نگهداری گل و گیاه آپارتمانی

بخور سرد برای کدام گیاهان آپارتمانی مناسب است؟

بخور سرد برای کدام گیاهان آپارتمانی مناسب است؟

بخور سرد برای گدام گیاهان آپارتمانی مناسب است؟

همه گیاهان برای رشد سالم به رطوبت ایده آل نیاز دارند. سطوح رطوبت مطلوب، فرآیند فتوسنتز را تسهیل می‌کند و به گیاهان اجازه می‌دهد تا غذای خود را برای استفاده در آینده بسازند. شرایط داخل خانه شما ممکن است به خوبی شرایط گلخانه یا فضای باز نباشد. بنابراین، اگر قصد دارید گیاهان آپارتمانی را به خانه خود بیاورید، باید مطمئن شوید که سطح رطوبت ایده آل است. یکی از راه‌های تضمین این امر، استفاده از یک دستگاه رطوبت‌ساز  یا همان دستگاه بخور است. ۲ نوع دستگاه بخور در بازار وجود د دارد؛ دستگاه بخور سرد و دستگاه بخور گرم. نوع دستگاه بخوری که انتخاب می‌کنید به گیاهان شما، بستگی دارد.

دستگاه بخور سرد با استفاده از مکانیسم‌های تبخیری یا ارتعاشات اولتراسونیک برای پخش جریان راحت رطوبت در دمای اتاق کار می‌کند.

دستگاه بخور گرم با عبور آب از یک عنصر گرمایش داخلی، بخور گرم منتشر می‌کند. دستگاه‌های بخور سرد برای اکثر گیاهان داخلی عالی هستند. با این حال، برخی از گیاهان داخلی مانند بنفشه آفریقایی و گیاهان آنتوریوم به رطوبت ولرم نیاز دارند تا رطوبت سرد. این باعث می‌شود یک دستگاه بخور گرم برای چنین گیاهانی مناسب  باشد. در اینجا لیستی از گیاهان داخلی که نیاز به دستگاه بخور سرد دارند، آورده شده است.

پیشنهاد لحظه ای: خرید زاموفیلیا با بهترین کیفیت و کمترین قیمت در اندازه ها و سایز های مختلف از فروشگاه اینترنتی باغ ارم.

گیاهان آپارتمانی که نیاز به بخور سرد(رطوبت ساز) نیاز دارند

  • پیچک انگلیسی

پیچک انگلیسی یکی از رایج ترین گیاهان آپارتمانی است. این گیاه همیشه سبز و چند ساله آپارتمانی برای رشد و نگهداری بسیار آسان است. این گیاه محیط‌های مرطوب با دمای یکنواخت را ترجیح می‌دهد، به این معنی که برای زنده ماندن و شکوفه‌دهی آن در تمام طول سال، باید سطح رطوبت خانه خود را به خصوص در فصل زمستان افزایش دهید.

  • فیکوس لیراتا (انجیر ربابی)

انجیر ربابی یکی دیگر از گیاهان سرپوشیده است که دوست دارد در رطوبت بالا رشد کند. اگر در منطقه‌ای با آب و هوای بسیار خشک زندگی می‌کنید و می‌خواهید این انجیر را پرورش دهید، چاره‌ای جز سرمایه گذاری روی یک دستگاه بخور ندارید. وجود این دستگاه  کمک می‌کند تا گیاه رطوبت اضافی مورد نیاز خود را به دست بیاورد.

مقاله مرتبط: نگهداری از فیکوس لیراتا (فیکوس آفریقایی) در آپارتمان

مراقبت از انجیر ربابی کار آسانی نیست زیرا باید خاک اطراف گیاه را بیشتر اوقات مرطوب نگه دارید. همچنین نور زیادی را دوست دارد و این بدان معنی است که ممکن است در زمستان برای زنده نگه داشتن آن مشکل داشته باشید.

  • سرخس برگ شمشیری

تقریباً همه انواع سرخس‌ها عاشق محیط‌های مرطوب هستند. سرخس برگ شمشیری که به سرخس بوستون نیز معروف است به دلیل نگهداری آسان یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی است. به غیر از رطوبت بالا، سرخس بوستون می‌تواند در هر شرایط نوری بدون دردسر رشد کند.

برای مرطوب نگه داشتن خاک این گیاه، به خصوص در هوای بسیار گرم، باید هفته‌ای دو بار سرخس خود را آبیاری کنید. اگر  دستگاه بخور ندارید، می‌توانید گیاه را صبح با استفاده از یک بطری اسپری آب‌پاشی کنید تا آن را مرطوب نگه دارید.

  • مارانتا لوکونورا یا گیاه دعا

گیاه دعا یک گیاه آپارتمانی بسیار جالب است که منشا آن جنگل‌های بارانی برزیل است. این گیاه نام خود را از برگ‌های فوق العاده زیبایش گرفته که هر روز عصر برای دعا به سمت بالا می‌چرخند.

مانند سایر گیاهان آپارتمانی این لیست، گیاه دعا محیط‌های بسیار مرطوب را ترجیح می‌دهد، اگرچه می‌تواند در شرایط کم نور نسبتاً خوب زنده بماند. تنها مشکل این گیاه این است که ریشه‌های آن بسیار کم عمق است که آن‌ها را مستعد پوسیدگی ریشه می‌کند. با در نظر گرفتن این موضوع، باید از یک بستر کاشت با زهکشی و هوادهی آسان استفاده کنید.

  • اسپاتی فیلوم یا لیلی صلح

اسپاتی فیلوم یا لیلی صلح یا زنبق،  یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی زیبا است که در محیط‌های گرم و با رطوبت بالا رشد می‌کند. با مراقبت مناسب، این گیاه می‌تواند سال‌ها زنده بماند و در عین حال خانه شما را زیبا و هوای داخل خانه شما را تصفیه کند.

چیزی که این گیاه چندساله گرمسیری و سازگار را در بین پرورش دهندگان محبوب می‌کند این واقعیت است که می‌تواند نور کم را تحمل کند و فقط به یک بار آبیاری در هفته نیاز دارد. باید آن را دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید تا به شکوفه دادن آن کمک کند.

 

چرا گیاهان آپارتمانی به دستگاه بخور نیاز دارند؟

گیاهان آپارتمانی با رطوبت بالا به یک مرطوب کننده یا همان دستگاه بخور  نیاز دارند چون سطوح رطوبت اغلب خانه‌ها برای تکمیل نیازهای گیاه کافی نیست. این گیاهان به رطوبت بیشتری نسبت به آنچه خانه شما می‌تواند تامین کند نیاز دارند.

اگر در منطقه ای زندگی می‌کنید که آب و هوای آن بسیار خشک است، با وجود آبیاری منظم ممکن است گیاهان زنده نمانند. به همین دلیل، سرمایه گذاری روی یک دستگاه رطوبت ساز باید اولویت اول شما باشد.

با نصب یک دستگاه بخور، می‌توانید سطوح رطوبت را در خانه خود به طور موثر مطابق با نیازهای گیاه در فصول مختلف کنترل کنید.

 

دستگاه بخور را کجا قرار دهیم؟

موقعیتی که دستگاه بخور را در آن قرار می‌دهید برای بقای گیاهان آپارتمانی با رطوبت بالا بسیار مهم است.

اگر رطوبت ساز خیلی نزدیک یا خیلی دور باشد، کمکی نمی‌کند؛ در حالت ایده آل، باید دستگاه بخور را در فاصله یک تا ۲ متر گیاه قرار دهید. این محدوده به گیاه اجازه می‌دهد تا رطوبت مورد نیاز خود را جذب کند و در عین حال فضای کافی برای تنفس راحت را داشته باشد.

 

چه مدت باید از دستگاه استفاده کرد؟

مدت زمانی که دستگاه بخور شما باید کار می‌کند به فصل و سطح رطوبت خانه شما بستگی دارد. در یک سناریوی ایده آل، باید دستگاه بخور را  از صبح تا ظهر روشن کنید. این باعث می‌شود رطوبت داخلی شما به میزان لازم افزایش یابد.

زمستان کمترین میزان رطوبت را دارد و این بدان معناست که رطوبت ساز شما باید در طول روز تا عصر کار کند تا سطح توصیه شده را حفظ کند.

پیشنهاد ویژه: خرید خاک بستر آماده کاشت با بهترین کیفیت از فروشگاه اینترنتی باغ ارم

با استفاده از رطوبت سنج، می‌توانید سطوح رطوبت را کنترل کرده و بر این اساس دستگاه  خود را روشن کنید.

مهمتر از آن، هرگز نباید پس از غروب خورشید، رطوبت ساز را روشن کنید چون رطوبت اضافی تولید شده نمی‌تواند تبخیر شود و در نهایت روی گیاه می‌نشیند یا باعث خیس شدن خاک می‌شود. این کار باعث تحریک رشد کپک‌های مضر می‌شود و گیاه را مستعد پوسیدگی ریشه می‌کند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *