نگهداری گل و گیاه آپارتمانی

چطور خاک کاکتوس بسازیم؟(طرز تهیه خاک کاکتوس)

درست کردن خاک کاکتوس - باغ ارم

چطور خاک کاکتوس بسازیم؟

کاکتوس یکی از محبوب‌ترین گیاهان تزیینی در آپارتمان‌هاست که این روزها در شکل‌های مختلف در بیشتر خانه‌ها دیده می‌شود. بسیاری از مردم فکر می‌کنند که نگهداری کاکتوس راحت است و به دلیل مقاوم بودن این گیاه، می‌توان آن را در هر شرایطی نگهداری کرد. اما این‌طور نیست. کاکتوس هم مانند دیگر گیاهان،‌ باید در شرایط خاصی نگهداری شود. میزان آب‌یاری، نوع خاک، مقدار نور و کوددهی در کاکتوس از عواملی است که باعث رشد خوب کاکتوس خواهد شد. خاک کاکتوس یکی از مهم‌ترین عناصری است که باید با دقت انتخاب شود تا گیاه بتواند عمر طولانی‌تری داشته باشد. در این مطلب در مورد ترکیبات خاک کاکتوس خواهیم گفت.

بهترین ترکیب برای خاک کاکتوس چیست؟ 

گفتیم که خاک کاکتوس باید ترکیبی از چند نوع ماده باشد. این ترکیب شامل پرلیت، کوکوپیت، ماسه، پیت‌ماس و زغال است. در ادامه هرکدام از این مواد و خاصیت‌ آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

👈🏿 پرلیت

پرلیت یک سنگ معدنی است که وزن بسیار کمی دارد. فرم پرلیت به‌صورتی است که در خاک ایجاد تخلخل می‌کند. در نتیجه هوا به آسانی می‌تواند در خاک چرخش داشته و به ریشه برسد. در واقع این کار باعث تغذیه بهتر ریشه خواهد شد. پرلیت ۱۰ درصد از خاک کاتوس را تشکیل خواهد داد.

👈🏿 کوکوپیت

کوکوپیت از پوست درخت نارگیل ساخته می‌شود. کوکوپیت به ‌رنگ قهوه‌ای تیره است و در بازار به صورت فشرده وجود دارد که باید با اضافه کردن آب آن را تغییر شکل داد و به خاک کاکتوس اضافه کرد. کوکوپیت رطوبت خاک را حفظ کرده و به رشد ریشه کمک می‌کند. کوکوپیت هم باید به میزان ۱۰ درصد از خاک کاکتوس را تشکیل بدهد.

👈🏿 ماسه

ماسه بیشترین مقدار خاک کاکتوس یعنی ۶۰ درصد را تشکیل می‌دهد. ماسه در واقع خاک را زه‌کشی می‌کند. به این ترتیب آب به‌راحتی در میان خاک رد شده و از پایین گلدان خارج می‌شود. بهترین نوع ماسه برای کاکتوس، ماسه دوبار شور است که بهترین میزان زه‌کشی را داشته باشد.

👈🏿 پیت‌ماس

۲۰ درصد از خاک کاکتوس را پیت‌ماس تشکیل می‌دهد. وقتی خزه و جلبک‌ها روی سنگ‌ها یا در قسمت‌های مختلف رودخانه‌ها باقی می‌مانند تشکیل پیت ماس می‌دهند. این بقایای خزه‌ها جمع‌آوری شده و بعد از طی فرایندهایی تبدیل به پیت‌ماس می‌شوند. پیت‌ماس به رنگ سیاه و شبیه کود در بازار دیده می‌شود.

👈🏿 زغال

زغال در واقع ماده‌ای است که ما به خاک کاکتوس اضافه می‌کنیم. در واقع مکمل خاک زغال است. زغال دارای مقدار مناسبی پتاس است که برای ریشه بسیار لازم است. زغال باعث از بین رفتن قارچ‌ها و آلودگی‌های موجود در خاک می‌شود.

به جای ماسه می‌توان از خاک رس استفاده کرد. اما مهم است که این خاک رس،‌ به‌صورت پخته باشد. از آن‌جایی که پیدا کردن این نوع خاک کار راحتی نیست، به‌همین دلیل ما همان ماسه را پیشنهاد می‌دهیم.

پیشنهاد ویژه: خرید خاک کاکتوس با بهترین کیفیت + بهترین قیمت از فروشگاه اینترنتی باغ ارم مرکز تخصصی فروش انواع خاک و کود مخصوص گیاهان آپارتمانی.

چرا ترکیب خاک کاکتوس اهمیت دارد؟

چه نوع خاکی برای کاکتوس مناسب است؟

خاک جایی است که گیاه در آن قرار گرفته و تمامی مواد مغزی خود را از آن دریافت می‌کند. این خاک باید هوا و غذا را با هم به ریشه گیاه برساند. بسیاری از گیاهانی که این روزها در آپارتمان‌ها نگهداری می‌کنیم، بومی ایران نیستند. به‌همین دلیل شبیه سازی خاک آن‌ها به زادگاهشان اهمیت زیادی دارد. در مورد کاکتوس هم این گزینه صدق می‌کند. خاک کاکتوس باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد که در ادامه در مورد آن‌ها خواهیم گفت.

– رطوبت

خاک کاکتوس نباید رطوبت زیادی را در خود نگه دارد. رطوبت زیاد باعث پوسیدن ریشه کاکتوس خواهد شد.

– میزان مواد مغذی

کاکتوس نیاز به مقدار مناسبی مواد معدنی دارد. این مقدار نباید زیاد باشد چون ریشه گیاه می‌سوزد. به‌‌همین دلیل ما زغال را به خاک کاکتوس اضافه می‌کنیم تا پتاس مورد نیازش تامین شود.

– زه‌کشی مناسب

یکی دیگر از مهم‌ترین عوامل رشد هر گیاه،‌ زه‌کشی مناسب خاک است. در مورد کاکتوس باید زه‌کشی به‌صورتی باشد که آب‌‌های اضافی به‌راحتی از خاک خارج شوند. در عین‌حال هوا هم باید بتواند به‌راحتی در خاک عبور کند تا کاکتوس به قارچ آلوده نشود.

– اسیدیته خاک

یکی دیگر از مهم‌ترین عوامل رشد کاکتوس وجود میزان مناسبی از مواد قلیایی در خاک است. اگر خاک کاکتوس اسیدی باشد نمی‌تواند رشد کند.

 

چه نوع خاکی برای کاکتوس مناسب نیست؟

یکی از نامناسب‌ترین خاک‌ها برای کاکتوس، خاک باغچه است. این خاک به دلیل منافذ کمی که دارد باعث از بین رفتن ریشه کاکتوس خواهد شد. اگر مقدار کمی از خاک باغچه در ترکیب خاک کاکتوس وجود داشته باشد، مشکلی ایجاد نخواهد شد. اما این مقدار باید بسیار کم باشد.

 

مزایای خاک ترکیبی کاکتوس

چطور خاک کاکتوس بسازیم؟ باغ ارم

این خاک ترکیبی از تمام مواد مورد نیاز کاکتوس را در خود دارد. خاک ترکیبی کاکتوس فضای بسیار خوب برای عبور هوا و آب را دارد. این خاک مقدار زیادی رطوبت را در خود نگه نمی‌دارد و مواد ضدعفونی کننده نیز در خود دارد. با استفاده از این خاک، کاکتوس در معرض آسیب قارچ‌ها قرار ندارد. از طرفی شما می‌توانید با خریدن هرکدام از این مواد، آن‌ها را در خانه با هم ترکیب کنید و برای مدت‌ها مقداری خاک در خانه داشته باشید. از این نظر هم این کار مقرون به صرفه خواهد بود.

 

چطور کاکتوس را در خاک قرار دهیم؟

ابتدا گلدان مناسب را انتخاب می‌کنیم. سپس در انتهای گلدان سوراخی برای زه‌کشی درست می‌کنیم. سپس چند سن ریزه در انتهای گلدان می‌ریزیم تا ذرات خاک هنگام آبیاری از انتهای گلدان خارج نشوند. سپس خاک را ترکیب کرده و مقداری از آن را در گلدان ریخته  کاکتوس را در آن قرار می‌دهیم. حالا باقی خاک را نیز اضافه می‌کنیم. بسیاری از افراد از سنگ‌ریزه‌های رنگی روی خاک کاکتوس استفاده می‌کنند. این کار ممکن است باعث شود که آب در زیر این سنگ‌ها جمع شده و به خاک نرسد. پس ما آن‌را توصیه نمی‌کنیم.

خرید کود کاکتوس از فروشگاه اینترنتی باغ ارم

سخن پایانی

نگهداری کاکتوس همانند دیگر گیاهان نیازمند داشتن اطلاعات لازم در مورد گل است. باید مقدار آب مورد نیاز، نوع خاک، کودهای لازم و میزان نور را بدانید تا کاکتوس شما رشد خوبی داشته باشد. بیشتر کاکتوس‌ها به‌خاطر آب‌یاری نامناسب و خاک نامرغوب از بین می‌روند. پس این دو عامل را جدی بگیرید. ترکیبی که گفتیم برای کاکتوس مناسب‌ترین خاک است که مواد مغذی آن‌را فراهم کرده و شرایط خوبی برای رشد گیاه فراهم می‌کند.

همچنین می توانید مطالعه کنید: علت سیاه شدن کاکتوس و پوسیده شدن کاکتوس چیست؟ / چرا کاکتوس من گل نمی‌دهد؟

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *