نگهداری گل و گیاه آپارتمانی

 نگهداری از گیاه یوکا در آپارتمان(نور،آبیاری، دما و نوع خاک)

شرایط نگهداری از یوکا

 بررسی شرایط نگهداری از گیاه یوکا 

یوکا یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی است که به دلیل مقاومت خوبی که دارد، انتخاب خوبی برای آپارتمان‌هاست. برای اینکه بتوانید یک گیاه را به‌خوبی نگهداری کنید باید هم نژاد آن‌را خوب بشناسید و هم روش‌های نگهداری از گیاه را بشناسید تا گل شما رشد خوبی داشته باشد. یوکا از آن دست گیاهانی است که هم می‌توان در آپارتمان نگهداری کرد و هم در حیاط. نگهداری این گیاه خیلی سخت نیست. در این مطلب می‌خواهیم راهنمای نگهداری از یوکا را برایتان ارائه کنیم. با ما همراه باشید.

 

یوکا

یوکا Yucca گیاهی است بومی آمرکیای شمالی که سال‌های زیادی است پا به خانه‌های ما گذاشته است. این گل شباهت زیادی به درخت دارد. به همین دلیل بسیاری به آن درختچه یوکا می‌گویند. یوکاها را هم می‌توان در فضاهای آپارتمانی نگهداری کرد و هم در باغچه‌ها. یوکا یک ساقه نسبتا قطور دارد که در انتهای آن برگ‌های سبز به‌صورت نیزه‌ای قرار گرفته‌اند. بعضی از انواع یوکا هر از گاهی گل‌های زنگوله‌ای شگل سفید رنگ می‌دهد. یوکا با اینکه به‌ظاهر گیاه بسیار مقاومی است، اما برای نگهداری آن باید شرایط مناسبی را فراهم کرد که رشد خوبی داشته باشد.  که در ادامه در مورد آن خواهیم گفت.

 

✳️شرایط نگهداری یوکا

برای نگهداری هر نوع گیاهی باید شرایط مناسب آن گیاه را بدانیم. در مورد یوکا،‌ میزان نور، نوع آبیاری، دمای محیط و نوع خاک تاثیر بسیار زیادی در رشد گیاه دارد.

 

1️⃣ نور مناسب یوکا

معمولا وقتی نام گیاه آپارتمانی را می‌شنویم، فکر می‌کنیم که این گیاهان زیاد به نور نیاز ندارند. اما این‌طور نیست. گیاهان آپارتمانی با توجه به نژاد و انواع مختلفشان به مقداری خاص از نور نیاز دارند. در مورد یوکا، با این را بدانید که این گیاه به تقریبا ۳ ساعت نور روزانه نیاز دارد. یعنی باید در جایی از خانه قرار بگیرد که این مدت زمان را نور کامل داشته باشد. مراقب باشید که این نور نباید با حرارت خیلی زیاد همراه باشد. پس در فصل تابستان مراقب نور یوکا باشید.

نور مناسب یوکا - باغ ارم

نور مستقیم خیلی زیاد و طولانی مدت سبب رنگ پریدگی برگ های یوکا می شود و کمبود نور سبب زرد شدن برگ های یوکا از قسمت پایینی می شود.

 

2️⃣ آبیاری یوکا

دومین نکته مهم در نگهداری گیاهان، میزان مناسب آب‌یاری است. یوکا از آن دست گیاهانی است که تقریبا آب‌یاری زیادی لازم دارد(اما وقتی 3/4 الی 100% گلدان خشک شد). به‌خصوص در فصل تابستان باید هر دو یا سه روز یک‌بار به آن آب بدهید. اما در فصل‌های خنک سال، هروقت خاک خشک شد،‌ آب بدهید. نکته مهم در مورد یوکا این است که برگ‌های این گیاه نیاز به رطوبت نسبی دارند. به‌خصوص در فصل تابستان سطح خاک باید مرطوب باشند. به‌همین دلیل محیط نگهداری یوکا باید رطوبتی نسبی داشته باشد و خشک نباشد. نکته مهم در مورد آب‌یاری یوکا این است که نباید در زیرگلدانی یوکا آب بماند. آب آن‌را خالی کنید که ریشه دچار پوسیدگی نشود.

آبیاری نزدیک به هم از عمده دلایل قارچی شدن گیاه یوکا است.

3️⃣ دما

نکته مهم در نگهداری یوکا،‌ دمای هوا است. یوکا سرما را دوست ندارد. در فصل‌های سرد سال، نباید دمای محیط این گیاه از ۸ درجه کم‌تر باشد. در فصل‌‌های گرم سال یوکا توان تحمل تا ۲۷ درجه دمای خانه را نیز دارد.

 

4️⃣ خاک یوکا

خاک یوکا باید سبک باشد(خاک با زهکشی بالا). حتما به‌زه‌کشی گلدان خود توجه کنید. نباید آب در خاک باقی بماند چون باعث پوسیدگی ریشه می‌شود. بهترین نوع خاک برای یوکا، خاکی است که مقداری شن در آن وجود داشته باشد. شن به‌دلیل تخلخل زیادی که دارد، هوا را به راحتی عبور داده و ریشه را خشک نگه می‌دارد. ترکیب شن و پیت‌ماس بهترین خاک برای یوکا است. به‌شرطی که میزان پیت‌ماس سه برابر شن باشد.

خاک یوکا حتما باید اجزا سنگین زیادی (وزن زیادی)داشته باشد و دارای شن و ماسه باشد تا علاوه بر تخلیل خوب بتواند وزن گیاه را تحمل کند.

 

5️⃣ تهویه

یکی از مهم‌ترین نکات برای یوکا وجود تهویه هواست. هوای محیط باید در گردش باشد. در غیر این صورت احتمال رشد قارچ روی برگ‌ها بسیار زیاد است.

راهنمای نگهداری از گیاه زاموفیلیا در داخل آپارتمان: این مقاله را به صورت کامل از مجله باغ ارم بخوانید.

 

6️⃣ کوددهی

یوکا نیاز به کوددهی دارد. در زمان رشد گیاه، بهتر است یک کود کامل مانند کود 12 12 36 را ماهی یک‌بار به گیاه بدهید. فصل رشد یوکا معمولا در بهار و تابستان است و در فصل‌های سرد نیازی به کوددهی ندارد. گیاهانی هم که رشد کافی کرده‌اند و به اصطلاح مسن شده‌اند دیگر نیازی به کوددهی ندارند.

برنامه مناسب برای کود دهی به یوکا: ماهیانه کود 12 12 36 + ماهیانه کود 10 52 10 + کلات آهن و سه ماه یکبار هیومیک اسید.

استفاده از کود پتاسیوم بالا در برنامه غذایی یوکا کمک می کند گیاه در مقابل بیماری قارچی مقاوم‌تر شود. کمبود مواد مغذی خصوصا پتاسیم سبب لوله شدن برگ ها می شود.

 

7️⃣ تعویض گلدان

معمولا اندازه گلدان باید با سایز گل هماهنگ باشد. اکر یوکا خیلی خوب رشد کند ممکن است ببینید که ریشه‌های آن از خاک بیرون آمده‌اند. در این صورت باید گلدان را تعویض کرده و از گلدان بزرکتری استفاده کنید. تعویض گلدان یوکا بهتر است بعد از فصل گلدهی آن باشد.

یوکا بر خلاف ظاهر چوبی و استواری که دارد، ریشه های بسیار حساسی دارد و باید مراقب باشید در زمان تعویض گلدان آسیب نبیند.

 

8️⃣ تمیزکردن یوکا

برای تمیزکردن برگ‌های یوکا از یک دستمال مرطوب استفاده کنید. هراز گاهی برگ‌های زرد یا برگ‌های قدیمی‌تر که کمی پیر شد‌ه‌اند را از گیاه جدا کنید تا رشد بهتری داشته باشد.

 

روش‌های تکثیر گیاه یوکا

برای تکثیر یوکا بهترین کار بریدن ساقه گیاه است. از هر کجای ساقه که با یک چاقوی بسیاز تیز برش بدهید، و در خاک قرار دهید، یوکا ریشه می‌دهد. بهترین بستر برای قرار دادن قلمه یوکا،‌ ماسه بادی است. در این صورت خیلی خوب و سریع ریشه داده و تبدیل به یک یوکای جوان می‌شود. این روش برای زمانی است که شما یوکا را در خانه نگه می‌دارید.

تکثیر یوکا

برای یوکایی که در باغچه قرار دارد بهترین روش تکثیر ریزوم است. یعنی ساقه گیاه را به قطعات ۸ سانتی‌متری ببرید و سپس آن را در بستر ماسه بادی قرار دهید. سپس آن‌را در یک فضای گرم بکذارید. بعد از شروع رشد آن را به باغچه منتقل کنید.

 

بیماری‌های یوکا

هر گیاهی ممکن است در طول دوران رشدش بیمار شود. در مورد یوکا،‌ چند نوع بیماری رایج وجود دارد:

پوسیدگی ساقه

پوسیدیگی ساقه و انواع بیماری های یوکا

این مشکل شایع‌ترین بیماری در یوکاهاست. این بیماری را در یوکاهای جوان یا ساقه‌های تازه قلمه‌زده بیشتر می‌بینیم. این اتفاق معمولا زمانی رخ می‌دهد که گیاه زیاد آب خورده است. اکر گلدان شما هم زه‌کشی خوبی نداشته باشد احتمال پوسیدگی ریشه بسیار زیاد است.

 

قارچ‌ها

یوکا مستعد ابتلا به انواع قارچ‌هاست. اگر روی برگ‌های گیاه لکه‌های قهوه‌ای، زرد یا نارنجی، سفید و خاکستری دیدید، یوکای شما به قارچ مبتلا شده است. در صورت مشاهده لک‌های قهوه‌ای باید آن برگ را از ساقه جدا کنید و در قسمت‌های دیگر قارچ‌کش بزنید.

در صورت دیدن لکه‌های زرد و نارنجی، هم از قارچ‌کش استفاده کنید. این نوع قارچ بیشتر به‌سراغ برگ‌های قدیمی می‌رود.

لکه خاکستری نوعی قارچ است که براثر تهویه نامناسب روی برگ‌ها ایجاد می‌شود. ابتدا گیاه را سمپاشی کرده و سپس در محیطی با تهویه خوب قرار دهید.

 

شپشک آرد آلو

این نوع شپشک که شبیه به دانه‌های ریز روی برگ‌های یوکا دیده می‌شود باعث زردی و ریزش برگ‌های یوکا خواهد شد. برای از بین بردن آن‌ها می‌توانید از اسپری حشره‌کش استفاده کنید.

قارچ سفید

این نوع قارچ براثر وجود رطوبت زیاد یا سرمای خیلی زیاد روی برگ‌های یوکا دیده می‌شود. این قارچ به رنک سفید و گاهی خاکستری خیلی کم‌رنگ دیده می‌شود. برای از بین بردن آن بعد از استفاده از قارچ‌کش، باید یوکا را به محیطی با رطوبت کم و دمای بالاتر منتقل کنید.

 

سخن پایانی

یوکا با اینکه گیاه بسیار مقاومی است،‌ اما در صورت نبوددن شرایط استاندارد، یا بیمار می‌شود یا خوب رشد نمی‌کند. برای داشتن یک گیاه یوکای سالم، باید شرایط آب‌یاری، نور، کود، خاک مناسب، تهویه و زه‌کشی گلدان را با توجه به نیازهای یوکا فراهم کنید. در ادامه تعدادی از سوالات پرتکرار در مورد یوکا را پاسخ داده‌ایم:

 

سوالات پرتکرار

✔️ چرا برگ‌های یوکا زرد می‌شوند؟ دلیل زرد شدن برگ یوکا،‌ نور کم است. اگر گیاه شما در سایه قرار گرفته باید آن‌را حتما چند ساعت در روز در مقابل نور زیاد قرار دهید تا میزان نور مورد نیازش تامین شود.

✔️ دلیل ایجاد لکه‌های سفید رنگ در پشت برگ‌های یوکا چیست؟ اکر گیاه شما مدت زیادی در سایه بوده و متوجه شدید که به نور نیاز دارد نباید آن را به‌یکباره پشت پنجره ببرید. در این صورت پشت برگ‌های یوکا سفید می شود. باید جابه‌جایی را به‌تدریج انجام دهید تا گیاه به شرایط جدید عادت کند.

✔️ دلیل سوختگی برگ‌های یوکا چیست؟ همان‌قدر که یوکا نور را دوست دارد اما آفتاب مستقیم طولانی‌مدت می‌تواند باعث سوختگی برگ‌های این گیاه شود. پس آن‌را در مقابل نور مستقیم و داغ آفتاب قرار ندهید.

✔️ اگر حیوان خانگی من برگ یوکا را بجود، مریض می‌شود؟ برگ‌های یوکا دارای شیره‌هایی هستند که ممکن است برای بعضی حیوانات خانگی ایجاد مسمومیت کند. پس اگر در خانه حیوان خانگی دارید، یوکا گیاه مناسبی برای شما نیست.

✔️ دلیل سیاه شدن برگ‌های یوکا چیست؟ آبیاری زیاد می‌تواند باعث سیاه شدن و پوسیدن برگ‌های یوکا شود. اکر گیاه شما این مشکل را داشت ابتدا آبیاری را برای مدتی متوقف کنید. سپس لوله‌هایی مانند نی یا لوله خودکار در خاک قرار دهید تا رطوبت خاک خارج شود. وقتی سطح خاک کاملا خشک شد مجددا به آن کمی آب بدهید.

✔️ چرا برگ‌های یوکا کوچک می‌شوند؟ این مشکل زمانی ایجاد می‌شود که یوکا کود کافی دریافت نکرده باشد. البته دمای پایین هوا هم می‌تواند مانعی برای رشد برگ‌های یوکا باشد.

نگهداری از گیاه لیندا در آپارتمان (7 نکته طلایی): این مقاله به صورت کامل در مجله باغ ارم بخوانید.

 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *