نگهداری گل و گیاه آپارتمانی

علت زرد شدن برگ‌های بابا آدم (زرد شدن بابا آدم)

چرا برگ های ابا آدم زرد می شود؟ بررسی دلایل - باغ ارم

علت زرد شدن برگ‌های بابا آدم

بابا آدم یک گیاه ترکیبی است که خلق و خوی کمی خاص دارد و برای سرحال بودن به مراقبت و توجهی بیشتر از اغلب گیاهان آپارتمانی نیازمند است. دلایل مختلفی می‌تواند منجر به زرد شدن برگ‌های بابا آدم شود مثل آبیاری بیش از حد که عامل اصلی زرد شدن این گیاه  است. سایر علل احتمالی عبارتند از: رطوبت کم، کمبود مواد مغذی، بیماری‌ها‌ی قارچی و همچنین هجوم آفات.

اگه 🕓 وقت نداری این مقاله رو کامل بخونی، ما اینجا خیلی خلاصه 4 دلیل زرد شدن برگ بابا آدم رو بررسی کنیم.

  1. نبود رطوبت کافی. رطوبت محیط حتما باید بالای 70 درصد باشه که بدون دستگاه بخور نمی‌تونید تهیه کنید. حتما از یه رطوبت سنج استفاده کنید.
  2. نور مستقیم زیاد به دلیل برگ های پهن گیاه حتما لازمه.
  3. بابا آدم خاک مرطوب رو دوست داره اما نباید قبل از خشک شدن 1/3 خاک آبیاری کنید. آبیاری بیش از حد باعث پوسیدگی گیاه می شه.
  4. بررسی کنید، معمولا گیاه بابا آدم درگیر آفت کنه تارتن یا کنه عنکبوتی می شه که باید حتما سم پاشی انجام بشه.

در این مقاله به بررسی تک تک دلایل زرد شدن برگ‌های بابا آدم و ارائه راه حل‌های ساده خواهیم پرداخت:

  • زرد شدن برگ‌ها به دلیل آبیاری بیش از حد

آبیاری بیش از حد منجر به پوسیدگی ریشه می‌شود. تنظیم رطوبت خاک برای همه گیاهان به ویژه گیاهانی که به رطوبت علاقه دارند، مهم است. برای گیاهی مثل بابا آدم، آبیاری مهم و ضروری است اما این گیاه خاک مرطوب می‌خواهد نه خاک خیس. به طور طبیعی، این اتفاق، به دلیل زهکشی ضعیف خاک و جمع شدن آب در ته گلدان به وجود می‌آید و منجر به پوسیدگی ریشه می‌شود. بهترین روش این است که بابا آدم را به صورت هفتگی آبیاری کنید و خاک را با آب خیس نکنید. باید مرطوب بماند، خیس نشود.

در طول زمستان، زمانی که گیاه برای حفظ خود به خواب زمستانی می‌رود، آن را در یک محل گرم نگه دارید و مقدار آبی را که به گیاه می‌دهید کاهش دهید، اما اجازه ندهید خشک شود.

// پیشنهاد مطالعه: راهنما و آموزش تکثیر زاموفیلیا (بهترین روش های تکثیر زاموفیلیا)

راه حل  مشکل آبیاری

مطمئن شوید که گیاه در خاک مناسب قرار دارد؛ خاک سست و دارای زهکشی خوب. خاک به عنوان فیلتر آب عمل و به ریشه‌ها‌ کمک می‌کند تا مقدار کافی آب را دریافت کنند.

حتماً برنامه منظمی‌ برای آبیاری گیاه خود داشته باشید. فراموش کردن آبیاری یا آبیاری به صورت نامنظم، به آبیاری بیش از حد یا کم آبی منجر می‌شود.

  • زرد شدن برگ‌ها‌ در اثر رطوبت و استرس دما

نمونه ای از گیاه بابا آدم که برگ های آن زرد شده

با توجه به زیستگاه طبیعی بابا آدم که جنگل‌ها‌ی بارانی آسیاست، رطوبت و دما بسیار مهم است. این گیاه برای جلوگیری از خشک شدن برگ‌ها به رطوبت مداوم در هوا نیاز دارد. اگر در آب و هوای خشک زندگی می‌کنید، ممکن است نیاز به جبران رطوبت داشته باشید تا گیاه را سالم و زنده نگه دارید. در حالت ایده آل، دمای یک خانه باید در روز ۱۸ درجه سانتیگراد  باشد.

 راه حل مشکل رطوبت و دما

برای رفع این مشکل، سعی کنید یک دستگاه بخور بخرید. چنین دستگاهی با آزاد کردن بخار آب، کاملاً رطوبتی را که بابا آدم در زیستگاه طبیعی خود احساس می‌کند می‌سازد.

تغییر مکان بابا آدم هم ممکن است برای سلامت گیاه مفید باشد. اگر جایی در خانه خود دارید که منبع نور کافی و سطح رطوبت بهتری دارد، تغییر مکان گیاه ممکن است به نفع آن باشد.

مکان‌ها‌یی مانند آشپزخانه یا حمام می‌توانند برای رطوبت مناسب باشند. حمام‌ها‌ به خصوص به دلیل دوش بخار و فضای مرطوب خوب کار می‌کنند! به شرط این که نور کافی هم داشته باشند.

راه دیگر ایجاد رطوبت، استفاده از سنگ‌ها‌ی خیس در سینی سنگریزه است. این سینی را می‌توانید به روش زیر تهیه کنید:

  • یک بشقاب یا سینی به عمق ۲ سانتیمتر پیدا کنید و سنگریزه‌ها‌ را روی آن قرار دهید.
  • بشقاب را با آب تصفیه شده پر کنید. نه خیلی زیاد چون در این صورت خاک گیاه آن را جذب می‌کند، فقط به اندازه‌ای که سنگ‌ها‌ مرطوب شوند و کمی‌آب باقی مانده در زیر آنها وجود داشته باشد.
  • اطمینان حاصل کنید که سینی بسیار بزرگتر از محیط گیاه باشد تا آب در حال تبخیر بتواند گیاه را احاطه کند.
  • گلدان را روی این سنگ‌ها قرار دهید.

برای جلوگیری از شوک دما برای  بابا آدم مطمئن شوید که آن را در مقابل بخاری یا تهویه مطبوع قرار ندهید. که گرما و سرمای شدید بسیار مضر است. علاوه بر این، آن را در مقابل پنجره‌ها‌ی گرم یا سرد قرار ندهید زیرا همین اثر را دارد.

 

  • زرد شدن برگ‌ها به دلیل استفاده از آب تصفیه نشده و رسوب نمک

به طور کلی از دادن آب لوله کشی به گیاهان خودداری کنید. مواد معدنی که در آب لوله کشی یافت می‌شوند برای گیاهان خانگی مضر هستند. این آب اغلب دارای مواد معدنی زیادی است و به عنوان “آب سخت” شناخته می‌شود. مواد معدنی مانند کلسیم، مس، منیزیم و سدیم به گیاه شما در رشد آن کمک نمی‌کنند.

این مواد می‌توانند در خاک رسوب ایجاد و از جذب آب و رطوبت به خوبی جلوگیری کنند. کمبود رطوبت همان چیزی است که منجر به زرد شدن یا قهوه‌ای شدن برگ‌ها‌ می‌شود.

راه حل مشکل آب بدون فیلتر

اگر دستگاه یا پارچ تصفیه آب دارید، از همان آب برای آبیاری بابا آدم استفاده کنید. در غیر این صورت، از آب جوشیده استفاده کنید.

 

  • زرد شدن برگ‌ها‌ به دلیل آفت و بیماری

حشرات می‌توانند صدمات زیادی از جمله از بین بردن کامل گیاهان، آسیب رساندن به سلول‌ها‌ی گیاهی، تغییر شکل ساقه‌ها‌ یا کل گیاه وارد کنند.

آفات رایج در بابا آدم‌ها، حشرات آرد آلود، کنه‌ها‌ی عنکبوتی و شته‌ها‌ هستند. شته‌ها‌ به طور خاص می‌توانند شیره بافت‌ها‌ی گیاه را بمکند و باعث ایجاد لکه و زرد و  قهوه‌ای شدن برگ‌ها‌ شوند. همچنین می‌تواند برگ‌ها‌ را فرفری کنند چون  حشرات آب برگ‌ها‌ را می‌مکند.

پوسیدگی ریشه، سفیدک پودری و سایر بیماری‌ها‌ی قارچی فیزیولوژی طبیعی گیاه را مختل می‌کند و در نتیجه برگ‌ها‌ زرد می‌شوند.

راه حل مشکل حشرات

راه حل اولیه استفاده از آفت کش‌هاست اما بهتر است  بررسی کنید که چرا این حشرات به گیاه شما حمله می‌کنند. راه پیشگیری از  این است که گیاه را بدون گرد و غبار نگه دارید. برخی از حشرات در شرایط گرد و غبار قوی ترین آنها هستند.

با شستن برگ‌ها‌ یا پاک کردن مکرر آنها، از بروز حشرات جلوگیری می‌کنید و در عین حال باعث بهبود گردش خون و کاهش استرس روی گیاه می‌شوید.

برای جلوگیری از این آفات کوچک، یک روغن حشره را امتحان کنید تا حشرات را از بین ببرد و همچنین از جوجه ریزی‌ها‌ی جدید جلوگیری کند.

// پیشنهاد مطالعه: چطور خاک کاکتوس بسازیم؟(طرز تهیه خاک کاکتوس)

 

  • زرد شدن برگ‌ها به دلیل نور کم

نور مستقیم خورشید مطمئناً باعث قهوه ای شدن و زرد شدن برگ‌های بابا آدم می‌شود. از سوی دیگر، نور کم هم مشکل زاست چون بابا آدم به نور فراوان غیر مستقیم نیاز دارد.

راه حل مشکل نور

یک راه حل این است که گیاه خود را در اتاقی قرار دهید که نور تمام اتاق را پر کند اما نور غیرمستقیم خورشید. یکی راه حل دیگر  می‌تواند استفاده از پرده‌ها‌ی شفاف باشد. این پرده‌ها باعث می‌شود نور کمتری به گیاه بتابد.  به هیچ وجه،  این گیاهان را بیرون نگه ندارید زیرا هیچ راهی برای محافظت از خود در برابر گرمای سوزان و خشک ندارند.

 

  • زرد شدن برگ‌ها به دلیل کاهش مواد مغذی خاک

اگر بابا آدم  برای مدت طولانی بدون تغییر خاک در یک ظرف نگهداری شود، از «گرسنگی» ویتامین‌ها‌ و مواد معدنی (به ویژه نیتروژن) رنج می‌برد و  این امر در زرد شدن برگ‌ها مشهود است. در دراز مدت، آبیاری منظم گیاه با آب لوله کشی می‌تواند PH خاک را تغییر دهد.

بابا آدم خاک اسیدی را ترجیح می‌دهد و آب لوله کشی حاوی املاحی است که باعث قلیایی شدن خاک و  زرد شدن برگ‌ها می‌شود.

راه حل کاهش مواد مغذی

گلدان را در بهار و تابستان کوددهی کنید. می‌توانید یک کود مناسب برای گیاهان آپارتمانی تهیه و طبق دستور استفاده کنید. در زمستان نیازی به کوددهی نیست .

// پیشنهاد مطالعه: نگهداری از لیندا در آپارتمان (7 نکته طلایی)

  • زرد شدن برگ‌ها به دلیل پیری طبیعی

این یک فرآیند طبیعی و غیر قابل برگشت است. بنابراین، در صورت مشاهده زرد شدن برگ‌های پایین و در نهایت از بین رفتن نیازی به نگرانی نیست.

 

  • زرد شدن برگ‌ها به دلیل ترکیب نامناسب خاک

کاشت بابا آدم در خاک فشرده شده، اتفاقات وحشتناکی در پی دارد چون گیاه آب راکد دریافت می‌کند و اکسیژن کافی دریافت نمی‌کند. سلامت کلی گیاه و برگ‌ها تحت تأثیر این امر قرار می‌گیرد.

راه حل خاک نامناسب

بنابراین، باغبانان متبحر توصیه می‌کنند که خاک را با استفاده از ترکیبی از خزه اسفاگنوم، پوست درخت خرد شده، ذغال سنگ نارس، الیاف ن و پرلیت هوادهی کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *