نگهداری گل و گیاه آپارتمانی

راهنمای نگهداری از سانسوریا کراواتی

راهنمای نگهداری از سانسوریا کراواتی در داخل آپارتمان

راهنمای نگه داری از سانسوریا کراواتی

(dracaena trifasciata)Sansevieria trifasciata laurentii یا همان سانسوریا کراواتی به عنوان گیاه مار رنگارنگ نیز شناخته می‌شود. این گیاهان نگهداری کم و محدودی دارند و می‌توانند بی توجهی را تحمل کنند و به رشد زیبای خود ادامه دهند. دارای برگهای سبز گوشتی ضخیم هستند که نوک تیز دارد.

مهمترین دلیل پوسیدگی سانسوریا آبیاری بیش از حد است. قبل از آبیاری از خشک شدن کامل خاک اطمینان حاصل کنید.

هنگامی‌که آنها در فضای باز پرورش داده می‌شوند، گاهی اوقات گل‌های سبز و همچنین توت‌های نارنجی تولید می‌کنند. متأسفانه، این گل‌ها و میوه‌ها اغلب زمانی که در داخل خانه پرورش می‌یابند ظاهر نمی‌شوند.

سانسوریا کراوانی چه در داخل خانه و چه در فضای باز گیاه زیبایی است که رنگ چشمگیری دارد و تغییر محسوسی در فضای داخلی خانه ایجاد میکند؛ به خصوص در دکوراسیون های مدرن و امروزی که از رنگهای خنثی مثل سفید و خاکستری بیشتر استفاده میشود. بیایید کمی ‌بیشتر در مورد مراقبت مناسب برای رشد این گیاهان آپارتمانی صحبت کنیم.

 

❤️ در همین ابتدای مقاله برای شما یک تخفیف هیجان انگیز در نظر گرفته ایم

خرید سانسوریا کراواتی با 35 هزار تومان تخفیف برای شمایی که این مقاله را می خوانید. { کد تخفیف 35 هزار تومانی: san3585 }

 

خصوصیات فیزیکی

همانطور که میدانید، این گیاه دارای برگ‌هایی بلند و زبان مانند است. دارای برگهای سبز رنگ با نواری زرد در حاشیه است که در نوک تیز گیاه به هم میرسند. گیاه در شرایط مناسب 40 تا 60 سانتمیتر رشد میکند.

✅ مراقبت از سانسوریا کراواتی

✔️آبیاری سانسوریا کراواتی

آبیاری بیش از حد پیش از خشک شدن کامل خاک باعث پوسیدگی ریشه گیاه سانسوریا می شود. حتما پیش از آبیاری با سیخ چوبی از خشک شدن کامل خاک اطمینان حاصل کنید. سانسوریا کراواتی غبار پاشی یا آب پاشی را دوست ندارد و این می تواند باعث بیماری های قارچی برای گیاه شما شود. این گیاه به کم آبی مقاوم است اما کم آبی بیش از حد باعث پوسیدگی ریشه گیاه می شود.

 

✔️ نور مورد نیاز

سانسوریاهای کراواتی زمانی بهترین رشد را دارند که در معرض آفتاب کامل قرار بگیرند. آن‌ها همچنین در مناطق گرم‌تر و آفتابی‌تر، سایه‌های جزئی را تحمل می‌کنند. اگرچه آنها ممکن است در نور کم زنده بمانند، ما آن را توصیه نمی‌کنیم چون رشد آنها کند میشود مانند همه گیاهان، آنها برای فتوسنتز به خورشید متکی هستند.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه مقاله رشد سریع سانسوریا مقاله مربوطه را به صورت کامل در وبلاگ باغ ارم مطالعه کنید.

هنگامی‌که آنها را در داخل خانه پرورش می‌دهید، بهترین کار این است که آن را تا حد امکان نزدیک به پنجره نگه دارید تا نور مورد نیاز خود را دریافت کند و سرعت رشد را به حداکثر برساند. تقریباً روی هر طاقچه یا مشرف به پنجره ، چه رو به شمال و چه رو به جنوب، می‌تواند زنده بماند.
اگر متوجه شدید که لبه‌های برگ‌ها بسیار زرد می‌شوند، از شدت نور دریافتی آن کمی ‌کم کنید.

 

✔️ خاک مناسب سانسوریا کراواتی

گیاهان سانسوریا به طور کلی و جدا از نوع، خاک با زهکشی خوب را ترجیح می‌دهند. بین دو آبیاری خاک باید کاملاً تخلیه شود. هنگام آبیاری باید عمیق آبیاری کنید. برای انجام این کار، آنقدر آب دهید تا آب از سوراخ زهکشی کف گلدان شما چکه کند. دریافت اطلاعات بیشتر در مورد خاک مناسب سانسوریا از بلاگ باغ ارم.

خاک ایده آل برای سانسوریا کراواتی

سانسوریا یک گیاه آبدار است، بنابراین آب را در برگ‌های خود ذخیره می‌کند. به همین دلیل، آنقدر که شما فکر می‌کنید به آب نیاز ندارد. اگر بیش از حد آن را آبیاری کنید، به سرعت پوسیدگی ریشه ایجاد می‌کند.
اجازه ندهید ریشه گیاه در خاک غرق آب بنشیند و همچنین اجازه ندهید گلدان در آب بماند. پوسیدگی ریشه یکی از شایع ترین مشکلات این گیاه است. خرید خاک تایلندی با زهکشی بسیار بالا مناسب برای گیاه سانسوریا شما.

در زمستان، باید مقدار آبیاری را بیشتر کاهش دهید زیرا سانسوریا به آب زیادی نیاز ندارد. اگر آن را در فضای باز پرورش می‌دهید، ممکن است اصلاً نیازی به آبیاری گیاه خود نداشته باشید زیرا ممکن است به حالت خواب برود. در سانسوریا کراواتی، دفعات آبیاری مناسب به شدت رشد می‌کند.

 

✔️ کود دهی و تغذیه سانسوریا

شما میتوانید گیاه سانسوریا کراواتی خود را تقریباً هر 3 هفته یک بار در طول فصل رشد کود دهید. فصل رشد یعنی از اواخر بهار و در طول تابستان کوددهی اشکالی ندارد. برای کوددهی می‌توانید از مخلوط کود عمومی ‌با نسبت N-P-K 1-1-1 یا کمی‌نیتروژن بیشتر استفاده کنید. دستورات کود را به دقت بخوانید و براساس آن عمل کنید. کود کاکتوس هم برای سانسوریا انتخاب مناسبی است. برنامه کود دهی گیاه سانسوریا.

 

✔️دمای مناسب برای سانسوریا کراوانی

سانسوریای کراواتی در دماهای گرم بین 21 تا 32 درجه سانتیگراد رشد می‌کند. با این حال، آنها می‌توانند دمای کمتر از 10 درجه سانتیگراد را تحمل کنند. اگرچه کشتن سانسوریا دشوار است، اما شرایط نامناسب بر سرعت رشد اثر میگذارد. بنابراین، گیاه را از دریچه‌های هوا، پنجره‌های باز یا جریان هوای تهویه مطبوع دور نگه دارید. همچنین در فصل زمستان مطمئن شوید که گلدان سانسوریا در کنار رادیاتور داغ نباشد، در غیر این صورت ممکن است شروع به پژمرده شدن کند و برگ‌های آن آویزان شود.

 

✔️ رطوبت

نیازی به آب پاشی در اطراف سانسوریا کراوانی نیست زیرا رطوبت متوسط اتاق عالی است. تا زمانی که سانسوریا را به درستی آبیاری کنید، لازم نیست نگران سطح رطوبت باشید. برای مراقبت از گیاه خود، گاهی اوقات می‌توانید برگ‌ها را با یک پارچه مرطوب پاک کنید تا تجمع گرد و غبار روی برگ‌ها را کاهش دهید.

 

✔️ هرس کردن

سانسوریا به ندرت نیاز به هرس دارند. تنها دلیل هرس کردن این گیاه، کنترل اندازه آن، حذف برگ‌های مرده یا قدیمی ‌یا دادن شکل خاصی به آن است.

 

✔️ تعویض گلدان

سانسوریا کراواتی به ندرت نیاز به گلدان مجدد دارد زیرا آنها گیاهانی هستند که رشد کندی دارند و ترجیح می‌دهند ریشه دار باشند. یکی از دلایل گلکاری مجدد سانسوریا قد بلند آن است و این که ممکن است خطر سرنگونی آن وجود داشته باشد. یا اگر گلدان با ریشه پر شده باشد لازم است آن را در یک ظرف بزرگتر بکارید. اگر علائم پوسیدگی ریشه را مشاهده کردید، باید گیاه خود را در خاک تازه و استریل بکارید. هنگام تعویض گلدان، همیشه ریشه‌ها را از نظر علائم بیماری بررسی کنید ؛ریشه‌های قهوهای و نرم آسیب دیده هستند که باید جدا کنید.

پیشنهاد مطالعه:  برای اطلاعات بیشتر در مورد گلدان مناسب سانسوریا کلیک کنید و مقاله مربوطه را در وبلاگ باغ ارم به صورت کامل مطالعه کنید.

تعویض گلدان سانسوریا

پس از تعویض گلدان تا یک هفته گیاه سانسوریا نباید آبیاری شود. آبیاری پیش از موعد باعث پوسیدگی ریشه و گیاه می شود.

 

تکثیر سانسوریا کراواتی

تکثیر سانسوریا کرواتی آسان است. ساده‌ترین راه برای تکثیر گیاهان، کاشت قلمه برگ در خاک یا آب است. همچنین می‌توانید از تقسیم ریشه به عنوان روش تکثیر استفاده کنید.

 

بیماری‌ها و آفات

پوسیدگی ریشه روی سانسوریا تأثیر می‌گذارد؛ به خصوص اگر بیش از حد آنها را آبیاری کنید. خاک پر از رطوبت باعث پوسیدگی ریشه‌ها می‌شود و بیماری‌های قارچی می‌توانند به سرعت گیاه مار شما را درگیر کنند. تنها راه رفع بیماری‌های گیاه سانسوریا تعویض خاک گلدان و حذف قسمت آسیب دیده گیاه است.

 

🚫 آیا سانسوریا کرارواتی سمی است؟

این گیاهان در صورت مصرف سمی ‌هستند. آنها را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید و در هنگام جابجایی مراقب باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *