نگهداری گل و گیاه آپارتمانی

۶ گیاه آپارتمانی حساس (🍂 نازک نارنجی)

عکس شاخص مقاله 6 گیاه آپارتمانی حساس

6️⃣ گیاه آپارتمانی حساس

گیاهان آپارتمانی این روزها تبدیل به بخش زیبای دکوراسیون خانه‌های ما شده‌اند. جدا از بحث زیبایی، بسیاری ازاین گیاهان، با تصفیه هوای خانه، تنفس را در هوای آلوده شهرهای بزرگ آسان‌تر کرده‌اند. اما همان‌قدر که تماشای یک گلدان سرسبز و سلامت، حال ما را خوب می‌کند، دیدن یک گلدان بی‌حال و پژمرده، می‌تواند باعث کلافگی ما شود.

به همین دلیل باید با دانستن شرایط نگهداری گیاهان آپارتمانی، مراقب سلامتی آن‌ها باشیم. بعضی از گیاهان نیاز به مراقبت بیشتری دارند. این گیاهان اصطلاحا خیلی حساس و نازک‌نارنجی هستند و باید با دقت بیشتری از آن‌ها مراقبت کرد. در این مطلب در مورد ۶ گیاه نازک نارنجی خواهیم گفت.

گیاهان به چه مواردی حساس هستند؟

وقتی بحث حساس بودن گیاه مطرح می‌شود،‌ باید بدانیم که این موضوع با سلامت و طول عمر گیاه رابطه دارد. پس نباید از آن به سادگی گذشت. بسیاری از گیاهان به دمای هوا حساسند. معمولا گیاهانی که بومی مناطق گرم و استوایی هستند،‌ در مجاورت باد و سرما از بین می‌روند. بسیاری از گیاهان به آبیاری زیاد یا کم واکنش می‌دهند. پس هنگام انتخاب گیاه باید حتما در مورد مقدار آب مورد نیاز آن بدانیم. بعضی از گیاهان را به‌راحتی می‌توانید با دکوراسیون منزل جابه‌جا کنید. اما بعضی دیگر آنقدر نازک‌نارنجی هستند که اگر جای آن‌‌ها را تغییر دهید، از بین می‌روند. این گیاهان قدرت تطابق با شرایط جدید را ندارند.

بعضی از گیاهان در برابر نور کم یا زیاد حساس هستند. پس باید بدانید که آن‌ها را در چه فاصله‌ای از پنجره و منبع نور قرار دهید. خلاصه که برای داشتن گیاه سالم با رشد خوب،‌ اطلاع از شرایط نگهداری، اهمیت زیادی دارد.

 

گیاهان آپارتمانی نازک نارنجی

در این قسمت می‌خواهیم ۶ گیاه آپارتمانی حساس را نام ببریم. این گیاهان معمولا در میان پرطرفدارترین گیاهان آپارتمانی هستند که بسیاری از مردم آن‌ها را در خانه نگه می‌دارند.

🧡 ۱.سانسوریا را نباید زیاد آبیاری کنید

گیاه سانسوریا

سانسوریا یکی از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی است که به دلیل دوام زیاد و رشد خوبش، مورد توجه مردم قرار گرفته است. این گیاه یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی است که در تصفیه هوای خانه نقش دارد و باید از آن خوب مراقبت کرد. سانسوریا گیاه مقاومی است و در شرایط مختلف آب و هوایی به‌خوبی رشد می‌کند. اما این گیاه به آبیاری زیاد،‌ سریعا واکنش نشان می‌دهد. سانسوریا به آب بسیار کمی نیاز دارد. قبل از آبیاری باید خاک گلدان را بررسی کنید و اگر کاملا خشک بود به آن آب بدهید. زه‌کشی خاک گلدان هم مهم است که آب در داخل خاک باقی نماند.

اگر آب زیاد در خاک سانسوریا باشد،‌ ریشه این گیاه می‌پوسد و شما یک‌باره متوجه می‌شوید که برگ‌های بلند سانسوریا از ریشه جدا شده است. پس مراقب باشید که در تابستان هفته‌ای یک‌بار و در زمستان دو هفته یک‌بار آب برای سانسوریا کافی است.

 

🧡 ۲. بنجامین را نباید جابه‌جا کنید

گیاه بنجامین

بنجامین گیاهی است که به جابه‌جایی حساس است. این گیاه را باید در کنار پنجره قرار داد تا نور خوب داشته باشد. برگ‌های بنجامین نور را جذب کرده و فتوسنتز می‌کنند. اگر شما جای گلدان را تغییر دهید، بنجامین منبع نور خود را از دست داده و زمان می‌برد تا با مکان جدید مانوس شود. در این صورت حتما متوجه می‌شوید که برگ‌های این گیاه زرد شده و شروع به ریزش می‌کند.

پس مراقب باشید که گلدان بنجامین را جابه‌جا نکنید. آن را در محلی قرار دهید که با تغییرات دکوراسیون خانه،‌ نیاز به جابه‌جایی گلدان شما نباشد.

 

🧡 ۳. زاموفیلیا را نباید زیاد آبیاری کنید

گیاه زاموفیلیا

زاموفیلیا گیاه مقاومی است که بومی مناطق گرمسیری آسیا است. به همین دلیل این گیاه مقاومت خوبی نسبت به کم‌آبی دارد. آبیاری زیاد این نوع گیاهان باعث پوسیدگی ریشه و از بین رفتن آن می‌شود. زاموفیلیا را تنها زمانی باید آبیاری کرد که خاک گلدان کاملا خشک باشد. حتی ذره‌ای رطوبت روی خاک نشان می‌دهد که گیاه نیاز به آب ندارد. مراقب زه‌کشی گلدان زاموفیلیا هم باشید. آب نباید داخل خاک باقی بماند. نکته مهم دیگر در مورد زاموفیلیا این است که نباید برگ‌های این گیاه را آب‌پاشی کنید. آب زیاد این گیاه را از بین می‌برد.

اگر متوجه شدید که ساقه زاموفیلیا خم شده یا برگ‌های گیاه زرد شده‌اند،‌ به احتمال زیاد به گیاه زیاد آب داده‌اید و گیاه نازک نارنجی شما اذیت شده است.

خرید انواع زاموفیلیا از فروشگاه ینترنتی باغ ارم، مرکز تخصصی فروش انواع زاموفیلیا با بهترین کیفیت + کمترین قیمت

 

🧡 ۴. کاکتوس نباید در نور کم باشد

کاکتوس

کاکتوس بومی مناطق گرمسیری است. به همین دلیل بسیاری از افراد فکر می‌کنند که این گیاه باید در معرض نور مستقیم خورشید باشد. اما این‌طور نیست. اگر شما گلدان کاکتوس را در معرض نور مستقیم قرار دهید گیاه شما خیلی زود از بین می‌رود. آفتاب باعث سوختن برگ‌های کاکتوس می‌شود. نور مناسب کاکتوس،‌ نور غیر مستقیم است.

حساسیت این گیاه نسبت به نور کم،‌ باعث از بین رفتن آن می‌شود. بهتر است گلدان کاکتوس را گاهی بچرخانید تا تمام قسمت‌های کاکتوس به یک میزان نور دریافت کند.. پس یادمان باشد. کاکتوس به‌عنوان یک گیاه نازک نارنجی،‌ به نور کم واکنش نشان می‌دهد.

 

🧡 ۵. فیکوس را نباید جابه‌جا کنیم

فیکوس

فیکوس گیاهی است با برگ‌های پهن سبز که به نظر مقاوم می‌آید. این گیاه از سال‌‌های خیلی دور در خانه‌های ایرانی پرورش پیدا کرده و حالا تبدیل به یکی از گیاهان ثابت آپارتمانی شده است. برخلاف ظاهر مقاومی که فیکوس از خود نشان می‌دهد،‌ این گیاه نیاز به مراقبت زیادی دارد.

یکی از مهمترین بخش‌های مراقبت از فیکوس، عدم جابه‌جایی این گیاه است. اگر شما جای گلدان فیکوس را عوض کنید، خیلی زود متوجه می‌شوید که برگ‌های گیاه زرد شده و می‌ریزند. فیکوس حتی به تعویض گلدان هم واکنش نشان می‌دهد. تعویض گلدان باید در زمان مناسب و توسط افرادی که حرفه‌ای هستند انجام شود تا ریشه هوا نخورد. فیکوس یکی دیگر از گیاهان نازک نارنجی است که نباید به ظاهر قدرتمندش توجه کرد.

پیشنهاد مطالعه: ۷ گیاه آپارتمانی که به آبیاری زیاد حساس هستند

 

🧡 ۶. کاج مطبق نباید در نور کم باشد

کاج مطبق

کاج مطبق یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی محبوب است. با اینکه بسیاری فکر می‌کنند کاج مطبق هم مانند درخت کاج مقاوم است و در هر شرایطی می‌تواند رشد کند،‌ اما این گیاه از اتفاق خیلی هم نازک نارنجی است.

کاج مطبق شرایط نگهداری ویژه‌ای دارد که باید با توجه به نوع و سن گیاه به آن‌ها توجه کرد. این گیاه همان‌قدر که به نور زیاد واکنش نشان می‌دهد،‌ نور کم را نیز دوست ندارد. تابش مستقیم نور خورشید به کاج مطبق باعث از بین رفتن این گیاه می‌شود. بهترین نور برای کاج مطبق، نور غیرمستقیم پنجره است.

معمولا کاج مطبق به سمت نور خم می‌شود. به‌همین دلیل بهتر است در فصل‌هایی که نور زیاد داریم،‌ گاهی گلدان را بچرخانیم تا به همه قسمت‌ها به یک اندازه نور برسد. نور کم باعث می‌شود که برگ‌های کاج مطبق بریزد. از طرفی نور زیاد هم باعث سوختن و خشکی برگ‌ها می‌شود. پس با یک نور ملایم حال گیاه خود را خوب کنید.

پیشنهاد مطالعه: علت زرد شدن برگ‌های بابا آدم (زرد شدن بابا آدم)

سخن پایانی

گیاهان برای یک جا بودن خلق شده‌اند نه حرکت. بیشتر گیاهان دوست ندارند که شرایط زندگی‌شان تغییر کند و هر روز در یک قسمت از خانه قرار بگیرند. ما شاید به این گیاهان نازک نارنجی یا حساس بگوییم اما واقعیت این است که گیاه با شرایط آب و هوایی و نور و آبیاری مناسب خود خو گرفته و با تغییر شرایط اذیت می‌شود.

معمولا ریختن یا زرد شدن برگ‌ها یا شل شدن ساقه گیاهان آپارتمانی، می‌تواند نشانه تغییری در روتین برنامه این گیاهان باشد. اگر این گیاهان را در خانه نگه می‌دارید باید به شرایط آب و هوایی آن توجه کنید تا گیاه شما همواره سلامت و شاداب باشد.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *