معرفی

دلیل آویزان شدن برگ های فیکوس (درمان شل شدن برگ‌های فیکوس)

دلیل آویزان شدن برگ های فیکوس

اگر وقت ندارید مقاله را کامل بخوانید، مهمترین دلیل آویزان شدن برگ های فیکوس شما می‌تواند از آبیاری نامناسب، پوسیدگی ریشه، نور ناکافی و تغییرات فصلی باشد.

در ادامه 8 دلیل شل شدن(آویزان شدن) برگ های فیکوس را بررسی می کنیم

1 – آبیاری بیش از حد
2 – آبیاری کم
3 – پوسیدگی ریشه
4 – نور کم
5 – تغییرات فصلی
6 – خشکی
7 – آفت و حشرات
8 – بیماری‌های باکتریایی و عفونت‌های قارچی

هرچند، فیکوس یک گیاه آپارتمانی محبوب و نگهداری از آن ساده است اما این گیاه عادت دارد که برگ‌هایش را آویزان کند و بیاندازد. این اتفاق، ممکنه برای خیلی از شما که پرورش‌دهنده گیاهان خانگی هستید، نگران‌کننده باشد. با این حال، فیکوس یک گیاه سازگار است که هر کاری را برای حفظ انرژی خود انجام می‌دهد و آویزان کردن و ریختن شاخ و برگ‌هایش هم یکی از این کارها به حساب می‌آید.

مهمترین دلیل آویزان شدن برگ های فیکوس شما می‌تواند از آبیاری نامناسب، پوسیدگی ریشه، نور ناکافی و تغییرات فصلی باشد

اما در ادامه این مقاله از باغ ارم، قصد داریم مهم‌ترین علت آویزان شدن برگ های فیکوس و روش‌های درمان آن را بررسی کنیم.

 

8 دلیل آویزان شدن برگ های فیکوس

فیکوس، از گیاهان استوایی زیبایی است که پرورش و نگهداری از آن در خانه بسیار لذت‌بخش است. فیکوس، نه تنها یک گیاه تصفیه‌کننده هوا به حساب می‌آید بلکه در رنگ‌ها و اندازه‌های مختلفی هم وجود دارد و فضای خانه شما را جذاب می‌کند. با این حال، زمانی می‌رسد که برگ‌های این گیاه به حالت آویزان در می‌آیند و موجب نگرانی شما می‌شوند.

بر این اساس، ما در ادامه مطلب، رایج‌ترین دلیل آویزان شدن برگ های فیکوس و روش‌های درمان شل شدن برگ فیکوس را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

1. آبیاری بیش از حد

آبیاری بیش از حد یکی از اصلی‌ترین دلیل آویزان شدن برگهای فیکوس است. در طبیعت، این گیاه در مناطق مرطوب و خشک رشد می‌کند و در محیط خشک به حالت نیمه‌خواب در می‌آید.

زمانی که فیکوس خود را آبیاری می‌کنید، این چرخه طبیعی را تکرار می‌کنید و اگر بیشتر از حد معمول به آبیاری این گیاه ادامه دهید، فیکوس شما تحریک می‌شود و برگ‌های آن آویزان و شل می‌شود.

برای رفع این مشکل، باید گیاه خود را اغلب زمانی که سطح خاک شروع به خشک شدن می‌کند، آبیاری کنید. همین‌طور، شما می‌توانید مواد معدنی مثل ورمیکولیت را به خاک گیاه اضافه کنید تا سطح رطوبت آن تنظیم شود.

 

2. آبیاری کم

آبیاری کم به همان اندازه آبیاری بیش از اندازه می‌تواند خطرناک باشد. اگر فیکوس شما به اندازه کافی، آب دریافت نکند، شروع به ریختن برگ‌های خود می‌کند. وقتی خاک گلدان خشک می‌شود، گیاه شما شروع به سازگار شدن با محیط خشک می‌کند. دلیل آویزان شدن برگ های فیکوس هم همین است و به نوعی فیکوس با انداختن برگ‌های خود به خاک خشک پاسخ می‌دهد تا بتواند انرژی خود را حفظ کند.

برای جلوگیری و درمان آویزان شدن برگ فیکوس، شما نباید این اجازه را بدهید تا خاک فیکوستان خشک شود؛ اما اگر به خوبی آن را آبیاری کنید، گیاه به سرعت به حالت اول خودش بر می‌گردد.

 

3. پوسیدگی ریشه

فیکوس، ریشه‌های ظریفی دارد که به آبیاری زیاد، واکنش خوبی نشان نمی‌دهد و در این شرایط به سرعت دچار پوسیدگی ریشه می‌شود. اولین نشانه‌های پوسیدگی ریشه در زیر خاک ظاهر می‌شوند و ریشه‌ها شروع به قهوه‌ای رنگ شدن و نرم شدن می‌کنند؛ اما تشخیص این مورد تا زمانی که فیکوس را از داخل گلدان بیرون نیاورده‌اید می‌تواند دشوار باشد. معمولاً، شما پوسیدگی ریشه را که دلیل آویزان شدن برگ های فیکوس است، زمانی متوجه می‌شوید که برگ‌های گیاه شروع به زرد شدن و ریختن می‌کنند. در این صورت، باید فوراً ریشه‌های فیکوس خود را بررسی کنید. اگر با بررسی‌هایی که انجام دادید، مشاهده کردید که ریشه‌های گیاه، سفید و سفت هستند، پس باید دلیل آویزان شدن برگ های فیکوس خود را در جای دیگری پیدا کنید.

پیشنهاد مطالعه: نگهداری از فیکوس لیراتا (فیکوس آفریقایی) در آپارتمان

اما در صورت پوسیدگی ریشه، باید اقدامات سریع برای درمان آن را انجام دهید. بهترین راه برای نجات فیکوس از پوسیدگی ریشه، منتقل کردن آن به خاک گلدان جدید است. پس، گیاه را از گلدان بیرون بیاورید، ریشه‌های آلوده را هرس کنید و سپس آن را در خاک جدید با زهکشی مناسب بکارید. در آخر، گیاه را به خوبی آبیاری کنید و بگذارید تا بهبود پیدا کند.

 

4. نور ناکافی

فیکوس، یک گیاه آپارتمانی گرمسیری است و اگر نور کافی به آن نرسد، برگ‌هایش شروع به قهوه‌ای شدن و آویزان شدن می‌کنند؛ بنابراین، باید فیکوس خود را در محیطی روشن و زیر نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید تا بتواند به خوبی رشد کند. به طور کلی، فیکوس می‌تواند تا حدی، مقداری از نور مستقیم خورشید را تحمل کند، اما تحمل آن در برابر نور کم، بسیار کمتر است و می‌تواند دلیل آویزان شدن برگ های فیکوس شما باشد.

پس، بهتر است در هفته، گلدان فیکوس خود را به صورت 90 درجه بچرخانید تا مطمئن شوید که همه برگ‌های فیکوستان به مقدار مساوی نور دریافت می‌کنند. این امر باعث می‌شود تا از ریزش برگ‌ها در قسمت‌هایی از گیاه فیکوس شما جلوگیری به عمل آید.

 

5. تغییرات فصلی

تغییر فصول هم می‌تواند یک دلیل آویزان شدن برگ های فیکوس شما باشد. گیاه فیکوس نسبت به تغییرات فصلی مثل نور، دما و رطوبت با آویزان کردن و انداختن برگ‌هایش واکنش نشان می‌دهد. این، یک بخش طبیعی از چرخه رشد فیکوس است.

شما می‌توانید در فصول سرد سال که گیاه با سرعت کمتری رشد می‌کند با آبیاری مناسب آن، گرم کردن محیط خانه و مه پاشی گیاه برای حفظ رطوبت آن از آویزان شدن برگ‌های فیکوس خود جلوگیری کنید. با این حال، اگر با انجام این کارها، همچنان فیکوس شما برگ‌ریزی دارد، نگران نباشید؛ چرا که در بهار این برگ‌ها دوباره می‌رویند.

 

6. خشکی

فیکوس هم مثل خیلی از گیاهان آپارتمانی دیگر، هوای سرد و خشک را دوست ندارد؛ چرا که یک دلیل آویزان شدن برگ های فیکوس، واکنش این گیاه نسبت به خشکی و دمای محیط پایین است و گیاه مجبور می‌شود به خواب زمستانی برود.

برای جلوگیری از خوابیدن و آویزان شدن برگ‌های فیکوس خود، ساده‌ترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که با درزگیری پنجره‌ها و دریچه های هوا از ورود هوای سرد به داخل محیط جلوگیری کنید.

 

7. آفات و حشرات

یک دلیل آویزان شدن برگ های فیکوس، پاسخ استرس گیاه به هجوم آفات و حشرات است. از رایج‌ترین این حشرات می‌توانیم به حشرات فلسی، شپشک آرد آلود و کنه تار عنکبوتی اشاره کنیم که همگی این حشرات در بیشتر گیاهان آپارتمانی و به خصوص فیکوس باعث ایجاد مشکلاتی می‌شوند. این حشرات با کاهش دما در پاییز و با روشن کردن سیستم گرمایشی خانه‌تان، بیشتر می‌شوند.

بنابراین، برای جلوگیری از گسترش آلودگی، بایستی ابتدا شاخه و برگ‌های آلوده را هرس کنید و دور بیاندازید و سپس از یک اسپری آفت‌کش برای از بین بردن این آفات و حشرات استفاده کنید.

 

8. بیماری‌های باکتریایی و عفونت‌های قارچی

استرس ناشی از بیماری‌های باکتریایی و آلودگی‌های قارچی هم دلیل دیگری است که باعث آویزان شدن و ریزش برگ‌های فیکوس شما می‌شود.

گال طوقه، لکه برگی، آنتراکنوز و بلایت جنوبی از شایع‌ترین این بیماری‌ها هستند که با آسیب رساندن به بافت گیاه باعث نفوذ آلودگی به فیکوس شما می‌شوند.

برای از بین بردن این عوامل بیماری‌زا، می‌توانید از قارچ‌کش‌ها برای درمان مؤثر گیاه فیکوستان استفاده کنید.

 

 

جمع‌بندی

در حالی که مراقبت از فیکوس کار ساده‌ای است اما به دلایلی که در این مقاله به آن‌ها پرداختیم، برگ‌های این گیاه شروع به آویزان و شل شدن می‌کنند. شما می‌توانید با خواندن این مقاله و دانستن مهم‌ترین دلیل آویزان شدن برگ های فیکوس، اقدامات لازم را برای پیشگیری و درمان شل شدن برگ فیکوس خود انجام دهید.

آویزان و شل شدن برگ‌های فیکوس می‌تواند در نتیجه آبیاری بیش از حد، پوسیدگی ریشه، نور کم، تغییر فصل، آفات و حشرات و بیماری‌های قارچی رخ دهد

سؤالات متداول

دلیل آویزان شدن برگ های فیکوس چیست؟

آویزان و شل شدن برگ‌های فیکوس می‌تواند در نتیجه آبیاری بیش از حد، پوسیدگی ریشه، نور کم، تغییر فصل، آفات و حشرات و بیماری‌های قارچی رخ دهد.

چطور از آویزان شدن برگ‌های فیکوس خود جلوگیری کنیم؟

رطوبت خاک گیاه را تنظیم کنید، آبیاری بین دو نوبت را برای زمانی که خاک گیاه خشک شده، انجام دهید، فیکوس را در زیر نور روشن و غیر مستقیم خورشید نگهداری کنید، دمای محیط را متعادل کنید، از اسپری آفت‌کش و قارچ‌کش استفاده کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *