نگهداری گل و گیاه آپارتمانی

گلدان پلاستیکی بهتر است یا سفالی؟ (مزایا و معایب)

گلدان پلاستسکس یا سفالی

 گلدان پلاستیکی یا سفالی؟

نگهداری از گل‌ها، شرایط و آداب خود را دارد. یکی از مواردی که در مراقبت از گل باید مورد توجه قرار بگیرد، انتخاب یک گلدان مناسب است. نکته‌ای که شاید بسیاری از افراد از اهمیت آن آگاه نباشند و به آن توجه نکنند. گلدان باید با توجه به نوع گل و شرایط نگهداری آن در سایز و جنس مناسب انتخاب شود. این روزها در بازار گل، گلدان‌های مختلفی از جنس پلاستیک یا سفال دیده می‌شود. اینکه کدام جنس مناسب گل ما است، همان نکته‌ای است که در این مطلب در موردش بیشتر خواهیم گفت. پس با ما همراه باشید تا ببینیم گلدان پلاستیکی بهتر است یا سفالی؟

پیشنهاد ویژه: خرید گلدان پلاستیکی پلیمری از فروشگاه اینترنتی باغ ارم با بهترین کیفیت + کمترین قیمت

چرا انتخاب جنس گلدان اهمیت دارد؟

اینکه گلدان ما پلاستیکی باشد یا سفالی از آن جهت اهمیت دارد که بعضی از گل‌ها نمی‌توانند در هر نوع گلدانی رشد کنند. از طرف دیگر هر گلدانی هم برای استفاده در هر فضایی مناسب نیست. پس باید با توجه به شرایط گلدان مناسب انتخاب کرد.

گلدان پلاستیکی، مزایا و معایب

انواع گلدان پلاستیکی

گلدان‌های پلاستیکی این روزها بیشتر در تراس‌ها برای تزیین استفاده می‌شوند. مزیت این گلدان‌ها وزن کم و قیمت مناسب آن‌هاست. از طرف دیگر خاک در گلدان‌های پلاستیکی مدت زمان بیشتری مرطوب می‌ماند. بنابراین اگر گیاه شما نیاز مداوم به آب و رطوبت دارد،‌ گلدان پلاستیکی از ملزومات آن است. گلدان‌های پلاستیکی احتمال شکستن ندارند و به‌‌همین دلیل برای جاهایی که کمی ارتفاع دارند و احتمالا در معرض باد قرار دارند، انتخاب خوبی هستند. با ایجاد یک سوراخ در انتهای گلدان می‌توان زه‌کشی مناسبی برای عبور آب و هوا انجام داد و گیاه به‌راحتی در آن رشد خواهد کرد.

اما این گلدان‌های پلاستیکی معایبی هم دارند. اولین نکته این است که به دلیل نوع جنس پلاستیک، به مرور زمان و در معرض نور مستقیم خورشید، این گلدان‌ها رنگ خود را از دست می‌دهند. از طرف دیگر تغییرات مدام آب و هوایی و مجاورت با سرما و گرما، به‌مرور زمان می‌تواند باعث پوسیده شدن این گلدان‌ها شود.

گلدان‌ سفالی، مزایا و معایب

گلدان‌های سفالی برای استفاده در داخل خانه مناسب‌تر از گلدان‌های پلاستیکی هستند. این روزها سفالگران، طرح‌های زیبایی را روی گلدان‌ها پیاده کرده‌اند که بتوان از آن‌ها در دکوراسیون‌های مختلف استفاده کرد. گلدان‌های سفالی به‌ دو صورت در بازار وجود دارند. گلدان‌های سفالی بدون لعاب و گلدان‌‌های سفالی لعاب‌دار.

گلدان سفالی بدون لعاب

گلدان‌های سفالی بدون لعاب همان مدل‌هایی هستند که از قدیم هم در بسیاری از خانه‌ها دیده می‌شدند. این گلدان‌ها به رنگ طبیعی خاک هستند و هم در داخل خانه و هم در کنار باغچه‌ها از آن‌ها استفاده می‌شوند. در بافت این گلدان‌ها سوراخ‌های ریزی وجود دارد که باعث جابه‌جایی هوا می‌شود. به‌همین دلیل خاک گل‌ها در این نوع گلدان زودتر خشک می‌شود. پس اگر گیاه شما به آب زیاد احتیاج دارد، گلدان سفالی بدون لعاب برای آن مناسب نیست. این گلدان‌ها وزن نسبتا زیادی دارند.

بنابراین به راحتی با وزش باد یا حرکت حیوانات خانگی واژگون نمی‌شوند و این از مزایای این نوع گلدان است. اما وزن زیاد این گلدان‌ها اگر اندازه بزرگی داشته باشند،‌ هنگام جابه‌جایی ممکن است باعث زحمت شود. از طرف دیگر ایجاد سوراخ برای زه‌کشی در انتهای این گلدان‌ها هم خیلی راحت نیست و ممکن است هنگام سوراخ کردن گلدان بشکند.

پیشنهاد مطالعه: گلدان پلاستیکی بهتر است یا فلزی؟ (مزایا و معایب)

گلدان سفالی لعاب‌دار

گلدان‌های سفالی لعاب‌دار، این روزها در طرح‌ها و اندازه‌های متنوع و زیبا در بازار وجود دارند. این گلدان‌‌ها هم با خاک رس ساخته شده و در کوره پخته شده و بعد لعاب داده می‌شوند. گلدان سفالی لعاب‌دار، سوراخ‌های ریزی که گلدان سفالی بدون لعاب در بدنه خود داشت را ندارد. به همین دلیل خاک در این گلدان‌ها رطوبت را حفظ می‌کند. پس برای نگهداری گل‌هایی که به خاک همیشه مرطوب نیاز دارند مناسب هستند. از طرفی این گلدان‌ها در برابر نور زیاد و تغییر آب و هوا، مقاومت زیادی دارند و تغییر رنگ هم نمی‌دهند.

گلدان‌های سفالی با لعاب، قیمت نسبتا بالایی دارند. وزن زیاد این گلدان‌ها، جابه‌جایی را هم کمی سخت می‌کند. این گلدان‌ها معمولا در برابر ضربه، شکنندگی زیادی دارند و بهتر است در جاهایی که ارتفاع زیادی دارند استفاده نشوند.

هنگام خرید گلدان به چه نکاتی توجه کنیم؟

وقتی قرار است برای گیاهان خود گلدان بخریم، باید نکاتی را مد نظر قرار دهیم تا خرید مناسبی داشته باشیم.

  • دقت کنیم که قرار است گلدان را در کجا قرار دهیم؟ حیاط، تراس،‌ داخل خانه، محل کار یا هر جای دیگری، شرایط خاصی دارد که باید با توجه به آن گلدان را انتخاب کنیم. مثلا گلدان‌های پلاستیکی برای داخل خانه خیلی زیبایی ندارند. برای کنار باغچه،‌ معمولا گلدان‌های سفالی بدون لعاب، حسی خوب و نوستالژیک دارند. از طرفی آب و باران و گرد و خاک هم ظاهر آن‌ها را خراب نخواهد کرد. برای تراس گلدان‌های پلاستیکی ایمنی بیشتری دارند. البته باید آن‌ها را به‌خوبی محکم کرد تا با وزش باد از جا درنیایند.
  • بعضی گل‌ها نیاز به آب زیاد دارند. خاک این گل‌ها باید همیشه رطوبت داشته باشد. پس برای آن‌ها گلدان‌های پلاستیکی انتخاب خوبی هستند. اما برای گل‌هایی که باید خاک خشک داشته باشند و رطوبت باعث پوسیدگی ریشه آن‌ها می‌شود، گلدان‌های سفالی، به‌خصوص مدل‌های بدون لعاب مناسب‌تر هستند.
  • برای بیشتر گیاهان آپارتمانی، گلدان‌های سفالی لعاب دار، انتخاب مناسبی هستند. این گلدان‌ها از نظر زیبایی و ماندگاری، برای خانه‌ها مناسب‌تر هستند.
  • اندازه گلدان باید کاملا متناسب با گل باشد. نه خیلی کوچک و نه خیلی بزرگ. انتخاب گلدان با اندازه و جنس نامناسب باعث از بین رفتن گل خواهد شد.
  • هزینه! نکته مهم آخر، هزینه‌ای است که قرار است شما برای خرید گلدان پرداخت کنید. گلدان‌های پلاستیکی قیمت‌های مناسب‌تری نسبت به گلدان‌های سفالی دارند. سفالی‌ها به‌خصوص مدل‌های لعاب‌دار که طراحی‌ها و مدل‌های خاصی دارند، گران‌تر هستند.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای نگهداری از زاموفیلیا (شرایط نگهداری زاموفیلیا)

سخن آخر

با توجه به نکاتی که گفته شد، شما می‌توانید گلدان مناسب خود را پیدا کنید. گلدان‌های پلاستیکی و سفالی هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند که ممکن است بعضی از آن‌ها اصلا به چشم شما نیاید. مثلا اگر شما حیوان خانگی ندارید، یا قرار نیست مرتب جای گلدان را عوض کنید، وزن گلدان شاید خیلی برایتان مهم نباشد. یا اگر گل‌ها در معرض آفتاب نباشند، احتمال خراب شدن آن‌ها هم کم خواهد شد. پس تمام نکاتی که گفتیم را باید با توجه به شرایط خود سنجیده و گلدان مناسب را انتخاب کنید.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *