بیماری و آفت گیاه

 🍂 چرا برگ‌های آگلونما زرد می‌شود؟ (درمان زرد شدن برگ آگلونما)

آگلونما یکی از گیاهان محبوب آپارتمانی است که به‌عنوان یکی از بهترین گیاهان برای تصفیه هوای خانه، این روزها مورد توجه قرار گرفته است. آگلونما گیاهی با رشد متوسط است که برای اینکه سلامت و شاداب باشد باید به خوبی از آن مراقبت شود. یکی از مشکلاتی که آگلونما با آن روبرو می‌شود، زرد شدن برگ‌های گیاه است. این زرد شدن عموما به‌دلیل کمبود رطوبت است. اما گاهی لازم است که خاک گیاه عوض شود یا ممکن است گیاه به وجود کرم خاکی در خاک خود واکنش نشان داده باشد. پس مهم‌ترین قدم این است که دلیل زرد شدن برگ‌ها را پیدا کنید. با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد این گیاه و راه‌های حل مشکلات آن بدانیم.

ویژگی‌های آگلونما

آگلونما گیاهی است از خانواده شیپوری‌ها که بومی مناطق گرمسیری شرق آسیاست. آگلونما ساقه‌های کوتاه و برگ‌های نسبتا پهنی دارد که فرم و رنگ‌های گوناگونی دارند. این گیاه به دلیل مقاومت بالا و ویژگی مثبت اکسیژن سازی،‌ از جمله گیاهان آپارتمانی پرطرفدار به حساب می‌آید.

آگلونما را در انواع ابلق، سفید، بلک، صورتی،‌ سیلور کویین، امرالدبی،‌کاتلاس و بی جی فریمن در بازار دیده می‌شود. تفاوت انواع آگلونما معمولا در شکل و فرم برگ‌ها و رنگ آن‌هاست . روش‌های نگهداری تمامی این گیاهان تقریبا مشابه هم هستند.

شرایط نگهداری آگلونما

برای اینکه هر گیاهی رشد خوب و ماندگاری داشته باشد، باید به شرایط نگهداری آن کاملا توجه کرد. در مورد آگلونما،‌ شرایط نگهداری مناسب،‌ باعث می‌شود که گیاه شاداب بوده و رشد بسیار خوبی داشته باشد.

👈🏼 آبیاری آگلونما

آبیاری گیاهان یکی از مهم‌ترین بخش‌های نگهداری از آن‌هاست. آبیاری کم یا زیاد، هرکدام می‌توانند آسیب‌های زیادی به گیاه وارد کنند. در مورد آگلونما، به دلیل اینکه این گیاه بومی مناطق گرم و مرطوب است، باید مراقب باشیم که آب زیاد برای آن اصلا مناسب نیست. کافی است در روزهای گرم ۲ تا ۳ بار در هفته و در زمستان ۱ بار در هفته این گیاه را آبیاری کنید. قبل از آبیاری به خاک گیاه دقت کنید. اگر خاک مرطوب بود گیاه نیاز به آب ندارد.

👈🏼 خاک مناسب آگلونما

برای آگلونما از خاک‌‌های آماده‌ای که در گلفروشی‌ها هست می‌توانید استفاده کنید. علاوه بر آن، ترکیب خاک باغچه با ماسه و رس هم می‌تواند خاک مناسبی برای این گیاه باشد. خاک‌هایی که میزان اسیدیته بالایی دارند برای آگلونما مناسبند. مراقب باشید که خاک آگلونما باید سبک باشد تا گیاه بتواند به‌راحتی نفس بکشد. زه‌کشی خاک این گیاه اهمیت زیادی در میزان رشد و سلامت آن دارد. برای خرید خاک بستر آماده کاشت با زهکشی مناسب برای گیاه آگلونما کلیک کنید.

👈🏼 نور مناسب آگلونما

آگلونما گیاهی است که به نور مستقیم نیاز ندارد و به همین دلیل انتخاب خوبی برای آپارتمان‌هاست. در هر نقطه از خانه که میزان نور غیرمستقیم و کم وجود دارد،‌ می‌توانید گلدان آگلونما را قرار دهید. البته این موضوع به نوع گیاه هم بستگی دارد. برای مثال،‌ نوع ابلق آگلونما نسبت به انواع دیگر، نور بیشتری لازم دارد. بهتر است آگلونما در نزدیکی پنجره اما دور از نور مستقیم نگهداری شود.

👈🏼 دمای مناسب آگلونما

دقت کنید که آگلونما گیاه مناطق گرمسیری است. پس نباید در معرض سرما قرار بگیرد. این گیاه را نباید در مقابل وسایل گرمایشی یا سرمایشی قرار داد. یک هوای متعادل در حدود ۲۰ درجه سانتیگراد،‌ بهترین دما برای نگهداری این گیاه است.

👈🏼 رطوبت مورد نیاز آگلونما

رطوبت نسبی تقریبا برای بیشتر گیاهان آپارتمانی لازم است. در مورد آگلونما،‌ کمبود رطوبت باعث از بین رفتن برگ‌های گیاه می‌شود. هرچقدر هوا گرم‌تر شود، گیاه به رطوبت بیشتری نیاز دارد. به این منظور می‌توانید با کمی آب‌پاشی در ساعت‌های گرم روز، رطوبت مورد نیاز گیاه را فراهم کنید.

👈🏼 کود مورد نیاز آگلونما

برای رشد بهتر گیاهان آپارتمانی، لازم است که در فواصل مشخص، مقداری کود مناسب با گیاه را برای آن تهیه کنیم. آگلونما از ابتدای بهار تا اواخر تابستان در فصل رشد خود قرار دارد. بهتر است در این زمان از کودهای مخصوصی که برای گیاهان آپارتمانی تهیه شده‌اند،‌ استفاده کنید. مقدار مصرف کود را باید با توجه به نوع کود در نظر بگیرید.

کود مناسب گیاه آگلونما: کود کامل NPK سه بیست (20-20-20) به صورت ماهیانه – کود کلات آهن ماهیانه – هیومیک اسید هر 3 ماه یکبار.

 

 

مشکلات گیاه آگلونما + درمان گیاه

مشکلات گیاه آگلونما + درمان گیاه

با وجود توجه و مراقب از گیاهان،‌گاهی پیش می‌آید که متوجه می‌شویم گیاه ما شاداب نیست. دلایل زیادی برای بیمار شدن گیاه وجود دارد که اگر ریشه آن را بشناسیم به سرعت می‌توانیم برای درمان اقدام کنیم. در مورد آگلونما،‌ به چند مورد از مشکلات رایج این گیاه اشاره خواهیم کرد:

🍂 علت زرد شدن برگ‌های آگلونما 

یکی از مشکلات رایج در مورد آگلونما،‌ زرد شدن برگ‌های این گیاه است. اولین دلیل،‌ کمبود رطوبت گیاه است. دلیل دوم می‌تواند آبیاری زیاد گیاه باشد. در واقع هرنوع تنش در آبیاری باعث زرد شدن برگ‌های آگلونما می‌شود. اگر گلدان شما در معرض آفتاب مستقیم هم باشد برگ‌های آن زرد می‌شود. این گیاه در مجاورت گرمای زیاد با زرد شدن برگ‌ها واکنش نشان می‌دهد. آگلونما به وجود کرم‌ خاکی در خاک واکنش نشان می‌دهد. اگر مشکل آبیاری یا نور وجود نداشته باشد،‌ بهتر است خاک گیاه را عوض کنید تا از وجود کرم خاکی یا قارچ در آن مطمئن شوید.

نکته مهم : یکی از دلایل زردی برگ آگلونما وجود کرم خاکی در خاک است. خاک گیاه آگلونما را بررسی و تعویض کنید چون آگلونما به وجود کرم خاکی در خاک واکنش نشان می‌دهد.

 بعضی از آفت‌ها هم باعث زرد شدن برگ‌های آگلونما می‌شوند. یکی دیگر از دلایل زرد شدن برگ‌های این گیاه، کمبود مواد مغذی در خاک گیاه است. کمبود موادی مانند آهن و منگنز می‌تواند منجر به زرد شدن برگ‌های گیاه شود. برای رفع این مشکل می‌توان از کودهای مناسب حاوی این مواد استفاده کرد. پس برای یافتن دلیل زرد شدن برگ‌های این گیاه باید یکی یکی تمام عوامل را بررسی کنید تا متوجه شوید دلیل اصلی کدام‌یک از این موارد است.

🍂 لکه‌های قهوه‌ای روی برگ‌های آگلونما

لکه‌های قهوه‌ای یا سیاه روی برگ‌های آگلونما،‌ می‌تواند نشانه وجود قارچ روی برگ‌ها باشد. برای از بن بردن این قارچ‌ها باید از سموم مناسب استفاده کرد.

🍂 پژمرده شدن برگ‌های آگلونما

پژمرده شدن برگ‌ها معمولا نشانه وجود قارچ در خاک گیاه است. برای از بین بردن قارچ‌ها باید از سموم مخصوص استفاده کرد.

سخن پایانی

اگر تمامی مراحل نگهداری گیاهان به‌خوبی انجام شوند، گیاه سلامت و شاداب خواهد بود. اگر می‌خواهید آگلونمای شما سالم باشد،‌ به میزان آب و نوع خاک آن توجه ویژه داشته باشید. دقت کنید اگر برگ‌های گیاه شما زرد شده بود مهمترین دلیل کمبود رطوبت در گیاه است. بعد از آن خاک گیاه را بررسی و تعویض کنید چون آگلونما به وجود کرم خاکی در خاک واکنش نشان می‌دهد.

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “ 🍂 چرا برگ‌های آگلونما زرد می‌شود؟ (درمان زرد شدن برگ آگلونما)

  1. بی نام گفت:

    مفید و قابل استفاده است

    1. N1.narbeh گفت:

      تشکر از لطف شما دوست عزیز

  2. بی نام گفت:

    درباره ی تقویت و نگهداری گل های آپارتمانی دراسینا،بنسان و شفدریا بی زحمت توضیح بفرمایید

  3. زهره شمشیری گفت:

    سلام و تشکر🌹لطفادرباره تقویت و نگهداری1_دراسینا2_بن سای3_شفدریا توضیح بفرمائید سپاسگذارم🌷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *