نگهداری گل و گیاه آپارتمانی

خاک مناسب سانسوریا【بهترین خاک برای سانسوریا】

بهترین خاک برای سانسوریا - عکس اصلی مقاله باغ ارم

خاک مناسب سانسوریا

خاک پایهای است که گیاهان ما روی آن رشد میکنند؛ پس پر واضح و بدیهی است که انتخاب مخلوط خاک مناسب نقش مهمی در سلامت و رشد یک گیاه دارد. سانسوریا هم از این قاعده مستثنی نیست ولی خرید خاک در فروشگاهها کار آسانی نیست چون مدلهای متنوع از مارکهای مختلف وجود دارد. پس پیش از مراجعه به هر فروشگاهی باید اطلاعات خود را تکمیل کنید و بدانید چه خاکی، با چه ترکیباتی برای سانسوریا مناسب است.

نکته: اولین و مهمترین نکته‌ای که باید هنگام انتخاب خاک برای سانسوریا در نظر داشته باشیم، زهکشی مناسب خاک است. گیاه سانسوریا نوعی ساکولنت محسوب میشود و در واقع آنها بومی مناطق خشکی هستند.

سانسوریاها میتوانند در یک مخلوط گلدانی با زهکشی خوب و غنی از مواد مغذی عملکرد خوبی داشته باشند. از آنجایی که این گیاهان خاک خشک را ترجیح میدهند، باید مطمئن شویم که از محیطی با زهکشی خوب برخوردارند. ترکیبی از خاک گلدان به همراه مخلوط کاکتوس و ساکولنت و یک مشت پرلیت باید عالی عمل کند. از ریختن خاک باغچه خودداری کنید زیرا این خاک برای سانسوریا بسیار سنگین است.

انتخاب ترکیب خاک بین گیاهان متفاوت است. در حالی که برخی از گیاهان رطوبت را در خاک خود ترجیح میدهند، برخی دیگر خاک خشک را دوست دارند. باید مطمئن شوید که ترکیب مناسبی را برای سانسوریا خود انتخاب کردهاید تا بتوانند در فضای مناسب رشد کنند. هر آنچه باید درباره خاک سانسوریا بدانید، در این مطلب مرور شده است:

برای سانسوریا از چه خاکی استفاده کنیم؟

ابتدا نگاهی به خواص خاک خوب و مناسب برای سانسوریا بیندازیم. خاک مناسب برای سانسوریا دارای ویژگیهای زیر است:

– خوب زهکشی شده
– هوادهی خاک
– غنی از مواد مغذی

اولین و مهمترین چیزی که هنگام انتخاب خاک برای سانسوریا باید در نظر داشته باشیم، زهکشی است. سانسوریا متعلق به خانواده Dracaena است که نوعی ساکولنت محسوب میشود. آنها بومی مناطق خشکی هستند که آب زیادی دریافت نمیکنند و خاک همیشه خشک میماند. در نتیجه سانسوریا خاک خشک و با زهکشی خوب را دوست دارد و اگر خاک خیس بماند، سانسوریا شما آسیب خواهد دید.

خرید خاک سانسوریا

دومین نکته مهمی که باید در نظر داشت هوادهی در خاک است. ریشه گیاه باید فضایی برای تنفس داشته باشد. اگر خاک فشرده باشد، ممکن است ریشه گیاه آسیب ببیند و به نوبه خود بر رشد گیاه تأثیر میگذارد.

آخرین و مهم ترین عاملی که باید در نظر گرفته شود، مواد مغذی در خاک است. هر گیاهی برای رشد نیاز به مواد مغذی دارد. اگر خاک مواد مغذی مورد نیاز گیاه را تامین نکند، رشد گیاه مختل خواهد شد. همان طور که بدن ما برای رشد به تعادلی از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف نیاز دارد، همین امر در مورد سانسوریا نیز صادق است.

بهترین مخلوط خاک برای سانسوریا

سانسوریاها مقاوم و همه کاره هستند، اما این بدان معنا نیست که میتوانید آنها را در هر گلدانی و با هر نوع خاکی بیندازید و انتظار داشته باشید که رشد کنند. تهیه مخلوط خاک مناسب برای رشد سانسوریا بسیار مهم است. سانسوریا حتی اگر ترکیب خاک ناقص باشد نمیمیرد. اما اگر میخواهید رشد خوبی داشته باشد، باید کار بیشتری انجام دهید و یک مخلوط خاک متعادل برای آنها آماده کنید.

پیشنهاد می کنیم این مقاله را مطالعه کنید: شرایط نگهداری سانسوریا در آپارتمان

چگونه خاک سانسوریاخود را درست کنم؟

چگونه خاک سانسوریاخود را درست کنم؟

این ۲ ترکیب پیشنهادی زیر هر ۲ برای سانسوریا مناسب هستند و رشد خوب گیاه را در صورت وجود سایر شرایط تضمین میکنند:

دستور اول :
– 3/4 خاک گلدان ارگانیک
– 1/4 مخلوط خاک ساکولنت
– یک مشت کمپوست
این ترکیب باعث میشود گلدان زهکشی خوبی داشته باشد.

دستور دوم:
– 1/4 خاک گلدان
– 1/4 قسمت پیت ماس
– 1/2 قسمت پرلیت / ماسه درشت
این ترکیب باعث میشود خاک از نظر ارگانیک غنی شود، اما در عین حال، خاک به خوبی زهکشی میشود، چیزی که سانسوریا بیشتر از همه ترجیح میدهد.

 

آیا میتوانم از خاک کاکتوس برای سانسوریا استفاده کنم؟

میتوانید از خاک کاکتوس و ساکولنت برای سانسوریا استفاده کنید. با این حال، قبل از استفاده باید مقداری مواد آلی را در خاک مخلوط کنید. بیشتر انواع خاک کاکتوس فاقد مواد آلی هستند که برای سانسوریا بسیار مهم است ولی با ترکیب زیر مشکل حل خواهد شد:- 2 قسمت خاک کاکتوس
– 1 قسمت پیت ماس
– یک مشت کمپوست
افزودن مقداری پیت ماس و کمپوست، خاک را به مواد مغذی و از نظر ارگانیک غنی میکند. خاک همچنین مقداری رطوبت را حفظ میکند که ضروری است.

پیشنهاد ویژه: خرید کود سانسوریا با قیمت استثنایی از فروشگاه اینترنتی باغ ارم مرکز فروش انواع کود مخصوص گیاهان آپارتمانی.

آیا سانسوریا میتواند در ماسه رشد کند؟

شما نمیتوانید سانسوریا را فقط در شن و ماسه پرورش دهید. شن و ماسه زهکشی خوبی دارند ولی مواد مغذی و آب را در خود نگه نمیدارد. بنابراین، سانسوریا فاقد مواد مغذی ضروری برای رشد سالم و کامل خواهد بود. بنابراین، برای تهیه مخلوط خاک برای سانسوریا باید مقداری خاک گلدان، کمپوست و پیت ماس را مخلوط کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *