نگهداری گل و گیاه آپارتمانی

چگونه برگ زاموفیلیا را براق کنیم؟ – چرا برگ زاموفیلیا باید تمیز باشد

چرا برگ زاموفیلیا باید تمیز باشد

برگ زاموفیلیا

گیاهان آپارتمانی انواع مختلفی دارند که معمولا کم دردسرترین آنها محبوب ترین آنها هستند. گیاه زاموفیلیا یکی از محبوب تری این گیاهان آپارتمانی است که شرایط نگهداری از آن به نسبت راحت بوده و نیازها خیلی پردردسری ندارد. این گیاه نه تنها نیاز به نور خیلی زیاد ندارد، بلکه نیاز آن به آب هم خیلی زیاد نبوده و حتی در برابر خشکی به خوبی مقاوم است. با شرایط محیطی که در آن قرار می گیرد به خوبی وفق پیدا می کند . حتی عدم رسیدگی و کم توجهی را هم به خوبی تاب می آورد.

برگ زاموفیلیا نیازمند برخی مراقبت ها و نگهداری هاست که قصد داریم در این مطلب در رابطه با آنها صحبت کرده و راهکارهایی ارائه دهیم. اگر شما هم میخواهید از گیاه زاموفیلیا تان به بهترین شکل ممکن نگهداری و مراقبت به عمل آورید پیشنهاد می کنیم در ادامه با ما همراه باشید.

چگونه برگ زاموفیلیا را براق کنیم؟

گل ها و گیاهان آپارتمانی همیشه یکی از جذاب ترین اکسسوری هایی هستند که در دیزاین آپارتمان ها، دفاتر کار و … مورد استفاده قرار می گیرند. براق بودن برگ های گیاهانی که در محیط داخلی منزل برای زیبایی از آنها بهره می بریم همیشه حائز اهمیت بوده است. به همین دلیل هم افرادی که از گیاهان آپارتمانی استفاده می کنند معمولا به دنبال راهکارهایی برای براق کردن برگ گیاهان شان هستند.

گیاه زاموفیلیا هم از این قاعده مستثنی نبوده و افرادی که از این گیاه در منزل خود دارند همواره به دنبال راهکارهایی برای براق و درخشان کردن برگ های آن هستند. برگ زاموفیلیا به خودی خود و بدون هیچ کاری کاملا براق و درخشان است و این مشخصه طبیعی این گیاه به شمار می آید. به همین دلیل هم معمولا افرادی که در حوزه گیاهان آپارتمانی متخصص هستند توصیه میکنند که برای درخشان کردن برگهای زاموفیلیا از محلول های براق کننده استفاده نشود. اما اگر باز هم اصرار بر این کار یعنی براق کردن برگ های گیاه زاموفیلیا تان دارید می توانید از روش سنتی و قدیمی برای این کار یعنی شیر بهره ببرید.

برای این کار شیر و آب را به نسبت یک به دو با هم مخلوط کنید –بهتر است از شیر کم چرب استفاده شود- سپس از محلولی که درست کرده اید به آرامی روی برگ گیاه کشیده با اسپری کنید. با یک دستمال مرطوب هم بقایا را از روی برگ پاک کنید. به این شکل برگ گیاه شما کاملا براق و درخشان می شود و زیبایی دوچندانی برای فضای مورد نظر به ارمغان می آورد.

چگونه برگهای زاموفیلیا را تمیز کنیم

چرا برگ زاموفیلیا باید تمیز باشد؟

اگر از علوم دوران دبستان فراموش نکرده باشید می دانید که گیاهان به کمک فتوسنتز تغذیه می شوند. محل اصلی فتوسنتز در عموم گیاهان از آپارتمانی گرفته تا گیاهان دیگر برگ است. چرا که یکی از مواد مورد نیاز برای انجام این کار سبزینه یا کلروفیل است که تنها در برگ گیاهان وجود دارد.

همچنین اگر نمی دانید چه خاکی مناسب زاموفیلیا است پیشنهاد می کنیم حتما این مقاله را مطالعه فرمایید. “خاک مناسب زاموفیلیا

هرقدر که برگ گیاه شما تمیزتر بوده و عاری از هرگونه آلودگی و کثیفی باشد آنگاه عمل فتوسنتز برای آن بهتر انجام شده و گیاه تان بهتر تغذیه می شود. به همین علت هم هست که کارشناسان حوزه گل و گیاه توصیه می کنند که حتما به صورت متناوب و منظم برای تمیز کردن برگ های گیاهان خود اقدام کنید.

گیاه زاموفیلیا یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی است. برای این که زاموفیلیا تان سالم بماند و به خوبی تغذیه شود باید مانند سایر گیاهان در کنار کارهای مراقبتی که انجام می دهید برگ های تمیزی هم داشته باشد. به این شکل گیاه شما راحت تر و بهتر می تاوند پروسه فتوسنتز را انجام دهد و در نتیجه رشد و نمو آن بهتر میشود. عموما توصیه می شود برگ زاموفیلیا را به صورت منظم تمیز کنید و همچنین هرگاه احساس کردید برگ های گیاه کثیف هستند برای تمیز کردن آنها اقدامات لازم را انجام دهید. علاوه بر این هر چقدر برگ های گیاه شما تمیزتر باشند، زاموفیلیا سالم تر بوده و کمتر به آفت دچار خواهد شد. لذا همیشه توصیه می شود که برگ های گیاه زاموفیلیای خود را تمیز نگه دارید تا علاوه بر زیبایی رشد و نمو گیاه هم بهتر انجام شود.

چگونه برگ زاموفیلیا را براق کنیم

چگونه برگهای زاموفیلیا را تمیز کنیم؟

یکی از سوال های پرتکراری که معمولا همیشه از کارشناسان حوزه گل و گیاه در مورد زاموفیلیا پرسیده می شود این است که چطور می توانیم برگ زاموفیلیا را تمیز کنیم؟ همانطور که در نخستین بخش از این مطلب گفتیم عموما توصیه می شود که برای این گیاه از محلول های براق کننده  استفاده نشود.

چرا که برگ های زاموفیلیا در حالت طبیعی خود کاملا درخشنده و براق هستند و نیازی نیست که از هیچ ماده اضافه ای برای براق کردن آنها بهره گرفته شود. اما تمیز کردن برگ زاموفیلیا یکی از کارهایی است که توصیه می شود به صورت مداوم و منظم آن را انجام دهید. عموما این تمیز کردن برگ ها بهتر است هر هفته و یا نهایتا هر دو هفته یک بار انجام شود و سطح آنها از هرگونه آلودگی سطحی تمیز و پاکیزه شود.

منظور از آلودگی های سطحی عموما گرد و غبار موجود در هوا است که بر روی برگ ها می نشیند و عمل تنفس را برای آنها دچار مشکل می کند. همچنین این گرد و غباری که روی برگ ها می نشیند جلوی دریافت نور را گرفته و به گیاه اجاز نمی دهد تمام نور خورشیدی که به آن نیاز دارد را جذب کند. برای همین هم معمولا توصیه می شود در بازه های زمانی منظم  پارچه ای که کاملا نرم و لطیف است را با آب مرطوب کرده و به کمک آن برگ های زاموفیلیای خود را از هرگونه آلودگی پاک کنید. علاوه بر این دستمال های نانو و میکروفایبر نرم  هم گزینه مناسبی برای تمیز کردن برگ زاموفیلیا به شمار می آیند. تنها کافیست با کمی آب آنها را مرطوب کرده و روی سطح برگ ها بکشید تا خاک و غبار از روی آن پاک شوند.

جمع بندی

یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی را میتوان زاموفیلیا به شمار آورد. در این مطلب در رابطه با نحوه مراقبت و نگهداری از برگ زاموفیلیا صحبت کرده و چگونگی تمیز کردن برگ های این گیاه را برای شما شرح داده ایم که امیدواریم مفید واقع شده باشد.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “چگونه برگ زاموفیلیا را براق کنیم؟ – چرا برگ زاموفیلیا باید تمیز باشد

  1. مرتضی رحمانی گفت:

    بسیار مفید و کاربردی ممنون از شما

    1. N1.narbeh گفت:

      ممنون از لطف شما

  2. مرتضی رحمانی گفت:

    بسیار مفید و کاربردی ممنون از شما
    که‌ این‌ همه مطالب عالی را برای گل دوست های محترم باز گو می‌کنید

    1. N1.narbeh گفت:

      ممنون از نظر و لطف شما دوست عزیز

  3. Hadi.b گفت:

    سلام
    برگهای زامــ🌿ـــوفــیـلــیــای من روبه سفیدی رفته واون سرسبزی اول رونداره حالاراهکارشماچیه که برگهاش دوباره سبز پررنگ بشه

    1. N1.narbeh گفت:

      عرض ادب دوست عزیز
      از کود جلبک دریایی استفاده کنید و مطمئن بشین گیاهتون با نور غیر مستقیم خورشید تغذیه می شه

  4. رضا گفت:

    بیش از 7 سال از زامفولیا خودم مراقبت کردم، رسیدگی کردم و دونه دونه غلافهاش و به چشم دیدم و مراقبش بودم… متاسفانه امسال اسفند ماه برای تعویض گلدان رفتیم بازار گل، یک غرفه دار برای براق شدن برگها روی اون مایعی رو اسپری کرد… بعد چند وقت شاه بی حال شدن برگها شدو و متاسفانه دو غلاف زرد شدن و از بین رفتن حالا با دستمال دارم برگها رو تمیز میکنم اینقدر چرب شده که کلی سیاهی در اومد، خواستم بگم دوست عزیزی که گل فروشی مراقب باش، حواست باشه، منکه مدام دارم نفرینش میکنم،

  5. احسان گفت:

    سلام چند روز بعد از اینکه به گل راموفیلیا قارچ کش زدیم باید تمیزش کنیم؟

    1. N1.narbeh گفت:

      عرض ادب دوست عزیز
      قارچ کش رو به صورت آبیاری برای گیاه زاموفیلیا استفاده کنید نه غبار پاشی (هر ماه یکبار آبیاری با قارچ کش)
      وقتی به صورت آیباری باشه در هر زمانی میتونید گیاه رو تمیز کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *