نگهداری گل و گیاه آپارتمانی

معجزه کود هیومیک اسید چیست؟ برای کدام گیاهان آپارتمانی مناسب است؟

کود هیومیک اسید

معرفی یک کود ارگانیک به نام هیومیک اسید

کشاورزی سال‌هاست که به صورت یک علم معرفی شده است. حالا دیگر تکنولوزی و فناوری هم در تمامی قسمت‌های کشاورزی وارد شده و باعث رشد این صنعت شده است. دیگر کشاورزان برای آبیاری یا کوددهی به زمین‌هایشان، به روش‌های قدیمی متوسل نمی‌شوند. به این ترتیب هم کیفیت محصولات بهتر شده و هم بازدهی زمین افزایش پیدا کرده است.

کود هیومیک اسید با فعال سازی فعالیت باکتری ها و اصلاح ساختار خاک، امکان رشد هر چه بیشتر ریشه را فراهم می کند.

با وجود افزایش استفاده از کودهای شیمیایی در کشاورزی، بسیاری از فعالان این حوزه در تلاشند تا به جای این کودها که برای طبیعت ضررهای جبران ناپذیر دارند، کودهای ارگانیک را به کشاورزان معرفی کنند. این کودها نه تنها هیچ آسیبی به محیط زیست و سلامت انسان‌ها نمی‌زنند، بلکه خواص بی‌شماری هم برای گیاهان دارند. در این مطلب قرار است با یکی از این کودهای ارگانیک آشنا شویم. کود اسید هیومیک. ببینیم این کود چه معجزه‌ای در کشاورزی می‌کند.

کود هیومیک اسید چیست؟

هیومیک اسید یک ماده آلی است که از دل تاریخ می‌آید. وقتی بقایای جانوران و گیاهان در طول تاریخ روی هم انباشته می‌شوند، میکرو ارگانیسم‌های موجود در خاک آن‌ها را تجزیه کرده و از این فرآیند، هیومیک اسید تولید می‌شود. در حقیقت هیومیک اسید از انباشت بقایای جانوران در طول زمان به دست می‌آید. البته برای تولید این ماده باید شرایط مختلف آب و هوایی مانند میزان گرما و سرما، رطوبت و مواد مختلف دیگر نیز فراهم باشد تا هیومیک اسید تشکیل شود.

خرید کود هیومیک اسید گیلدا از باغ ارم

این ماده تاثیری شگفت‌انگیز در پرورش گیاهان دارد. تاثیر هیومیک اسید در افزایش بازدهی در کشاورزی آن‌قدر چشمگیر بوده که این روزها از این ماده زیاد در کشاورزی مدرن استفاده می‌کنند. دلیل استفاده از این کود این است که هر بار با شخم زدن زمین، مقدار زیادی از مواد ارگانیک خاک از آن خارج می‌شود. موادی که گیاهان برای رشد به آن نیاز دارند. به همین دلیل باید این مواد را به عنوان کود دوباره به زمین برگرداند.

هیومیک اسید چه تاثیری بر رشد گیاه دارد؟

مهمترین ویژگی هیومیک اسید، افزایش بازدهی در محصولات کشاورزی است. هیومیک اسید میزان مواد آلی در خاک را زیاد می‌کند و همین عاملی است برای تاثیر بسیار خوب در پرورش گیاهان.
هیومیک اسید تاثیر بسیار خوبی در ریشه دواندن گیاهان دارد. هر چقدر ریشه‌زایی گیاه بیشتر باشد، راحت‌تر می‌تواند مواد مغذی لازم را از خاک دریافت کند و طبیعی است که رشد بهتری خواهد داشت. هیومیک اسید باعث می‌شود که گیاه پروتئین بیشتری را از خاک دریافت کند که برای رشد گیاه بسیار لازم است.

کود هیومیک اسید با فعال سازی فعالیت باکتری ها و اصلاح ساختار خاک، امکان رشد هر چه بیشتر ریشه را فراهم می کند.

هیومیک اسید مانند بسیاری دیگر از کودهای آلی، رطوبت خاک را حفظ می‌کند. این موضوع باعث می‌شود که فرایند رسیدن مواد به ریشه قطع نشود و در عین حال در مواقع کم آبی، گیاه دچار مشکل نخواهد شد. این موضوع برای کشاورزی درمناطق کم آب و خشک یک نکته بسیار حیاتی است.

هیومیک اسید به دلیل ساختار خاصی که دارد مانع فرسایش خاک می‌شود. در واقع این ماده باعث می‌شود که ذرات خاک در کنار هم باقی مانده و خاک کیفیت خوب خود را حفظ کند. در این صورت اگر میزان بارش زیاد باشد، خاک دچار فرسایش نمی‌شود. در عین حال، با وجود هیومیک اسید و ایجاد انسجام در خاک، زمین ترک نمی‌خورد. این موضوع به خصوص در مناطق کم آب ویژگی بسیار خوبی است.

یکی دیگر از ویژگی‌های هیومیک اسید تنظیم PH‌ خاک است. این موضوع برای رشد گیاهان یک ویژگی بسیار خوب است. یعنی با این کار میزان اسیدی بودن خاک تنظیم شده و از رشد عواملی که باعث مسمومیت گیاه می‌شود جلوگیری می‌شود.

هیومیک اسید در عین حفظ انسجام خاک، با ایجاد منافذی در خاک، تهویه خاک را بهتر می‌کند. در این صورت ریشه هوای مورد نیاز خود را نیز دریافت می‌کند.

پیشنهاد ویژه: خرید کود هیومیک اسید از فروشگاه اینترنتی باغ ارم مرکز تخصصی فروش انواع کود گیاهان آپارتمانی.

هیومیک اسید دارای ویتامین‌های لازم برای گیاه است که اضافه کردن آن به خاک این میزان نیاز را تامین می‌کند. یکی دیگر از ویژگی‌های خاص کود هیومیک اسید این است که مانع رشد باکتری‌ها و آفات در خاک می‌شود. به همین دلیل برای دفع آفات از این کود می‌توان استفاده کرد. هیومیک اسید باعث می‌شود که میزان شوری خاک کم شود. نمک می‌تواند ریشه گیاهان را از بین ببرد. اضافه کردن کود هیومیک اسید به خاک‌های مناطق کویری باعث رشد محصولات این مناطق می‌شود.

نحوه مصرف کود هیومیک اسید

هیومیک اسید به صورت جامد و مایع در بازار وجود دارد. یک نوع از هیومیک اسید به صورت گرانول در بازار وجود دارد که مصرف آن را توصیه نمی‌کنیم چون به راحتی در آب حل نمی‌شود. اما نوع پودری آن به راحتی در آب حل شده و خاصیت خود را به جا خواهد گذاشت. به دلیل درشت بودن مولکول‌های هیومیک اسید،‌ در کشاورزی این کود را به خاک اضافه می‌کنند. اما برای گیاهان آپارتمانی معمولا این کود را با آب ترکیب کرده و روی خاک می‌پاشند. به دلیل همین درشت بودن ذرات این کود نباید آن را روی برگ‌های گیاه اسپری کرد.

نوع مایع هیومیک اسید، قبلا با کمی آب و مواد دیگر ترکیب و غنی شده است. به همین دلیل درصد خلوص آن از نوع پودری کمتر است و باید هنگام مصرف به این نکته کاملا توجه کنید. بنابراین شاید بتوان گفت که نوع پودری هیومیک اسید از تمام مدل‌های دیگر با کیفیت‌تر و البته مقرون به صرفه‌تر است.

هیومیک اسید برای کدام گیاهان آپارتمانی مناسب است؟

هیومیک اسید برای کدام گیاهان آپارتمانی مناسب است؟

به دلیل اینکه هیومیک اسید باعث تکثیر سلولی می‌شود برای رشد گیاهان آپارتمانی کود مفیدی است. در عین حال به دلیل اینکه می‌تواند برای مدت طولانی رطوبت خاک را حفظ کند، برای این گیاهان مفید است. یکی دیگر از ویژگی‌های خوب این کود برای گیاهان آپارتمانی این است که آفات و سم‌های خاک را از بین می‌برد. با مصرف این کود، گیاه آپارتمانی شما سلامت خود را خواهد داشت. هیومیک اسید برای تمامی گیاهان آپارتمانی مفید است. زاموفیلیا، پتوس، فیکوس و بسیاری دیگر از گیاهان آپارتمانی با وجود این کود رشد خوبی خواهند داشت. اما عمده استفاده از هیومیک اسید برای کاکتوس است.

کود هیومیک اسید برای کاکتوس

کود هیومیک اسید برای ساکولنت‌ها و کاکتوس‌ها گیاه مفیدی است. کاکتوس گیاه ویژه مناطق خشک است اما این روزها این گیاه را در خانه‌ها نیز نگهداری می‌کنند. اما برای اینکه کاکتوس در خانه رشد خوبی داشته باشد باید به آن کود و مواد مغذی رساند. هیومیک اسید یکی از بهترین مواد آلی برای پرورش و رشد کاکتوس است. به دلیل وجود مقدار مناسب نیتروژن در هیومیک اسید، این کود برای کاکتوس‌ها بسیار مناسب است. چون کاکتوس در روند رشد خود برای اینکه از میکروب‌های مفید خاک استفاده کند، نیاز به نیتروژن دارد و آن را از هیومیک اسید دریافت می‌کند.

خرید کود هیومیک اسید گیلدا از باغ ارم

کلام آخر

هیومیک اسید کودی بسیار با کیفیت برای محصولات کشاورزی و گیاهان آپارتمانی است. زمان استفاده از این کود در ابتدای زمان رشد این گیاهان است. بنابراین باید بدانید که گیاه شما در چه فصلی رشد می‌کند. بعضی از گیاهان در بهار و بعضی دیگر در ابتدای زمستان شروع به رشد می‌کنند. این زمان بهترین وقت استفاده از هیومیک اسید است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *