نگهداری گل و گیاه آپارتمانی

💚نگهداری از نخل اریکا【خاک، کود و رطوبت لازم】

شرایط نگهداری از نخل اریکا در داخل آپارتمان

راهنمای کامل مراقبت از نخل اریکا یا نخل پروانه‌ای

سخت است باور کنیم که نخل اریکا (Dypsis lutescens) در سرزمین مادری خود یعنی ماداگاسکار یک گونه در معرض خطر انقراض محسوب ‌می‌شود. در هر منطقه‌ای با آب و هوای گرم و مرطوب می‌توانید گونه‌های مختلف نخل را ببینید؛ نخل‌هایی که شباهت زیادی به بامبو دارند. این نخل‌ها با تنه‌های صاف و بلند یادآور توده‌های بامبو هستند. شاخه‌های آنها باریک و پر است و  در بسیاری مواقع برای ایجاد دیوار طبیعی در فضاهای باز استفاده می‌شوند مثلا به کسانی که تراسی مشرف دارند، توصیه می‌شود با ردیفی از نخل اریکا برای خودشان حریم خصوصی بسازند. نخل اریکا  در داخل خانه نیز به عنوان گیاهان آپارتمانی به خوبی رشد ‌می‌کند و زیبایی خاصی دارد.

🌞 در نور شدید آفتاب، برگ‌های اریکا می سوزد و کمبود نور سبب رنگ پریدگی برگ ها و باز نشدن برگ های جدید می شود

نخل اریکا متعلق به خانواده نخل‌ها(Arecacea) است، از مناطق استوایی ماداگاسکار سرچشمه ‌می‌گیرد و ارتفاع آن به ده متر ‌می‌رسد. این گیاه همیشه سبز که با نام‌های نخل زرد و نخل نیشکر طلایی و نخل پروانه‌ای هم شناخته ‌می‌شود، گل‌های زرد روشن و میوه‌های زرد طلایی تولید ‌می‌کند؛ البته در صورتی که در شرایط یک منطقه استوایی نگه داری شود.  به عنوان یک گیاه آپارتمانی، نخل اریکا بیش از سه متر رشد نمی‌کند و تقریباً هرگز شکوفا و به مرحله گل دهی وارد نمی‌شود.  با این وجود، برگ‌های همیشه سبز،  پر مانند به شکل فواره و قامت کشیده آن بسیار جذاب است. از سوی دیگر، تحقیقات ثابت کرده است که نخل اریکا  به طور موثر هوا را تصفیه  و اکسیژن زیادی تولید ‌می‌کند؛ همین امر به محبوبیت نخل اریکا در سال‌های اخیر افزده است.

 

🌿مراقبت از نخل اریکا 👇🏻

ابتدا به طور کلی مراقبت‌های لازم و ضروری برای نخل اریکا را مرور می‌کنیم و سپس به طور دقیق در مورد تک تک نیازها و خواسته‌های این گیاه صحبت خواهیم کرد. نخل اریکا هر جا که قرار داده شود، چه در داخل خانه و چه در تراس، باید دارای گلدانی با زهکشی خوب باشد. خاک خیس به راحتی ‌می‌تواند باعث پوسیدگی ریشه در نخل شود. برای آبیاری این گیاه، هر زمان که خاک شروع به خشک شدن کرد، به نخل اریکا خود آب بدهید. برای حفظ سلامت نخل‌های بیرون از خانه، حفظ رطوبت آن‌ها در شرایط آب و هوایی گرم و خشک بسیار مهم است. نخل‌های داخلی اغلب نور کافی دریافت نمی‌کنند مگر اینکه در نزدیکی یک پنجره بسیار نورگیر  قرار گیرند. به همین دلیل متخصصان گل و گیاه توصیه می‌کنند در فصل گرم سال گلدان نخل پروانه‌ای خود را به محیط بیرون ببرید تا در معرض نور خورشید قرار بگیرد. در طول فصل رشد، نخل‌های داخل و خارج از خانه را  تغذیه کنید. این نخل‌ها به هرس یا کوتاه شدن  نیاز زیادی ندارند. فقط برگه‌های در حال مرگ را جدا کنید؛ آنهایی که قهوه‌ای شده‌اند.

 

💛 نور مناسب برای نخل اریکا

نور مناسب نخل اریکا

این گیاهان فضای باز، نور روشن و فیلتر شده خورشید را دوست دارند یعنی نوری که از پشت پنجره به آنها می‌رسد اما ‌می‌توانند آفتاب کامل را نیز تحمل کنند. در داخل خانه، نخل‌های اریکا با قرار گرفتن در معرض نور روشن از یک پنجره رو به جنوب یا غرب بهترین عملکرد را دارند.

 

🤎 خاک مناسب برای نخل اریکا

برای نخل‌های  داخل گلدان، یک مخلوط گلدانی با زهکشی خوب و بر پایه ذغال سنگ عالی  است. نخل‌های خارج از منزل با خاک غنی و کمی ‌اسیدی که زهکشی بسیار خوبی دارد، عملکرد بهتری خواهند داشت. اضافه کردن  ماسه و پیت ماس ​​ برای بهبود تخلخل و کاهش pH خاک ضروری است چون هم باعث بهبود زهکشی می‌شود و هم به اسیدی نگه داشتن خاک کمک می‌کند. بهترین خاک ممکن را تهیه کنید، هر چه خاک برگ بیشتری داشته باشد، برگ‌های بزرگتری خواهید داشت. خاک کمی اسیدی به معنای pH 5-6 است. اگر بخواهید کلی و بدون وسواس عمل کنید، خاک کاکتوس و خاک مرکبات برای نخل اریکا مناسب است.

خاک مناسب نخل اریکا خاکی با زهکشی بالا بدون استفاده ار پوکه می تواند باشد (پوکه و لیکاپون باعث قارچی شدن نخل اریکا می شود) خرید خاک تایلندی بستر آماده کاشت با زهکشی بسیار بالا مناسب نخل اریکا از فروشگاه اینترنتی باغ ارم مرکز فروش انواع خاک مخصوص گیاهان آپارتمانی.

 

💙 میزان آب مورد نیاز نخل اریکا

مانند بسیاری از نخل‌ها، نخل‌های اریکا خاک مرطوب را دوست دارند، اما نسبت به آبیاری بیش از حد حساس هستند و نمی‌توانند غرقاب شدن یا قرار گرفتن ریشه خود در مخلوط گلدانی اشباع از آب را تحمل کنند. بنابراین، بین دو آبیاری اجازه دهید خاک یا مخلوط گلدان کمی ‌خشک شود. یادتان باشد نخل اریکا به آب دارای فلوراید حساس است، بنابراین از آب مقطر یا آب تصفیه شده استفاده کنید.

نکته : از آنجایی که نخل اریکا به آب و هوای مرطوب علاقه دارد، بد نیست هر چند وقت یک بار، در محیط اطراف آن آب اسپری کنید و در فصل زمستان، خشکی هوا می‌تواند برای این گیاه آزاردهنده باشد؛ پس یک کاسه آب روی وسیله گرمایشی خود قرار دهید تا رطوبت خانه افزایش پیدا کند.

 

🤍 دما و رطوبت مطلوب برای نخل اریکا

در داخل یا خارج از خانه، این گیاه در دمای متوسط ​​۱۸ تا۲۴  بهترین عملکرد را دارد. دمای زیر ۱۰ درجه برای این گیاه قابل تحمل نیست. هنگا‌می‌که در داخل خانه و در محیط سرپوشیده نگه داری می‌شود، باید گیاه را از پنجره‌های سرد، دستگاه‌های تهویه  و منابع گرما دور نگه دارید. اگر گلدان اریکا خود را در تابستان در فضای باز قرار ‌می‌دهید، حتما آنها را قبل از کاهش دما به زیر ۱۰ درجه سانتیگراد به داخل خانه بیاورید. سرمای ناگهانی ‌می‌تواند باعث ایجاد لکه های تیره روی برگ‌ها شود. رطوبت بالا برای داشتن بهترین ظاهر نخل اریکا ضروری است. گیاه با رطوبت معمولی داخل خانه سازگار ‌می‌شود. اما اگر هوا خیلی خشک باشد، نوک برگ‌های گیاه شروع به قهوه‌ای شدن می‌کنند.

 

💜 کود مناسب نخل اریکا، راز تقویت نخل اریکا

نخل اریکا یک مصرف کننده تمام عیار مواد مغذی خاک  است و باید از بهار تا اوایل پاییز با کود مایع، کوددهی شود. کوددهی را براساس دستور العمل درج شده روی بسته کود انجام دهید . در اواخر پاییز و زمستان که گیاه خواب است به آن غذا ندهید. به دنبال NPK 12-4-12 با فسفات کم باشید و در صورت مشاهده لکه یا قهوه‌ای شدن نوک برگ‌ نخل، کوددهی گیاه خود را تا پایان فصل متوقف کنید.

✅ کود مناسب نخل اریکا: کود 12 12 36 و 10 52 10 هر کدام یک ماه در میان + کود آهن ماهیانه + هیومیک اسید هر سه ماه یکبار

 

تکثیر نخل اریکا

آموزش تکثیر نخل اریکا

‌می‌توانید نخل اریکا را با تقسیم ریشه تکثیر کنید، که گیاه سرسبز را سریعتر از بذر رشد ‌می‌دهد اما تکثیر آن به روش قلمه چندان موفقیت آمیز نخواهد بود. تقسیم ریشه را ‌می‌توان در هر زمانی از سال انجام داد، اما گیاه در بهار قوی‌ترین حالت خود را خواهد داشت. برای تقسیم بر اساس تقسیم ریشه از یک نخل اریکا گلدانی به روش زیر عمل کنید:

  • یک گیاه بالغ با چندین ساقه انتخاب کنید.
  • یک روز قبل از تقسیم به خوبی آبیاری کنید تا ریشه‌ها از خاک جدا شوند.
  • با کف دست به کناره‌های گلدان ضربه بزنید تا توپ ریشه شل شود.
  • خاک را از ریشه تکان دهید تا خاک از ریشه جدا شود و بتوانید ریشه‌های متعلق به هر ساقه را ببینید.
  • چهار تا پنج ساقه را انتخاب کنید و با یک چاقوی تیز آنها را برش بزنید و از هم جدا کنید.
  • به آرا‌می‌ساقه‌های تقسیم شده را با مخلوط دو به یک از خاک گلدان معمولی و ماسه درشت در گلدانی قرار دهید.
  • گلدان را در نور روشن و غیر مستقیم (نه مستقیم آفتاب) قرار دهید و خاک را مرطوب اما نه خیس نگه دارید.

 

گلدان و تعویض گلدان نخل اریکا

نگه داشتن نخل‌های اریکا در گلدانی  تنگ با سوراخ‌های زهکشی فراوان و ریشه‌های شلوغ به کنترل اندازه نخل به عنوان گیاه آپارتمانی کمک می‌کند. اگر نمی‌خواهید نخل اریکای شما بیش از این قد بکشد، باید در گلدانی تنگ آن را نگه دارید.  با این حال، برای تازه کردن مخلوط گلدان و حذف رسوبات نمک حاصل از  کود که در ظرف انباشته شده‌اند، بهتر است گلدان نخل اریکا را بعد از یک یا دو سال تعویض کنید. اگر توپ ریشه نخل هنوز با دیواره‌ها فاصله دارد، ‌می‌توانید از همان گلدان استفاده کنید. در غیر این صورت، گلدان را یک سایز بالاتر ببرید و نخل را در همان عمقی که قبلا کاشته شده بود دوباره بکارید.

 

آفات و بیماری‌های رایج نخل اریکا

نخل اریکا با آفات یا بیماری‌ها مشکل جدی ندارد. گاهی اوقات نخل به زردی کشنده آلوده ‌می‌شود، یک بیماری باکتریایی که از حشرات منتقل و در نهایت  باعث مرگ برگ‌ها و در نهایت کل نخل ‌می‌شود. نخل‌های بیرون از خانه بیشتر به این مشکل مبتلا ‌می‌شوند و چون درمان معمولاً مؤثر نیست، بهتر است این گلدان را به سرعت از بقیه جدا کنید.

❌ اریکا برای داشتن برگ هایی شاداب و بدون نوک سوزی، به دستگاه بخور سرد نیاز دارد. اسپری آب بر روی برگ های نخل اریکا گیاه را قارچی می کند.

نخل‌های داخل خانه در برابر آفات رایج گیاهان آپارتمانی از جمله کنه‌ها، شته‌ها، شپشک‌های آردآلود، فلس و مگس سفید آسیب‌پذیر هستند که می‌توانند باعث آسیب و تغییر رنگ شاخ و برگ شوند. آلوده شدن مهم نیست اما مهم است که  هر گونه آلودگی را در اسرع وقت درمان کنید.

 

📌 مشکلات رایج با نخل اریکا

مشکلات و بیماری های نخل اریکا

اگرچه مراقبت از این گیاه ‌می‌تواند آسان باشد، اما مستعد یک مشکل خاص است که برای نخل های داخلی و خارجی رخ ‌می‌دهد: مراقب سوختگی نوک برگ باشید.

سوختگی نوک برگ نخل اریکا

سوختگی نوک برگ به این معنی است که نوک برگ‌ها زرد یا قهوه‌ای می‌شوند که می‌تواند ناشی از عوامل زیر باشد:

  • هوای سرد
  • آبیاری بیش از حد
  • زیر آب رفتن
  • شرایط نامناسب خاک
  • ریشه‌های فشرده

 

نخل اریکا خود تمیز شونده است، به این معنی که معمولاً شاخه‌های قهوه‌ای خود را، خود به خود ‌می‌ریزد. برای یک نخل اریکا در محیط داخلی خانه، ممکن است بهتر باشد ابتدا خاک را اصلاح کنید تا مطمئن شوید که به خوبی زهکشی ‌می‌کند و ریشه‌ها در آب باقی نمی‌مانند. یا قبل از اینکه به تعویض گلدان به عنوان آخرین راه حل فکر کنید، اریکای خود  را به مکانی با نور کمتر و رطوبت بیشتر منتقل کنید.

 

سوالات متدوال

  • آیا مراقبت از نخل اریکا آسان است؟

نخل اریکا یک گیاه آپارتمانی نسبتا کم نگهداری و آسان  است. همچنین هنگا‌می‌که نخل در نور مناسب قرار گیرد، مراقبت از آن در فضای باز آسان است.

  • نخل اریکا چقدر سریع رشد ‌می‌کند؟

نخل اریکا سرعت رشد آهسته تا متوسطی در داخل و خارج از خانه دارد. ‌می‌تواند تا ارتفاع ۳ متر در داخل خانه و ۱۰ متر در فضای باز رشد کند.

  • آیا نخل اریکا در داخل خانه رشد ‌می‌کند؟

نخل اریکا معمولاً در محیط‌های سرپوشیده و در آب و هوای معتدل رشد ‌می‌کند، اما به محیطی دائماً گرم با رطوبت بالا و نور مناسب نیاز دارد.

  • آیا نخل اریکا سمی است؟

خیر؛ نخل پروانه‌ای سمی نیست و حتی با تصفیه هوا، سم را از خانه شما دور می‌کند.

  • آیا باید نوک‌های قهوه‌ای شده برگ‌ها  را قطع کنم؟

شما باید نوک‌های قهوه‌ای برگ‌ها را هرس کنید زیرا دوباره سبز نمی‌شود. اگر از  ساقه زرد است، کل آن را قطع کنید. توجه داشته باشید که اگر نوک‌های قهوه‌ای کاملاً مرده نیستند، باید آنها را نگه دارید. تا زمانی که نوک‌ها هنوز قابل بازیابی هستند به اصلاح ادامه دهید.

  • نخل اریکا یا همان نخل پروانه‌ای چقدر آفتاب نیاز دارند؟

آنها روزانه بین 6 تا 8 ساعت نور روشن و غیر مستقیم نیاز دارند. این میزان در زمستان کاهش پیدا می‌کند اما اشکالی ندارد؛ بگذارید گیاه استراحت کند تا در بهار دوباره رشد کند.

  • آیا آنها برای حیوانات خانگی بی خطر هستند؟

نخل اریکا برای سگ‌ها و گربه‌ها سمی نیست، بنابراین لازم نیست نگران بلعیدن تصادفی آن‌ها باشید.

  • چگونه می‌توانم رشد نخل اریکا خود را سریعتر کنم؟

نخل اریکا حدود ۲۰ تا ۲۵ سانتمیتر در سال رشد می‌کند که بستگی به شرایط محیطی گیاه دارد. شما می‌توانید با استفاده از خاک با کیفیت بالا با NPK مناسب، دادن نور زیاد و مکمل مایع، رشد نخل اریکا خود را به حداکثر برسانید. رعایت این نکات می‌تواند به رشد سریعتر اریکای شما کمک کند:

  • گلدان را به اندازه کافی بزرگ انتخاب کنید.
  • خاک را با زهکشی خوب و در معیارهای مناسب نگه دارید.
  • رطوبت خاک را به طور یکسان ۵۰ درصد نگه دارید.

رعایت این نکات  باعث می‌شود که محیط برای رشد کامل نخل اریکا شما مساعد باشد و آنها برای پیشرفت چیزی کم نداشته باشند. اریکاها  در فضای باز در مقایسه با نخل‌های داخلی بسیار سریعتر رشد می‌‌کنند. اگر منطقه شما سرد  است، افزودن مقداری مالچ می‌تواند به پوشاندن ریشه‌ها و محافظت از آنها در برابر سرمای هوا کمک کند. در غیر این صورت، آن را در داخل خانه بکارید و شرایط بهینه را برای سریع ترین رشد ممکن فراهم کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *