نگهداری گل و گیاه آپارتمانی

شرایط نگهداری از گیاه قاشقی در آپارتمان

☘️ نگهداری از گیاه قاشقی

پپرومیا یا همان قاشقی خودمان، گیاه عالی و مناسب، به خصوص برای افراد مبتدی است چون نگهداری بسیار راحت و آسانی دارد. شاخ و برگ پپرومیا در اشکال، اندازه‌ها، رنگ‌ها و بافت‌های متنوعی وجود دارد و می‌توان از 1000 گونه پپرومیا نام برد که نحوه مراقبت و نگهداری آنها بسیار مشابه هم است. این گیاه بومی ‌مناطق گرمسیری آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی است و از گیاهان  با برگ‌های آبدار محسوب می‌شود؛ به همین دلیل با مقادیر کم تا متوسط ​​آب و نور غیر مستقیم متوسط ​​تا روشن رشد می‌کند.

مقاله مرتبط: علت ریزش برگ قاشقی(سیاه شدن برگ قاشقی)

 

اطلاعات کلی :

نام علمی Peperomia Piperaceae
بومی آمریکای مرکزی و جنوبی
شکل بسته به نوع به شکل بوته‌ای یا دنباله دار
حداکثر اندازه ۳۰ تا ۴۵ سانتیمتر
نیاز آب کم تا متوسط
نیاز نور متوسط  نور غیر مستقیم
رطوبت متوسط تا زیاد
دما ۱۵-۲۴ درجه سانتیگراد
روش تکثیر قلمه از برگ و ساقه
سمی بودن غیر سمی

 

چگونه از گیاه قاشقی مراقبت کنید؟

پست اینستاگرامی باغ ارم در مورد نگهداری از گیاه قاشقی

پست اینستاگرامی باغ ارم در مورد نگهداری از گیاه قاشقی

💚 نور مورد نیاز

گیاهان قاشقی در نور غیر مستقیم متوسط ​​تا روشن بهترین عملکرد را دارند و پشت پنجره‌های رو به شرق یا غرب به خوبی رشد می‌کنند؛ البته این گیاهان می‌توانند در نور کم یا حتی نور فلورسنت هم به حیات خود ادامه دهند. توجه داشته باشید که رشد آنها در شرایط کم نور، کندتر خواهد بود و گیاه به آب کمتری نیاز دارد؛ بنابراین در چنین شرایطی بیش از حد آبیاری نکنید. اگر گیاهان خود را در تابستان بیرون می‌برید، از نور مستقیم خورشید برای قاشقی خودداری کنید.

 

💚 آب مورد نیاز

در مورد گیاه قاشقی، بهتر است کمتر آبیاری کنید تا آبیاری بیش از حد. این گیاهان به ویژه در برابر پوسیدگی ریشه حساس هستند و به سختی می‌توان آنها را بعد از این آسیب برگرداند. بنابراین آبیاری بیش از حد برای این گیاه خیلی خطرناک است. قاشقی‌ها گیاهانی آبدار هستند و برگ‌های ضخیمشان به آنها اجازه می‌دهد آب را در خود نگه دارند؛ درنتیجه، اگر گه‌گاه آبیاری گیاه را فراموش کردید، اتفاق خاصی نمی‌افتد.

بین آبیاری اجازه دهید خاک خشک شود؛ اگر برگ‌ها و ساقه‌ها هنوز سفت هستند و خاک گلدان هنوز مرطوب است، یکی ۲ روز صبر و سپس آبیاری کنید. گونه‌های قاشقی با برگ‌های ضخیم‌تر و مومی‌تر، آبدارتر هستند و باید فاصله بین آبیاری آنها بیشتر باشد.

وقتی نوبت به آبیاری قاشقی رسید، از یک تکه چوب استفاده و  به آرامی‌سوراخ‌هایی را در خاک ایجاد کنید. مراقب باشید که ریشه‌ها را زخمی نکنید. این کار باعث تهویه خاک می‌شود و به ان هوادهی می‌گویند. این کار همچنین اجازه می‌دهد آب به تمام قسمت‌های ریشه برسد. سپس به آرامی ‌و به طور کامل آبیاری کنید، تا زمانی که خروج آب را از سوراخ‌های زهکشی مشاهده کنید. اجازه دهید آب کاملا تخلیه شود و آب جمع شده در زیر گلدانی را هم تخلیه کنید.

 

پیشنهاد مطالعه: نگهداری از گیاه یوکا در آپارتمان(نور،آبیاری، دما و نوع خاک)

 

💚 خاک مناسب قاشقی

از آنجایی که قاشقی مستعد پوسیدگی ریشه است، از مخلوط گلدانی سبک با زهکشی خوب و گلدانی با سوراخ‌های زهکشی استفاده کنید. گیاهان قاشقی از ایستادن در آب متنفرند، بنابراین زهکشی برای نگهداری آنها، اصل کلیدی و اساسی است. در حالی که آنها در هر نوع خاک گلدان زندگی می‌کنند اما بهتر است مقداری ماسه یا پرلیت اضافی را برای افزایش زهکشی و متخلخل کردن خاک استفاده کنید. به این ترتیب هوا به ریشه‌ها می‌رسد.

 

💚 کود مناسب قاشقی

در تابستان، قاشقی خود را هر چند هفته یکبار تغذیه کنید. می‌توانید این مقدار را به حدود یک بار در ماه و حتی ‌کمتر در زمستان کاهش دهید. با یک کود متعادل برای گیاهان آپارتمانی این کار را انجام دهید، اما اگر بتوانید از کود کمی‌ غنی‌تر از نیتروژن استفاده کنید، بهتر است.

به صورت ماهانه استفاده از کود 12 12 36 برای تقویت گیاه، هر سه ماه یکبار استفاده از کود هیومیک اسید برای تقویت ساختار خاک و هر 5 ماه شارژ بستر گلدان با خاک ورمی کمپوست.

 

💚 رطوبت مناسب قاشقی

در سرزمین بومی خود، قاشقی رطوبت زیادی را تجربه می‌کند و برای داشتن گیاهی سالم  باید چنین شرایطی در خانه هم ایجاد کنید. اگر در آب و هوای خشک زندگی می‌کنید، می‌توانید از یک دستگاه بخور یا سینی سنگریزه برای افزایش سطح رطوبت خانه استفاده کنید. با این حال، قاشقی‌ها گیاهان بخشنده‌ای هستند و گیاه شما در هوای خشک‌تر هم به خوبی رشد می‌کند.

 

 

انواع پپرومیا

بیش از هزار گونه قاشقی وجود دارد و ما نمی‌توانیم همه آنها را در اینجا معرفی کنیم اما در اینجا برخی از کلاسیک‌ها و برخی از نمونه‌های محبوب قاشقی را به شما معرفی می‌کنیم:

قاشقی هندوانه‌ای (Peperomia argyreia) : به خاطر برگ‌های سبز تیره با راه راه‌های موازی درست مشابه پوست هندوانه به این نام شناخته می‌شود.

قاشقی ابلق (Peperomia obtusifolia) : دارای برگ‌های بیضی است و به صورت عمودی رشد می‌کند.

پپرومیا روسو :(Peperomia caperata ‘Rosso’) : دارای برگ‌های سبز نیزه‌ای شکل با برآمدگی‌های عمیق و فرورفتگی‌های قرمز روشن است.

قاشقی رشته لاک پشت‌ها (Peperomia prostrata) : نوعی پپرومیا دنباله دار با برگ‌های گرد کوچک است که مانند پوسته لاک پشت به نظر می‌رسد.

پپرومیا کاپراتا:  Peperomia caperata  نوعی پپرومیا با برگ‌های نقره‌ای براق یا موج‌دار است.

پپرومیا قطره باران (Peperomia polybotrya) : یکی از پپرومیاهای بزرگ است که دارای برگ‌های قطره‌ای شکل و بزرگ است و ساقه‌های آن به صورت عمودی رشد می‌کنند.

 

 

مشکلات گیاهان قاشقی

برگ بیمار و آفت زده گیاه قاشقی

آفات :  قاشقی نسبت به آفات مقاوم است اما در برابر شپشک آرد آلود حساس است. برای محافظت از گیاه خود در برابر شپشک‌های آردآلود و سایر آفات، می‌توانید از یک اسپری پیشگیرانه مانند روغن باغبانی استفاده کنید.

پوسیدگی ریشه:  قاشقی مستعد پوسیدگی ریشه است و در اغلب مواقع تنها راه حل، جلوگیری از این اتفاق است. برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه، مطمئن شوید که گلدان سایز مناسب را برای قاشقی خود انتخاب کنید؛ گلدان خیلی بزرگ رطوبت اضافی را برای مدت طولانی در نزدیکی ریشه‌ها نگه می‌دارد و احتمال پوسیدگی ریشه ایجاد می‌کند. همچنین اجازه دهید، خاک در فاصله ۲ آبیاری کاملا خشک شود.

ادم یا ورم نابهنجار:  لکه‌های متورم روی برگ‌های پپرومیا یا برجستگی‌های قهوه‌ای چوب پنبه ‌مانند که قابل مالش نیستند، نشانه ادم هستند. ادم نشانه آبیاری بیش از حد یا آبیاری نامناسب است. مطمئن شوید که قاشقی خود را فقط زمانی آبیاری کنید که ۵ سانتیمتر  بالای خاک خشک شده و برگ‌ها کمی ‌شل و ول شده باشند؛ قبل از آبیاری، به روش گفته شده در بالا، خاک را هوادهی کنید.

ریختن برگ‌ها:  قاشقی وقتی در حال از دست دادن برگ است یعنی از  وضعیت آبیاری خود ناراضی و اغلب نشانه آبیاری بیش از حد است. علائم آبیاری بیش از حد باید بررسی شود: برگ‌ها چاق و سفت می‌شوند، دمبرگ‌ها تیره به نظر می‌رسند، یا خاک گلدان دائما مرطوب است. اگر به نظر نمی‌رسد که مشکل گیاه، آبیاری بیش از حد باشد، مطمئن شوید که قاشقی شما در نزدیکی هوای سرد یا زیر نور مستقیم خورشید نیست.

 

پیشنهاد مطالعه: علت زرد شدن برگ‌های بابا آدم (زرد شدن بابا آدم)

 

⁉️ سوالات متداول برای کمک به رشد پپرومیا

  • آیا پپرومیا هوا را تمیز می‌کند؟

بله، قاشقی‌ها در تصفیه هوا عالی هستند؛ به همین دلیل، آنها یک انتخاب عالی برای آپارتمان‌های شهری هستند. حتی باید یکی را در اتاق خواب خود قرار دهید زیرا آنها می‌توانند سطح اکسیژن اتاق را بالا ببرند و در نتیجه خواب بهتری داشته باشید.

  • آیا باید گیاهم را آبپاشی کنم؟

باید مطمئن شوید که قاشقی شما رطوبت زیادی دارد؛ به خصوص در زمستان که  به دلیل روشن بودن سیستم‌های گرمایشی، هوای داخل خانه خشک می‌شود. اگر بتوانید هوای اطراف گیاه خود را تا حد امکان مرطوب نگه دارید، شرایط مورد نیاز گیاه را در طبیعت تقلید خواهید کرد و بسیار سالم‌تر به نظر می‌رسد.

اسپری آب، روش مناسبی برای افزایش رطوبت نیست؛ به خصوص اگر در اواخر روز این کار را انجام می‌دهید چون آب فرصت تبخیر ندارد، برگ‌ها مرطوب می‌مانند و زمینه برای رشد عفونت‌های قارچی فراهم می‌شود.

 

  • قاشقی چقدر بزرگ خواهد شد؟

قاشقی به آرامی ‌رشد می‌کند. آنها جمع و جور هستند و در صورت نیاز می‌توانید با هرس کردن آنها و تشویق آنها به پرپشت شدن، گیاهان را کوچک نگه دارید.

 

  • آیا قاشقی می‌تواند در بیرون از خانه زندگی کند؟

بله؛ قاشقی در ماه‌های گرم‌تر در سایه در فضای باز بهترین عملکرد را دارد اما از تابش مستقیم نور خورشید اجتناب کنید. فقط مطمئن شوید که آنها را قبل از اینکه شب‌ها سرد شوند، به داخل برگردانید.

 

  • چگونه می‌توان فهمید که قاشقی به آب نیاز دارد؟

به ‌جای تکیه بر یک برنامه زمان‌بندی مشخص برای آبیاری قاشقی، بهترین گزینه این است زمان آبیاری گیاه خود را شناسایی کنید:

  • برگ‌ها را لمس کنید؛ برگ‌های قاشقی باید سفت باشند. اگر احساس می‌کنید نرم هستند، گیاه شما به رطوبت بیشتری نیاز دارد.
  • خاک را بررسی کنید. انگشت خود را در خاک کنید، قبل از اینکه به گیاهتان آب بیشتری بدهید، ۵ سانتیمتر بالایی خاک باید خشک شود.

به طور کلی، اگر قاشقی شما در نور روشن‌تری باشد یا برگ‌های نازک‌تری داشته باشد، دفعات آبیاری شما بیشتر خواهد بود.

 

  • قاشقی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنید؟

اگر گیاهی وجود دارد که برای هر فردی مناسب باشد، قاشقی است. تا زمانی که نور کافی داشته باشند، تقریباً در هر فضایی با خوشحالی رشد می‌کنند و به ندرت شکایت می‌کنند. قاشقی برای همه یک انتخاب عالی است و با تنوع بسیار زیادی که دارد، مطمئناً یکی را پیدا خواهید کرد که دوست داشته باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *