نگهداری گل و گیاه آپارتمانی

گلدان پلاستیکی بهتر است یا فلزی؟ (مزایا و معایب)

گلدان پلاستیکی یا فلزی کدام یک؟

گلدان پلاستیکی بهتر است یا فلزی؟

از آن جایی که گل‌ها و گیاهان موجود در خانه، علاوه بر تاثیر روحی و حس خوشایندی که با خود به خانه می‌آروند، در دکوراسیون خانه هم نقش دارد. باید در انتخاب گلدان وسواس نشان داد. گلدان با تنوع چشمگیری در بازار موجود است: گلدان بتن، فایبرگلاس، پلاستیکی، سرامیک، سفالین، فوم و… که هر کدام ویژگی‌های خاص خودشان را دارند؛ هم در ظاهری متفاوتند و هم تفاوت‌های در نگهداری و مراقبت از گیاه شما ایجاد می‌کنند. به همین دلیل مهم است که چه گلدانی را برای گیاه خود انتخاب می‌کنید. ما در این مطلب، از میان انواع گلدان به بررسی به نوع گلدان پلاستیکی و فلزی می‌پردازیم و مزایا و معایب هر کدام را بررسی می‌کنیم تا انتخاب راحت‌تری پیش روی شما باشد:

 

💬 گلدان پلاستیکی

بررسی مزایا و معایب گلدان پلاستیکی

پلاستیک ماده شگفت انگیزی است که برای اولین بار در سال 1907 وارد صحنه جهانی شد. از آن زمان تاکنون انواع ظروف با استفاده از پلاستیک ساخته شده‌اند. گلدان‌های پلاستیکی هم در طرح‌ها و اندازه‌های مختلف این روزها در بازار کم نیستند که معایب و محاسن خاص خودشان را دارند.

پیشنهاد ویژه: خرید خاک بستر آماده کاشت مناسب گیاهان آپارتمانی با بهترین مواد اولیه از فروشگاه اینترنتی باغ ارم

✅ مزایای گلدان پلاستیکی

ارزان بودن:  پلاستیک احتمالاً تولید انبوه ترین ماده در تاریخ بشر است. ساخت و قالب گیری آن به هر شکل یا سبکی بسیار ارزان است. گلدان استاندارد گیاه برای فروش پلاستیکی است.

مقاومت مناسب:  یکی از دلایل محبوبیت پلاستیک در سراسر جهان این است که نسبت مقاومت به وزن آن بسیار بالا است. گلدان‌های پلاستیکی می‌توانند بسیار نازک باشند، به سرتاسر دنیا ارسال شوند، چند بار بیفتند و همچنان کار را انجام دهند.

 

❌ معایب گلدان پلاستیکی

محیط زیست : پلاستیک اثرات مضر زیادی بر محیط زیست دارد. فقط یک مثال این است که پلاستیک آنقدر بادوام است که هزاران سال طول می‌کشد تا تجزیه شود. در طول این مدت، سموم از ظرف پلاستیکی می‌توانند به آب‌های زیرزمینی وارد شوند، وارد زنجیره غذایی شوند و به کل اکوسیستم آسیب برسانند.

سلامت گیاهان : همانطور که در بالا ذکر شد، پلاستیک مواد شیمیایی را آزاد می‌کند که از نظر ارگانیک مضر هستند. به همین دلیل مهم است که نوع پلاستیک مناسب را انتخاب کنید. اگر می‌خواهید سبزیجات بکارید. به دنبال گلدان‌های ساخته شده با UPVC باشید تا تعداد مواد شیمیایی که توسط گیاهان ضعیف شما مکیده می‌شوند را به حداقل برسانید.

یکبار مصرف بودن: اگرچه پلاستیک بادوام شناخته می‌شود، اما در صورت قرار گرفتن در معرض آفتاب و گرما برای مدت طولانی می‌تواند بسیار شکننده شده و ترک بخورد. یک گلدان پلاستیکی ممکن است فقط یک فصل دوام بیاورد قبل از اینکه ترک و شکستن آن را بی فایده کند.

مقاله مرتبط: گلدان مناسب سانسوریا (بهترین گلدان برای گل سانسوریا)

 

💬 گلدان فلزی

بررسی مزایا و معایب گلدان فلزی

انواع مختلفی از ظروف فلزی در بازار وجود دارد، اما رایج ترین مواد مورد استفاده فولاد، آلومینیوم، روی و مس هستند. به عنوان یک گلدان برای فضای باز، ظروف فلزی، به ویژه فولادی، در طول سال‌ها زنگ می‌زنند و به رنگ قرمز تبدیل می‌شوند. این فرآیند توسط عناصر بیرونی تسریع می‌شود. مواد فلزی متخلخل نیستند و بنابراین برای اطمینان از زهکشی خوب، سوراخ‌هایی را در قسمت زیرین ایجاد کنید تا آب خارج شود و جریان هوای خوبی ایجاد شود.

پیشنهاد ویژه: خرید گلدان فلزی با بهترین کیفیت و کمترین قیمت از فروشگاه اینترنتی باغ ارم.

 

✅ مزایای گلدان فلزی

استحکام :ظروف فلزی بسیار قوی و بادوام هستند. آنها تراشه نمی‌کنند، ترک نمی‌خورند یا خراش نمی‌خورند و می‌توان آنها را بیرون گذاشت تا بدون مشکل پیر شوند. فولاد گالوانیزه حتی قوی تر است و در مقایسه با دیگر گلدان‌های باغچه در برابر آب و هوا مقاوم تر است.

ظاهر زیبا:  ظروف فلزی انتخاب مناسب برای هر دکوری هستند، به خصوص که در طیف وسیعی از فلزات تولید می‌شوند. فلز مناسب برای استایل خانه  خود را انتخاب کنید. فولاد گالوانیزه، آلومینیوم و روی ظاهری صنعتی دارند که بسیاری از طراحان داخلی به دنبال آن هستند. از طرف دیگر مس و فولاد زنگ زده بسیار روستایی هستند و به خوبی با دکوراسیون مزرعه-آشپزخانه سازگاری دارند.

 

❌معایب گلدان فلزی

وزن: ظروف فلزی می‌توانند در اندازه‌های بزرگ بسیار سنگین باشند و برای جابجایی زیاد در اطراف ایده آل نیستند. مزیت این است که آنها به راحتی منفجر نمی‌شوند یا از بین نمی‌روند. این باعث می‌شود که آن‌ها برای محیط‌ شرکت‌های بزرگ، گزینه‌ای عالی باشند.

گرمای بیش از حد :هنگامی‌که ظروف فلزی در زیر نور مستقیم خورشید قرار می‌گیرند می‌توانند بسیار داغ شده و به ریشه گیاهان شما آسیب برسانند. به همین دلیل، بهتر است گلدان‌های فلزی را در سایه نگه دارید یا در روزهای گرم، گلدان‌ها را داخل آن بیاورید.

پیشنهاد ویژه: خرید کود 10 52 10 از فروشگاه اینترنتی باغ ارم مرکز تخصصی فروش انواع کود مخصوص گیاهان آپارتمانی.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *