی

اگرچه زاموفیلیا نسبت به شرایط رشد ناقص کاملاً صبور است، اما به دلیل کمبود مواد مغذی یا استفاده بیش از حد کود ممکن است شروع به زرد شدن کند. به طور کلی باید گیاهان زاموفیلیا را هر ماه با یک کود متعادل و محلول در آب کود دهید. برای جلوگیری از خطر زیاد شدن مواد مغذی، آن را با حداکثر نصف میزان توصیه شده روی بسته بندی، درست کنید.

اگر گیاه زاموفیلیا خود را حداقل ۲ بار در سال کوددهی می‌کنید. بعید است که کمبود مواد مغذی  دلیل زردی برگ‌ها باشد. اگر بیش از یک بار در ماه به گیاه خود کود داده‌اید یا از محلولی بسیار قوی استفاده می‌کنید، احتمالا سطح مواد مغذی به حدی بالارفته که باعث زرد شدن برگ‌ها شده است. برای حل این مشکل، گلدان را با آب فراوان بشویید تا مواد مغذی اضافی از بین برود. در ادامه اگر مشکل حل نشد، شاید لازم باشد خاک گلدان را عوض کنید.

    • زهکشی نامناسب خاک

گیاهان زاموفیلیا نیازی به داشتن نوع خاصی از خاک ندارند، اما این بدان معنا نیست که شما نباید به خاکی که برای این کیاه استفاده می‌کنید، بی توجه باشید.

همانطور که قبلا هم گفته شد، زاموفیلیاها  واکنش خوبی رطوبت زیاد خاک ندارد؛ پس، به خاکی با زهکشی خوب نیاز دارید. اگر خاک شما نوع مناسب زهکشی برای زاموفیلیا را تامین نکند، متوجه زرد شدن برگ‌ها یا مشکلات دیگر خواهید شد.  این مشکل را می‌توانید به سادگی با تعویض خاک و خرید خاک با زهکشی بهتر برطرف کنید. اطمینان حاصل کنید که گیاه زاموفیلیا شما دارای خاکی است که می‌تواند کاملاً زهکشی کند تا با مشکل مواجه نشوید.

 

اگر زاموفیلیا زرد شد، چه کنیم ؟

با مشاهده اولین برگ‌های زرد در گلدان زاموفیلیا خود، اقدامات درمانی را شروع کنید. هر چه زودتر به آسیب کمتر و بهبود سریع‌تر گیاه کمک می‌کند. این مراحل ۱۰ گانه را برای درمان زاموفیلیا خود اجرا کنید؛ به احتمال زیاد مشکل زرد شدن برگ‌ها حل و گیاه ابدی شما دوباره سرخوش خواهد شد.

      1. گیاه زاموفیلیا خود را با برگ‌های زردش از گلدان خارج کنید تا آن را نجات دهید. تغییر رنگ معمولاً به دلیل آبیاری زیاد ایجاد می‌شود چون  باعث می‌شود ریزوم‌های ذخیره آب و مواد غذایی در اثر رشد قارچ پوسیده شوند. این به اصطلاح “گیاه ابدی” در اثر آبیاری بیش از حد می‌میرد.
      2. تا جایی که می‌توانید خاک ریشه را تکان دهید. آن را دور بریزید و به هیچ وجه  از آن استفاده مجدد نکنید یا آن را به خاک جدید اضافه نکنید زیرا احتمالاً به قارچ آلوده شده است. گیاه را روی چند لایه روزنامه بگذارید و ریشه ها را بررسی کنید. احتمالاً برخی از ریشه‌ها نرم و لطیف و غده‌های آنها پوسیده شده است. با استفاده از قیچی هرس تیز و تمیز، هر بافت مریضی را که می‌بینید، بکنید و دور بریزید.
      3. هر برگ زردی را از زاموفیلیا جدا کنید. اگر ساقه زرد است، آن را از محل اتصال، جدا کنید.
      4. ریشه‌ها و غده‌ها را با محلول قارچ کش مانند تیوفانات متیل خیس کنید. این کار را براساس دستور العمل‌ نوشته شده بر روی محلول قارچ کش انجام دهید.
      5. گلدان را با آب گرم و صابون بشویید. آن را در محلولی از 9 قسمت آب و 1 قسمت سفید کننده به مدت 30 دقیقه خیس کنید؛ سپس آن را کاملا بشویید.
      6. مخلوط خاک گلدان کاکتوس و پرلیت را که یک ترکیب عالی برای رشد گیاه زاموفیلیا است، آماده کنید. گیاه را در گلدان جدید بکارید، آن را به اتاق گرم با نور کم منتقل کنید و حدود یک هفته از آب دادن به آن خودداری کنید تا بهبود یابد. گیاهان زاموفیلیا به سرعت از ناملایمات باز می‌گردند و شاخه‌های جدید به زودی ظاهر می‌شوند.
      7. گیاه زاموفیلیا را پس از یک هفته استراحت به محل اصلی خود برگردانید. این گیاه با نور روشن و غیرمستقیم، بهترین هماهنگی را دارد. زاموفیلیا را در دمایی بین 76 تا 90 درجه فارنهایت نگه دارید؛ افزایش دما چندان خطرناک نیست اما مراقب باشید دما از این کمتر نشود چون زاموفیلیا نسبت به سرما حساس و شکست پذیر است.
      8. گیاه زاموفیلیا خود را به طور کامل آبیاری کنید تا سطح خاک به طور یکنواخت در طول فصل رشد مرطوب شود. بین دو آبیاری اجازه دهید گیاه کمی‌خشک شود. وقتی ۲ الی ۳ سانتیمتر بالای خاک خشک شد، دوباره آبیاری کنید. در طول زمستان بیش از یک بار در هفته آبیاری نکنید و اجازه ندهید در آب بماند.
      9. اگر گیاه شما به طور فعال در حال رشد است، هر دو ماه یکبار این گیاه را  با یک کود متعادل برای گیاهان آپارتمانی و محلول در آب تغذیه کنید.
      10. گیاه زاموفیلیا را در تابستان در یک مکان سایه دار در فضای باز قرار دهید. به خاطر نور طبیعی روشن و هوای تازه قدردانی شما خواهد بود.

تجیهزاتی که برای درمان زاموفیلیا از برگ‌های زرد احتیاج دارید:

      • قیچی هرس تیز و تمیز
      • قارچ کش گیاهی مانند پودر قارچ کش کالیبان
      • آب گرم و صابون
      • سفید کننده
      • مخلوط گلدان کاکتوس
      • پرلیت
      • کود متعادل گیاهان آپارتمانی محلول در آب

پیشنهاد خرید: خرید زاموفیلیا شرابی با قیمتی استثنایی از فروشگاه اینترنتی باغ ارم مرکز تخصصی فروش انواع گیاهان آپارتمانی،خاک، کود و انواع سم.

 

آنچه یک گیاه زاموفیلیا برای شاد بودن به آن نیاز دارد

۳ متغیر اصلی وجود دارد که گیاه زاموفیلیا شما برای سالم و شاد بودن به آنها نیاز دارد. این فاکتورها، مقدار مناسبی از نور، مقدار صحیح آب و دمای متوسط ​​هستند. گیاه زاموفیلیا دارای برگ‌های مومی ضخیم است که سفت و پر از آب هستند. زرد شدن برگ‌ها یا برگ‌هایی با نوک خشک نشانه این است که چیزی در میان این ۳ فاکتور اشتباه است. گیاه  زاموفیلیا شما به موارد زیر نیاز دارد:

      • نور

گیاهان زاموفیلیا به مقدار زیادی نور غیر مستقیم روشن نیاز دارند. آنها از نور مستقیم خورشید لذت نمی‌برند. اگر گیاه زاموفیلیا خود را زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید، برگ‌ها شروع به سوختن می‌کنند. این گیاه در اتاقی که از نور طبیعی زیادی برخوردار است رشد می‌کند.

      • ابیاری گیاه

آب زیاد یا کم می‌تواند برای گیاه زاموفیلیا مضر باشد. شما باید مقدار و زمان را به درستی تنظیم  کنید. باید گیاه را پس از ارزیابی خشکی خاک و وضعیت گیاه، آبیاری کنید یا یک برنامه منظم آبیاری هر ۲ هفته یک بار داشته باشید.  در تابستان فاصله آبیاری را به ۱۰ روز یک بار کاهش دهید.

      • درجه حرارت محیط

گیاهان زاموفیلیا در دمای بین ۲۰ درجه تا ۳۰ درجه سانتیگراد رشد کنند. تا دمای ۱۰ درجه سانتیگراد هم زنده می‌مانند  اما هر چه سردتر شود، به مرگ نزدیک‌تر می‌شوند.

 

جمع بندی

گیاه زاموفیلیا، انتخاب  عالی برای هر خانه ای است که به دنبال یک گیاه خانه زیبا و کم دردسر می‌گردد. اگر برگ‌های گیاه شما شروع به زرد شدن کرد، به احتمال زیاد مربوط به آبیاری نامناسب است. برای تغییر برنامه آبیاری شروع کنید و اگر بهبود حاصل نشد؛ دلیل عوامل دیگر را بررسی کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “چرا برگ‌های زاموفیلیا زرد می‌شود؟ اگر زاموفیلیا زرد شد، چه کنیم ؟

  1. مریم خسروی گفت:

    سلام زامفولیای من شروع به زرد شدن کرد واین به خاطر جابه جایی بود من تمام کارهایی که گفتین رو انجام دادم ولی متاسفانه زرد شدن برگها همچنان ادامه داره ۔چه کاری باید انجام بدم

    1. N1.narbeh گفت:

      عرض ادب دوست عزیز
      حتما خاک و ریشه(ریزوم) رو چک کنید. اگه ریشه و ریزوم پوسیده شده پس زهکشی مناسب نیست
      اگه از خاک و گلدان مناسب استفاه می کنید و ریشه سالمه پس از قارچ کش، یک ماه در میان بین آبیاری ها استفاده کنید. بعد هر ماه 12 12 36 یک بار
      ممنون از اعتماد شما

  2. سارا گفت:

    زایفولیای منم سه شاخه داشت یه شاخش زرد شد الان جداش کردم سر در نمیارم میترسم هر کاری بکنم از بین بره قارچ کش بریزم ؟
    خاکشو عوض کنم الان آخر پاییزه ؟

    1. N1.narbeh گفت:

      سلام دوست عزیز
      در اولین فرصت ریشه گیاه رو بررسی کنید. احتمال پوسیدگی ریشه هست
      اگه پوسیده بود ریشه رو شستشو بدین بعد با قارچ کش سپره کنید و داخل گلدان قرار بدین
      خاک باید مناسب باشه. خاک باید زهکشی بالای داشته باشه

  3. مامان گندم گفت:

    سلام. من اوایل بهمن گلدون زامیفولیامو عوض کردم و ب یه گلدون بزرگتر انتقال دادم. و زامیفولیای بلک و سبز هر دو رو در یک گلدان کاشتم. از اون روز به بعد برگهای گیاهم شروع ب زرد شدن کردن،خیلی ناراحتم. دوتا جونه هم زده. زامفولیای بلک هم هیچ تعغیری نکرده اما زامیفولیای سبزم سه تا شاخش زرد شدن،چیکار کنم. لطفا راهنماییم کنیم،

    1. N1.narbeh گفت:

      سلام مامان گندم عزیز
      نباید زاموفیلیای بلک و سبز رو یکجا قرار میدادید، امکان انتقال قارچ و بیماری هست
      خاک زاموفیلیای شما حتما باید زهکشی خیلی بالایی داشته باشه. این مورد رو حتما بررسی کنید.
      اگه نیاز به خرید خاک با زهکشی بالا داشتید به دسته بندی مربوطه مراجعه کنید > خاک تایلندی – زهکشی بسیار بالا

  4. Mona گفت:

    سلام.من یک گلدان زاموفیلیا داشتم که بعد از یک سال پاجوش داد و رشد نسبتا خوبی داشت امسال تصمیم گرفتم گلدان رو پرتر کنم و یک زاموفیلیا کوچک گرفتم و خودم توی خونه به اون گلدان اضافه کردم و هردورو کنار هم کاشتم اما بعد از گذشت یک ماه برگها شروع به زرد شدن کردن درصورتی که قبل گیاهم کاملا سالم بود..الان باید چکار کنم!!؟؟؟

    1. N1.narbeh گفت:

      باید حتما از قارچ کش استفاده می کردین دوست عزیز
      خاک یکی از گیاه ها آلوده بوده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *