نگهداری گل و گیاه آپارتمانی

نگهداری گل ارکیده در آپارتمان – نور، آبیاری، خاک و گلدان مناسب

گل اركيده طرز نگهداري - باغ ارم

گل اركيده طرز نگهداری

یکی از زیباترین و در عین حال حساس ترین گیاهانی که می توانید در منزل داشته باشید قطعا گل ارکیده است. آشنایی با گل اركيده طرز نگهداري آن یکی از اولین کارهایی است که اگر این گل را دارید باید حتما برای انجام ان اقدام کنبد. به طور کلی گل ارکیده در دسته گل های سخت برای نگهداری به شمار می آید ولی با توجه به زیبایی نفس گیر و جذابیتی که دارد قطعا ارزش این همه زحمت و سختی را دارد.

گل ارکیده نمادی از زنانگی، شکوه، زندگی دوباره و عشق است و یکی از بهترین هدیه هایی است که می توانید برای مادر، همسر، خواهر، دختر یا پارتنرتان خریداری کنید. اگر این گل را خریداری کرده اید و در مورد نحوه نگهداری آن اطلاعاتی ندارید توصیه میکنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید و در مورد کلیه راهکارهایی که برای مراقبت و نگهداری از گل ارکیده وجود دارند اطلاعات کاملی بدست آورید.

آشنایی با گل اركيده طرز نگهداري

نور مناسب برای گل ارکیده

یکی از مهمترین مواردی است که برای گل ارکیده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید برای نگهداری از آن شرایط نوری را کاملا متناسب با نیازهای گیاه به وجود آورد. نخستین مورد مهمی که باید بدانید این است که این گیاه نیازمند محیطی با نور بسیار زیاد است. در عین حال هم این نور علی الخصوص نور خورشید نباید مستقیم به گل بتابد. لذا اگر قصد دارید گیاه را در اتاقی که پنجره دارد و نور خورشید مستقیما به آن می تابد نگهداری کنید در گام نخست باید از یک پرده مناسب و نازک برای پنجره استفاده کنید تا به هیچ عنوان گیاه آفتاب مستقیم دریافت نکرده و زیر نور مستقیم خورشید نباشد.

البته موضوعی که این روزها وجود دارد این است که عموما بسیاری از خانه ها اصلا نور ندارند، چه برسد به این که بخواهند فضای پرنوری را برای گیاه ارکیده فراهم آورند. به همین دلیل هم توصیه میشود اگر در منزلتان چنین شرایطی حاکم است هنگام خرید حتما انواعی از ارکیده را خریداری کنید که نیاز آنها به نور کمتر باشد.

اگر گل ارکیده شما طراوب و شادابی لازم را ندارد یا ساقه یا گل آن پژمرده شده، پیشنهاد می کنیم مقاله دلایل خشک شدن گل ارکیده را مطالعه بفرمایید.

مراقبت و نگهداری از گل ارکیده

گل ارکیده یکی از گیاهانی است که عمدتا در کشورهایی مانند مالزی و تایلند به خوبی رشد می کند و می توان آن را بر سر شاخه ها دید. این موضوع نشان می دهد ارکیده گلی نیست که در حالت طبیعی در خاک باشد. بلکه با قرار گرفتن در سرشاخه ها می تواند رطوبت را از محیط اطراف و از برف و باران و … دریافت کند. علاوه بر این، این گیاه به درصد بالایی از رطوبت نیاز دارد که بایستی حتما آن را تامین کنیم. برای گل اركيده طرز نگهداري و مراقبت از آن لازم است نیازهای گیاه با دقت بالایی برای ان برآورده شوند. این نیازها عبارت هستند از:

1. استفاده از خاک مناسب

2. آبیاری درست

3. تامین رطوبت مورد نیاز گیاه

4. فراهم اوردن دمای مناسب برای ارکیده

5. استفاده از کود مناسب

6. تامین نور مورد نیاز ارکیده

7. هرس کردن به موقع

8. عوض کردن گلدان در زمان مورد نیاز

مراقبت و نگهداری از گل ارکیده

گل ارکیده و شرایط نگهداری

برا این که بتوانید از گل ارکیده تان به بهترین نحو ممکن نگهداری کنید باید حتما شرایط مورد نیاز آن را برای گل فراهم آورید. اگر این شرایط را به خوبی برای گل ارکیده تان داشته باشید انگاه حتی می توانید شاهد گل دادن آن هم باشید. از جمله مهمترین شرایطی که برای نگهداری از گل های ارکیده به شکل عمومی مطرح می شوند می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

1. دمای محیط را متناسب با نیاز ارکیده تنظیم کنید

2. آبیاری مورد نیاز گیاه

3. بستر مناسبی برای ارکیده تان فراهم کنید

4. گلدان مناسب نیازهای ارکیده

5. نور مناسب و کافی

6. استفاده از قیم برای گل ارکیده

7. نگهداری ارکیده در تراواریوم

در ادامه بیشتر با این شرایط نگهداری گل ارکیده آشنا می شویم. باما همراه باشید.

1. دمای محیط را متناسب با نیاز ارکیده تنظیم کنید
دمای مورد نیاز گیاه را برای ان تامین کنید. به این منظور دمای هوای محیطی که ارکیده در ان قرار دارد باید دست کم 12 و در بیشتری حالت 28 درجه سانتی گراد باشد. علاوه بر این حتما محیطی نگهداری ارکیده تان را کاملا مرطوب نگه دارید.

2. آبیاری مورد نیاز گیاه
موضوع مهم بعدی که برای گل اركيده طرز نگهداري مطرح می شود آبیاری گیاه و چگونگی آن است. به هیچ عنوان نباید بگذارید خاک پای گلدان ارکیده تان خشک شود. برای همین هم حتما باید پیش از اینکه خاک آن کاملا خشک شود به آن آب بدهید. معمولا توصیه می شود که هفته ای یکبار یا هر دو سه روز یکبار گیاه تان را آبیاری کنید. ولی توجه داشته باشی که این موضوع بیشتر به زهکشی خاک و میزان نگهداری آب در آن بستگی دارد.

3. بستر مناسبی برای ارکیده تان فراهم کنید
بستر مناسب را برای گل ارکیده تان فراهم آورید. با توجه به اینکه ریشه های ارکیده به هوا نیازمند هستند باید خاک آن دارای منافذ زیادی باشد. به همین علت هم از خرده چوب در ترکیبات خاک این گل استفاده میشود تا فضا و منافذی که میخواهیم را در اختیارمان قرار دهد. در بخش نوع خاک ارکیده مفصلا به ترکیبات مناسب برای خاک این گیاه می پردازیم.

4. گلدان مناسب نیازهای ارکیده
برخلاف خیلی از گل ها و گیاهان آپارتمانی گیاه ارکیده به گلدانی نیاز دارد که بتواند نور خورشید را به خوبی از خود رد کرده و به ریشه برساند. چون این گل در قسمت ریشه هم به نور نیاز دارد، موضوعی که برای بقیه گیاهان وجود ندارد. برای همین توصیه می شود از گلدان های شفاف، گلدان هایی که به شکل شبکه های سیمی هستند و نیز گلدان های چوبی استفاده شود. علاوه بر این زهکشی گلدان مورد استفاده هم موضوع مهمی است که حتما باید مورد توجه قرار بگیرد. گلدان های با زهکشی کم آب را زیاد در خود نگه داشته و سبب پوسیده شدن گیاه خواهند شد.

5. نور مناسب و کافی
برای گیاه تان نور مناسب را فراهم آورید. همانطور که در بخش های قبلی هم گفتیم ارکیده به نور زیاد اما غیر مستقیم نیاز دارد. اگر گیاه شما نور کافی و باکیفیت دریافت کند برگ های به رنگ سبز روشن درمی آیند. اما اگر برگ های گیاه تان سبز تیره هستند یعنی ارکیده شما نور کافی دریافت نمی کند و می بایست آن را به مکان پرنورتری انتقال دهید. برگ های زرد و قهوه ای هم نشان می دهند که ارکیده بیش از حد نیاز نور مستقیم دریافت کرده است.

6. استفاده از قیم برای گل ارکیده
استفاده از قیم برای گل ارکیده یکی دیگر از کارهایی است که برای نگهداری بهتر از این گیاه می توانید انجام دهید. در حالت کلی گل ارکیده دارای ساقه هایی بسیار نازک است و لذا می توانید برای نگه داشتن آنها از قیم هی تزیینی استفاده کنید. اتصال ساقه به قیم می تواند با یک سیم یا نخ باشد.

7. نگهداری ارکیده در تراواریوم
اگر امکانش را دارید گیاه ارکیده تان را در یک تراواریوم نگهداری کنید. چرا که میزان رطوبت مورد نیاز برای این گل بسیار زیاد است و لذا نگهداری آن در چنین فضایی می تواند به تامین این رطوبت کمک بالایی کند.
نگهداری شاخه گل ارکیده در آب

یکی از روش هایی که می توانید به کمک آن از گل ارکیده تان نگهداری کنید این است که شاخه های آن را به آب منتقل کنید. به این روش که جدیدا به شدت ترند شده است هیدروپونیک گفته میشود. برای هیدروپونیک کردن ارکیده می بایست مرحله های آن طی شود و پس از این که این مرحله با موفقیت به اتمام رسیدند دیگر گیاه نیازی به خاک نداشته و می توانیم به راحتی آن را در آب نگهداری کنید. هیدروپونیک کردن می تواند در رشد بهتر گیاه موثر عمل کند و حتی سبب گلدهی مجدد آن شود.

دمای محیط را متناسب با نیاز ارکیده تنظیم کنید - باغ ارم

نگهداری گل ارکیده در آپارتمان

همانطور که گفتیم گل ارکیده یک گل شاخه ای به شمار می آید و نگهداری آن در خاک و در فضای بسته آپارتمان کمی ریسک محسوب می شود. اما با رعایت برخی نگاه ها می توانید این پروسه را راحت تر کرده و از این گل زیبا بی نظیر در منزل خود نگهداری کنید. نخستین نکته این که اتاق یا به طور کلی فضایی را برای نگهداری ارکیده انتخاب کنید که نور کافی اما غیر مستقیم داشته باشد. علاوه بر فراهم آوردن نیازهای گیاه مانند خاک مناسب، کود دادن به آن، آب کافی و … حتما آن را در محیطی قرار دهید که هوا در آنجا جریان داشته باشد. چرا که هوای راکد به هیچ عنوان برای ارکیده مناسب نیست. موضوع بعدی هم تامین رطوبت ارکیده در آپارتمان است.

به این منظور می توانید از دستگاه های بخور سرد در محیط نگهداری ارکیده تان استفاده کنید تا رطوبت مورد نیاز گیاه تامین شود. علاوه بر نور و رطوبت دمای مناسب هم به شدت مهم است. اگر در آپارتمان خود هواساز دارید برای روزها آن را روی دمای 28 و برای شب ها روی دمای 15 درجه تنظیم کنید. دقت کنید که گیاهتان را به صورت سطحیی در گلدان بکارید. گاها با رعایت همه شرایط گفته شده و تامین کلیه نیازهای گیاه به طور ناگهانی شاهد عدم رشد یا متوقف شدن رشد آن هستیم. در این حالت بهترین کاری که می توانید انجام دهید عوض کردن مکان گیاه و انتقال آن به محیط جدید است.

نگهداری گل ارکیده در تابستان

اگر از گل های ارکیده تان انتظار دارید که پس از ریختن گلها مجددا گل بدهند در فصل بهار و تابستان به هیچ عنوان منتظر آن نباشید.بهترین فصل برای گل دادن ارکیده را می توان پاییز بیان کرد. نکته ای که در این میان وجود دارد این است که در فصل بهار و تابستان شما باید مراقبت بیشتری از گیاه تان به عمل آورید تا ارکیده برای گل دادن در فصل پاییز آماده شود. با توجه به گرم بودن فصل تابستان حتما به دمای محیط توجه ویژه ای داشته باشید و آن را در دمای ایده آل برای ارکیده نگه دارید.

همچنین از تامین رطوبت برای ان هم غافل نشوید و حتما محیط را خنک و مرطوب نگه دارید. علاوه بر این با توجه به این که در فصل تابستان معمولا از کولر و سایر وسیله های خنک کننده استفاده می کنیم دقت کنید که حتما گیاه تان به صورت مستقیم در معرض باد این وسیله ها نباشد. بطور کلی تحمل دماهای خیلی گرم برای ارکیده خوب نبوده و همیشه توصیه می شود دمای محیط نگهداری ازاین گل نهایتا 28 درجه بوده و در هوا رطوبت کافی برای گل وجود داشته باشد.

نوع خاک گل ارکیده

یکی از مهمترین مواردی که برای گل اركيده طرز نگهداري مطرح می شود خاکی است که برای این گیاه مورد استفاده قرار می گیرد. نکته نخست این که اگر گیاه تان گل داده است، باید پس از به اتمام رسیدن این پروسه خاک آن را تعویض کنید. به این شکل خاک جدید که حاوی مواد معدنی و مغذی بیشتری است جایگزین خاک بی رمق قبلی می شود و می تواند در رشد گیاه بسیار بهتر عمل کند.

همانطور که در بخش های قبلی هم گفتیم در مقایسه با سایر گیاهان گل ارکیده نیاز به هوادهی در بخش ریشه دارد. همین موضوع سبب میشود که خاک باغچه به هیچ عنوان انتخاب مناسبی برای این گل به شمار نیاید. بطور کلی خاک مورد استفاده برای ارکیده باید خیلی سبک بوده و جذب رطوبت بالایی هم داشته باشد. بهترین کار تهیه خاک های مناسب برای این گیاه و سپس ترکیب آنها با هم برای گیاهمان است.

یکی از موادی که حتما باید در ترکیب خاک گل ارکیده از آن استفاده کنید چیزی نیست جز خرده چوب که به ایجاد منافذ در خاک کمک شایانی می کند. در بخش ترکیب خاک گل ارکیده مفصلا در مورد این که چه نوع خاک هایی برای این گیاه مناسب هستند و ترکیب خاک ایده آل برای آن چیست صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

آبیاری گل ارکیده

اگر می خواهید از ارکیده تان به بهترین نحو ممکن نگهداری کنید باید حواستان به آبیاری گیاه باشد. این گیاه با خشکی میانه خوبی نداشته و خیلی زود نسبت به آن واکنش نشان می دهد. پس باید همیشه پای ارکیده تان خیس باشد. نسخه هایی که به صورت عمومی برای آب دهی گل ارکیده بیان می شوند مثل هفته ای یک بار یا دو، سه روز در میان و … خیلی موثق نیستند. توصیه میکنیم برای آب دادن به گل ارکیده خود حتما خاک پای آن را چک کنید. اگر نیمه خشک بود زمان مناسب برای آبیاری فرا رسیده است. برای این کار پیشنهاد می شود از خاک روی گلدان کمی پایین تر بروید و خاک را کنار بزنید. اگر دیدید در این منطقه ها خاک گیاه تان خشک است باید برای آبیاری آن اقدام کنید.

یکی از سوال های پرتکراری که در مورد آبیاری ارکیده پرسیده می شود آب مناسب برای آن است. کارشناسان کشاورزی وصیه می کنند حتما از آب هایی با املاح پایین برای این گل استفاده کنید و از استفاده از آبی که حوای آهک یا املاح فراوان است خودداری کنید. در صورتی که آب محیط زندگی تان به این شکل است می توانید از آب باران و یا آب جوشیده سرد شده بهره ببرید. اگر از آب شیر برای آبیاری گیاه استفاده می کنید آبپاش تان را از آب پر کرده و برای 24 ساعت آن را کنار بگذارید تا کلر موجود در آب خارج شود. سپس این آب آماده استفاده برای گل ارکیده تان است.
آب پاشی گل ارکیده

یکی از مواردی که معمولا در مورد گل ارکیده مطرح می شود بحث آب پاشی آن است. اگر قصد غبارپاشی و آب پاشی برای این گیاه را دارید توصی می کنیم به هیچ عنوان این کار را برای گلبرگ گل ها انجام ندهید. چرا که غبار پاشی و آب پاشی روی گل ها باعث می شود آنها زودتر از بین بروند و خراب شوند و عمر گلتان کوتاه خواهد بود. در عوض صبح ها و یا در هنگام غروب می توانید غبارپاشی را برای برگ های گیاه و همچنین ریشه های هوایی آن انجام دهید. دقت کنید حتما غبارپاشی ارکیده را در سایه انجام دهید و گیاه تان در این زمان در آفتاب قرار نداشته باشد.

ترکیب خاک گل ارکیده

موضوع مهم دیگری که برای گل ارکیده مطرح می شود ترکیب خاک برای آن است. این ترکیب خاک را یا باید به صورت مجزا خریداری کرده و با هم ترکیب کرد و برای گل مورد استفاده قرار داد، یا از گل فروشی ها خاک مناسب گل ارکیده را مستقیما خریداری کرده و آن را در گلدان ارکیده مان بریزیم. یکی از مهمترین ویزگی هایی که برای خاک ارکیده مطرح می شود زهکشی خیلی خوب آن است. چون وقتی گیاه تان را آبیاری می کنید این آب ها می بایست به راحتی از خاک عبور کرده و اضافی آنها از خاک خارج شوند.

به این منظور توصیه می شود برای ترکیب خاک گل ارکیده از خزه درشت که به نام ماس هم شناخته میشود استفاده کنید. علاوه بر این استفاده از خاک حاوی پوست درخت، چوب پنبه و تکه های آجر می تواند برای این گل خیلی کمک کننده باشد. چون ریشه های آن به هوا نیاز دارند و خاک آن باید دارای منافذ درشت باشد . دقت کنید محیط رشد ارکیده هم از نظر آب و هم از نظر خاک باید کمی به سوی اسیدی متمایل باشد. به طور کلی توصی می شود برای ترکیب خاک ارکیده از مواد و خاک ها زیر استفاده کنید:

1. پرلیت درشت

2. لیکا

3. ورمیکولیت

4. پوکه های معدنی درشت که خیلی خرد نشده باشند

5. بقایای چوب هایی که پوسیده اند و پوست درخت یا پیت ماس

6. کوکوپیت

7. استفاده از کمی زغال چوب به همراه خیلی کم شن و مقداری خزه

ترکیب این خاک ها برای ارکیده و رشد آن به شدت عالی و ایده آل است.

گل اركيده  بررسی شرایط طرز نگهداري

دمای مناسب برای نگهداری گل ارکیده

بطور کلی ارکیده یک گل ناحیه گرمسیری محسوب میشود و نوع بومی آن در شرایط گرم و مرطوب به بهترین شکل رشد می کند. بهترین دمایی که می توانید گل ارکیده را در آن نگهداری کنید بین 12 درجه سانتی گراد تا 28 درجه سانتی گراد است. نکته مهم این است که این گیاه نباید به شکل مستقیم در برابر وسیله های گرمایشی و سرمایشی قرار بگیرد. هوای پاییز برای ارکیده کاملا ایده آل بوده و گیاه می تواند در این هوا هم بهتر گل داده و هم رشد طول ساقه را تجربه کند.

اگر ارکیده تان بیرون از فضای خانه قرار دارد حتما در فصل زمستان آن را به محیط داخل خانه منتقل کنید. دقت کنید که حتما برای این گیاه در کنار دمای مناسب تهویه خوبی هم فراهم کنید. مثلا می توانید از دستگاه های بخور سرد استفاده کرده و در این حین حتما دقت داشته باشید که یکی از پنجره ها یا درب تراس و … را باز بگذارید. بهتر است گیاه تان در محیطی قرار داشته باشد که جریان هوا برای ان به خوبی وجود داشته باشد.

جمع بندی

یکی از زیباترین گل هایی که در عین حال نگهداری از آن کمی پر دردسر است گل ارکیده است. اگر میخواهید ارکیده تان به خوبی رشد کرده و در فصل مناسب خود گلدهی کند باید به خوبی از آن مراقبت و نگهداری کنید و شرایط مورد نیاز گیاه را تمام و کمال برای ان فراهم آورید. از آب کافی گرفته تا نور و دمای مناسب، رطوبت به مقدار لازم و همچنین گلدان مناسب و خاک خوب همگی در رشد گیاه به شدت تاثیر گذارند. در این مطلب در مورد گل اركيده طرز نگهداري و مراقبت از آن و همچنین نیازهای گیاه صحبت کرده ایم که امیدواریم برای شما مفید واقع شده باشد.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *